funtasticko design

http://funtasticko.net

Myvi generasi baharu dilancarkan 16hb Jun ini

78 Komen

Walaupun sedikit lewat untuk highlightkan berita ni dah heboh 1 Malaya bila dapat tahu model terlaris sepanjang zaman Perodua, Myvi bakal dilancarkan tak lama lagi. Model yang kod namanya D54T ialah versi terkini yang dijangka meneruskan kesinambungannya dalam pasaran tempatan. Bakal dilancarkan 16hb Jun ini & booking boleh dibuat bermula 4hb Jun. Myvi terbaharu ini mempunyai 2 versi enjin 1.3 & 1.5 (*versi ekstreme yang bakal dilancarkan bulan Ogos). Inilah yang dinanti-nantikan oleh peminat kereta Jepun yang bakal memenuhi jalan raya negara ini tak lama lagi.

* petang tadi ada sebijik Myvi bagi lampu, macam la nak gi jauh rupanya nak u-turn tak sampai 100 meter, lepas tu Viva pulak main cucuk2 belakang tapi tak lepas-lepas nak potong, baru pakai Perodua..orang pakai Bugatti Veyron & Pagani Zonda pun tak perangai gitu…sedarlah diri skit.. hahaha…

78 thoughts on “Myvi generasi baharu dilancarkan 16hb Jun ini

  1. peminat kereta compak boleh la beli

  2. stereng die ade badge nmpk mewah..xmcm sebelum2 nie..harap model2 proton yg akan dtg dilengkapi badge yg sedemikian..bkn mahal sgt pun letak badge mcm tuh..xmenarik la badge ‘tekap’ tu..huhu..

    • mungkin model akan datang proton akan buat macam tu, kalau bro nak tau nak letak badge/emblem macam tu melibatkan crash testing sebab ia akan ada impak bila airbag deploy..ini akan melibatkan kos tambahan jika buat pada model yg sedia ada..sebab tu Proton sharing parts yg sama je untuk cut cost buat masa ni..macam Perodua emblem dia shape sama macam Toyota/Daihatsu..jadi boleh buat terus tanpa buat testing lagi..sebab itulah logo Perodua direka macam tu 🙂

      • problem dgn lambang proton adalah x de bhg kosong kat badge dia, x mcm toyota dan perodua yg ada ruang kosong, sy cadangkan proton buat macam perodua ambk line badge je x payah nak buat full colour mcm kat proton waja,

      • proton kena tanya BMW mcm mana dia org letak badge full saiz kat stereng BMW, jenama lain cuma ada line je, logo proton mcm bmw siap ada colour dgn line

      • dah pernah ada badge kat stereng proton, mcm waja mmg ada badge colour kat stereng
        mgkn utk jimat kos dah takde badge colour, hanya design emboss je kat tgh stereng tu

  3. so get ready iafm+ cvt.

  4. xsempoi,xheran n xgempak pn…the JDM fun je suka…huhu..

    • yep .. saya kurang teruja sebab still myvi.. Mcm ini ibarat plastic surgery untuk Facelift myvi.

  5. cute. aku nak beli!!

  6. baru nk kongsi gmbr diatas kat sini. tp malam jumaat nanti jgn lupa tgk buletin utama – auto. kereta ini akan di shadow dalam bentuk video. dan kereta ini boleh bergerak dengan dua tayar. nantikan.

  7. aku mmg tak minat keter jenis nih… tapi jauh dari persaingan proton dan produa.. aku dapat katakan bahawa myvi baru ni cantik berbanding myvy lama dan bakal menjadi top lagi.. huhu.

  8. segarang mana myvi baru ni .. still nampak manja nya (even extreme kuning tu) .. tak macam myvi se first edition dulu .. cantik mmg cantik .. meletup la bulan june ni jualan myvi .. tapi katanya tak pakai nama myvi dah? ura2 kata perodua infiniti .. betul ke?

  9. Tu la. Esok (Jumaat) malam kat Buletin utama nak tunjuk kereta ni. Siap ada video dari perodua lagi, clearly compare sebelah menyebelah dengan current Myvi. Jadi takdelah terkejut sangat. Seperti biasa, kereta ni akan laku macam model Perodua yang lain sebabnya kereta kompak kegemaran perempuan, kereta kompak kononnya jimat minyak, ah beng suka sebab kononnya Toyota in disguise dalam badge Perodua.

