funtasticko design

http://funtasticko.net

Kenaikan harga RM 4,000, Exora BOLD Executive adalah TIDAK WAJAR, SETUJU atau TIDAK?

175 Komen

* Gambar sekadar hiasan

Walaupun harga yang ada setakat ini cuma TENTATIVE PRICE, saya dah banyak mendapat maklum balas yang kurang baik mengenai kenaikan harga RM 4,000, Exora BOLD Executive. Bagi saya ia amatlah TIDAK WAJAR sama sekali kerana tidak melibatkan penukaran enjin & gearbox, sekadar perubahan kosmetik luaran semata-mata. Kenaikan ini amat tinggi untuk perubahan kosmetik semata-mata, kalau ada sedikit peningkatan harga biarlah berpatutan. Jika dibandingkan dengan versi MC1, M-Line harganya ialah RM65,998 (Manual) & RM70,998 (Automatik) berbanding dengan Exora BOLD Executive RM 70,998 (Manual) & RM 74,998 (Automatik).

Harap pihak sales & marketing Proton mendengar & memberikan jawapan apakah sebenarnya punca kenaikan harga ini berlaku. Boleh email terus kepada saya campro_mania@yahoo.com atau terus berikan komen di bawah. 🙂

175 thoughts on “Kenaikan harga RM 4,000, Exora BOLD Executive adalah TIDAK WAJAR, SETUJU atau TIDAK?

  1. if nk confirm, kita tggu official OTR jan 2012 nnti.. nway, sy sokong, mohon pencerahan pihak proton.

  2. turunkan harga bold premium sekali huhu

  3. Sy rasa kenaikan harga tu mgkin kualiti up skit kot… Em..myvi airitu naik bp byk ek?

  4. kenaikan tu boleh, tapi eloklah jgn terlalu drastik sgt la… sebab bold executive ni ada market dia… memang tak nafikan ada peningkatan kualiti, tapi spesifikasi lebih kurang je dengan m-line lama…beza kosmetik je… saya yakin proton akan turunkan harga bila harga yg sebenar keluar nanti

  5. Nak cover kos bodykit kot ataupun nk tampung kos Bold variant CFE CVT

  6. ermmmm… nak kata tak setuju pun tak boleh.. seperti mana bro dah update kat blog.. perubahan bukan sekadar cosmetic sahaja.. value engineering tu yang mahal… tabiat rakyat malaysia nak yang murah sahaja… tak boleh nak di nafikan… lg satu kene tengok marketing…. mungkin harga di naikan supaya pengguna membeli bold cfe… jika rakyat malaysia mampu membelanjankan duit ke hp2 canggih nilai 4k tu amat kecil sekarang…. cuba bagi 4k kat org rumah suruh belanja.. tak sampai setengah hari habis di belanjakan… so renung2 kan lah… bisness is still bisness…. nak murah cari kereta lain.. senang jer

    • mungkin ada reason kenaikan tu, pada pandangan saya ini adalah satu taktik proton nk push bold premium… sebab beza dalam 4-5k dapat enjin & gb baru + gajet2 lain… alang2 terus je amik premium… tapi proton kena jaga juga low & medium range dia… biar sales tu naik serentak

    • Bro Taboogen,

      Kenaikkan RM4000 pada saya agak keterlaluan. Kalau naik RM1500 kira oklah. Dalam isu ini, saya berpendirian secara objektif. Kalau saya mengkritik Myvi, Vios naik harga hanya sekadar pertukaran kosmetik, Proton juga wajar dikritik naik harga kerana kosmetik.

      Exora Bold CFE saya tak komen apa2. Saya menjangkakan RM83k utk CFE, kerana varian ini terlalu sarat dgn peningkatan aksesori dan enjin.

      Utk CPS, maaf saya katakan jika RM4000 hanya utk tukar bumper sahaja. Ini serupa Perodua jgk.

      • takper bro.. ada byk lagi option lain…. avanza… ermm apa lagi ekk…. tiada paksaan… coz proton nak hidup jugak.. semua nak murah… tak hidup lah proton…. pekeje proton nak gak bonus….

      • helo bro smua …ni enjin turbo knalh dgn knaiknye….dan jga luaran nye…jgn lh nk hentam kereta buatan malaysia…..perodua tu bukan kereta nasional…..dari atas smpai bwah semua daihatsu dah jajah….tu pn melayu digunakan…..

