comel tul…
mula mula konsep 4 pintu..
kali nih 2 pintu…
aku jatuh cinta ngan warna oren tuh…
tempat duduk belakang naik sikit, macam tempat duduk kat panggung wayang…
orang belakang senang masuk,(tak yah tunduk) pastu boleh nampak jalan depan dengan lebih jelas!
ruang dalaman memang seluas SUV!
hebat kereta Proton nih!
Tahniah!
Keta ni dua2 mmg cun, klu dihasilkan secara besar2an tentu Myvi tergugat.
Maklumlah Boon 2010 pun dah tak mengancam cam Myvi. 🙂
Oh ye harap lampu belakang guna led baru cantik macam Exora punya lampu hehe.
Wow!… lampu blakang tu teringat kat citer animasi Walle 🙂
Cantik, comel, futuristik, sporty n nampak lasak jer concept car yg warna oren tu. Inovasi tempat duduk cam tu utk kereta hybrid kecil nie tentu menjadi pencetus segment baru dipasaran utk masa2 hadapan. Bravo proton!
kut2 lantai keta ni boleh ubah tinggi rendah,bestlah…
xpun klu ada penumpang masuk keta ni automatik tmpat duduk sensorkan kedudukan utk ngam dgn penumpang…mana tau kut proton ada implementasi teknologi ni…
nk tau lebih tggu 2 mac ni bro…
“The range includes three and five-door hatchbacks, along with a mini-SUV version with increased ground clearance. The hatch seats four while the SUV can accommodate five, thanks to the removal of the B-pillar” autocar.uk
ADa 3 kereta laa.. 3 & 5 pintu hatch dgn mini-SUV. ni baru tunjuk satu je nih…
rasanya dia buat 3 kereta pakai platform yg sama nih..
err dalam artikel site uk tu dia mention mini suv? maknanya kemungkinan besar proton akan ada mini suv dgn platform yg sama dgn keter kecik tu ye.. menarik gak.
menghampakan??xkot..rasanya cun la…comel..n garang..kete ni lambat lg rasanya..hope proton xubah sgt la utk production unit nye..kalo nak ubah pun,ubah bg lg cantik..papepon..sy suke..tambah2 yg oren..huhu
Rumah desain Itali, Italdesign Giugiaro telah meriliskan imej terbaru kereta bandar konsep Proton. Model tersebut menggunakan chasis yang sama dengan kereta konsep sebelum ini cuma imejnya lebih ranggi dengan 2 pintu tanpa tiang B. Selain dari itu, turut disertakan adalah gambar dalaman kereta tersebut yang mana ruang kaki dikatakan setara dengan kereta segmen C, D dan SUV.
Satu lagi perkara yang menarik adalah kereta ini tarik belakang!
_________________
Entri saya untuk besok. Btw autocar baru kejap tadi buang entri pasal kereta ni.
belakang agak mengecewakan.. harap2 nanti bila produk kt malaysia proton ubah design belakang..huhuhu mungkin yg warna oren 2 kereta yg akan ditunjukkan esok….??
prodas xsuka bhgian blakang cam tu? hehe… saya suka, lain drp design biasa. Sesuai utk compact city car hybrid concept. Tapi kalau buat utk segmet c compact/hatchback, hehe.. design blakang tu memang kena ubah sket…
1. lampu blkg utk cahaya merah biasa harap2 pakai ccfl (cm bmw 5er).utk brek, pakai led.
alasannye sbb ccfl xcerah sgt, so xsakitkn mata. led cerah & sesuai utk menarik perhatian.
2. design lampu blkg xberapa menarik (ni pendapat aku je).
tp lg ok la lampu tu horizontal (mendatar) drp vertical (menegak). effect yg dihasilkn ialah kereta yg “tidak tinggi”.
sbg contoh, cuba tgk blkg exora & estima. 2 2 van, tp mana yg nmpk tinggi & tidak tinggi?
aku rasa tailight keta ni direka utk dilihat secara 3D..
mcm dipasang lekap kat cermin belakang….
btw,ccfl tu menatang apa ye?mcm lampu kalimantangkan?
crazy ah!
part belakang yg tak mengecewakan..
lawa curves tailight tu..
klu proton production yg kaler oren mirip saiz bmw x5,
mantap~
ingatkan kereta konsep lg 1 tu aku jangka persona r..
nmpak gaya mgkin xde kut debut persona r kt geneva..
yg kat roof tu mcm rail utk thule box,praktikal..
