funtasticko design

http://funtasticko.net

PANAS : Pamplet Saga FLX SE 1.6 dengan CVT!!!

166 Komen

Menghangatkan lagi blog ini!!! Saya dapat email gambar ini dari salah seorang sahabat kita bro Nazz. Difahamkan kereta ini bakal dilancarkan pada 26hb November (jika tiada sebarang perubahan saat akhir). Belum pasti sama ada kereta ini akan dilancarkan dengan Exora BOLD serentak. Jika ada maklumat terkini saya akan updatekan kemudian. Terima kasih bro Nazz kerana sudi berkongsi gambar & info ini…🙂

166 thoughts on “PANAS : Pamplet Saga FLX SE 1.6 dengan CVT!!!

  1. 1 gambar shj ?

    hope exora turbo lancar dengan saga flx se

  2. tagline dia best..

  3. rekaan gril agak menarik

  4. tak rasa apa pun…

  5. ada berapa varian kaler? kaler kuning mybi ade x?

  6. saga flx lagi best lagi power ….. lagi mahal😀

  7. Dasat…harga? kaler merah je ke?

  8. mak oiii… indahnye

  9. kt tepi lampu belakang tulis ape yer? nmpk perkataan SE aje

  10. iafm plus or no plus?

    • iafm shj kot, klu iamf+ mesti dgn vvt
      klu salah betulkan, huhu

      • Engine: 1.6L IAFM +
        T/M: CVT only
        Colour available: Fire Red & Solid White
        FRT apron, Side sill & RR skirt: Metallic Grey
        tyre: 195/50 R15
        Interior: Quarter leather
        Interior colour: Tempest Grey + Satin Black

    • +
      no + dh xkluor dh
      melainkn penghabisan stok

  11. dah bley book ke nie…?? agak2 brape interest…??

  12. ni mmg “pressure your old saga se peers”…haha. *facepalm*

  13. “pressure your peers”.. haha memang xleh blah mngolok Myvi Extreme.. maksudnya :”bagi tekanan pada rakan anda (yg pkai Myvi 1.5 tu)

    • mmg target nak bersaing dengan lagi best extreme. Nh baru SE, belum R3 keluar die punyer kereta lagi.

    • Haha,

      Yg ni memang betul2 Special Edition. Lupakan bodykit dan sport rim baru Saga ni.

      Tapi tumpukan pada enjin 1.6 liter dan gb cvt nya..compare dgn Myvi 1.5, memang sangat2 berbeza.

  14. apsal kaler skirt x same body? what the fish…

  15. Proton look down Manual owner ?
    SAGA 1.6 FLX …. no manual ?
    Persona H-Line no manual ? manual cant get AA for safety ?

    proton always give top spec to Top line always not provide MT version.

    • it true but how many people buy a manual car over auto. It’s a true shameless but what can we do. People (LOTS of them) buy auto trans rather than manual.

  16. Kan best kalu ade versi manual….

    • memang lah, saga xdp lawan Myvi sebab Varian tak banyak macam Myvi, jadi xdp saing. varian banyak boleh cover different comsumer.
      u tengok lah nanti, export pergi OZ mesti ada saga 1.6 Flx MT.
      beleh lihat lah, proton marketing macam taktahu buat business, taktahu meet customer need. itu lah P2 overtake p1 pass 2~3 year.
      kalau ada saga 1.6 FlX MT boleh Saga kira complete varian. engine pun cukup bawah 0-100 dlm 10sec.

      • hahaha, skang CEO edar p1 baru diterajui oleh org kuat dealers p2 dulu.. so kita tgk lak puak2 camni kata apa lak…

  17. 1.6 dgn cvt aku rasa confirm tapau city dgn vios. ada tak spec enjin ? klu vs dgn 1.6 sahaja apa bezanya?

  18. Variants: 1.6 CVT sahaja.. MT xde..
    Color: Solid White & Red only

    Harga bawah 50k.. Booking akn dibuka dlm masa terdekat..

    • Nazz,

      Since ni adalah varian SE, adakah penjualan varian 1.6 FLX Executive akan diteruskan?

    • aik mcmana takde MT… iyer ker….. takper lah apa yg aku tahu di sebaliknyer.. ada dua warna.. solid white and fire red (bukan red) and ada cvt and MT….

      Nazz hari kata solid jer kan memo kuar.. nie ada merah pulak… info awak tak tepat nie

      • eh betul ke takde MT? cam tak cayerr jerrr…takkan aku salah tengok kut…

    • tu lah nampak sangat takde communication nie antara kilang dengan edar nie

  19. harga Saga flx 1.6 perlu maksimum 50k baru blh bersaing dgn myvi, kalau ikut MAA statistik utk ogos dgn september,jualan myvi dgn saga cuma beza ratus unit sahaja, walaupun myvi 1.6 dh keluar jualan saga tidak terjejas

  20. gambar menunjukkan ilusi saga sedang speed up..tp kantoi la kat body saga tu reflection lampu studio..hehe..