    • Saya salahkan Marketing Proton. Sepatutnya menerangkan lebih detail ttg exora bold ni. Tiada lansung publisiti. Saya yakin, exora bold executive juga ada penambahbaikan. Walaupun tanpa CFE. Tapi malangnya marketing proton pilih utk berdiam diri dan biarkan kita speculate mcm2. Sbb tu ramai xpuas hati bila ada kenaikan harga tanpa penjelasan kukuh.

      Come on PROTON..jgn abaikan perkara kecil mcm ni

    • jual kereta kat luar boleh pulak murah??? kenapa jual untuk rakyat sendiri kena mahal? bg org yang kaya nilai 4k tu setakat celah gigi je. golongan pertengahan dan bawahan 4k tu amat bernilai.

      one cent.

      • dekat mana yg bro kata murah tu, dekat UAE ke? cerita lapuk dh tu…. cer bro kaji balik kenapa diaorang jual murah, jgn nk dengor org ckp je, malas dah aku nak cerita pasal harga kerta tu, buang air liur je…

      • jgn cpt melatah bro..knp kete proton kat luar tu murah..jgn suka dan pecaya sgt ckp2 org yg xde usul periksa..just tgk je harga proton murah kat luar kite trus melenting knp kat sini mahal..try carik maklumat dan fakta sebenar bro…dah jumpa baru tau…

      • bro..tgk tax rate bro..tu je..UAE free trade kn? xd tax kn? aku tnye ko bpe bnyk peartus kerajaan letak tax bpe tok proton kt msia? ko kaji ckit..bru ko bole nk ckp kt cni..kalau x baik ko diam dri npk bodoh..ko kaji ckit arge saga kt turki bpe..

      • Yo bro faiz. Kat UAE tak dak tax kan. Kat Langkawi pon tak dak tax kan. Kena buat kajian bro. Apsal harga kat langkawi prime 86k bro. Sejak bila langkawi ada tax bro. Kalau avanza yang 76k kat semenanjung bleh jual sampai 54k jer langkawi apsal exora kurang 2-3k jer bro. Lu kaji bro. Wa nak tau ooo

      • dulu rase ada bro ??? cerita bende nih dlm post2 yg lepas, ntah psl mou ke ape, so rse nye kl nk penjelasan, cuba baca sendiri…. letih la dok minta org terangkan…. badan sendiri x nk usaha cari….

      • Seandainya kereta luar tidak dikena kan ”TAX”…..rasa2 korg akan beli kereta dari mana?

    • Betul tu.. Kalau pasang kat luar belum tentu dapat kualiti barang yang di beri. Banyak yang saya nampak bumper dan skating yang dipasang diluar kuarang berkualiti dan cat mudah tertanggal. Lagi pun tambahan yang di buat proton termasuk dalam kos insurans. Bila nak klim dapat yang asal Kalau pasang kat luar tak masuk part yang dinsurankan

  7. ssh nk ckp.sbb penambahan sistem abs,ebd agak mahal.jg dvd player.jd ianya bukan hanya kosmetik shj tp penambahan aksesori dn sistem keselamatan.tp sye harap hrge max m-line ialah 72k shj….

  8. ayat nak murah cari kereta lain tu yang buat orang menyampah. apa consumer ini dianggap cacat otak ka main sedut je apa dibagi. ini bukan isu nak murah. ianya isu rompakan di siang hari.

    • Mmm… jgn cepat melatah. The choice is urs. Proton gak ada reason diorg setelah mengkaji harga pesaing dan varian mana yg ingin di push. Business is still business. Sama ada wajar atau tak… bagi saya 50-50. Itu hak proton. Setelah apa jua peningkatan dan kemajuan yg dah dilakukan utk upgrade model exora ini ke tahap kualiti yg setanding jenama berkualiti lain.

      Saya agak bersetuju dgn bro taboogen dan perkara ini x bleh dilihat dari segi objektif sahaja. Kan bukan sekadar kosmetik? 🙂 Mcm nie lah… apa beza lukisan dikalangan artis2 terkenal? Sama jer. Cuma teknik jer berlainan, Kertas canvas, cat minyak@ air, berus mata besar/kecil bla bla bla… picaso, Abg Dino dan Leornado davinci dll dgn karya agung mereka dan kenapa hasil seni nie tak dinilai dgn objektif kn? dan nilainya berbeza2 kn? Benda nie sgt subjektif bagi saya dan itulah nilai yg prootn letakkan…. mgkin nmpak agak bias bila isu ini agak sama seperti yg berlaku pada perodua. Sama tapi x serupa bila asasnya mmg dah totally rebadge dan it is really cosmetic!

      my 2 cents.

      cheers!

