funtasticko design

http://funtasticko.net

Gambar lebih jelas “clay model” dalam kalendar 2010 Proton!!!

30 Komen

Perbandingan dengan Persona Elegance

– Jika dipehatikan betul2 memang tak sama dengan current Persona,  door handle berada di atas “kink” punya line, lepas tu frame cermin belakang (c pillar) terus sambung dengan pintu, kalau current Persona dia ada frame.. 😉

Sebelum ini saya ada upload gambar ni pada post yg sebelumnya, tapi gambar tu cuma sebahagian aje.. kali ni saya uploadkan gambar sepenuhnya..saya ambil gambar ni kat kalendar meja Pusat Servis Proton, minggu lepas..lebih jelas kelihatan sebahagian daripada clay model tersebut.. masih lagi misteri clay model untuk model apa sebenarnya, sebelum ini ada yg bagitau ini salah 1 daripada 3 concept clay model Persona R, ada pulak yg cakap ni clay model Waja R yg asal sebelum Proton ambil keputusan “rebadged” Lancer..apa2 pun kita layan gambar ni.. 🙂

* clay modeller dalam gambar tersebut nama dia En.Wan, dengar cerita dia dah lama kerja dengan Proton..

Advertisements

30 thoughts on “Gambar lebih jelas “clay model” dalam kalendar 2010 Proton!!!

  1. mcm persona je…

  2. design sama dengan current persona..
    cuma.. tail lamp nye tu lain sket..
    saye rase laa.. 😀

  3. ni da macam…BMW..smarttt lah

  4. bro, rsnye theking dh mention dl.. clay tu persona skrg..

  5. btol2.. dulu kan the king ( kalau sy xsilap) dah mention ni current persona…. tgk pintu pon dah tau, bonet pun same, yg lain tailamp jek

  6. Hmmm…
    Btk lampu dengan cerun bumper tak sama dengan Persona Elegance.
    Yg di atas lebih menyerupai BMW adalah hehe 🙂

  7. proton new design language ke?warghhhh

  8. kalu model ini diproduksikan..cun jugaaak

  9. Cun gak. ntah2 ni persona R tak?

  10. Pingback: Model Tanah Liat Misteri Dari Proton | sembang-auto.com

  11. RAMAI KATAKAN INI MODEL WAJA R YG DBERHENTIKAN….HMM..NTAH LA..BARU BACA THE STAR..LOTUS-PROTON SAGA..APE HAL PLAK ISUNYE

  12. nampak mcm persona skrg ni je..
    maybe lampu tu lain sbb lampu design cam tu tak dpt approval ke.. yg design skrg ni pun dah cun

  13. Betul cakap theking sebelum ni. Biasanya design ni kan ada beberapa option. Kira clay model di atas ni one of the avaialble option untuk Persona dulu. Tapi disebabkan kos nak develop lampu baru tu agak tinggi, management proceed aje guna lampu yang sama macam gen-2 untuk dapatkan scale of economic. Kalau betulla ni Persona replacement, tak mungkin seang2 Proton letak kat kalendar dan buku biografi Proton tu.

  14. bloggers…

    Kenapa PROTON halang dari guna Lotus Racing punya brand untuk F1??? Any justification??

    Atau sebab Lotus racing selalu last, so taknak imej Lotus jatuh???

    Saper tahu? atau mungkin campromania boleh buka satu page untuk diskusi…

    Kalau benda tu untuk tujuan baik, ape salahnya kekalkan Lotus racing punye brand tu..

    Atau, PROTON bercadang nak masuk arena F1 ??? hehe..banyak spekulasi ni.. jaawabbbb

    • bagi saya sebenarnya proton nak protect brand anak syarikat die(lotus). dulu lotus ada berjuang defende nama deorang dari team lotus. Tapi kalah. Ye la dan semua nak nama lotus. Nanti orang jadi keliru dengan Group Lotus ( Car) ngan Team Lotus (F1).
      Lagipun pada pendapat saya proton cume nak jaga imej anak syarikat die jer. Mcm BUM America lawan ngan B.U.M thailand. Sebab nama kan memainkan peranan penting gak dalam perniagaan.

      Everybody have Any ideas????

    • Kat jalan Tuanku Abdul Rahman depan Maju Junction ada Lotus Curry House. Rasnya Tony Fernandez ada share dalam restoran ni. 🙂 Restoran ni pun kena saman juga ke.

    • apa yg tersirat dan dibimbingi proton adalah ada unsur utk merampas hak ekslusif lotus dari proton di masa hadapan. Saya bawakan satu kes lama dulu pasal beberapa pulau yg menjadi pertikaian johor-singapura dulu tu (kalau sapa2 yg masih ingat). Johor dgn rasa semangat kejiranan memberi kebenaran kepada singapura utk guna beberapa pulau kecil tu utk tujuan pemantauan kapal lalu lalang, setelah berpuluh-tahun, pulau2 tu singapura claimn adalah menjadi hak diorng setelah pulau tu dah dibina struktur dan ada aktiviti2 di situ. dan perkara nie dibawa ke mahkamah antarabangsa ICJ. dari beberapa pulau tu, satu terlepas ke tangan singapura.