    *btw, this new baby will totally “Pressure Your Peers”…

  21. If no proton saga 1.6 manual ,

    i buy myvi 1.5 manual , for sure

    • baik fikir betul2 bro,jangan menyesal sudah.member aku pakai dah enjin dia takpickup macam 1.3 lama bro.

  22. Saga ni guna enjin Campro IAFM atau IAFM+ ?

  23. baik fikir betul2 bro,jangan menyesal sudah.member aku pakai dah enjin dia takpickup macam 1.3 lama bro.
    ———————————————————————————————–
    i sudah test 1.3 blm auto dan myvi 1.5 auto,
    blm auto 3 orang test pickup slow teruk,pickup flat…….

    myvi 1.5 auto pickup dia ,banyak lagi laju dari savvy manual i.
    3 orang on board termasuk salesman ,terasa ringan dan gforce bagui.
    tau tau la campromania pun pakai savyv jugak…

    myvi 1.5 manual tak payah cakap la ………..

    • savvy baru 1.2 bang, so tak mustahil la yang 1.5 myvi tu lagi laju.. cuba sumbat enjin tu dlm savvy lak, tengok ada tak power dia, hehehe..

      • myvi ringan ,jauh beza tu bro.lagi satu kalau betul2 nak fuel consumer this one is much2 better.pendapat saya,membeli ditangan pembeli.

    • la ni apa lak 1.3 vs 1.5 , pastu myvi tu ringan la 9xx saga 10xx mmg la beza pick up…kalau nk banding sgt pegi la banding vios dgn saga 1.6

      savvy wpun 1.2 handling best dan lbh selesa dr myvi
      jgn marah…

    • 1) Ni cerita pasal 1.3 ke 1.6?
      2) Ni cerita pasal BLM atau FLX?
      3) Compare 1.5 dgn 1.2? berat Savvy 1.2 dgn Myvi 1.5 pun dah dekat2 nak sama..

    • x btul ni compare dgn 1.5..patunya compare 1.3 dgn 1.3

    • tapi tang gforce bagus, camne bleh komen gforce, ada masuk test track ring ke masa test drive siap bleh rasa gforce?
      Jalan flat mana ada bleh rasa ngat gforce, klu rasapun, dkt 200kmh br bleh rasa,tp flat road,payah nak cite. Lenla ada gforce meter.

      • Bro Mat,
        Saya dh selalu dgr geng2 engine kedai potong ni ttg G force “G force diorang senang jer,tkn minyak rasa ada sentap badan kebelakang,itulah maksud G Force.” pastu dgn penuh bangganya cakap “baru terasa G dia” powerkan??aduyaiii…

      • bro chor. Itu bukan g force. Tu momentum.

      • Ada pengulas yg pernah taxi ride dalam Neo S2000. Rasanya dia lebih sesuai mengulas perasaan G-Force.

        G-Force bukan sahaja ada masa pickup speed. Masa ambil high speed corner atau emergency braking pun boleh rasa perubahan G. Tapi percayalah, apa yg kita rasa tu taklah extreme mana pun.

        Kalau kereta langgar tembok, ada juga G-force..lagi besar daripada yg diorang kata tekan minyak sentap badan tu..

      • G-Force proton lg bagus kot,Lotus R&H..

      • Kalau nk rasa g-force, korang try la bawak 120-130 kph kat test track proton tu, pastu masuk banking n maintain speed, korg akan rasa G-force smpi nk angkat kepala pun ssh…try it!!

    • kalau nak pickup.. baik lu ambik je miyabi tu bro..
      senang siket terkangkang bila di highway n corner.. hehe

      wthhhhh compared ngn savvy.. tp nak puckup..

  24. bumbung kaler body ke kaler hitam?

  25. Saga ni guna Campro IAFM atau IAFM+ ?

  26. arghhhhhhhhhh…. yg ditunggu da kuar tapi da angkat “adek” dia lak… salesman proton tipu btol la…

    • bukan tipu bro..tp selesman mmg tak dpt info pun pasal model baru ni. So mmg diorg akan promote model yg sedia ada la. Xpe bro, adek die pun lg best dari “lagi best”..haha

  27. kalaulah letak enjin 1.6 cps boleh keluarkan edisi saga flx extreme edition..baru lah betul2 extreme..hehe

    • No need sbb cps cost die mahal dr iafm+, torque max pun 150Nm, same jer…so lg economy, tp same max torque…

  28. iafm plus rasanya coz dlm manual book flx 1.3, dia tulis iafm + utk 1.3 n 1.6.
    Bro testlah flx 1.3 cvt ngan miyabi 1.3 auto,br crite. Tp kena ingat, miyabi 1.3 lebih ringan dr flx cvt, dlm 100++ kg, klu nk bg test fair, saga flx 3 dewasa, miyabi 4 dewasa 1 bdk, br fair nk tgk pwrtrain.Klu nak banding savvy manual, bandingla ngan manual miyabi 1.3 manual.