  9. biar mahal sikit, tapi kualiti ada. macam produa. mahal, kualiti ada, orang beli jugak. serupa toyota dan yang lain2. lain la if proton ni memang tak nak ada kualiti.
    Ade ke orang yang nak beli kereta bermasalah? tak sampai 3 bulan dah masuk bengkel balek rosak itu ini. kualiti ape macam tu. tengok toyota, asek tarik balik je kereta yang dah dikeluarkan. sebab kenapa? sebab meraka sangat-sangat menjaga kualiti kereta meraka. lebih baik tarik balik daripada pengguna yang tanggung semua kerosakan yang tak sepatutnya rosak. jadi orang lebih yakin nak beli. saya takkan beli proton.

    • proton punya kualiti dah jauh meningkat sekarang… tak sama macam yg sebelumnya… proton pun ada recall juga sebelum ni, bukan ke tu tandanya nak menjaga kualiti kan bro.. 🙂

      sy tengok perodua lebih “mark-up” harga keretanya disebabkan penerimaan ramai atas model2nya, kualiti memang diorang jaga…

    • Bro ajim,

      Kenyataan awk agak biased. Seolah2 Proton adalah jenama yang langsung tak boleh naikkan harga. Apa supportive evident awk mengatakan Toyota dan Perodua sentiasa mengeluarkan produk tiada masalah?

      Tulah bila Toyota recall kereta mereka, awak kata Toyota ada tanggungjawab terhadap customer mereka. Bila Proton recall awak kata Proton xde kualiti.

      • Betul tu.. recall tu tanda pengeluar bertanggungjawab pada customer mereka… tapi kalau dah berkali2 buat recall apa cerr?? apa guna kilang canggih kalau isu kualiti sampai boleh membunuh customer dia..

      • tuan-tuan sekalian yang saya hormati,

        maafkan saya andai saya terkasar bahasa. saya memerhati senario automotif negara kita dari sudut kebanyakan masyarakat pada hari ini. kita lihat, hampir semua pengguna lebih percaya kepada perodua berbanding dengan proton. jadi, proton perlukan sesuatu yang konkrit dalam membuktikan kualiti yang ada pada proton setanding dengan perodua.

      • Relax bro ajim,

        Saya secara peribadi hanya react kpd ulasan awak. Dgn awk, saya ok je. No heart feeling. Teruskan memberi komen.

        Anyway saya setuju dgn figure jualan reflect kepada keyakinan pengguna terhadap jenama Proton/Perodua.

        Myvi memang saya kira kurang default. Tapi Alza ada banyak kekurangan. Perodua semestinya perlu lebih baik daripada Proton kerana Perodua bukan original carmaker. Proton, tunggang langgang pun, dia dah buat kereta dan enjin sendiri.

      • Mmm… ramai ye dan dah menjadi taboo masyarakat membandingkan produk proton n perodua dan menilai drp aspek angka sahaja. Tapi tidak pada pasaran. Perodua keluarkan model2 rebadge compact dgn nilai RM terendah dlm segment kereta (majoriti mampu milik). Sedangkan proton plak dgn pasaran model pelbagai hampir kesemua segment. Sorang jual rambutan dan sorang jual durian dan ia dinilai dgn nilai angka utk menentukan jualan terlaris? Kenapa tidak menilai dari segi statistik peningkatan jualan, margin keuntungan, capaian target jualan, prospek model, perbandingan jualan tahun2 lepas dan jangkaan pasaran tahun2 mendatang dll. ?. .. Mgkin lah kot perlu ada perbandngan populis dan realiti di sini:).

        cheers!

    • Mmm… toyota reecall setelah berlaku insiden dan di desak oleh senat US. Mgkinlah korang akan cakap diorg recall sebab nak jaga kualiti. Tapi dgn asas perundangan yg kuat dikalangan rakyat US dan sikap cerewet rakyat US memaksa toyota recall bagi mengelakkan bala yg lebih besar lagi dan menyelamatkan reputasi pada pasaran terbesanya itu; Saman terbesar pengguna toyota dan bayaran ganti rugi tak terjangka kemalangan yg disebabkan kecacatan teknikal itu.