so proton,u want to release or not to release this cool concept car…say yes please dato syed,hehe 🙂
balik dunia nyata,bro campromania xde spy dpt tgk brosur persona facelift?dpt tgk brosur dulu jadilah..
baru perasan mcm tiger eye…
bagus italdesign kekalkan gaya proton kt segenap ruang…
tang dalaman mcmmna agaknyakan…
tgk bayangnya mcm xde meter kt depan pemandu,stereng pun x nampak..
auto pilot?…malas nak drive lepas ni :p
mmm… terpulang la kat pendapat masing2. Ada yg suka n tidak suka kat design blakang tu. Tapi rasionalnya bagi saya ok bagi nak sesuaikan dgn konsep design yg nak diketengahkan oleh italdesign – Lain dari biasa, A segment tapi kelihatan seperti SUV. Mini-SUV suatu segment yg baru dipertengahkan. Mgkin nampak simple, tapi praktikal. Kalau design nie konsepnya sama seperti hybrid konvensional A segment seperti kereta lain, baru la saya fikir design blakang tu kena revise balik. Ini pandangan saya dari kaca mata design n falsafahnya.
kalu tgk drp pic,
enjin “range extender” kt depan.
pastu cm ada generator (KE -> EE) kt depan juga.
bateri kt lantai kete.
then cm ada motor (EE -> KE) kt belakang.
(err… kete ni kira RR ek?)
akan ada legenda ae86 buatan proton lepas ni?…
vs konsep ft86 toyota,tapi direvolusi dlm bentuk supermini ruang dlm mcm suv…
boleh la kaum hawa yg lasak lyn drift dgn keta ni,kecik,senang kendali,jimat minyak…
pegi pejabat dgn sopan dan ayu….
weekend…..vroom2…sreeetttt..hehe
mmg jackel n hyde betul~
baru sat td tgk vote kt protonconcepts.com
hehe,si polan mana gigih undi tak nak tu naik 12%
adakah salesman tuutt yg berasa terancam dgn perkembangan sihat proton :p
biasa la, yang mana keluar kat Jepun dulu, setahun dua lepas tu ada la versi tempatan pulak..haha..tapi yang “menakjubkan” sy jualan mesti bagus nya, jauh lagi bagus dari yang Jepun..ramai betul warga keturunan Jepun kat sini.. bila la Perodua nak buat kereta konsep utk Geneva ye..hahaha 🙂
UNDI LAGI.. UNDI LAGI.. UNDI LAGI..!!!!!
hehe.. undi pukal..
type PROTONCONCEPT jarak YES dan hantar sampai lebam..!! cepat2.. pastikan perkataan NO tu meningkat lagi..
huhu~
maksud saya, undi laa di web tu..
kalau ikut undi pukal tu.. memang xde pown.. huhu~
jom pakat undi ramai2..
Waa laa weii.. gambar update tu dah nampak bumbungnya. Great! Nice! Mini-SUV nie damn nice bro! Like it so much! Bagi sy concept car proton nie ada soul n karakter yg hebat… konsep dan design yg menarik.
Bahagian sisi bercermin berbanding body mengekalkan nisbah sekitar 1:3, memperlihatkan bentuk lebih stabil (x seperti design pero2 kenari). Design lampu blakang disekalikan dgn bahagian bercermin menjadikan bahagian bercermin berbanding body blakang dgn nisbah 1:2, memperlihatkan bentuk lebih stabil, tak la nampak tinggi walau dijangka Mini-SUV nie tinggi (ilusi optik jer..hehe). Tak sabar rasanya nk tengok concept car nie duduk sebelah menyebelah dengan smartfortwo.:)
Kat m’sia, kalau kereta nie blum tentu mendapat sambutan sebab orng m’sia nie lain sket citarasanya:) tapi utk pasaran europe, US. They more appriciate this kind of design…hehee..layan..
salah pandangan aku le..
cermin depan tu terus ke bumbung kan?
sun roof?
tapi dengarnya kereta hybrid tak sesuai pasang air cond?
betul ke?
kalau cam tu… bumbung kaca, tak de air cond…
tak leh pakai kat Malaysia nih…
elok dipasarkan kat Eropah, US dulu..
bila boleh pasang air cond,
baru jual kat Malaysia.