  29. tp prtn ttp letak nama iafm jek dlm brochure, mgkin coz yg plus, tuning cam profile,improve version of iafm n ecu 32bit. Klu cfe,mmg byk perubahan,displacement pun dah len dr campro asal 1.6, bore n strokepun len.
    Nak kata iafm+ 1.3 cvt xpower,br jek dlm blog ni org tunjuk,slamba jek cvt 1.3 rembat 185kmh, kalu 1.6,mesti lebih, hp pun dh tambah kat 18hp, tork pun 30nm lebih. Itu byk different maa.

  30. pasni saga extreme..then saga superb…then saga superextreme..then saga hyper…hehe..

  31. mana plak g brader gforce td, nak tau gak brape g gforce miyabi dia test drive, mmg dahsyat,siap bleh rasa gforce masa test drive, ni mesti meter 240kmh nih.

    • i made some calculation on torque to weight.

      saga 1.6 torque to weight= o.1377
      myvi 1.5 torque to weight= 0.1237

      so saga has a slight advnatage over myvi. roughly 11 percent batter.

  32. nk rasa gforce letak i bakul tauhu dlm boot blkg.. turun naik genting pastu tgk mana satu pecah bnyk.. haha (ala2 initial d)

  33. Isnin saya nk g proton buat loan persona B-line auto dulu, harga x jauh beza dah.. nanti kluar yg nih tukar ke model saga SE pulak.. silap2 saya la org pertama pakai… boleh ka buat mcm nih.. saya dah biasa pakai BLM auto, bagus je kete tu.. pickup tentunya kurang memuaskan.. dah auto 1.3 punya engine.. Jadi dgn CVT 1.6L nih saya yakin jauh lebih baik.. apa2 pun terima kasih utk Bro Nazz

    • saya rasa x d masalah. Cube berbincang dengan SA. Sebab kadang kala kereta dah ada kat yard. Tapi baik pergi hari nh. Booking terus. nanti launch bro org first pakai.

  34. myvi 1.5 has a slight lower torque to weight
    lesser boot space
    light uncomfortable car
    4at is not as smoothy cvt.

    i conclude,the peer has been pressured.

  35. cantik….(kali ini saya puji)

  36. silver kt belah foglamp tu dah style2 camry altis la plak.. smart2

  37. Info mengenai G-force= pecutan objek bahagi pecutan graviti
    http://en.wikipedia.org/wiki/G_force
    Bagi kenderaan g force di alami vertical dan horizontal

    saga flx auto, 0-100km/h in 13.2s
    Pecutan,a = 2.1045m/s2
    G force= 2.1045/9.81= 0.2145g arah vertical
    G effective = 1.022

    vw golf gti, 0-100km/h in 6.9s
    a= 4.027m/s2
    G force= 0.4104g
    G force effective= 1.08

    Bugatti Veyron, g force= 1.55

    • bro.. boleh kira untuk neo cps tak? hehe

      • satria neo cps manual, 0-100km/h in 10.5s
        a=2.646m/s2
        G= 0.2697g
        G effective= 1.036

        satria neo cps r3, 0-100km/h in 9,2s
        a=3.0196m/s2
        G= 0.3078g
        G effective= 1.046

        nilai utk straight line acceleration bukan cornering

  38. sedikit info
    Proton Edar Senawang
    Wait for the official launch next week… For inquiry please call us now!!

  39. Myvi 1.5 bagi tagline dia ….”Lagi Best” –>maksudnya lagi best dr pesaing le tu

    Saga 1.6 Flx SE dgn CVT bagi tagline..”Pressure your peers” –> bagi tekanan balik kat Myvi..

    So, pembeli akan pilih samada;
    -nak kereta ringan, takde bonet, ntah selamat ke tak sebab buat testing pakai komputer je, glamer sebab ada bau-bau jepun, boleh modified dgn halfcut yang banyak kat kedai potong, seterusnya merancakkan dan mengayakan kewangan ah beng, atau

    -kereta yang berat tapi stabil di selekoh dan dikelajuan tinggi, best bawa balik kg sebab bonet besar, testing dan dibuat di jalan2 di malaysia, glamer la jugak brand ni sebab bnyk terima anugerah di APRC, pastu tewaskan brand Gergasi masa pertandingan kereta EV haritu. power window pun dah lifetime warranty..