      Bagi toyota biar rugi sikit drp nanti rugi yg tersangatlah besarnya…

      cheers!

      • saya bersetuju dengan en Fauzan. tapi perkara yang menjadi persoalan saya yang sebenar adalah harga yang ditawarkan oleh peroton dan kualiti yang ada pada harga yang ditawarkan. bagaimana proton sendiri menjamin kualiti pada setiap produk dengan harga yang ditawarkan. ayat lebih mudah, kualiti vs harga. perbandingan yang saya timbulkan antara perodua dan proton adalah dari segi kualiti dan harga. tiada kaitan dengan segmen dan sebagainya. apabila proton berjaya membawa satu perubahan yang drastik pada produk yang dihasilkan dengan mementingkan kualiti pada setiap kereta yang dipasang dan seterusnya rakyat mula percaya dan yakin pada proton, tidak mustahil, perodua boleh gulung tikar. siapa nak beli kereta mahal perodua? melainkan dengan sebab mereka percaya pada kualiti yang ada pada perodua. sebagai contoh mudah, kereta myvi dan pesona elegance. dengan 60K anda hanya dapat sebuah kereta kompak, myvi 1.5L berbanding sebuah kereta sedan, persona 1.6L siap dengan auto cruise..

      • Mmm… parameter apa yg bro ajim gunakan utk membuktikan kualiti sesuatu produk tu? dengar cakap orang,kat blog2 atau kawan2 kata atau masalah kereta yg sama 2,3 orang sedara dan terus buat rumusan? Saya rasa proton dah layak meletakkan harga dan kualiti pada tempatnya selepas review positive dari jurnalis2 profesional dari M’sia, thailand, singapura, Indonesia (cari ar sendiri artikel2 nie kat internet). Even exora sendiri dpt pengiktirafan the best esembler MPV n best automobile debut model 2010 oleh firma Frost n Sullivan M’sia Excellence Award kalau tak salah dan bukan ker ini bukti pencapaian n kualiti yg diiktiraf?

        Isunya sekarang rakyat sekarang nie malas cari info n tambah ilmu n suka dengar cakap2 orang. Kalau betul tak pe, nie siap tambah2 perencah adabi lagi:) Kualiti vs harga; kalau kualiti tip top dan harga pun tip top, majoriti rakyat bleh terima ker? Selain harga, ramai gak beli myvi sebab model nie rebadge kereta jepun, dan diorg nie expect kualiti n spec hebat model tu dijepun diorg berangan dpt rasakan di sini sedangkan model2 di sini adalah model2 yg di downgrade sahaja. Apa plak komen sedara?

        cheers!

      • hahahaa..
        maknanya kalo kereta RM40K
        tp disebabkan kononnya “berkualiti”, maka jual RM60K takpe?? hahaha..

        bagi aku, kalo kereta RM40K, tak kira la low or high quality jual RM40K udah ler…

        org yg BIJAKSANA akan membeli sesuatu yg BERKUALITI pd harga yg MURAH..
        org yg BODOH akan membeli sesuatu yg MAHAL kerana BERKUALITI.

        di thailand, singapore & UK kualiti kereta perodua dianggap “BIASA” jer..
        disini???..

      • en ajim ni kelihatan seperti membandingkan 2 produk tanpa usul2 yg boleh dipakai la. susah nak cakap dengan seseorang seperti en ni. dan selalunya orang2 yg berfikiran seperti en la yg membeli myvi 1.5 plastik berbanding persona elegance 1.6. dan org2 seperti en la yg selalu melakukan kekocahan awam di FB, PT, dan blog2 ni. tak kisah la dari apa segi pon, auto, politik, isu semasa. en fauzan ni pula jenis org yg xnk bercakap tanpa usul. org seperti en fauzan tidak akan mendengar cerita2 dari mulut2 org, nak2 mulut org kita sendiri, suka bercakap apabila diberitahu oleh org lain, n menerima nya bulat2. so saya menasihatkan en ajim melakukan banyak risikan dan kemudian mengomen, kerana komen kita diperlukan agar proton maju, tp komen yg berasas, bukan komen yg mengikut perasaan, tetapi menggunakan minda, peace yo.