sy harap kat Geneva 2011 nanti Proton akan tujuk versi production utk kereta ni & launch terus sebagai global city car..pastu ada versi concept utk Persona R pulak..kalau ikut perancangan, memang small car dirancang utk 2011, lepas tu baru Persona R 2012.. 😉
hehe.. tau xpe bro.. tak layak dpt pengiktirafan 4 bintang tu.. kena main campak2 cam exora sampai terbalik tu.. baru laa boleh terima 4 bintang.. hihi~
banyak aspek lagi..side & rear impact,pedestrian, roll & banyak lagi la test2 yg baru leh melayakkan sesbuah kereta tu mendapat bintang yg secukupnya..
mmm.. lagi satu, nape lori tu bergerak bila kena langgar? kalau betul2 nak buat test kat alza tu n nak buat sebarang culculation yg tepat, benda yg kena langgar tu kena la kekal tak de pergerakan. Kalau bergerak ia akan menyerap impact tu, so data, analisis yg kurang tepat la yg akan diorang dapat.
bg aku la kan alza pnye miros crash test tu adalah sebahagian dari marketing pnye team idea..
1 utk bg tau alza selamat.. tp spectator tak tau crash test 30kmph je..
2 aku start baca SA, team2 marketing p2 internet pnye da start cantas sapa2 yg mempersoalkan crash test tu.. tgk nick name Mee.. tu antara org kuat gak klau p2 mesti dia ada..
3 harapnya jgn la pemilik alza tu semua berlagak kt jln raya.. jd pembuli.. kang tak pasal2 statistik kematian meningkat.. sbb mpv carry 7 org woo.. skali accident (bkn nk doa..) ‘kong’ skali 7 org naya woo..
kalau EuroNCAP pun mesti kena crash objek pegun..baru tau impact dia macam ne..nampak sangat ni macam demo je, bukan crash test yg sebenar..paling kurang anta kat lab IDIADA, Spain macam Proton buat..tu dah level sama ngan EuroNCAP
yang paling xmasuk akal test yg macam ni leh kasi 4 star kat Alza..dah la wat 1 jenis crash test je, speed pun xikut speed yg biasa digunakan oleh badan2 yg bertauliah diperingkat antarabangsa..gimmick je ni..xyah la tertipu dengan propaganda murahan ni..try la crash offset 40% dengan kelajuan 56kmh dengan objek pegun, tengok kuat ke x Alza tu..setakat nak tengok airbag deploy baik xpayah..
Rasanya betul apa yg Alza buat. cuma jgn salah anggap.
Exora test ‘Fire Criteria’ Front Pole set pada 30kph. utk validate airbag mesti fire pada kelajuan 30kph. Sama mcm alza ni 30kph dan airbag meletup. Ya, utk test ni Alza lulus.
Tapi Miros xtunjuk Alza test full frontal 64kph, dynamic revolver (ujian guling2), Side impact dan pedestrian. Exora buat semua test ni. alza xbuat pun.
Tapi sekadar tgok airbag deploy dan dpt 4star, tu result yang bodoh.
komen di auto akasia, dari “fahami dulu, baru komen”
4 star tu bukan sebab offset deformable barrier (ODB) @ frontal impact ni, tapi merangkumi semua jenis. ODB is a portion of a 4-star je. ni bukan NCAP. p stdy dulu k, baru cakap.
huhu, marah ke bro tu..?? (lepas saya buat analisa.. encik yg komen tu, dari ipoh perak.. p’guna c_lc_m br_adband..) huhu~ tak kisah le.. cuma, saya rasa pensijilan dan p’iktirafannya tu.. dah macam sama dgn exora.. apa pun, saya cuma kongsikan apa yg dari ‘pihak’ mereka ni kat sini utk informasi kite, eak..
wah design keta proton nie dah nampak mcm design HUMMER pon ade ek..huhu ape2 pon kalo keluar model nie next time jgn le jd hanya indah khabar dari rupa.. huhu fuh bermadah lak ayat aku nie..!!
24/02/2010 at 1:10 pm
rupanya ni yang italdesign nak tunjukkan esok..hampa gak ni, ingat ada la persona r nye concept..hmmm… 😦
24/02/2010 at 1:22 pm
wooww… great blog… and thx for the info 🙂
24/02/2010 at 1:50 pm
thanks bro.. 😉
24/02/2010 at 1:26 pm
Marilah undi utk keta ini direalisasikan. 🙂
Dapat tahu dari Prismo kat PT.
http://www.protonconcepts.com/
Tahniah bro Campro cecah 200k kunjungan.
Oh yang kata 2 model tu maksudnya dua-dua model ni la kan?
Booth Italdesign ada dua, apa maksudnya tu hehe.
24/02/2010 at 1:44 pm
tq bro, tapi sy rasa frust gak sbab xde Persona R..kereta ni belum pasti jadi kenyataan lagi..