    • Betul.. Kalau rasa nak beli kereta dan gunakan untuk balik kampung dan budget kurang .. Saga Flx is the best .. Myvi? tak tahan untuk perjalanan jauh. Even ulang alik kerja 65km sehari (mostly highway), myvi tak durable. 114k km dah dua kali tukar bearing depan (rim standar), ECU tukar baru (nasib ada EWP), bunyi bumper semua myvi tak dapat elakkan bila dah lama skit, power window nye suis tak leh kena hujan; kena je hujan, cermiin buleh turun tapi payah nak naikkan (4 kali tukar, EWP penyelamat), brake disc dah tukar satu full set sebab bila laju, tekan brake dia akan gegar (typical semua kete myvi akan jadi)

      Balik kampung aku pakai Saga BLM first batch. Takde problem major. Bini bawa gi kerja tetiap hari sebab dia lebih suka saga tu (dia beli dari sebelum kawen). Cuma masa first dia dapat, pintu belah driver tu tak tau kenapa, bila lalu jalan tak rata, lampu pintu tak rapat kelip2. Tapi performance, mmg pickup myvi kuat lagi, minyak myvi kurang bila dalam bandar, highway saga better.. Dah berkeluarga dan kampung jauh, better ambik Saga SE ni. mesti best. Myvi untuk kereta bandar sahaja~

      myvi tu dah nak masuk 5 tahun, loan dah nakk habis. lepas ni leh kawtim ngan Bro Naz, test drive Exora Bold. Rase macam dah sampai seru pakai MPV plak~

      • pintu tak rapat awal2 tu hinge tak centre la tu. senget

      • bro mydear,lampu pintu xkemas tuh prob mgkin pada sensor(maap,xtau org panggil menda tuh aper, sebab dia sense pintu bukak tutup,so paggil sensor aje) kat tepi pintu,dia ada lekat@longgar ngat. Bleh suh sc bukak getah yg ttp sensor,sembur wd40 ke kasi dia main,klu faulty,tkr jek,rasa xmahal mane. Kita bleh gak check bodo2 sendiri ngan guna jari,tgk menda tuh@sensor@latch dia tuh ada main ke x @ onkan lampu dlm kete yg dkt rear mirror tuh ke yg bila tutup pintu,xnyala,bukak pintu nyala lampu dlm kete. Klu masa jln xrata, door ajar punya light nyala, lampu dlm ketepun nyala skali,mmg cnfirm yg menda alah tu ada prob. So,slamat mencuba

      • claim warranty , dapat ganti punat switch tu pecuma. sekecik benda ni pun boleh claim tak pe,,,,small thingy lah.

      • mula2 adjust Hinge pintu klau x bole juga tukar door sersor(claim Warranty)

      • Pintu tu dah claim.. service 1k..😀 lupa nak mention..😀

  40. Kalo aku lum ada kete, mmg aku g booking cpt2!!!

  41. hang lupa auto response and power loss lebih banyak compare dengan manual.
    so myvi 1.5 auto 0-100 12 saat , savvy 0-100 12 saat manual.

  42. Pingback: Brochure Proton Saga 1.6 FLX SE CVT | sembang-auto.com

  43. this time proton should run RONDA RONDA BERSAMA PROTON series again . test the CVT.

    and other model in the pipe line such exora cfe. ect,,,superchargers. let peoples know. even though not yet on the road.

    effective? yesssssssssss definitely.

  44. perfect small car…!!!!

  45. aku pemilik blm thn 2009, aritu on the blik dr perlis kete jem kt highway.. enjin hidup tp x leh jln..mcm timing belt putus,towing smpai bengkel pomen bukak head, tgk2 semua valve bengkok!!! knp jd mcm nie???servis aku ckup2 jaga. sian aku hbs 700++. so pndpt aku mmg la enjin campro nie x lasak, sbb kwn 1 ofis pn kena mslh head..tp sib baik under warranty. proton pls look at this prob!!

    • hermmm.. aku guna campro pnya enjin from 2005 sampai sekarang… takde pun masalah nie beb.. hang sorang jer ni kene….. too bad

      • x semua kereta yg kita dpt tu 100% ok..mest ade defect….

        kerete Atoyot pon ade problem jugak….tgah bawak 60 je tetiba boleh speed sendiri sampai 120…itu lg bahya…

        apa2 pon..sbr la bro….mujur ade waranty..

    • lu maintain bwk 250km/h…logic la kawan…mana x bengkok valve..bukan valve wat gan titanium…

    • timing belt ade tukar x? sbb valve bengkok konfem2 timing belt putus..da brapa KM jalan neh?

      • valve bengkok brp km dah tu?

      • “enjin hidup tp x leh jln..mcm timing belt putus”,maaf yg ni saya x paham sikit…klau boleh terangkan lagi Tuan.

      • bro timing belt x putuss..tu yg aku pelik…km baru 68k, aku x bwk laju 100km per hour jer. mybe nasib x brp baik kot. redha jelah x slhkn mane2 pihak. aku support proton..produk kita.

      • ooo..patut dapat Warranty,loose compression,maybe timing belt slip rasanya,tu yang valve bengkok..betul kata bro syntium5000

        “x semua kereta yg kita dpt tu 100% ok..mest ade defect….”