    • hurm… nk bg tau.. ayah sy bli avanza 1.5g taun 2008..xspi setaun pki.. batang ape ntah y kat tayar depan dah ter pley out.. bawak 40kmj da mcm bawa kete pancit 4 tayar.. hantar bengkel die ckp rm5k nk repair.. anta toyota 10k.. claim waranty toyota.. taun kedua lak.. ball bearimg kt part enjin ke ape bermasalah.. xleh nk bw lajuu.. temp naik tinggi..bunyi bising.. bergegar.. 40kmh jer y slmt nk bw time tu.. almost sume anto toyota centre utk service.. mase bli, bli y siap de body kit.. ekzos kt belakang mmg memekak.. sbb touch body kit.. body pakai setaun lebih dah terkopek2 die punya finishing.. aircond awal aritu rosak… ni eksiden time mlm devapali ritu.. kat simpang de dak mabok xde lesen hentam trafik light merah, berpusing 2x, depan hancus giler..da mcm total lost.. klo xde dual srs airbag.. abis la org kt dlm tu… kete proton y hentam.. de y kate savvy de kate neo.. y penting pkete proton tyr depan die mmg da bengkok..da xdok ngn famili.. nk gambo? sy leh tunjuk gambo avanza tu..

      mse bli kancil dlu pun de prob.. br dapat kancil 850ex meter laju xgerak.. bape bulan past tu meter digital odo tu macam chipsmore.. nk kne ketok br nyala.. pahtu alam 4 tahun.. tempat buke pintu,(3 pintu repot).. sblm tu d.i.y sendiri betolkan pintu penumpang y xleh buke.. plastik y nk tolong bukak pintu tu pecah.. sambung sendiri pakai dawai.. xclap clutch patch da haus mse 3-4 tahun pakai.. peh pokai nk kne angkat enjin tukar bende tu..

      pahtu kete myvi…kete sye sendiri taun 2007 bulan 7… time 2 bangge giler sbb pki enjin vvti aka dvvt… toyota… mende pertama y rosak POWER WINDOWS.. 3 PINTU XLEH PKI DLM 6 BULAN PERTAMA.. DAH TURUN XNK NAIK2… sy trus lock kt central nye.. xde org nk gatal2 buke.. claim kt perodua xdilayan… kali kedua br dpt.. itupun sbb pki org dlam.. skang kat pencucuh rokok/power plug rosak.. myvi 2007 bulan 7 nye mmg de prob kat power window.. kebetulan kt tmpt keje, kwn bli myvi 2007 gak.. power windows dah tukar byk kali masih camtu gak.. n baru2 br tukar clutch kt compressor..(mule2 sc kate compressor rosak, cek lg sekali clutch die) entahla..kwn kate mcm tu.. y lg sorg tmpt keje y same.. baru tukar compressor kt denso.. sume kene pas abis warantty.. 2k lebih terbang beb.. jgnla kne kt kete sy n wife sy.. (wife doh soh tukar mpv, tp nti dlu..tgu 2-3 anak)..

      kete myvi 2008 wife, br d.i.y betulkan power window die.. google kt internet jumpe cmner nk repair power windows ..

      nk tambah lgi.. kete viva putih.. org y sewa umah mak sy kt kampung pun bli2 steering dah senget.. g anto perodua leh lak die charge.. xspi seminggu senget balik.. anto y kt plentong la.. br la ok…xkne charge..

      sy xtau la… nape product toyotadai clone kebanggaan rkyt mesia y sy pki ni, kaum kerabat sy pki de probs? nk kate ganas xla.. just nak share..

      xpayahla nk kutok2 sgt proton.. bg kritikan membina boleh la.. dak opis br balik korea ritu.. die cite rkyt sane y tidak berbilang kaum bangga gile pki barang korea.. die ade naik teksi KIA OPTIMA K5.. beso gile die kate..hahahahaha… dlu cite2 nk masuk uni of toyota.. tp blaja main2… asik lukis kete jer.. blaja entah kemana.. babai..

  10. Kalau nak naik juga, naik puluh-puluh atau ratus-ratus tak boleh ke?

  11. ajim1Malaysia, aku rasa cam kelakar juga baca komen ko…. rasa mcm ko mgambil kesempatan… mmg point campromania tu ade… even dia tidak setuju dgn harga tentatif proton namun apa yg dia fikirkn utk kebaikkn proton… tp ko aku rasa mcm ambil kesempatan nia nk bash proton dah mmg ko nie japan wannabe kn??? klu kita nk pergi ke negara maju kita kenalah guna pakai brg buatan sendiri…negara sendiri… ini bkn aku ckp tp org2 ilmiah yg lain… klu x salah aku recll toyota mainly bkn sbb kualiti tp sbb ada case… dr siitu baru lah dia org wat siasatan n dapati problem dia so x nak bg benda nie bulang or jd case mcm kat us sampai saman menyaman so recll utk ganti yg baru… secara inisiatif toyota sendiri bkn dia yg jumpa problem 2.. n company lain pn sama…