24/02/2010 at 1:30 pm
comel tul…
mula mula konsep 4 pintu..
kali nih 2 pintu…
aku jatuh cinta ngan warna oren tuh…
tempat duduk belakang naik sikit, macam tempat duduk kat panggung wayang…
orang belakang senang masuk,(tak yah tunduk) pastu boleh nampak jalan depan dengan lebih jelas!
ruang dalaman memang seluas SUV!
hebat kereta Proton nih!
Tahniah!
24/02/2010 at 1:41 pm
Keta ni dua2 mmg cun, klu dihasilkan secara besar2an tentu Myvi tergugat.
Maklumlah Boon 2010 pun dah tak mengancam cam Myvi. 🙂
Oh ye harap lampu belakang guna led baru cantik macam Exora punya lampu hehe.
24/02/2010 at 1:44 pm
Wow!… lampu blakang tu teringat kat citer animasi Walle 🙂
Cantik, comel, futuristik, sporty n nampak lasak jer concept car yg warna oren tu. Inovasi tempat duduk cam tu utk kereta hybrid kecil nie tentu menjadi pencetus segment baru dipasaran utk masa2 hadapan. Bravo proton!
cheers!
24/02/2010 at 1:44 pm
lampu belakang dia ala2 VW UP..
24/02/2010 at 1:53 pm
mane dapat ni???
24/02/2010 at 1:54 pm
bila tengok balik kedudukan kerusi belakang tuh…. macam ruang lega kepala ngan bumbung nampak kecik…
jangan jadi macam satria neo dah…
25/02/2010 at 2:34 am
kut2 lantai keta ni boleh ubah tinggi rendah,bestlah…
xpun klu ada penumpang masuk keta ni automatik tmpat duduk sensorkan kedudukan utk ngam dgn penumpang…mana tau kut proton ada implementasi teknologi ni…
nk tau lebih tggu 2 mac ni bro…
24/02/2010 at 2:11 pm
sy risau tang tu la dari tadi…dulu orang dah komplen pasal gen2 & neo xde headroom yg cukup utk org tinggi..
24/02/2010 at 2:14 pm
nampak menarik…..ltk led cun
24/02/2010 at 2:21 pm
kereta konsep nie… rasanya org tinggi tak leh la duduk blakang, kena duduk depan ye…hehhehe…
cheers!
24/02/2010 at 2:25 pm
Bro Campro,
“The range includes three and five-door hatchbacks, along with a mini-SUV version with increased ground clearance. The hatch seats four while the SUV can accommodate five, thanks to the removal of the B-pillar” autocar.uk
ADa 3 kereta laa.. 3 & 5 pintu hatch dgn mini-SUV. ni baru tunjuk satu je nih…
rasanya dia buat 3 kereta pakai platform yg sama nih..
24/02/2010 at 2:26 pm
tapi xmungkin persona r…
24/02/2010 at 3:00 pm
wow! menarik nih..!!
24/02/2010 at 3:00 pm
Persona R lambat lagi… baru je beberapa bulan lalu diumumkan.. takkan dah leh siap walaupun konsepnya… kena tunggu lagi
24/02/2010 at 3:07 pm
tunjuk clay model dulu pun xpe..clay model dah siap rasanya..harap2 kat KLIMS tahun ni ada la tunjuk Persona R
24/02/2010 at 3:07 pm
err dalam artikel site uk tu dia mention mini suv? maknanya kemungkinan besar proton akan ada mini suv dgn platform yg sama dgn keter kecik tu ye.. menarik gak.
24/02/2010 at 3:08 pm
mini SUV yang warna oren tu la bro..
24/02/2010 at 3:22 pm
menghampakan??xkot..rasanya cun la…comel..n garang..kete ni lambat lg rasanya..hope proton xubah sgt la utk production unit nye..kalo nak ubah pun,ubah bg lg cantik..papepon..sy suke..tambah2 yg oren..huhu
24/02/2010 at 3:22 pm
Rumah desain Itali, Italdesign Giugiaro telah meriliskan imej terbaru kereta bandar konsep Proton. Model tersebut menggunakan chasis yang sama dengan kereta konsep sebelum ini cuma imejnya lebih ranggi dengan 2 pintu tanpa tiang B. Selain dari itu, turut disertakan adalah gambar dalaman kereta tersebut yang mana ruang kaki dikatakan setara dengan kereta segmen C, D dan SUV.
Satu lagi perkara yang menarik adalah kereta ini tarik belakang!
