funtasticko design

http://funtasticko.net

SKODA Rapid “made in India” dilancarkan secara global

22 Komen

Skoda Rapid akhirnya dilancarkan secara global di India. Jika diperhatikan kebanyakan pengeluar automotif dunia telah membuka kilang pengeluaran di sana. Pasaran untuk India juga amat luas, kalau dapat gunakan kesempatan itu pastinya oleh membawa pulangan yang lumayan.

22 thoughts on “SKODA Rapid “made in India” dilancarkan secara global

  1. Skoda Rapid = Rebadged VW Vento (Polo Sedan)

    Gambar:
    http://indianautosblog.com/2011/10/skoda-rapid-exposed

    • hahahah.. saya sebenarnya dari pagi pukul 9 dah bukak indiaautoblog. Perasan tentang tajuk nh tapi sebab saya ingat rapid nh baru nak lancar di india tu yg x bacer tu.. Rupe2 nyer lancar global dari india.. kehkehkeh..

    • Rasanya kebanyakan orang akan gembira kalo Proton rebadge VW punya kete yang current model. Tapi jangan la rebadge model yang dah 10 tahun lepas.

  2. Proton kena cari partner strategic kat sane, contohnya mahindra.. colloborate untuk sedah car.. rase nye mahindra focus kete besar2 .. bila JV camtu, cepat skit nak jual kete kat sane. Derang nye politic style lain, susah nak masuk as company sendiri kecuali betul2 besar.

    • P1 akan masuk india tapi problem with india is they prefer more DEISEL and LPG/NGV more that petrol. Tu yang P1 sedang kaji engin mana yg sesuai tu. Ntah la.. Sesiapa ada maklumat????

  3. proton patut perbaiki di pasaran yg sedia ada sebelum masuk pasaran baru
    xnk la nanti yg dikejar x dpt, dikendong keciciran.

    • Produk je yg x cukup. setakat nh proton ada Gen2, Savvy, Persona, Saga and Exora jer. 3 terawal dah lama dalam pasaran dan kurang org minat dah. Exora lak masih adik(baru) tapi untuk Family. Jadi market org muda/coorperate x d. Harap Proton dapat keluarkan Saga FSE, Exora FLX and Inspira R3 A.S.A.P.
      Persona R lak mmg perlu banyak model dari platform die. Tapi kenapa P1 x keluarkan Exora versi commercial kan.. banyak sales kat situ..

  4. mana proton made by india

    • dlm proses mencari partner lagi, harap dapat jumpa cepat la

    • ikut perancangan, paling awal proton masuk market india tahun 2014. tp tu pun hnya guna enjin petrol. susah sikitlah nk bersaing.patut tahun ni dorng dah jual saga kt sana, tp tak jadi. belum sedia lg.

    • x silap deorg nak masuk tahun 2012 guna Savvy, Saga and Exora. The big problem is engine la. Bukan proton jer, Suzuki, pun ada problem gak. Last2 deorg beli engine Fiat Multiair engine than pasang kat kereta deorg pasal multiair kan ada cc kecil untuk diesel….

  5. mahindra , tata entering malaysian market i consider failed product, but skoda with support from VW malaysia . people will put confidence on it. so

    hmm i really hope our product can make way in other country as well, diesel especially.

    lot of question came. jv with mitsubishi, should we join global engine like Hyundai , or enough collaboration with mitsubishi small engine. is there any willingness for japs to give us 4b1 engine.

    or gen y engine is capable enough.

    just wondering….

  6. Lor haeap jgn jd mcm maxis are. Disabit rash. And jgn sekali2 jd mcm scomi guna G to G nak dapatkan monorel. Kalo nak try diesel try arr ngorat enjin Mitsubishi . Dreamy ni adder jek engin diesel kecik http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_4N1_engine

    • sometimes aku rasa polisi kerajaan msia sdikit sbyk mempengaruhi tech proton. amik cnth pnggunaan enjin diesel di msia pd kereta tidak meluas lntaran roadtax yg mahal dan kualiti diesel yg rendah.

      so proton masih setia dgn enjin petrol shj sejak zmn berzaman kerana takde demand enjin diesel. dulu waja dirancang guna enjin diesel 1.9 kalo tak silap (leh rujuk autoworld.com) yg lebih power then wira diesel, tp scrap je project tu.

  7. dr segi design aku lebih suka skoda ni dr saga FLX…klu le design saga camni, aku rs sale lbih tggi dr keta ‘lg power, lg best, lg mahal…’

    • Salah satu sebab ada nampak lebih kelas. Saya x tahu kenapa Saga nampak “Cheap” tapi saya harap P1 lebihkan kepada kualiti and details..

    • Mmm… skoda rapid nie bukan budget segment car kn? Nk sama kn saga flx tak tepat kot. rapid nie bleh kot dibandingkan dgn persona R yg kuar nanti. Itu lebih tepat rasanya.

      my 2 cents.

      Cheers!

      • klu banding dgn persona R, aku pilih persona R le tp hrp2 bhgn depan kena la lebih nmpk ‘keglobalannya’ (istilah aku ni…) klu ikut pndgn & hati aku,lampu persona R, gril & bumper mmg x sesuai utk global market…masih x cntik, masih x mmpu b’saing…tngok hyundai…overall design utk model2 baru mmg…FUUHHHH!!!! aku t’ingin btul nk smbar hyundai avante…

  8. PROTON does not wish to further entertain any unsubstantiated news of speculative nature and we hope this statement will put all speculation to rest. – tak payah buat rumour pasal jual lotus lagi.. sejak dulu lagi proton kata tidak.. tidaklah.. huhu

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s