funtasticko design

http://funtasticko.net

Lotus Elite 2014 concept!!!

33 Komen

Memang menawan!! Ini adalah kereta konsep terbaru Lotus Elite 2+2 coupe v8 yang bakal dipasarkan pada 2014. Model ini bakal dipertontonkan di Paris Motorshow hujung bulan ini. Difahamkan ini merupakan design language terbaru Lotus setelah Donato Coco dilantik mengetuai bahagian styling baru2 ini.. 🙂

sumber : www.autocar.co.uk

info tambahan (bro fridz bagi)

Lotus Elite Specification

* Layout: 2+2 seater, front-mid-engined, rear wheel drive
* Dimensions
o Length: 4.60m
o Width: 1.90m
o Height: 1.32m
* Engine
o Type: Petrol, hybrid optional
o Hybrid technology: Hybrid gearbox with integrated electric motors and KERS
o Cylinder: V8
o Capacity: 5.0 litre
o Power: 620 PS
o Torque: 720 Nm
o Rev limit: 8,500 rpm
* Performance
o 0-100 km/h: 3.5 to 3.7 seconds
o Top speed: 315 km/h
* CO2 Emissions: 215 g/km (using optional hybrid)
* Weight: 1,650 kg
* Seats: 2+2
* Transmission: Full Hybrid transmission
* Drive: RWD
* Start of production: Early 2014
* Enters the market: Spring 2014
* Price indication: ca. £115,000

Advertisements

33 thoughts on “Lotus Elite 2014 concept!!!

  1. cantik2.. agak berbeza dengan model2 yg dulu

  2. xde cue langsung dgn model terdahulu.. mmg mantap! boleh challenge ferrari, porsche, lambo dan lain2 supercar.. x pkai side mirror lg..skrg pkai camera je..

    • ni la new design direction Lotus di bawah Donato Coco..xsabar nak tengok Esprit & Emas Lotus lepas ni… 😉

      bila diperhatikan lama2 sebenarnya Lotus Elite ni ada element styling pada Proton Emas terutama pada bahagian sisi..sebelum ni kan styling Proton ada pengaruh element2 Lotus macam Gen2, Persona, Satria Neo & Exora..ni mungkin Proton & Lotus share DNA yg sama tapi diterjemahkan pada bentuk yg berbeza..xmustahil Persona R & Emas akan bawa skit2 element new styling Lotus ni nanti..kalau macam tu memang best la..ni cuma pendapat dari pemerhatian saya sebagai designer walaupun bukan dari industrial design..

  3. ni side mirror pakai kamera ni..
    design mcm raptor pun ada

    • inspirasi daripada jerung..terutama di bahagial grille & side sill belakang fender tayar tu.. tapi kalau kereta ni jadi model Proton, element harimau pada muka depan akan ambil alih rupa jerung tu.. 😉

  4. tapi fender tu ada sentuhan neo lotus edition

  5. Nampak macam Hyundai pun ade gak,tapi lagi cantik dari Hyundai la.
    Bro campro,ni artist impression ke memang design dari lotus.

  6. Nice design. bro campromania, boleh nanti saya pinjam gambar share dalam sembang-auto.com. Kereta ini mungkin akan gunakan enjin lotus sebab lotus dah stop deal dengan toyota. Saya ade post artikel dalam blog saya. Feel free to visit http://www.sembang-auto.com

  7. Rupanya toyota hentikan pengeluaran engine yg ada pada evora tuh.. tapi dia bagi engine yg lain dan lebih baru untuk Lotus.. ya untuk Lotus Elite nih.. masih toyota.. nampak gayanya lambat lgilah lotus nak wat engine sendiri . dan termasuklah Proton agaknya. huhu

  8. Ia model Lotus dlm kategori SuperCar. Mungkin data di bawah boleh membantu:

    Lotus Elite Specification

    * Layout: 2+2 seater, front-mid-engined, rear wheel drive
    * Dimensions
    o Length: 4.60m
    o Width: 1.90m
    o Height: 1.32m
    * Engine
    o Type: Petrol, hybrid optional
    o Hybrid technology: Hybrid gearbox with integrated electric motors and KERS
    o Cylinder: V8
    o Capacity: 5.0 litre
    o Power: 620 PS
    o Torque: 720 Nm
    o Rev limit: 8,500 rpm
    * Performance
    o 0-100 km/h: 3.5 to 3.7 seconds
    o Top speed: 315 km/h
    * CO2 Emissions: 215 g/km (using optional hybrid)
    * Weight: 1,650 kg
    * Seats: 2+2
    * Transmission: Full Hybrid transmission
    * Drive: RWD
    * Start of production: Early 2014
    * Enters the market: Spring 2014
    * Price indication: ca. £115,000

    (sumber)
    http://www.netcarshow.com/lotus/2010-elite_concept/

    *Korang tgok pricetag dia, Audi R8 5.2 V10 pun area £105k je..