    • mmg mcm tu pun.. nak buat mcm mana.. Tapi yg pasti saya nak tahu sangat bape harga nyer.. Kalau exceed lebih dari saga, takut lari customer lak bile saga FL+cvt kuar..

  10. Rendering next generation Avanza. (Artist impression) macam ni proton kena keluarkan Exora R cepat-cepat la nampak gayanya.

  11. laawaa laa meter dia… kalaula proton letak meter camnie kat saga…

  12. Audi A6 lampu inspira!!

  13. Ramai juga kawan2 saya diluar sana berminat dgn New Myvi,mereka minta pendapat saya,secara jujur saya meluahkan pendapat dan cuba bersikap adil memberi pendapat agar bukan dianggap basher kepada P2!!!
    APA YANG BEST PASAL PROTON BAGI SAYA???

    Saya jenis yang berminat dgn kelajuaan(lain org lain minat dia),Bagi saya Proton sahaja yang menawarkan kenderaan dengan harga yang berpatutan dgn pakej kelajuan,Handling,stability….yang pasti corner boleh tekan sesuka hati aku!!,
    saya bukan jenis suka cucuk2 kenderaan lain ataupun bersaing dengan kenderaan2 lain,saya lebih berminat bertarung dgn diri saya sendiri
    contohnya:-
    1) saya paling suka dua corner dari depan angkasapuri naik ke Kerinci link,setiap kali saya akan cuba improvekan pemanduan saya di selekoh itu(kelajuan terbaik saya 120km/h)-mungkin ramai yang lebih baik.
    2) max speed 210kmh KL to JB (2.15 minit)

    “Saya bukan nak poyo atau perasan bagus di sini(luar sana ramai lagi bagus) “kalau Produa boleh offer kenderaan sesedap Proton seperti yg saya tulis diatas mungkin saya akan pilih P2”
    * Saya memandu Waja tahun 2005(4G18)-semua standard termasuk rim dan tayar…
    * Lain org lain minatnya
    *Kebanyakan pengalaman diatas,drive time awal pagi antara pukul 3-4am.

    • kawan saya pun ada yg berminat kereta atas nh.. tapi saya mintak maap la..
      Sebab saya kurang minat P2 sebab utama adalah Myvi la.. Design die lawa tetapi sebab dah berlambak atas jalan raya saya jadi muak pakat nak muntah ronggeng dah. Plus Walaupun ada nampak la sikit wow factor, tapi dah sebab banyak sangat leaks menyebabkan kereta nh dah nampak mcm x baru… ntah la..
      my 2 cent..

    • aku ske corner yg dr ppum masuk ke kerinchi link tu. layan beb! <- gen2 std.

      tp la ni naik myvi std, xble la lagu tu bawa dia..

      exora turbo ke, suv ke..

    • huhu hati-hati bro , tp waja mmg best kat corner
      sedap pun sedap utk perjalanan jauh
      harap proton dapat kekalkan ke’best’annya pada persona r
      utk facelift , harap proton dpt bg leather seats, interior colour scheme mesti luxurious, yg pasti bukan black atau kelabu

  14. mak da bosan ngan Myvi nyah…
    mak tetap setia menunggu Saga FL CVT…
    hehehe…

  15. emm…suka layan corner karak highway…..dari tahun 1999 till now…memang best…

    • paling kewl corner turun bukit lepas genting sempah rnr ke kuantan

      • Saya pernah ikut dari jauh satu Saga BLM SE,masa saya pgi Kuantan baru2 ni,dri Genting Sempah ke tol Bentong saya ikut dia dalam kelajuaan 130-140km/h tapi dia masih didapan,akhirnya saya potong selepas tol Bentong,alangkah terkejutnya….”awek tu bro”……HEBAT,sy slow bagi dia potong balik,dia senyum terus sy angkat tangan,tunjuk”Ibu jari Kanan”..Hebat…secara peribadi saya belum pernah melihat Perempuan sehebat tu bila diselekoh…

      • ada bakat jd drifter tu, hahaha..

    • Pergh, ni dah jadi forum sapa paling laju kat Karak Highway ni..huhu.(Baru nak join, sibuk kenduri kat kampung, curi2 tgok blog.hahaha)

      Corner karak highway memang sangat best bila memandu Proton. Civic FD pun takut2 layan corner kat Karak.