_________________
Entri saya untuk besok. Btw autocar baru kejap tadi buang entri pasal kereta ni.
24/02/2010 at 3:28 pm
Roof line kat blkg dia agak menakutkan jgk. Tapi kena ingat, ni european yg design. bkn org malaysia saiz kita yg design.
24/02/2010 at 3:55 pm
wow syabas proton….memang futuristik. harap2 menjadi kenyataan…
24/02/2010 at 4:25 pm
belakang agak mengecewakan.. harap2 nanti bila produk kt malaysia proton ubah design belakang..huhuhu mungkin yg warna oren 2 kereta yg akan ditunjukkan esok….??
25/02/2010 at 12:47 am
prodas xsuka bhgian blakang cam tu? hehe… saya suka, lain drp design biasa. Sesuai utk compact city car hybrid concept. Tapi kalau buat utk segmet c compact/hatchback, hehe.. design blakang tu memang kena ubah sket…
cheers!
25/02/2010 at 12:52 am
belakang lebih cantik dari myvi.
25/02/2010 at 12:53 am
bukan ape… design belakang agak petak.. kalau lengkok sikit rasenye baru cun.. tapi apew2 pn….saya tetap sokong proton
25/02/2010 at 2:00 am
ni pendapat aku shj 🙂
1. lampu blkg utk cahaya merah biasa harap2 pakai ccfl (cm bmw 5er).utk brek, pakai led.
alasannye sbb ccfl xcerah sgt, so xsakitkn mata. led cerah & sesuai utk menarik perhatian.
2. design lampu blkg xberapa menarik (ni pendapat aku je).
tp lg ok la lampu tu horizontal (mendatar) drp vertical (menegak). effect yg dihasilkn ialah kereta yg “tidak tinggi”.
sbg contoh, cuba tgk blkg exora & estima. 2 2 van, tp mana yg nmpk tinggi & tidak tinggi?
3. psl interior height, drp pic mmg nmpk kecil, tp mgkn yg sebenar lain. tunggu & lihat.
huhu..rasa cm nk sketch je modified blkg tu..huhu
25/02/2010 at 2:27 am
aku rasa tailight keta ni direka utk dilihat secara 3D..
mcm dipasang lekap kat cermin belakang….
btw,ccfl tu menatang apa ye?mcm lampu kalimantangkan?
25/02/2010 at 2:39 am
a’ah, yg nmpk cm lampu kalimantang tu.
tu yg mcm bmw 5er (5series, org jerman sebut Fünfer, shortformnye ialah 5er).
nama lain ialah halo, angle eye, eagle eye etc.
25/02/2010 at 2:21 am
crazy ah!
part belakang yg tak mengecewakan..
lawa curves tailight tu..
klu proton production yg kaler oren mirip saiz bmw x5,
mantap~
ingatkan kereta konsep lg 1 tu aku jangka persona r..
nmpak gaya mgkin xde kut debut persona r kt geneva..
yg kat roof tu mcm rail utk thule box,praktikal..
so proton,u want to release or not to release this cool concept car…say yes please dato syed,hehe 🙂
balik dunia nyata,bro campromania xde spy dpt tgk brosur persona facelift?dpt tgk brosur dulu jadilah..
25/02/2010 at 2:25 am
lampu belakang tu dah jadi tiger eyes jugak sekarang..spyshots brosur xde lagi bro..kalau ada nanti sy uploadkan kat sini..
25/02/2010 at 2:46 am
baru perasan mcm tiger eye…
bagus italdesign kekalkan gaya proton kt segenap ruang…
tang dalaman mcmmna agaknyakan…
tgk bayangnya mcm xde meter kt depan pemandu,stereng pun x nampak..
auto pilot?…malas nak drive lepas ni :p
25/02/2010 at 2:29 am
mmm… terpulang la kat pendapat masing2. Ada yg suka n tidak suka kat design blakang tu. Tapi rasionalnya bagi saya ok bagi nak sesuaikan dgn konsep design yg nak diketengahkan oleh italdesign – Lain dari biasa, A segment tapi kelihatan seperti SUV. Mini-SUV suatu segment yg baru dipertengahkan. Mgkin nampak simple, tapi praktikal. Kalau design nie konsepnya sama seperti hybrid konvensional A segment seperti kereta lain, baru la saya fikir design blakang tu kena revise balik. Ini pandangan saya dari kaca mata design n falsafahnya.
my 2 cents.
cheers!