  46. kalau proton saga flx extreme guna enjin turbo CFE, baru betul2 extreme

  47. tengok kat pamplet tu tang engine description , CVT leaves jolts and jerks behind…

    kete ape yg “jerk” tu ye??hehehe

  48. eh,kata beli tahun 2009 n jaga servis,so mesti ada warranty lg,apsal kena bayo plak n xdpt claim?
    Klu kena kat highway,biasa towing highway punya, free ajer. Pastu, patut call insurance punya 24hour emergency, free towing, suh anto bengkel proton yg terdekat@ susah2 ngat call icare emergency,settle masalah.
    Cume perlu bayo bwh rm 20 jek utk servis dia,,cume ati jelah panas🙂.
    baca servis cukup jaga, em,brp km dah kete? Biasa maintain kat mane kete? Klu xtau no icare, pelik gak coz biasanya pas servis kat sc, ada bg booklet yg ada no segala proton dlm malaysia termasuk emergency no. Dl2 ada gak diaorg bg sticker cermin,sng nk ingat.

    • bro mat..sy x servis kt protn lah..sbb tu x claim. servis thn pertama je kt prtn sc. bro mat pernah dgr org complain towing h/w berjam2 tggu tp towing car x smpai2..naik berbulu sy tggu. last2 kebtulan ade towing car lalu n brenti. nego2 harga jln jer.

      • bro dah call ker tow truck plus x. Saya pernah.Around 1 hour gak tunggu tapi paling best FREE OF CHARGE. x d sesen pun kene. Die tow sampai susur keluar kuala kangsar.

      • patut la…servis kat kedai bese. tak byk kedai yg tau psl enjin campro ni. hati2 sket. aku servis kat luar pun aku yg suruh diorang buat apa yg aku nak bkn main serah kunci je.

        neo aku prnh abes meter rpm lagi main. 8k rpm. takde plak problemnye. batch 2007 punye campro. yg penting kene tau psl enjin campro ni.

  49. lupa plak nak tanya, mileage dah berapa km? Dah penah tkr timing belt blum?klu dh penah tkr kat mana?
    Biasanya klu valve bengkok, ada kena mengena ngan timing belt@cambelt timing. Ado modified aper2 x@ masih standard gaban?
    Mmg susah valve nak bengkok xtentu pasal kecuali timing belt pasang xbetul. Tp biasanya berlaku serta merta @ masa terdekat. Ataupun timing belt putus

    tp klu valve bengkok,kena bayo 700,kira murahlah, xrajin lg dengor overhaul 700 aje, mgkin aku slh paham kot aper ko tulis@700 tuh bayo duit lain kot,bkn repair kete. Tlg clarifykan ok soklan saya. Tqvm in advance

    • hahahaa… Encik mat tanya mcm makenik pulak.. ada bau2 sindiran je tu… memang pelik kes dia nih.. siap ada kwn opis pun boleh kene kes yg sama.. saya keje buat marketing pusing semenanjung pakai saga BLM auto.. stedy je.. kete company, lasak la pakainya.. itu yg buat saya percaya dgn proton saga.. Insaallah, FLX 1.6 confirm jadi beli..

      bab servis ni saya selalu dapat joke dari makenik, tiap kali antar kete opis servis saya mintak minyak ful sintetik.. katanya kete pakai ful sintetik ni banyak masuk bengkel.. Apasal pulak??? biasa la.. pakai minyak mahal owner dia jadi sayang nk tukar bila dah time.. mungkin dia pikir pakai minyak mahal xpe la lebih sikit timing dia..

  50. xjugak,tgk gb aper dia pkai n jenis throttle. Myvi pkai throttle cable,xda throttle lag, savvy pkai dbw, ada throttle lag walupun manual. Sama gak ngan blm@fl@flx@ aper2 kete pkai dbw.
    Maksudnya,walupun myvi auto,throttle response dia sepatutnya lebih baik dr savvy. Tp walupun auto,xleh banding 1.5 ngan 1.2 manual.
    Klu camtu, bandinglah manual 1.5 myvi ngan auto 1.8 kete sama kecik@try banding pickup ngan 1.6 turbo bmw prince auto pada mini cooper.
    Apa punya perbandinganlah. Nak banding,bandinglah sama taraf. Mcm saya ckp sblm bih,flx cvt 1.3, 3 org dewasa, myvi lg best 1.3 auto(auto versus auto(cvt sjenis auto gb jugak)) tp 4 org dewasa, 1 bdk@ 5 dewasa saiz sedang2 jek.
    Ini penting sebab nak pastikan weight sama. Pastu,pastikan minyak full tank, coz myvi lb n saga flx sama jek tank dia dlm 40 liter. Pastuh test sprint n naik bukit. Ada beran???
    Sebab nak banding enjin power@x,kena banding pada berat sama. Saya brani ckp 1.6iafm+ n cvt saga flx se ni lebih power dr vios@hnda city transformer.
    Xcaya, cube test saga flx 1.6 cvt vs vios at vs city at.
    Jgn mrh fans vios n city n no offence owner city n vios. Nanti launch, test, n bg pendpt honest tanpa rasa malu walupun kete keagungan masyarakat msia tuh tewas pada saga jek@ base line model bg kete proton.