      Ada siapa2 yang drive Savvy via Karak Highway? Anda pasti terfikir alangkah bagusnya jika Savvy berenjin 1.6cps. Huhu..(tapi Handling Savvy amat baik di setiap selekoh). Siapa tak pernah drive Savvy Via Karak, silakan mencuba..-kalau kena speed trap, jangan jumpa saya.huhu)

  16. Pingback: Gambar Perodua Myvi 2011 bakal dilancarkan 16 Jun | NotaKosong

  17. emm….corner turun bukit lepas genting sempah rnr ke kuantan…KM 40,kat situ ade speed trap dok dlm longkang @ tepi semak…..ingat bawak 60KMJ jer….hehehe

  18. dah 3 kali ulang alik kl – kuantan thn lepas.. alhamdulilah takde saman lagi.. time kt karak jln pusing2 tu siap main 140kmh.. syok gak..

  19. admin cam anti perodua je… btw.. it is nice car for housewife bwk g psar n hntr ank…haha =)

    • bukan anti perodua, tapi menyampah dengan gelagat segelintir pemilik perodua terutama viva & myvi yg bawak kereta macam orang gila, suka cucuk belakang ajak org berlumba..macam la kete tu laju sangat, kat highway tak larat nak membontot kereta lain sebab confirm kena tinggal..kat selekoh tak cukup kaki tekan brek memanjang..dalam bandar hero la ..ramai yang akan sokong kenyataan saya ni..kadang2 nak tergelak je tengok perangai diorg ni…nak tunjuk kereta diorg tu bau Jepun, enjin power…siap lekeh owner kereta lain lagi.. kalau ayat saya ni memang buat orang macam ni terasa bagus la, biarlah diorang ni sedar sikit..tu je harapan saya..

      • Hahaha… Relex bro… I support you 100%!!

        Ala…Dorg baru nk merasa keta import… Maklumla, first “imported” car la katekan..

        Belum 100% import lg… Klau 100%… x tau la… Mau jd negara no1 xcident terbanyak dunia! Just let them be whatever they want!

      • jgn kan myvi je yg suka tekan brek
        keta lain cam honda civic pun tekan2 brek gak terutama kalau jalan selekoh tajam mcm ke cameron
        hihihihi

      • bkn tu je bro…
        ni nk citer psl kebangangan owner myvi selain dr d atas…bro prnh kna HIGH BEAM dgn owner myvi kt hgway lbh2 lg yg guna HID cahaya putih yg menyilaukan? gua slalu kna…gua tgh potong keta lain (dlm 120kmj) dr jauh gua nmpk cahaya bangsat itu sedang MENGHALAU GUA KE LANE KIRI sedangkan ms tu gua tgh memotong. BANGANG punya owner myvi!!!cam la x leh tggu gua abis potong keta dpn tu..dh la guna HID!!! perangai mmg GAMPANG!!!

    • ni la wajah sebenar segelintir dari owner myvi/viva ni…kalau kereta proton lagi la diorg nak tunjuk hebat..seolah2 nak ajak berlumba..tapi sy tak layan pun, bagi je peluang diorg potong kalau keadaan mengizinkan..anggap la diorg ni sebagai orang bodoh je..kalau kita layan kita sama gak bodoh macam diorg, hahaha.. 😀

      • gua dh bnyk kali kna kt LPT ni bro…prnh skali gua x bg owner myvi pintas gua hnya kerana dia bg HIGH BEAM lampu HID dia suruh gua ke tepi. bkn nk jd bodoh cam diaorg bro tp skali skala bg diaorg plak rs hati sakit…tp gua wat camtu time line clear je bro…kasi AJAR pd org yg KUANG AJAR…hehehee…

      • hahaha…sesekali apa salah nya..

      • tgk keadaan juga.
        kalu dia mmg betul2 nk laju mmg aku bg pass je.
        tp kalu dia laju xlaju, mmg aku cucuk dia blk.

  20. MR WOW.
    100% agree,it is nice car for housewife bwk g psar n hntr ank…mmg Dihatshu dan Toyota mencipta Myvi untuk kegunaan seperti tuan cakap tu.