25/02/2010 at 2:31 am
saya sokong bro fauzan……
25/02/2010 at 2:34 am
bro campro… mane kreta konsep yg dihebohkn hari ini akan ditunjukkan??? adakah yg warna orang 2????
25/02/2010 at 3:27 am
yang oren tu la rasanya..xde persona r nanti..
25/02/2010 at 2:37 am
x silap enjin/motor keta ni kat belakang kan?…
kena punggah barang kat depanla mcm tu ye x…
25/02/2010 at 2:44 am
kalu tgk drp pic,
enjin “range extender” kt depan.
pastu cm ada generator (KE -> EE) kt depan juga.
bateri kt lantai kete.
then cm ada motor (EE -> KE) kt belakang.
(err… kete ni kira RR ek?)
25/02/2010 at 2:58 am
akan ada legenda ae86 buatan proton lepas ni?…
vs konsep ft86 toyota,tapi direvolusi dlm bentuk supermini ruang dlm mcm suv…
boleh la kaum hawa yg lasak lyn drift dgn keta ni,kecik,senang kendali,jimat minyak…
pegi pejabat dgn sopan dan ayu….
weekend…..vroom2…sreeetttt..hehe
mmg jackel n hyde betul~
25/02/2010 at 3:28 am
hahaha..betul tu, kalau pandang bahagian depan ada iras2 muka anak harimau tu..hehehe..nanti persona r rupa bapak rimau lak, lagi garang.. 🙂
25/02/2010 at 4:59 am
hehe… Wall.E
25/02/2010 at 5:02 am
lotus evora hybrid @ geneva – blog paultan.
25/02/2010 at 6:31 am
ranggi design keta ni…..subjektif pasal design blakang,ada suka,ada x suka……mcm ne pun go on proton….keep it up…..
ehmmmm pesona r?????
25/02/2010 at 6:56 am
rasanya macam xde je bro..
25/02/2010 at 7:15 am
fuuh~ mmg dah cukup cun bagi aku..
cuma design belakang tu cm semacam jerk.. :p
25/02/2010 at 8:00 am
dr mane korang sume bole dpt gmbr yg terbaru ni eh….?
25/02/2010 at 10:48 am
yang ni ambik kat autocar.uk, kat italdesign x keluar lagi..
25/02/2010 at 11:17 am
baru sat td tgk vote kt protonconcepts.com
hehe,si polan mana gigih undi tak nak tu naik 12%
adakah salesman tuutt yg berasa terancam dgn perkembangan sihat proton :p
25/02/2010 at 1:16 pm
mungkin kot..dah ketar lutut agaknya..hahaha..
25/02/2010 at 2:47 pm
hahahh agak 2 sape yg vote tak nak 2??hihihihih
25/02/2010 at 2:51 pm
hehe… proton dah ada perancangan model utk 5 tahun nie. Yang ttuuuttt tu plak tengah tertunggu2 apa big bos dia nak kasi…hahaha (sorry…)
cheers!
25/02/2010 at 3:01 pm
biasa la, yang mana keluar kat Jepun dulu, setahun dua lepas tu ada la versi tempatan pulak..haha..tapi yang “menakjubkan” sy jualan mesti bagus nya, jauh lagi bagus dari yang Jepun..ramai betul warga keturunan Jepun kat sini.. bila la Perodua nak buat kereta konsep utk Geneva ye..hahaha 🙂
kalau gi tengok laman web italdesign xde gak gambar yang bahagian belakang http://ginevra2010.italdesign.it/stand-en
25/02/2010 at 3:48 pm
tq bro bagi link ini.. so secara tak langsung kita leh tgk pameran kt sane..huhihihihih
25/02/2010 at 6:19 pm
UNDI LAGI.. UNDI LAGI.. UNDI LAGI..!!!!!
hehe.. undi pukal..
type PROTONCONCEPT jarak YES dan hantar sampai lebam..!! cepat2.. pastikan perkataan NO tu meningkat lagi..
huhu~
maksud saya, undi laa di web tu..
kalau ikut undi pukal tu.. memang xde pown.. huhu~
jom pakat undi ramai2..
26/02/2010 at 2:48 am
Waa laa weii.. gambar update tu dah nampak bumbungnya. Great! Nice! Mini-SUV nie damn nice bro! Like it so much! Bagi sy concept car proton nie ada soul n karakter yg hebat… konsep dan design yg menarik.