  51. walupun tewas ngan saga, tp kena bangga gak coz tewas pada kete pkai enjin campro yg menang aprc kategory n n junior br2 nih

  52. patutnya ade review myvi SE/ EXTREME vs saga FLX SE mcm top gear ke fifth
    gear ke baru masyukk….baru tau mane yg lg beshhhh….he3

  53. wira saloon 1.5 auto 3 speed,
    kawan i bawa, dia mengaku kalah savv y manual.

    habis 1.5 myvi xboleh campare 1.6 saga la,

    myvi tak ada competitor.

    myvi 1.5 x ada trottle lag? u pernah test drive tak?

  54. launched??

  55. off topic kejap….
    nk mntk pndpt otai2 kt sni…sye bru grad…sye ade 2 plihan kereta…
    antara persona elegance dgn saga flx se nie…mne yg sesuai ngan sye…trget amik loan 5 taun je…basic skang dlm rm1500…harap abg2 sume bley bg pndpt dan cadangan…trimas

    • roughly every month 500+- and fuel 300+-. not to count insurance 1k over perannum.

      so its 900 / month. that saga flx se.

      but if you buy vios or forte it will be 800 to 900 which is only monthly installment just for the car, not to count other + + like fuel 300 , higher insurance value, might be 1300 per month -+

      roughly….
      ———————————————-
      but considering persona against flx se.
      flx se is pocket friendly interm of fuel consumption (CVT)
      rear seat of saga is slanted or raked comfortably compared to an almost uncomfortably vertical gen2 or persona.

      verdict goes to………………….

    • salam..
      Gaji RM1500 pakai keta dah?
      sifirnya hanya guna 15% dari basic gaji untuk beli kereta dik oi..sebab komitmen lain bnyk lg.
      saya gaji RM3k lebih pun prefer naik moto kat KL hehe..
      buat la saving dulu, invest kat ASB ke, nak pakai keta jugak amik je keta sekenhen dulu, bulan2 tak sampai rm300 ok la..

      tp kan kalo nak amik keta gak, antara Persona E dan Saga Flx SE.. Saga Flx SE ni sesuai untuk orang muda, lagipun Saga Flx SE ni pesaing Myvi Extreme.. kite bakor kite bakor je kasi driver Myvi jeles dan menyesal..hehe.. Persona more to family and Executive… dah ada family tukar pulak Exora Turbo.. kasik Alza owner terbakor pulak,,, KITE BAKOR KITE BAKOR je….hehe

      • sbb slalu g outstation especially ke utara….xkn nk naik moto….nk bwk bnyk barang…insya allah sye akan cbe mcm yg bro ckp…

      • bro blh nak moto tp kurang2 kne la ada kereta wat backup..
        pandai2 berjimat dok kl ni..
        kalau gaji 3k pn bwk moto kne beli insuran premium tinggi sikit la mana la tau bkn nk doa benda buruk boleh berlaku.. apa2 pun slmat menunggang/memandu ke tempat kerja

    • Amik saga flx 1.3 standard pun ok, biar starting dr basic, kumpul experience keje dulu, kumpul rm lebih dulu utk masa depan, kahwin etc..

      • actually saya nak buat mcm tu. sekarang pakai saga lama. Sekarang tengah kumpul duit. kalau dan jugak try amik persona r. Tapi kalau mcm berat sangat saya nak amik kereta harga below 300 sebulan la. Dah bayar habis dlm 5 tahun, dah ada banyak duit simpanan. tapi tengok la mcm mana..

  56. yang baru nie ada ebd + abs tak

    • flx 1.3 cvt executive sekarang pun dah ada dual airbag, abs, ebd.. kat meter ada logo esc tp tkde function plak maybe stability control utk model akan dtg..

  57. xpaham apa yg ditulis. Kete pkai throttle cable xda throttle lag, yg klu bawa rasa lembab coz engine response. Throttle cable nih, klu tarik,terus throttle main,xyah tekan kat dlm kete,bukak hood, pun bleh test,tarik aje cable dia.
    Drive by wire,ada klemahan utk low rpm antara 1 ke 2k, mcm2 reasons, antaranya safety n emission control.
    Tp ada gak klebihan, throttle lebih accurate, maksudnya pancutan bahan api lebih tepat@a/f ratio lg tepat, sng ckit utk cntrol emission, pada high rpm lg mantop coz lg tepat pancutan bahan api dia.
    Klu ikut displacement,xleh banding saga flx 1.6 ngan myvi 1.5, tp bila tgk weight,sepatutnya myvi ada klebihan coz jauh lg ringan, tp bila tgk torque to weight ratio, saga flx 1.6 lg bgs, secara theori, enjin 1.6 iafm+ better dr enjin myvi 1.5 kerana walupun saga flx jauh lebih berat, tp torque to weight ratio lg tinggi n beza displacement xjauh. Lainla 1.5 ngan 1.2.
    Sebab tuh xpenah lg org buat shoot out dlm mjalah kete, kete 1.2@1.3 versus 1.5 sama kategori, unless yg 1.3 tuh lebih ringan, 1.5 lg berat,pwr to weight ratio sama, br bleh tgk mana lg efficient.