    • Harga tu memang agak mahal la,sebab kebanyakan kereta yang dihasilkan Lotus memang production kecil,lagi teknologi yang diorang guna untuk chassis diorang memang tinggi compare dengan company lain.Tapi aku harap kereta tu dapat rase luxury macam supercar yang lain,sebab masalah lotus sekarang cuma interior lotus tak berapa luxury dan kualiti interior kurang bagus.

      • di bawah new design direction oleh Donato Coco semua benda termasuk interior Lotus akan lebih mewah & canggih dengan teknologi terkini..dah xmacam dulu lagi..kita tggu 30hb ni utk tengok interior dia camne..

  9. yg pastinya kita semua kat sini gigit jari je lah.. hihihi

  10. mmm… cantik design language nyer. dan lebih kurang jer seperti yg diterjemahkan dlm design EMAS lotus terutama bahagian grill tu. Like it. Diorang dah temu konsep design language yg menarik utk dikektengahkan kat model2 baru seterusnya:) x keterlaluan pada garisan2 sisi, just nice!

    hehe..bagi chance la lotus amik sket2 konsep ikan. Lotus (teratai) kan hidup nya dipermukaan air:) Tentu ar x lari dengan design language pada persekitaran aquatik semulajadinya tu:)

    mmm… ikan kacuk harimau (proton)… tentu lagi menarik kn? ahak!

    cheers!

  11. Depan iras Porsche, belakang iras Aston Martin pula. Berita terkini tentang VW-DRB. http://www.cbt.com.my/100920/vw-drb-collaboration-terms-still-under-negotiaions

    “Following the announcement in August on the signing of the Memorandum of Understanding (MoU) with DRB-HICOM Berhad to collaborate on local assembly, Volkswagen would like to reiterate the content of the MoU that both parties are still in the early stage of investigating local vehicle assembly. The joint plans envisage the production of Volkswagen models in Malaysia from 2012 onwards. The matter is still under negotiations and as a policy, Volkswagen will not comment on ongoing discussions. Suffice it to say, the models / variants in negotiations to be locally assembled will not be the models which are currently offered in Malaysia.”

    Takdelah DRB pasang Golf dengan Beatle tu.

  12. Berita panas!! Sentuhan Perodua dalam Naza. http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/9/21/business/20100921131208&sec=business Naza Kia appoints former Perodua MD as new COO

    • bagus gak, Chief Operating Officer leh bantu naza dlm menaikkan operasi diorang.. lg pn semu ni bisness je..

  13. betul ke? aku terbaca dari satu forum.

    “Untuk model Viva, ianya adalah diambil dari model Mira Avy yang sudahpun dihentikan jualan di jepun. Ketika pelancaran Viva, Mira Avy sudahpun ditamakan pengeluaran. projek ini juga dinamakan “die transfer” di mana acuan yang sudah tidak dipakai telah dihantar ke Perodua untuk pengeluaran model Viva. Perodua memang untung besar dari model ini kerana kos pembangunan yang minima.”

    http://www.mesra.net/forum/lofiversion/index.php/t105933.html

    • Sebab 2 dieorang untung besar. Rnd x yah buat, kos pembangunan x de sekadar tukat bumper depan belakang dan interior jer. test pun setakat cuaca ngan jalan je. x yah nak bebula test parts.

      Disebabkan itu deorang nak sangat ada jv ngan proton. Sebab proton ada kelebihan dari segi rnd and etc.

      Korang ada baca berita ari nh yg tentang 5 company luar yg nak masuk Malaysia. Walaupun boleh untung banyak tapi ape yg Tun cakap kalau difikir2kan mmg betul.

      Negara deorang, kalau kite nak masuk, macam2 kene buat itu la, ini la. last2 x lepas. Yg dorang nh senang2 je nak masuk Malaysia. Mcm malaysia punye peraturan tak ketat je. Walaupun kenyataan Tun tu mcm nak mempertahankan automotif tempatan, tapi kalau difikir2kan pun, mmg betul.

