funtasticko design

http://funtasticko.net

Apa pendapat anda tentang P3-21A???

50 Komen

Saya sengaja buka topik ni untuk mendapatkan maklum balas daripada anda semua mengenai bakal model global Proton ni. Walaupun gambar slide ni belum lagi mencukupi untuk kita memberi komen sepenuhnya, tapi sekurang-kurangnya kita boleh bayangkan rupa sebenar model ni nanti. Saya rasa bila kita dapat gambar “leak” atau “spyshots” baru yang kurang koyok pada badan, kita boleh la tengok secara “detail” apa yang tak kelihatan pada gambar di atas. Lepas tu baru kita buat perbandingan dengan TUAH, tengok yang mana lagi mengancam.

* Ada sesiapa dah dapat gambar “leak” atau “spyshots” baru yang kurang koyok ke? Share-share la ye… 🙂

Advertisements

50 thoughts on “Apa pendapat anda tentang P3-21A???

  1. Kurang tang depan tu saja la setakat ni.. belum tgk interior lagi huhu..

  2. depan dia cam kurang something la.. letak skirting or diffuser br nmpk lawa sikit kot..

  3. macam kete lame je…tak pun kereta utk org2 berumur..bkn utk orang mude..versi Tuah untuk orang mude…

  4. overall design dah cantik dah..profile cantik..sisi pun cantik..cuma depan je tk berapa mengancam…design depan dah terlalu ketinggalan zaman

  5. sbb gambar tak berapa jelas, maka nampak mcm kurang mengancam dari tuah..

  6. Bodo punya proton…rahsia comp senang2 masuk public.
    Pekerja pulak tkamanah…agm pergi expose bagai nk rak…
    Model ni Pakai cps ja.
    Lyn VW lg inovatif

    • ada sahaja company yang awal2 lagi dah unleash final design and siap bagi gambar high-resolution lagi.
      Taktau pulak pakai CPS, ni mana tau info.
      Tak semua info kita tahu, sekurangnya info yang dah bocor awal tu membuat bakal pembeli tertanya-tanya apa yang bakal ada dalam sesebuah kereta berkenaan.
      Tak dinafikan VW inovatif tapi ada ja pembuat kereta lain yang lebih inovatif.

      • Confirm persona r pakai campro cps shj.
        Kecualilah proton terbaca komen ni dan tukar enjin mesin tebu turbo.

      • bro ko x yah sgt lyn mamat ni..dr dia muncul dlm forum ni dia ckp enjin mesti cps nye…

      • aah.. Die fan cps kot..
        Tu yg die membebel nak P2 letak cps kat JDM die tu..

    • Akupunya: ko lagi bodo, tak tahu apa duk melalak kat sini.. pegi naik myvi ko tu dgt kata power sampai jarum meter 2 kali tawaf top speed..

      sekarang ni mana ada rahsia-rahsia dah, semua kena telus mcm ketelusan GM Product Marketing Dept. & R&D Division Perotdua mengaku cuma buat simulasi secara komputer, so mengaku awal2 la mereka mengencing pembeli dgn aspek didakwa Extreme tu, nanti tak kena dakwa bawah tribunal pengguna…

      P1 pun sama la, preview picture ni mungkin just dapat feedback customer sebelum launch, so telus la kepada bakal pembeli… pada masa sama dapat kutukan org mcm ko.. hehehe..

      p/s : lu main kasar, wa sbg p1 fan main kasar jugak..hehe

      • Itu final product. Gua tk kencing. Gua pun tk pakai myvi. Hahaha…
        Lepas ni kita tgk sapa kencing sapa. Huhu….

        Nanti Lu kena sengat…baru tau…hehe….cps je enjin dia.
        Saiz dalaman n bonet mmg ample.
        Cvt confirm. Tp design…..sama level keta china.
        26 thn punya comp, last2 cam ni ja boleh.
        Korang jadi rakyat bukak mata sikit.

      • Akupunya: lek lek la bro.. apsal melenting smacam je.. ke ko dah kena tipu ngan P2 pasal test kat dalam windtunnel tu?? hehehe.. btw CFE dn IAFM+ dah compom, diaorg tgh fine tuned skit.. jgn kecewa sgt ye.. peace..

      • Proton P3-21a tak guna enjin CPS lah..itu CONFIRM!

        mana aku tau? company member aku buat body untuk P3-21a ni..banyak lagi info yang aku tau tapi itu je yg boleh share..amanah.

        tunggu je la Feb 2012

        p/s : paddle-shifter pun ade lah!

    • xpkai cps la..