  58. tumpang tanye, saya ni driver yg tak kisah engine performance sgt tapi more kepada comfort dan fuel consumption.Sekarang ni pakai maibi,FC baguih kalo highway tu bawak biase2 bole sampai 575km on full tank.tapi masalahnye maibi ni boot kecik nate bewok tui.so plannye nak tuka la ke saga flx. Jadi persoalannye sekarang. patut sy amik saga flx executive 1.3 kee atau saga flx se 1.6.Bajet bawah 50k.Help me to choose T_T

    • Ikut jugak. Saga flx se sesuai kalau family besar dah nak tow kapasiti tinggi. FLX mcm biasa la. Tapi lebih baik ambil flx 1.6 se sebab baza harga dlm 2 k tapi more powerful engine and sportier/hansem/update look

    • tambah lagi, kalu bro selalu main highway@jln jauh, bg personal opinion, better flx 1.6 coz secara teori, cc besar ckit jimat minyak ckit jln jauh coz enjin xperlu kerja keras due to power/torque to weight ratio lg baik, tp klu main dlm bando jek, baik amik flx 1.3 coz secara teori dlm keadaan stop n go, byk idling, kete cc kecik pancitan bahan api dia kurang ckit ketika idling@stop kat traffic light berbanding 1.6.
      Tapi perbezaan bleh kata minimumlah. Tepuk dada, tanya selera. Tp klu saya, of course flx 1.6 se, ranggi, n power. Kadang2 nak gak main2 pecut, n kdg2 nak bwk full load naik genting ke, so 1.6 ada byk klebihan.
      Duit bro, bro pkirkan, kami hanya bg pandangan peribadi ajer. Selamat membeli n buat pilihan.

  59. sorry bro blm on, bkn aper,bro komen servis cukup jaga so saya assume hantar kat prtn branch sc. Wlubgaimanapun,saya bersimpati nasib bro. Simpan no highway emergency, icare emergency n no insurance roadcare(tgk insurance aper pkai). Senang klu emergency.
    Ada klebihan servis branch sc coz dia akan check semua point safety stiap kali servis. Tp tgk sc jgk,tp stakat ni, sume branch sc akan ikut sop.
    Walupun servis luar, tkr ikt buku servis,tp dia x check safety point, mana yg perlu ketatkan, check leaking, lubricant mana2 yg perlu, check trouble code kat padt,kdg2, klu belting loose tension,blwh nampak kat padt coz timing dia lari. Tapi klu dah nasib, mmg xleh wat aper2,takdir tuhan,atleast kita cube elakkan.
    Bro 1111, pndapat sayalah, mgkin myvi bro manual kot, so, klu nak lebih jimat,cr yg manual flx. Xpasti plak, dl dpt info mmg ada manual flx se nih, tp br2 nih, ada cvt ajer. Tp klu highway, ikut laporan owner flx cvt, buh minyak 50, dptla dlm 400+-km,so klu full xsilap rm76,tp mustahik coz itu sampai minyak kering, amiklah dlm 65 ke 70, mgkin dpt 500km +-. Tp tgk pada cara bro bwk kat highway, 100kmh jek, mgkin lg jimat.
    Tp cambiasa, klu pandai main gear,elok pkai manual,lg jimat ckit. Klu x,pkai cvt, pngalaman br. Xsejimat manual,tp jauh lg jimat dr conventional auto. Cume tkt xdpt cntrl pedal coz sedap ngat menekan sampai xsedar🙂

  60. byknya yg tanya, kalau korg tak bole nk hargai pecutan dan kelajuan mgkn korg bole nilai keselesaan, pedulik la japs car, byr mahal tp bila drive krg selesa, klu bkn driver, penumpg yg jadi mangsa

    so tak payah nk sakit2 badan sbb ride yg tak best , tak payah nk beriya2 timang stereng ke kiri kanan sampai penat…sampai nak lepas bagi pegang stereng sblh tgn pun tgn satu lg masih nak ampu2…tu ler agaknya vvti jd very very tiring huhu .

    kalo proton keta bila laju straight jer mantap kat jalan lurus…

    klu kat jln bengkok, naik bukit dan turun drive dgn yakin dan rasa selamat..