    japan dia utamakan n gunapakai brg buatan negara dia lebiih dr luar… sama gak cam korea… dah juga us…. sampaikn toyota n honda kat us promote dia adalah buatan us bknnya japan sbb tau org us lebih suka beli buatan us compare lain nie pn bkn aku ckp org lain gak ckp… sampai dia Dr alfred watkins sendiri mula2 ttipu… ingtkn keta 2 us nya company sbb dah dia promote dikalangkan n dpasang di us…

    bagi aku may b proton ambik pendekatan melalui apa yg tjadi pada inspira… harga 1.8 mt x jauh dr 2.0 so ramai pbeli yg beli 2,0 compare 1.8…. sampai diskaun bnyk utk model 1.8 utk melariskan kereta 2… konsep nia kot yg cuba di ketengahkn oleh protn… namun ada benarnya jua harga exora executive agak tinggi…. ramai pembeli biasanya utk kategori std n executive… pada pandngn peribadi saya skim julat harga exora turbo nie x perlu lah tlalu tinggi sngt berbanding harga asal exora sblm ini… dan klu nk pguna ramai beli premium biar lah harga executive n premium x lari jauh sngt… dengan ini org akn fikir kali ke2 utk mbeli executive…

    akhir kata… setiap org nak beli benda yg murah… n ada kualiti… itu sifat semula jadii manusia… klu leh dpt free n kualiti lg bagus… x kira sapa pn… so exora perlu berada pd titik optimum… yg mana kualiti dan harga seimbang… 🙂 kualiti pula dr segenap segi… dlm, luar, performance, minyak consume, dll…

    tu pandangan peribadi…

    • memang betol. die mungkin lagi dihantui oleh peristiwa 10-20 tahun lepas dengan proton. biarkan ajim dibayangi oleh bayang2 die sendiri..

  12. bumper depan n belakang rm1000
    makeover interior rm1500
    rims n tayar rm1000
    cat gold metallic rm500
    jumlah rm4000

    (tunggu thn dpnla,mane tau harga jatuh)

  13. Saya rasa ada sebabnya kenaikan sehingga 4 ribu, apa yang dapat dilihat pada mata kasar, kemungkinan ada penambahbaikan pada sistem suspensi, kebanyakan komen di post lain mengatakan ada perbezaan dari segi pengendalian Bold Premium, tapi kemungkinan unit pandu uji untuk Bold Executive(M-line) tidak ada dan tak dapat nak uji perbezaan dengan Exora MC1, siapa tahu mungkin ada penambahbaikan pada ECU dan engine, air-vent kat bumper depan tu takkan la untuk kosmetik semata-mata, mungkin ada improve dari segi air-flow tak pun ada penambahbaikan pada sistem penyejukan. Saya ada post soalan sebelum ni mengenai perkara ni, tapi tak ada pula yang membalas, harap2 ada yang dapat ulas mengenai perubahan pada Exora Executive.

  14. of coz ade sebab….tk kan memb#bi bute nak naik kan harge…tngok la ape yang di tawar kan….awesome…tapi xpatut kot….

  15. ko sume patot pegi siasat ,lagi puas hati…good luck…

  16. h-line naik harga OK …. tapi m-line naik harga TAK OK …. naik 1k boleh accept lagi

  17. Harga tu tak penting sangat, pasal bila jual nanti mesti ada diskaun. Proton letak la harga berapa pun, nanti bila jual mesti ada tolak harga ribu-ribu pasal Proton memang jenama diskaun.

    Contohnya, Inspira yang harga RM91999 sekarang jual RM85,999 aje, padahal baru 1 tahun sejak dilancar.

    • SEBAB APA? SBB TAK LAKU

      • mana u tahu x laku. Promosi/discount bukan bermakna benda x laku.

        So MCD makan tengah hari rm5.95 tu pasal burger die x laku ker yg die bagi murah??

