funtasticko design

http://funtasticko.net

Volkswagen Cross Coupe SUV

22 Komen

Volkswagen Cross Coupe SUV adalah gambaran SUV masa hadapan dari Volkswagen. Ia telah diperkenalkan secara rasmi di Tokyo Motorshow 2011. Jika dilihat dari styling, ia lebih ke arah coupe seperti Volkswagen Scirocco dengan gabungan SUV. “Family face”nya telah berubah sedikit & seakan-akan Volvo Universe sekali imbas. Nampaknya tema “single graphic face” adalah trend terkini pengeluar automotif dunia.

* P3-21A pun guna tema “single graphic face” juga, jadi ini bermakna Proton selari dengan trend global sekarang. ๐Ÿ™‚

Advertisements

22 thoughts on “Volkswagen Cross Coupe SUV

  1. ye ke bro gne single graphic face.. bg sy luaran dah kira ok, cuma tlg perbaiki interior design.. klau blh update la steering tu, harap2 p3 21a kalau keluar jgn la recycle balik sebijik2 part steering exora.. kalau nak guna pun tlg update bg nampak up market sikit

  2. Bro,

    Single Graphic Face tu camne? Kalau oppose pada SGF tu camne plak? Maklumlah, walaupun saya selalu bermain2 dgn design 3d, tapi saya perlu terima hakikat bahawa saya adalah bekas student kimia industri..

    p/s: ingat macam single phase extraction aka liquid-liquid extraction. yg tu taulah..haha

    • single graphic pada pemahaman saya, design headlamp yg terus bersambung dengan gril, bukan separate gril dengan lampu..sebab tu istilah dia macam tu..kalau salah betulkan la ye.. ๐Ÿ™‚

      • search for golden design ratio, streamline design (modern), character of design flow or strokes & iconic cars why they are considered a good design and eye catching.

      • aiyoh~

        aku xfaham Golden Ratio..baca dlm Wiki, penuh ngn symbol m3.
        surf stadi lg nih..

      • ok..golden design ratio ni lebih kepada persepsi otak manusia apabila melihat sesuatu objek, merasakan objek itu “well-balaced”.

        cm kalu tgk lebar kete tu sekian mm, so lampu harus direka sekian mm.

        betul ke?

      • yup begitu lah lebih kurangnya enche fahmie ๐Ÿ™‚

        di dalam rekabentuk kenderaan terutamanya kereta memang memiliki golden design rules yg cantik untuk di ikuti biarpun di anggap “skima” oleh sesetengah designer. namun seni itu terpulang pada diri masing2. cuma a proper design is better to manufacturer and much easier to produce. contoh yang bagus di dlm golden ratio ini adalah audi skrg, volvo 3-4tahun dahulu, mercbenz 5-7thn dahulu dan skoda skrg ini. single graphic face or iconic design seperti pada muka BMW adalah penting untuk memantapkan lagi branding ia.

        proton sedang bergerak ke arah itu dan cuba mengukuhkan penjenamaan namun soal ekonomi dan jualan jugalah kena di ambil kira…wallahualam…

      • Yahoo,

        Setelah cuba memerah kepala memahamkan Golden Ratio ni, saya tiba2 terdetik, adakah sesuatu yg cantik dilihat dengan mata ada perkiraan secara matematik? (yg mana ia begitu subjective bagi semua orang).

        Em, camne pusing pun memang saya tak faham konsep ni..betul Tuhan cakap, ilmu ni luas. Sepandai2 manusia pun, ilmunya sekadar saiz buih kat laut.

  3. Family Face ….. P3-21A head lamp sama dengan savvy ….

  4. Mmm.. mcm nie ek ekspresi single graphic face?. Faham. trend sebegini mmg ada pada p3-21A. Mmg berbeza dgn konsep fluidic bawaan design kereta korea tu. Tak bermakna ia dlm kategori safe design. Cuma pada pendapat saya SGF nie lebih evergreen berbanding fluidic tu. Cuma fluidic tu lebih pantas menarik perhatian utk jgnka masa pendek. Bagi saya, proton waja juga sebenarnya gunakan konsep SGF nie. No wonder, walaupun dah 10 tahun di pasaran, designnya masih lagi relevan. Lebih2 lagi bila jadi teksi, dah nampak mcm sebuah model baru di pasaran:)

    cheers!

  5. interiornye (dashboard, side panel) mmg ok:
    1. dashboard sudah moden berbanding model2 sblmnye yg nmpk oldies.
    2. side panel mmg berkesinambungan dgn dashbd, ada lekuk (depth) kt door handle sbg armrest.

    proton, take note ๐Ÿ™‚

  6. trend grill sambung dengan lampu ni banyak kat kereta2 chevrolet yang lama mcm chevy colorado dan equinox.

  7. Sorry Off Topic,

    Alangkah baiknya kalau Bro Funtastiko juga boleh cover 2011 Tokyo Motor Show , Macam PT (skrg tgh rancak cerita Tokyo 2011). Proton ke Perodua bila lagi sponsor la bumi jangan asyik tolong kroni aje.
    Hopefully kita doa jatuhnya rejim BN FDI akan mencurah2 masuk.

    Amin….

    • tak baik mendoakan kejatuhan sesama manusia..lagipun doa menjatuhkan sesuatu pihak takkan dimakbulkan.. =)

    • ni off topic ke tersasar jauh dari topic asal?
      Politik tetap politik, takkan berubah prinsip asalnya
      Apapun automotif yang berubah-ubah, dari tak modern menjadi advanced dan akan makin berkembang teknologinya, itu yang diutamakan disini.

    • aah bro.

      Kalau doakan supaya sekalian manusia (yg jahil) untuk beriman dan menegakkan agama allah dan tidak takut dengan ajaran islam adalah lebih baik. Semoga allah beri hidayah kepada orang2 yg takut akan peraturan allah nh sedarkan mereka siapakah mereka yg bermegah2 dibumi allah ini.

      p/s: ter quote ayat yg selalu org baca doa lak.

  8. Saya cadangkan blog ni di jadikan exclusive untuk local automotive industri sahaja barulah jadi lain dari blog blog lain.

    Kereta luar pun boleh jugak tapi di sub title kan kepada kereta local contoh:
    Proton SUV buat lah macam ni.

    Boring la nak baca pasal kereta luar ni.

    idea 2sen

  9. out of the topic:

    recently proton share price went up again, due to some rumors said that Khazanah wants to dispose it shares in Proton,
    frankly, I’m not happy if khazanah dispose it shares, coz we don’t know what new owner will do at proton especially on lotus…
    I won’t mind if the new owner is DSZ, but if the new owner is like DRB, or Naza,.. or others… our national pride will be in jeorpardy..

    p/s: kekadang penganalisis saham hanya memikirkan short-term result ajer instead of long term….

    • wait for mid december the other side said. maybe DRB will win the bid. and the mitsubishi proton project will kaput la kot pasal DRB pon ader project ngan mitsubishi gak.
      kerajaan need the money for election. euro recession is coming to bite. proton have very big dept (lotus project) behind them. why keep. just let go maa…
      DRB guy lak. want to conquer everything. some project success. some project fail like their airline (now air asia)…making fast money is their priority. the people cry for cheap good car is doesn’t sound goldish to them. good luck mesia. may god with the people will.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s