  61. bro wajarian,

    saya setuju dgn kata bro…. sbb sy pun br beli vios, penat beb bwk kete nih…. msk highway bwk 120 dh kena pgg stereng 2 belah tangan…tak confiden… nsb baik jimat minyak…. kl tak rase menyesal plak beli….

    sy bkn engineer, sy punye expertise kira duit, so dr pndgn sy sbg pembeli, masa tgh nk pilih kereta, sy gi proton tgk inspira, sori to say tp material interior bg sy tak memenuhi jumlah duit yg dilaburkan utk rege yg cecah RM 80k, mgkn org akan bandingkan dr segi performance, tak kisah lah… tp yg lbh penting bg sy adalah dalaman yg sedap mata memandang kerana waktu kita byk dihabiskan di dlm nye…

  62. for readers info..
    CONTINENTEL…one of proton’s vendor

    http://autoworld.com.my/v2/news/nb_details.asp?awReviewId=3675&awCatId=RT.ATC.CAR.FS

    so, FLX meter cluster is from them

    • thats is how much cost just to produce meter cluster for a car.. if not mistaken… persona.. exora all come from continental….

    • No wonder, 70% output dia utk export market BMW, PSA, Audi..

      Perai Mukim 1 ni pun Free Zone area. Kiranya meter cluster Proton dan Perodua di kira barang import. Walaupun dibuat kat Perai.

  63. lama dah,dulu xsilap zaman wira buat ngan siemen vdo, tp skrg dh jadi cntinental,so yg latest amik continental. Ptg td br abis tkr timing belt waja. Kete rasa cam kete br🙂. Campur labour, 499. Labour saje 100++,xkira lg gov tax 6 percent,apadah, sume menda pun nk cukai skrg🙂.
    Nak citenye yg dpt pluang bwk flx manual. Walupun xbwk laju,tp sempat merasai kelazatan gearbox getrag,mmg berbeza.
    Berbanding ngan savvy saya, saya punya mmg berat, omputih kat meaty,smooth,tp xleh lwn getrag punya. Yg mengejutkan, ianya lembut mcm aichikikai blm punya, tapi ada beza. Yg blm punya, mmg ringan,lembut,tp sloppy, stiap kali masuk gear,dia mcm tgh2 tolak lembut,tetiba ada menda lekat,pastu,br lepas. Rasa kosong n xaccurate sgt shifting dia.
    Getrag punya, jeng jeng jeng, silky smooth bg manual. Rasa manual tersedap penah saya bwk utk kategori kete biasa, switching gear precise, clutch ringan jek. Masuk stiap slot smooth,mcm ada getah je kat gear stick tu yg wat rasa smooth sensation. Mmg teruja…
    Klu se ni xda manual,mmg rugilah. Ha,lupa nak ckp,cume shifting dia agak panjang, x shortshift mcm type r. Tp xleh banding type r n flxkan, lain segment,lain purpose,lain target buyers.
    One word can describe. Awesome. This disclaimer is personal…

    • aku pon waja gak.. dah sampai masa tukar timing belt ni. tukar timing belt rm499 kat SC ke? aku gi eon diorang quote rm600. cekik darah! aku tak jadi buat kat eon, nak buat kat bengkel biasa jek, baru rm300 termasuk upah. huhu.

      • a’ah,kat sc branch ktn. Radiator fanbelt pun tkr skali. Dia check waterpump ok, so,xyah tkr. Tp byk gak bearing n nut diaorg tkr. Anto pkul 8.15 siap kul 5 lebih. Aku tggu,siap berkampung kat sc,tp mmg puasati tgk diaorg wat keje, siap cuci sume, lubricate sume tempat.

    • last time through calculation the manual getrag 5th gear equates 115km/h at the rpm of 3000 for 1.6

      and 100km/h during 3000rpm for 1.3

      i think 1.6 manual is good for a fun long highway economical cruise,

  64. sesape leh confirm bile mau ini kereta

  65. org malaysia msih syg gler kt MyBI..tragedi oktober bg perodoua jualan MYBI Lbh 10000..WOW mti muka ada syum bigbos DaIHANTU…mcm lgu ‘LANGSUNG XPHAM_XPDC’

  66. Bro, ada orang sudah spot lori bawak SAGA FLX ni.. mesti sudah on the way ke showroom. Nampak smart jugak bila tengok kaler putih tu…

    http://from-the-news.blogspot.com/2011/11/3-gambar-saga-flx-se-16-cvt-atas.html

  67. manager proton tmpat sy kate launch 1 disember ni sekali dgn hari pelanggan proton

  68. bro kiter kater tadi vios bawah 120kmj kena pegang 2 tangan betul kerr

  69. Pingback: VISUAL | SAGA FLX SE | Fresh.Physics

  70. Wow, amazing weblog layout! How long have you ever been blogging for? you make blogging glance easy. The total look of your web site is fantastic, let alone the content material!

  71. Aku nak tanya pendapat korang , aku bercadang nak beli kereta untuk kegunaan tiap2 hari. Antara Saga FLX 1.6 SE dan Persona 1.6 H-Line , yang mana korang pilih ? harga pon lebih kurang sama je. Konfius!! Boleh berikan jawapan dgn sebab2nya? tq

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s