      • inspira bukan target untuk mass market. ia untuk niche market je, mmg bukan sale target utk inspira tinggi

  18. saya dah utarakan sblm nih isu ini,tp kena ingat, ini masih harga tentatif, manale tau mcm diaorg buat masa release rega tentative exora dulu2, mula2 letak tinggi, bile rega sebenar, dah naik.
    Erm, tp ada dgr2lah, berborak ngan kwn2 jual2 kete, rega kete tahun dpn akan naik coz cost brg meningkat. Tp rasa ada logiknya coz br ni kuar paper ckp rega umah pun dijangka naik 20%..
    Tp masih mengharap juga rega dpt dikekalkan, klu terpaksa naikpun, max dlm 1k ajek. Mmg ler ramai bleh beli telepon i-phone, tp ramai gak yg pkai nokia yg murah2. Ada yg minat manual,xnak auto. Ada yg nak rega murah ckit, xnak basic, jd amik m-line manual.
    Mmg nampak xbyk 4k, tp kena ingat, masing2pun kena kuar atkeast 10% utk byr dp. Itu dah 7k, klu tambah lg 4k yg ckit tuh,x ke jd 11k? So,hrp2 prtn mendengar. Klu btl2 nak push versi premium bold,pastikan ada manual, atleast klu ada offer manual,lg murah dlm 3@4k dr bold cvt, eden rasa, silap2,org xamik m-line auto.
    So,harap2 prtn mendengar.

  19. sbb tuh bila org kata aku blind supporter, aku ckp bukan coz klu menda2 yg rasa mcm xkena jek, mmg aku kritik. Xcaya, baca post2 aku sblm ni. Mcm juga geng2 kat sini,kita bkn nak menjatuhkan prtn,tp peringatkan smula, jgn mudah lupa bila sales dah meningkat.
    Yg membelinya rakyat,yg supportpun rakyat. Mmg phm,sapa xnak bonus sbgai pekerja. Kerja betul2 n kuat2, pastikan p321a yg terbaik. Klu btl2 terbaik,xda sebab lg ada org nk beli dugong@transformer@forte@ape2 jelah, silap2, myvipun out walupun segmen berbeza.
    Bila sales boom, kan jd mcm pekerja perodua dl, dpt bonus berganda2

  20. kesimpulannya, sales akan jatuh
    dah banyak kali cakap, org Malaysia ni tengok harga jer, tak peduli sangat pun function tu semua
    ingatkan Proton dah belajar kesilapan pricing Exora-Alza dan tentu sekali Inspira
    tapi harapan meleset

    • Mmm… samakan alza dgn exora? Perodua mmg pandai manipulate pemikiran pembeli. Nak beli mpv, beli ar yg compact, murah sket drp exora.. nah… alza better than exora dari segi jualan. nak beli b segment car, belli ar myvi, yg nie compact berbanding model saga. yg penting bulan2 bayar sket jer. jimat minyak… nah.. myvi better than saga dari segi jualan. Lepas nie kalau prootn kuar dgn model lori sekali pun, perodua pun akan kuarkan model lori… beli ar lori compact perodua, harga murah, jimat minyak, tak kisah ler walaupun compact kn lori gak? … nah… lori perodua lebih banyak sale drp lori prootn .. hahaha.. gurau jer..

      cheers!

      • bukan perodua manipulate
        tp memang org akan compare
        lgpun proton sendiri test passo sette untuk jadi benchmark exora
        last sekali, menang jgak si alza “tin kosong kalau hujan bunyi mcm atap zink” tu
        sbbnya faktor harga
        tengoklah avanza 2012 ni, siap xde airbag langsung, tp for sure akan jual lebih dari exora, sbb murah
        Body control module Exora tu memang hebat, tapi berapa orang jer yang tahu menda tu wujud dalam Exora selain fans Proton dan sestengah pemilik Exora? kat dalam brochure pun xde cerita psal functions tu semua, mcm mana orang nak tahu Exora tu jauh better dari Alza?
        harga sangat penting, terutama sekali utk pembeli kereta nasional

      • Mmm… mmg ar org akan compare tapi pada asas yg tidak sepatutnya. Durian dgn rambutan. Mana bleh sama kn? 🙂
        For ur info bro nate, proton x test drive passo sette a.k.a alza tu, tapi passo yg mana perodua rebadge menjadi myvi tu. Kenapalah agaknya proton test drive passo dan bukannya myvi utk tujuan benchmark? Bro jawab ar sendiri sebab sy mmg ada jawapannya. Bro tahukn prootn akan keluarkn model EMAS dlm 2013/14? Bagaimana bentuknya? Compact kn? So? Nk kena terang lagi? Cari ar sendiri asyik nk kena spoon up jer, apa barangkn? 🙂

        Mmg ar harga sangat penting. Tapi ikut ar segmentnya. Selain harga kalau brand tu dah well known, company tu tiba2 jual pisang goreng pun org mmg beli ar. Kalau utk 3rd world country. Produk sampah pun kalau dah ada logo branded pun diorg akan kata good kualiti.

        cheers!

