funtasticko design

http://funtasticko.net

Esprit bakal dijana oleh enjin V8 Lotus

5 Komen

Nampaknya Esprit bakal menggunakan enjin V8 Lotus yang sedang dibangunkan sendiri oleh Lotus. Kereta konsepnya sebelum ini menggunakan enjin V8 dari Lexus IS-F. Ini menandakan hubungan pembekalan enjin dari Toyota bakal berakhir dengan kemunculan enjin V8 Lotus. Adakah enjin ini bakal digunakan oleh Proton kelak? Sama-sama kita nantikannya jika Proton ada merancang model yang berprestasi tinggi pada masa depan.🙂

5 thoughts on “Esprit bakal dijana oleh enjin V8 Lotus

  1. nape Lotus x guna je enjin hybrid range extender atau pure electric? kan skrg kbnykn pengeluar sibuk nak pkenalkan kereta mesra alam masing2 trmasuk yg berprestasi tinggi.

    • utk capai production cost bg model ini dlm masa dalam 3thn mgunakan tech hybrid n extender yg sedia ada itu adalah agak sukar utk di capai kerana asalnya hybrid dan RE itu untuk kegunaan kereta berkuasa kecil dan utk fokus komersil. lagi pun lotus sudah ada begitu banyak blueprint dan techknowledge utk membina engine2 yg seperti di katakan ini, adalah lagi cepat dan bagus untuk hanya focus pada engine petrol shj utk masa sekarang namun those green tech engine tidaklah di lupakan dan mesti akan di offer sebagai variant lain pada masa hadapan.

      bila kita bercakap ttg impak terhadap alam sekitar, adalah lebih jelas ianya dilakukan oleh2 kereta komersil yg penjualannya adalah lebih 90% dari jualan kereta hi-end sport car atau supersport car. jadi di situ sudah jelas jikalau supersport car masih gunakan conventional engine tech ianya tidaklah mendatangkan ape2 impak signifikan pada alam sekitar. kenapa toyota, bmw dan other hi-end global car maker memperkenalkan green tech kepada supercar mereka adalah kerana ia merupakan benchmark model dan top range model utk seluruh line up mereka, ini adalah fokus imej yg mereka cuba lakukan dlm marketing mereka. jadi adalah paling sesuailah utk menawarkan green tech kepada line up mereka.

      satu lagi kita bercakap soal proton dan lotus yg kita sendiri tahu bukanlah di backup oleh kompeni yg lagi besar, costing dan marketing is everything for them. so kena harus faham limitasi mereka am nya terhadap cara membangunan tech dan model2 mereka. pelan-pelan kayuh…tetapi kita telah capai sebegitu banyak kejayaan sehingga sekarang dlm tech dan pembangunan model tak kira lotus atau proton.

  2. toyota’s:
    LFA V10 1LR-GUE
    ISF V8 2UR-GSE

    bunyi V8 lotus ni cmne? ada sedap cm LFA?

  3. perghh….masuk enjin V8 dalam exora marbeles gak weh…… Exora Sport Edition

  4. cantek! bile proton nak kuar keta sport plak? -selain dr neo….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s