    • kat sini perodua dah terbalikkan, ramai owner laki beli kereta ni..dah jadi unisex car..

      • sebab kereta myvi dah born that way…
        don’t care les, straight or gb,
        myvee born this way..
        hahahaha

      • bro, tu taktik nk usha awek la bro…kasi awek minat ngan myvi dulu…WOW!!! ABG YG USHA AKU TU BAWAK MYVI (1.3 je..) LAAA…..

  21. myvi dgn saga..haha acceserios radio jer lebih…tp saga punyer sound bass lagi mantap, myvi dgn saga absorber sedap lagi myvi..tapi….. cuber la main selekoh..macam nk terbalik kereta myvi..better saga…

    enjin??? mestilah myvi menang..tp cuber men top dengan kelajuan maksimum di lebuhraya PLUS saga la menang siap boleh bakar2 myvi lagi sebab saga tekan padel minyak sikit rpm nek tinggi..akakaka..baru menganjing..

    cuber buat belokan kecil semasa di atas highway dengan kelajuan maksimum..bandingkan myvi gn saga….better saga sebab myvi power stering ringan sgt bahaya ar…..bek layan saga walaupon power stering dia ibarat sedikit paut stering tp ia tetap mantap di atas highway berkelajuan maksimum!!!..

    kereta kompak?? xsesuai tok family besar..nk letak XXL largage..better saga..nk lagi sedap beli exora!! jgn beli alza..nk lagi sedap!! beli jerk lori kontena!!!!abis cerita….

    kesimpulan saga is better than myvi =).

  22. hiway karak yg selekoh banyak tu bawak sampai 140kmh? sy pun tak berani laju2 cmtu walaupun bawak persona se (sebab mak saya takut kete laju2.. heheh) kalo bawak sorang2 lain la kot

    tp jalan kt situ mmg best layan corner

  23. mmg di akui handling dan top speed saga lbh baik berbanding myvi…. tetapi hakikatnya berapa byk kita blh bawak kereta utk test handling dan top speed? mgkn 3 atau 4 kali je setahun…. kebanyakkannya kita guna utk kerja dan aktiviti harian yang tidak menguji tahap handling dan top speed sesebuah kereta… muda mudi zaman sekarang sukakan kereta yg lincah dan pickup power terutamanya selepas traffic light… proton cuma blh bg utk versi cps… tp versi yg lain myvi lbh ok dr segi pickup from 0km to 0.5km… dan bab pickup ni kita blh buat setiap hari berbanding handling dan top speed yg hanya blh dibuat sekali sekala… sbb tu myvi lbh famous berbanding saga…

    • memang tu diakui la sebagai kelemahan enjin Proton buat masa ni, mungkin dengan kemunculan iafm+ & campro turbo akan dapat mengatasi masalah ni..jika belum lagi dapat atasi masalah ni, tunggu enjin family y pulak 2014 nanti..tapi rasanya masalah akan selesai tak lama lagi.. 🙂

      • motto,

        apa yg didakwa bro dan kebyakan org yg enjin p2 lbh baik dr p1 hanyalah persepsi minda shj tp in reality terlalu sedikit perbezaannya. mengenai handling plak kenyataan bro adalah meragukan hnya digunakan 3 atau 4 kali sethn. bg sy handling ni lah sebhg dari active safety utk sesebuah kereta yg perlu pd setiap kali memandu kereta.

      • theking, nak tanya skit..saga fl phase 2 ni ada perubahan exterior & interior tak? sy harap sangat interior berubah sebab saga ni life cycle dia ada 3 tahun lagi.. sy teringat dulu sebelum blm keluar ada 2 versi saga keluar dulu, 1 yang versi yg digelar kereta kebal & lagi 1 yang buat interior baru…rasanya lebih baik proton ikut je style tu.. 🙂

      • yep bro theking.. setuju sangat handling amat penting dlm pemanduan seharia..
        Incase something happend, handling helps in prevent from the worst..
        Cube tengok video nh..

        with great handling from volvo truck and great skills from the driver, he can control the truck from swerve into another car..
        This will happens 2 us especially in KL highway..

      • Bro Campro,
        lebis tepatnya dua version terakhir sebelum Saga BLM yang bro cakap tu adalah:-
        1)LMSS(selalunya colour silver sy nampak)
        2)LMST-x silap saya model ni yang org pangil kereta kebal(meter biru colour Nokia 3310)heheh…tp jgn main2 dgn ini kereta,laju oooo…cuma handling boleh geng ngan Myvi!!