  7. lol ni kan gmbr kt cbt surat khabar time presentation

  8. kalau ikut komen clm ni, bentuk hadapan ada style honda city 2009, jd dh blh imagine btk dpn dia mcm mana, btk hadapan honda city mmg nampak lawa cuma x cukup lebar.

    offtopic : proton persona sudah mula race kat BTCC 2011, setakat ni ok jugak dpt lwn 320i,cruze,focus, a4 dll, walaupn hny x dpt point lg tp dpt finish dlm top20

  9. although its a bit like that infront, but overall is still minimalist vw audi. maybe this portraying a normal version. i really really hope the hatch model is different significantly in front as well we need a bit radical rear.

  10. an all time proton best design


    also

    why,, its euro style.

  11. and savvy as well

  12. lek lah brother.. kalu maju pun anak bangsa sendiri.. kang satu hari anak2 korang keje kat p1 ke p2 amacam…..
    P321A nie dah tak guna CPS dah….. dia tech VVT + Soft Turbo…
    so tak payah nak gado2.. setiap org ada citarasa masing2… and rata2 yg dah tengok kereta nie comment dorang…. ” eh kenapa mcm kereta eropah” tu rata2 yg aku terima feedback lah.. takde pun yg comment kenapa itu ker .. kenapa ini ker… cuma kata boleh tahan… boleh tahan tu dah kira ok dah tu coz malaysian terutama lelaki ada ego tinggi nak kata kereta org lain smart… so pengajaran di sini kita tunggu jer koyok2 tu tanggal sikit2..tak lama lagi jer tu

  13. kalau nak bagi puas hati ..P321A buat dua versi…versi msia & versi europe…mcm honda @ toyota…pastu pilihlah yg mana berkenan..

    • benda mcm nie akan menjadi rumit terutama rakyat malaysia bro.. nanti tnya kenapa spec europe tak sama mcm malaysia.. kenapa malaysia di anak tirikan…. lg satu masalah tul tak…

      tu lah susah nak puaskan hati semua org ni..

    • buat 1 spec je, kualiti & standard sama, cuma tuning handling mengikut kesesuaian jalan & cuaca kat tempat masing2 je…

      • itu lah namanya global car… keseluruhan ciri2 dia sama.. termasuk ride and handling… motif global nie tak meleibatkan byk komponen nak di buat untuk setiap negara… cuma yg ditukar myk2 dalam enjin untuk sesuaikan dengan cuaca jer.. lain interior dan exterior kualiti yg sama… fair and square

  14. cnfirm cps,em, cps xlepas emission euro step 5 2012,so aper cer cps ni. Kat uk n au pun dh tau akan pkai iafm+ n tubo. Kuat btl kencing aku punya,sampai bocor lampin pkai buang.

    • lepas tak lepas bukan pasal cps bro… nak kasi lepas bukan susah tu… pasang jer catalyc converter dan retune ecu… tp nanti kurang lah power… ada paham

  15. tgk gmbr ni mmg susah nak ckp cantik ke tak..memang kena tgk depan mata. tu bab exterior. bab interior tak tau lagi mcmana walaupun ada pelbagai rumors.

    Cuma yg pasti akan ada benda2/hal2 kecil yg proton akan terlepas pandang tak kiralah bab exterior and interior dan seterusnya akan menyebabkan org tidak berpuas hati. org pasti akan persoalkan kenapa buat mcm tu, tak buat mcm ni, dan banyak lg persoalan akan timbul nanti. tapi tulah..takde benda yg sempurna kan. dan biasanya ketidaksempurnaan itu akan ditambah baik pada model facelift pulak.

    cuma diharapkan ketidakpuasan sesetengah pengguna proton terhadap model2 sebelum ini seperti design steering, wiper terjojol, plastik keras, dll “dapat dijawab dengan baik” oleh model ini nanti.

  16. melihat pada gambar sahaja susah utk kita menilai p321a tu. angel pic pun mendukacitakan. sgt beza gambar tu dgn spy pic paparazi. mungkin antara korang ada yg dah tgk depan mata. bab enjin ni kita x boleh cepat melatah. diorang test on the road pun pakai mcm2 enjin. sapa yg dah tgk pasti akan cakap fullamak!!! hahaha.

  17. bagi sy yg penting ada lampu HID dgn LED

  18. Korang gaduh la sama korang… janji aku dah jemu dah tgk drawing proton baru ni hari2.. korang tunggu la finalnya nanti..hahahah

  19. Analisis menarik ttg kesan jualan Myvi terhadap jualan Saga dan Persona:

    http://www.theautoindustrieblog.com/2011/09/myvi-15-to-impact-sales-of-saga-and.html

  20. part front face mmg betul2 mengecewakan..beyond expectation la..

    tp apapun kene tunggu final production..baru dpt bg penilaian yg sebenar..

    harap2 dpn tu tak mcm tu…

    • mengecewakan sepatutnya ‘below expectation’, bukan beyond. kalau beyond tu ko sepatutnya happy macam tengok Astro Byond.