      Sama ar kesnya dgn nie. Kerajaan dgn semangat 1 malaysia di bawah GLCnya proton membenarkan tony F n the geng menggunakan brand lagenda lotus utk merealisasikan hasrat itu iaitu dlm perlumbaan F1 sahaja. Tapi mereka nie ada matlamat yg lebih besar- ‘menguasai’. tony melalui jln pintas terus berurusan jual beli dgn pemilik asal Lotus team venture ltd (LTV). Sedangkan LTV adalah sebahagian drp Lotus Group yg dipunyai oleh Proton. Otak licik tony seterusnya menukarkan 1malaysia racing nie kepada nama baru team lotus. Satu tindakan nak memisahkan lotus racing nie dari group lotus milik proton.
      sebb tu dato nadzmi dengan pantas x benarkan nama lotus digunakan utk tahun dpn dlm F1.

      cheers!

  15. Mengikut apa yang saya baca dulu, Proton terpaksa mengekalkan lampu persona sekarang i jualan Gen-2 dulu lembap sket (lampu Persona sama dengan lampu Gen-2). Disebabkan Proton buat projection tinggi untuk jualan gen-2 , vendor diaorang bagi harga rendah sket. Tapi bila jualan lembap, vendor tu rugi. So, untuk tampung balik kerugian vendor, lampu tu diaorang pakai smpai sekarang…

    Apapun, kita tunggu dan lihat model replacement nanti..

  16. kalau clay model ni diteruskan misalnya jadi saga generasi ketiga best jugak…boot lid tu ada mirip current saga….bro campromania,xde update news saga facelift?

  17. clay model ni cam dh siap spenuhnyer kn..klo yg ni jd mst lg cun..

  18. sorry off topic, Ramai yang xfaham sangat pasal ride and handling. Termasuklah aku sendiri sehingga membaca n mendapatkan maklumat dari membaca dan kawan2 proton n r3.tapi masih lagi complicated untuk difahami, tapi cukuplah untuk mengatakan ride and handling bukanlah semudah menukar shock absorber dan spring sahaja.

    Secara ringkasnya bleh dibahagikan kepada 9 bahagian 1) Steering response 2) Steering linearity 3)Handling straight line 4) handling cornering 5)handling lane change 6) ride quality body control 7)ride quality wheel control 8)ride comfort 9)steering effort.

    Itu secara ringkasnya, tapi secara mendalamnya, ia terbahagi kepada bahagian, 1)STEERING, 2)HANDLING, 3)RIDE.

    Dalam steering, ia terbahagi kepada 10 bahagian, 1)effort level 2)effort build up 3)parking effort 4)returnability 5)on-centre response 6)off-centre response 7)handwheel angle(ratio) 8)kick back 9)effort linearity 10)response linearity.

    Manakala dalam handling, ia terbahagi kepada 6 bahagian, 1)tracking stability 2)cornering grip level 3)Under/oversteer balance 4)lift off in a turn 5)yaw stability 6)ease of control

    Manakala ride pula terbahagi kepada 7 bahagian, 1)pitch control 2)roll angle control 3)roll rate(damping) 4)un-sprung shake 5)rolling comfort 6)large impact feel 7)small impact feel

    So, memang complicated ride and handling ni, sebab tu engineer mitsupun kagum dengan proton n lotus bila diaorang buat perubahan pada lancer untuk pengganti waja. Bagi basher and typical Malaysian, diaorang ingat mudah, tapi xsemudah yang disangka. Tapi salah proton jugak xmenerangkan pada orang ramai. Hanya terdapat pada brochure internal circulation ajer. Itu pun yang ringkas 9 bahagian tu jer. Memangla dalam internal circulation diorang buat perbandingan dengan competitor, tapi untuk public, stakat tunjuk perbandingan sama2 kete proton @ tunjuk model itu saja pun cukuplah. Tapi kalu tengok 9 bahagian ringkas ride and handling bandingkan kete proton, Toyota dan Honda, ramai yg terkezut nanti betapa jauhnya beza ride and handling kete proton berbanding dengan kete2 yang diaorang agung2kan.

  19. saya pun sokong….bro mat..ride and handling proton memang “A”….

  20. Tahniah campro.. org indo pun ada jengok sini gak.. ni depa ambik gambaq hang punya waja .. hihihi http://www.inilah.com/news/read/otomotif/2010/09/25/844071/lancer-berlogo-proton-sukseskah/

  21. yer ker tu… berlakon jer pandai…..ahahahaha…pak lawak paling berjaya di proton….. kat mana lah proton bole jumpe mamat pelakon terhebat tu yer….hehehe jgn mare….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s