      • betul la tu bro chor, dah tak ingat nama dia..rasanya yg silver tu kot org panggil kereta kebal sebab grill dia macam muncung machine gun…

      • bro chor & campro..
        Yg lampu meter biru tu mmg org panggil kereta kebal..
        yg silver x tau la plak.
        Handling mcm kereta saga aeroback tahun 1991 mak saya la. tang nak conner body roll usah cerita la. kalau org naik dok belakang bukan main menjerit pasal nampak mcm laju. Cube naik Waja, persona, gen2, mesti perbezaan yg terlalu ketara..

      • ooo, selama ni ingat yg silver tu kereta kebal..hahaha..

    • kenapa handling penting most of time bkn hanya bila mentop?
      kalau saya sbbnya ialah handling yg baik menyumbang kepada confidence in driving
      tak ramai yg sentuh pasal ride, ride pun penting sbb ride yg baik menyumbang kpd keselesaan

      handling – confidence
      ride – comfort

      • dan apa yg lbh penting handling penting utk keselamatan, tak guna pun kalau ada turbo tapi bila kat corner terpaksa slow. mmg potong stim la kalau mcm tu, kenapa tak drive dgn laju tp kat corner tak perlu la sampai turun sampai separuh kelajuan asal. itu lg best, berbaloi2

      • dan last, pandulah dengan cara yg bersesuaiam dgn keupayaan kereta tu
        kalau kereta tu tak mampu jgn paksa sbb keselamatan lebih penting heheh

      • Wajarian

        The best Proton car yang saya pernah drive adalah Waja 1.8,klau lah kereta tue jenis xbermasalah(klau poket tebal apa ada hal!!!) mungkin saya akan munggunakan kereta tu…..

        In 2002, the 1.8 L variant was introduced, powered by the same engine used in Renault Laguna II. The 1.8 L model incorporated drive-by-wire technology and variable valve timing (VVT) technology…Waja 1.8 first kereta Proton ada VVT,jgn marah yer P2!

      • *First Kereta Malaysia….ada VVT

    • mgkn dgn enjin baru proton blh mengatasi kelemahan enjin sblm ini…. handling yg saya maksudkan adalah ketika drive 120km/h – 160km/h… dalam kelajuan ini handling saga lbh baik berbanding myvi… tetapi ketika city driving… tak blh nak bezakan sgt… (mereka yg expert je blh kot) proton kena upgrade saga supaya blh mengalahkan myvi tak kira further distance atau short distance dr segi enjin…

      • bab engine power ke tak ni aku rasa utk fair.
        amik myvi, tukar enjin campro 1.3 iafm, tgk cmne.
        amik saga, tukar enjin k3-ve, tgk cmne.

  24. handling p1 adalah terbaik.. tak sia sia beli lotus. tapi p2 menjadi pilihan ramai kerana jimat minyak, dvvt @ vvti terbukti. minyak makin mahal woo..

    • pemilik alza,

      mintak maaf lah ye sbb pengguna yg memiliki alza dan exora sebenar mengatakan alza mkn minyak lg kuat dari exora.jgn tertipu dgn dvvt@vvti ye.

      • oh mcm tu..

      • pengalaman saya sebaliknya, alza lebih jimat. cps power tapi lebih minyak. pengalaman sendiri, bukan dengar2 org cakap.

      • Klau nak ikutkan kuasa(power),
        Power 0 -100 KM/h- maybe P2
        Power 100- Max Km/h- Confirm P1
        Low speed Cilok dalam bandar-maybe P2
        High speed cilok kat highway-Confirm P1

        Klau nak ikutkan save minyak
        low speed -confirm P2
        High Speed-sama jer tp P1 save lagi rasanya

        ngehhh..ngehhhh…pengalaman sendiri, bukan dengar2 org cakap….

  25. sebagai penumpang saya dapati ada gegaran dlm kabin bila duduk di bhgn penumpang sesetgh kereta mcm vios, grand livina, myvi , city, fortuner dll. Gegaran mcm ni takde masa naik kereta proton mcm waja, persona, blm. mgkin inilah kelebihan kereta proton dan sepatutnya proton menjadikannya sbg selling point.