      • oooo..ye ke? aku mane la reti bahase omputih ni..salah pn tak kisah..bkn bhs ibunda aku pn..

        btw..thanks… 🙂

  21. Nampak OK design tapi simple mungkin Proton play-safe? Lampu belakang jangan overdo macam RX7 pulak, cukuplah macam Forte design.

    Ha, tambah sikit hatcback model jadilah Satria baru (3 dan 5 pintu), Putra coupe baru dan Sportswagon. Enjin turbo diesel lagi best.

    Hantam giler 6 airbags, GPS DVD, lampu DRL, bodykits, rim 17, VKOOL tinted, CVT tranny, stereng EPS etc semuanya standard accesories sama harga dengan Myvi Extreme. Dump price peduli apa! Dengan market Vios sekali Proton kasi hantam semua.

    Kita tengok lah. Proton nie jangan lembik lah kasi ajar Perodua tu cukup2 kaw2.

    Takpe lah Proton make-even profit sikit mula-mula launching period tapi ingat volume itu sendiri akan bawa profit besar kembali. Strategi sama untuk export market – dump price full accesories – juga hantam market Toyota di ASEAN. Untuk market UK/Euro pastinya untuk hantam Kia market.

  22. yup taboogen,saya dh ckp sblm nih pasal power akan berkurang n enjin akan jd lethargic sblm nih dlm post sblm ni,so jgn main terjah jer ye :-).saya ckp cps skrg ni.
    Xdalah semudah tuh nk dpt euro 5. Skrgpun dh pkai cat con,dh lama sejak 2004 lg,hanya r3 cps jer buang cat con,diaorgpun ada jual catless extractor,klu mau order :-). Kat ah beng pun byk gak.
    Masalah cps coz valve lift,emisinya tinggi masa highlift. Sbb tuh toyota pun abandon vvl sblm nih. Kalu buat reduce byk pwr tp xdalah teruk sgt n sgt2 susah nak meet current euro emission. Kdg confius gak coz honda pun dh stop vtec on type r coz emission,apa susah,retune je ecu n tambah cat con. Walupun pwr kurang,tp , masih pwr bg kategori 2.0 n/a kan 🙂
    Ada paham :-). Tetiba jer emo psl cps. Kalu semudah tu,xyahlah buat iafm+,guna iafm lama yg peak hp lg tinggi dr iafm+.
    Mcm info yg awak dpt n mgkin penah bersama p1 sblm nih,tp sy pun ada informer sy sndiri.
    Kalu tgk pd pwr,how much actually power will reduce for cps when in euro 5 mode?
    Is it smaller than iafm plus? Iafm+ only have 107@108 bhp.
    The same as other makes,if to meet euro 5 even 6 is simple,by retune ecu n add thicker cat con(modern cars already have catcon,so based on ur statement,maybe they need thicker one), no need to spend more on other things.
    Gearbox,type of injection,fuel rail,fuel itself,ecu,exhaust system,cam profile,cam degree n etc contribute to meet emission ctrl.
    Like current campro,i did have a chat with r3 members before coz sending in my cars to them before,they mentioned that campro without cat(catless),can increase 4 additional hp. But thats it. So from euro 4 to i think maybe euro1 or none, only. 4 hp reduction. So for upgrade to euro 5,i aspect maybe around 10hp,so cps 125hp to 115hp,higher than iafm+.
    They also mentioned,the torque is nearly the same unless use tuned extractor to gain torque. But its stil depend on the mufller n size and length of exhaust pipe coz there is a trade off between hp n torque for n/a.
    Anyway, tq for ur reply.peace yo :-).
    Ps..i love cps,but now in love with iafm+ n maybe cfe in the future.

  23. tetiba aku plak mcm emo, ha…ha… Sory bro taboogen. Peace no war.

  24. ops,additional info, ni dr dsz,dia ckp current enjin hanya dpt meet emission ctrl until 2014 n then we need new engine. Mgkin bleh bg cdangan just retune ecu n tambah cat con supaya xdalah spend byk ngat buat enjin br.

  25. harap spring jam xde kua bunyi gesel lg macam sbumnye..

  26. best good looking car ever made by proton – neo!

    knp skang keta2 br p1 ni nampak cam skema.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s