Bahagian sisi bercermin berbanding body mengekalkan nisbah sekitar 1:3, memperlihatkan bentuk lebih stabil (x seperti design pero2 kenari). Design lampu blakang disekalikan dgn bahagian bercermin menjadikan bahagian bercermin berbanding body blakang dgn nisbah 1:2, memperlihatkan bentuk lebih stabil, tak la nampak tinggi walau dijangka Mini-SUV nie tinggi (ilusi optik jer..hehe). Tak sabar rasanya nk tengok concept car nie duduk sebelah menyebelah dengan smartfortwo.:)
Kat m’sia, kalau kereta nie blum tentu mendapat sambutan sebab orng m’sia nie lain sket citarasanya:) tapi utk pasaran europe, US. They more appriciate this kind of design…hehee..layan..
my 2 cents.
cheers n salam maulidur Rasul!
26/02/2010 at 3:03 am
mmmm… rasa2 apa ek nama consept car nie? hehehe… kerana konsep n karaktor yg menarik, saya bagi nama PROTON CHARISMA…memandai2 jer…hahhaha…layan.
cheers!
26/02/2010 at 3:11 am
salah pandangan aku le..
cermin depan tu terus ke bumbung kan?
sun roof?
tapi dengarnya kereta hybrid tak sesuai pasang air cond?
betul ke?
kalau cam tu… bumbung kaca, tak de air cond…
tak leh pakai kat Malaysia nih…
elok dipasarkan kat Eropah, US dulu..
bila boleh pasang air cond,
baru jual kat Malaysia.
26/02/2010 at 3:32 am
hehehe… nama pun concept car bro, kalau jadi mass production, kereta nie tentu ar kena modified serba sikit 🙂
26/02/2010 at 3:49 am
sy harap kat Geneva 2011 nanti Proton akan tujuk versi production utk kereta ni & launch terus sebagai global city car..pastu ada versi concept utk Persona R pulak..kalau ikut perancangan, memang small car dirancang utk 2011, lepas tu baru Persona R 2012.. 😉
26/02/2010 at 6:29 am
tadi saya tengok kat undian proton concept tu, yg tak setuju dh meningkat ke 15% laa.. hurmm~ dan semalam Perodua alza buat crash test kat MIAT..
http://auto-akasia.blogspot.com/2010/02/crash-test-perodua-alza.html
26/02/2010 at 6:56 am
lawak je testing tu..dah la lori tu ringan je..bergerak lak tu..pastu 30 kmh je kelajuan dia..hahaha… 🙂
cuba tengok video crash test ni..
berbanding ngan yang ni..
yang paling lawak siap tepuk tangan tu, hahaha..
26/02/2010 at 7:07 am
hehe.. tau xpe bro.. tak layak dpt pengiktirafan 4 bintang tu..
26/02/2010 at 7:08 am
hehe.. tau xpe bro.. tak layak dpt pengiktirafan 4 bintang tu.. kena main campak2 cam exora sampai terbalik tu.. baru laa boleh terima 4 bintang.. hihi~
26/02/2010 at 7:16 am
banyak aspek lagi..side & rear impact,pedestrian, roll & banyak lagi la test2 yg baru leh melayakkan sesbuah kereta tu mendapat bintang yg secukupnya..
26/02/2010 at 12:36 pm
patut lh tgk alza 2 kemek sikit jekk.. upenye 30km jekk…huhu ingatkan bodynye yg kuat..huhuh
26/02/2010 at 1:14 pm
mmm… exora punya crash test front impact pun 35 kmh, 40% offset 56 kmh. Apa rasionalnya 30 kmh utk front impact alza? Nak prove something yee.. siap tepuk2 tangan lagi… mcm tengok lawak sarkis plak! (sorry…)
cheers!
26/02/2010 at 1:28 pm
mmm.. lagi satu, nape lori tu bergerak bila kena langgar? kalau betul2 nak buat test kat alza tu n nak buat sebarang culculation yg tepat, benda yg kena langgar tu kena la kekal tak de pergerakan. Kalau bergerak ia akan menyerap impact tu, so data, analisis yg kurang tepat la yg akan diorang dapat.
my 2 cents.
cheers!
26/02/2010 at 2:15 pm
bg aku la kan alza pnye miros crash test tu adalah sebahagian dari marketing pnye team idea..
1 utk bg tau alza selamat.. tp spectator tak tau crash test 30kmph je..
2 aku start baca SA, team2 marketing p2 internet pnye da start cantas sapa2 yg mempersoalkan crash test tu.. tgk nick name Mee.. tu antara org kuat gak klau p2 mesti dia ada..