  26. perodua is struggling to introduce new model when Myvi lifecycle become to the end…5 years in the market…
    but eventhough it is owned by Daihatsu or Toyota, the new Myvi still a Myvi with little touch up on exterior & interior…
    actually i am quite impressed with the Meter Cluster and equipment design in Myvi, the image of Myvi is plus added by these equipment design…
    i think p1 has their own advantage at high end revolution and space, p2 has their own advantage at low speed revolution and compact design…
    so this is good for Malaysian, we can choose what we prefer to…
    honestly i choose honda city as my first car, my father owned persona…i balun je persona tu kat corner and highway, mmg thumbs up!!
    tp my city cannot beat persona on highway, handling teruk and senang oversteer time cornering…FC utk city driving mmg thumbs up, sbb tu name die CITY kot…
    i pernah drive Myvi n Viva, i m not prefer to own it because it cannot beat handling n space requirement…tp thumbs up for the equipment!

  27. pressure dari p2 dan lain2 brand terhadap proton jelas skrg menyedarkan proton (lambat nak sedar) akan pentingnya setiap aspek penjualan produk mereka.. whats makes a good car is what they people really want, a reliable car, jimat dan efisyen, value for money dan up to the trend of styling/design. P2 sbnrnya byk tackle bab2 hati dan jiwa pembeli malaysia dengan myvi dan ia jadi popular yakni memang agak sukar untuk melawan arus popular ini, kita yg kononnya driver driven ini memanglah biasanya akan bias pada proton tetapi kita kena fikir juga the good values of other brand yg seharusnya kita push proton untuk capai dan buat untuk kita beli dengan untungnya 🙂

    *untung in win-win situation..huhu

  28. Join us on the new Perodua Myvi facebook fan page. Discuss and share with us your thoughts about it : {http://www.facebook.com/pages/Perodua-Myvi-2011/175586549161484}

  29. part yg bintang bawah tu aku stuju..
    viva n myvi slalu je cucuk2 blkg merz bapak aku..naseb baek bapak aku yg drive..kalu aku yg pegang stereng,siap la korg.hahaha

  30. korang ingat org yg bwk myvi ke yg asyik cucuk kereta org lain ke…. x de keje tau x… mcm jenama proton tu bagus sgt .. tiada kereta yg sempurna ok… jika ko org rasa bwk proton tu bagus itu pilihan korang lah… duit korang… Dulu aku pakai saga blm mcm babi asyik rosak2 itu yg dikatakan bagus… aku jual amik myvi ,nak layan cornering boleh saja jika berani… lowered kan ckit no problem … aku bukan nak kutuk proton tp hakikatnyer kualiti hampeh mcm lembu… x percaya korang turun tgk pusat service proton berlambak kereta baru rosak ok… aku pakai myvi 2nd dah 5 tahun no major problem setakat window problem ngn absorber tu pon dah tukar baru rasa mcm baru lg.. bila pakai myvi ni aku boleh menyimpan nak pakai kereta mpv yg pasti bukan proton ok … ape yg aku nak kata disini myvi memang best bg org yg nk berjimat, simpan duit beli kereta yg lebih baik dr proton bye222 proton…

  31. jangan emosi azrul, ni kan pandangan masing-masing yang memuji kepunyaan masing-masing, tak perlulah mem babi dan meng lembu kan proton, dia tak bersalah pun dalam hal ni, kalau lah kereta keluaran proton bermasalah tentulah tak banyak kereta proton atas jalan malaysia ni, cuba tgk dalam 10 kereta atas jalan raya 6 biji mesti proton punya….hidup proton, produa pun keluarannya bagus juga tapi saya lebih suka proton sebab saya seorang yang menghargai air tangan anak bangsa saya sendiri.

  32. org sengal mcm abu bahrom ni elok la pkai proton, sanggup tanggung risiko rosak sana sini semata mata nki hargai produk tempatan, hihi, kualiti proton skrg ni makin lama makin hampeh, tgk exora cfe dgn preve sdah la, dh mcm2 problem aku baca kt page, antara problem yg famous kt enjin cfe, enjin turbo apa cmtu, leaking sana sini, pastu one way valve problem, mcm2 lg la aku dgr,

Tinggalkan Jawapan kepada kichiki Batal balasan