      Contoh A.s, kite kalau nak msuk gerenti susah gile sebab kalau sah2 nama kite ada BIN, kastam deorang siap bawak masuk bilik kuarintin plus cek dulu identiti kite. Cube kalau rakyat deorg masuk Kt malaysia. Senang2 je deorang masuk. Lepas 2 dengan ape yg deorang bawak pun kite x tau. kastam kat Malaysia nh ibarat mcm syarat je.
      Nanti anak kera dihutan disusukan, anak dirumah mati kelaparan.

      • ahak? betul ker perodua untung besar kat model viva tu? Untung jualan mmg ar besar kot, tapi masuk poket daihatsu dlm bentuk share company, royalti, consultant, training, charge sana sini, bleh ar perodua bernafas sket.

        mmm… kalau sapa perasan bahagian belakang cue design language nya sperti ada pada cue design proton savvy 🙂

        cheers!

      • untung tak untung 2 saya x tau la. saya mengagak jer. Tapi betul la yg bro katakan. Hidup untuk berniaga barang orang…

      • Hah, tang customs ni mmg saya akui mmg ada kebenarannya. Di salah satu kompleks pelabuhan di selatan Malaysia, banyak kes kontena berisi sampah daripada U S yg konon2nya transit utk ke Taiwan, China dsb. dan tiba2 Taiwan kata dorg xboleh terima such material sbb dagangan xikut spec, pemalsuan declaration n berbagai2 lagi alasan2 merepek. Sudahnya, Malaysia la jadi tempat dumping kontena berisi sampah tu.

        Sakit je hati bila tgok perkara ni. 10tahun lagi nak maju tapi negara luar masih mengperkotak-katik kan negara kita lagi. huh. tension beb

  14. design savvy sebenarnya moden. 3 model proton yg nampak segar sampai hari ini : gen2, neo dan savvy.

  15. nampaknya tempat no plat yg betul2 diletakkan rendah kat hujung bumper tu dah start jd trade mark lotus dan sama juga dgn gambar rendering proton emas dalam post sebeum ni…bagi aku nampak kemas kalau buat mcm tu…mungkin persona r nnti ikut sama style mcm tu….
    bahagian depan elite ni mcm evora yg di’sharp’kan plk…aku rasa pintu dia jenis gullwing cam mercs sls xpun mcm toyota sera….x pun cabrio…mane2 je la

  16. Ada Satria NEO CPS facelift di Indonesia. Ada gambar ke?

    http://star-motoring.com/blog/permalink.asp?id=1546

    Facelifted Satria Neo CPS in Indonesia
    JAKARTA: Proton introduced the facelifted Satria Neo CPS to Indonesia on Monday.
    Proton Edar Indonesia aims to sell 3,500 units of various proton models in Indonesia in the financial year ending March 2011.
    As of August this year, 1,500 units have been sold, with 60% of the cars are Exora manual version.

  17. GAMBAR NEO INDONESIA ADA KAT FACEBOOK PROTON INDEONESIA. AKU ADE TGK SEMALAM.

  18. Ni Donato Coco ada bagi tau design inspirasi dari Lotus Seven.

    Incredibly, inspiration has come from the original Seven. “The existing two-dimensional grille [on the Evora and Elise] is not expressive enough. We need more sculpture and dignity, so we looked at the Seven – the way the grille worked with the headlights on the wings,” said chief designer Donato Coco.

    Read more: http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/257161/lotus_elite_is_born_again.html

  19. Proton dah umumkan 4 models Lotus akan dipaparkan di Paris.. termasuk Esprit..

    http://www.theedgemalaysia.com/highlights/173965-lotus-to-unveil-four-new-models-next-week.html

    sebahagiannya

    KUALA LUMPUR: Lotus Group International Ltd, a wholly owned subsidiary of Proton Holdings Bhd, will unveil four new sports car models at the 2010 Paris Motor Show next week, industry sources told The Edge Financial Daily.

    “Lotus will unveil four new models, two of which are relaunch models called the Lotus Elite and the Esprit, at the car show in France,” said a source.

    He added that the Elite and Esprit are two new “important models” for Lotus. The models will propel Lotus into the upper segment of the sports car market, and help the company tap into a new group of buyers who prefer more comfortable and practical sports cars that can be used for everyday driving instead of the current line-up of sports cars that are designed for track racing.

    “For example, the Lotus Elite is a four-seater instead of the current sports cars by Lotus which are two-seaters and which are not very practical for everyday use,” said the sourc

  20. apsal aku macam dah penah tengok kete ni kat penang baru2 ni…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s