3 harapnya jgn la pemilik alza tu semua berlagak kt jln raya.. jd pembuli.. kang tak pasal2 statistik kematian meningkat.. sbb mpv carry 7 org woo.. skali accident (bkn nk doa..) ‘kong’ skali 7 org naya woo..
4 link.. hehe http://kereta.info/proton-saga-blm-accident-with-honda-city-satria-tough-body-bumper-evident/
26/02/2010 at 2:13 pm
kalau EuroNCAP pun mesti kena crash objek pegun..baru tau impact dia macam ne..nampak sangat ni macam demo je, bukan crash test yg sebenar..paling kurang anta kat lab IDIADA, Spain macam Proton buat..tu dah level sama ngan EuroNCAP
26/02/2010 at 2:23 pm
yang paling xmasuk akal test yg macam ni leh kasi 4 star kat Alza..dah la wat 1 jenis crash test je, speed pun xikut speed yg biasa digunakan oleh badan2 yg bertauliah diperingkat antarabangsa..gimmick je ni..xyah la tertipu dengan propaganda murahan ni..try la crash offset 40% dengan kelajuan 56kmh dengan objek pegun, tengok kuat ke x Alza tu..setakat nak tengok airbag deploy baik xpayah..
26/02/2010 at 2:59 pm
Rasanya betul apa yg Alza buat. cuma jgn salah anggap.
Exora test ‘Fire Criteria’ Front Pole set pada 30kph. utk validate airbag mesti fire pada kelajuan 30kph. Sama mcm alza ni 30kph dan airbag meletup. Ya, utk test ni Alza lulus.
Tapi Miros xtunjuk Alza test full frontal 64kph, dynamic revolver (ujian guling2), Side impact dan pedestrian. Exora buat semua test ni. alza xbuat pun.
Tapi sekadar tgok airbag deploy dan dpt 4star, tu result yang bodoh.
26/02/2010 at 3:03 pm
Rujuk result IDIADA
http://paultan.org/2009/04/17/proton-exora-crash-testing-videos/
27/02/2010 at 2:28 am
tq bro sebab bagi penerangan tu.. 🙂
ni result crash test Exora kat IDIADA
26/02/2010 at 5:55 pm
hei! a friend of mine could shoot the new proton concept car designed during a photosession in italy.
where can i post it in this blog?
27/02/2010 at 5:53 am
wow..u can email it to me, campro_mania@yahoo.com
tqvm.. 🙂
27/02/2010 at 2:14 am
komen di auto akasia, dari “fahami dulu, baru komen”
4 star tu bukan sebab offset deformable barrier (ODB) @ frontal impact ni, tapi merangkumi semua jenis. ODB is a portion of a 4-star je. ni bukan NCAP. p stdy dulu k, baru cakap.
huhu, marah ke bro tu..?? (lepas saya buat analisa.. encik yg komen tu, dari ipoh perak.. p’guna c_lc_m br_adband..) huhu~ tak kisah le.. cuma, saya rasa pensijilan dan p’iktirafannya tu.. dah macam sama dgn exora.. apa pun, saya cuma kongsikan apa yg dari ‘pihak’ mereka ni kat sini utk informasi kite, eak..
=)
27/02/2010 at 5:52 am
cuba tengok ni bro,
http://www.euroncap.com/tests/frontimpact.aspx
28/02/2010 at 11:11 am
Simpati dgn mangsa kemalangan yg keluar berita dia hari ni dlm Metro.
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Suamiisteribersamakelianglahat/myMA/myArticle
Myvi ngan lori.
Klu Alza langgar lori mcm tu bagaimana?
Lori seperti tu takda besi penghadang dibhgn blkg spt treler dlm crash test tu.
28/02/2010 at 11:28 am
takziah kepada keluarga mangsa..tu la, kalau ada pun sama gak impaknya kalau dirempuh dengan kelajuan tinggi..
28/02/2010 at 2:42 pm
selamat datang bulan mac… lusa geneva pnye expo kan.. tak sabar nk tgk proton pnye coverage dalam berita..
28/02/2010 at 3:06 pm
harap2 ada la dokumentari khas mengenai Proton nye concept car kat tv1 atau tv3 nanti..ni la yg selama ni sy tunggu2..
01/03/2010 at 1:45 am
harap something yg best dr proton,gd luck proton…..
21/03/2010 at 11:46 pm
wah design keta proton nie dah nampak mcm design HUMMER pon ade ek..huhu ape2 pon kalo keluar model nie next time jgn le jd hanya indah khabar dari rupa.. huhu fuh bermadah lak ayat aku nie..!!