      • Bro Fauzan,
        Ni kira macam Sony jual laptop vaio dan dslr Alpha ke?haha

        Bro Nate,
        Exora benchmark daripada Wish kalau xsilap. Ye mmg Proton ada beli low end Passo Sette dgn geran RnD. Tapi Proton xbenchmark Exora dgn Passo Sette tu. (Ini berdasarkan info jiran saya staff RnD Proton). Dan spyshot Passo Sette kelihatan 1bulan selepas pelancaran Exora. Kawan juga cakap, high end Alza lebih ringan daripada low end Passo Sette.

      • adakah saga R = emas?
        tp takkan la saga nak hilang bontot (boot blkg) lak, hehe

      • tu adalah main point yg terbesar oleh SA perodua untuk menguasai keputusan pembeli

  21. off topic, br baca topic kat myalza owners club, head of northern region maoc ckp, dia dh ngetest exora cfe nih, dia ckp xpower, power lg alza masuk turbo, mmg mkn asaplah. Ada juga yg ckp,prtn dh bertambah maju, tp perodua jauh kehadapan :-).

    Em,mcm gitulah pemikiran rakyat malaysia, balik zaman wiralution dulu, nak samakan alza bot turbo ngan exora cfe. Dahler lain segmen, ada plak ckp nk test ngan epul punyalah, tgk head sapa tertanggal dllah.

    Passo sette n daihatsu luminas pun xbwk kuar enjin turbo. Klu rasa alza turbo tuh power ngat. Testlah lumba ngan cfe, straight dr tol gombak, masuk karak, naik genting,turun smula, straight sampai exit sungai lembing, kita tgk yg mana berasap dulu, yg mana kena berenti isi minyak byk kali.

    Aku dh merasa zaman wiralution,wajalution, kancil l2, l5. Mmg bwk dlm bandar kepish2,dahsyat, tp turbo lagpun dahsyat. Entah2 alza manual. Klu nk main ngan cfe cvt, bwk alza auto turbo ler.

    Mcm dl,dlm bando,kancil member akulah hero, byk kali kentut, tp bila atas highway, 80kmh jer bro coz tkt overheat. Intercoolerpun dh 2 kali tukar, bocor.

    Bygkan duk atas highway,dgn intercooler terpampang punya beso(xdeler beso sgt,tp dahnye letak luar bumper nak kasi eksyen nampak intercooler), kena potong dgn saga orion, enjin 8 valve. Aduyai.

    Xsama evo original ngan evo ceduk. Kena ingat, kete yg manufacturer buat ada rnd, safety juga di rnd smula supaya sesuai ngan kuasa enjin.

    Yg depa duk buat trial n error. Xyah p jauhlah, bwk alza tubo tuh pusing litar sepang 50 laps highspeed dah lah, silap2, 1st lap jek dah berasap,silap2 terbalik kura2.

    Klu power sgt, test ler alza turbo dgn neo r3 n/a atas sepang, main 50 laps, tgk sapa makan asap@berasap :-).

    Klu xcaya, cube tgk kete2 yg intercoolernya tahap gaban atas highway, rnd bwh pokok, mana ada berani nak laju2, bukan saje tkt overheat, minyakpun mcm air.
    Kat dlm town,mmglah hero, tp turbo2 yg dibuat tuh,sume high rpm punya, klu bwk slow2 dlm bando,mmg lembab coz torque maksimum sampai lambat. Maaf, aku ni mmg suka tulis panjang2,coz nanti org yg sanun tuh xphm.

    • Haha, Alza turbo? Saya tak terperanjat pun kalau Alza Turbo tu lagi laju daripada CFE. Turbo bawah pokok memang cepat pickup dan cepat break down.

      Takpelah, mungkin owner Alza tu nak sedapkan hati kot. Rata-rata kini orang tak compare Bold CFE dengan Alza, Avanza. Orang dah start compare dgn Cross Touran dan 5008. Different playing level.

      Bercerita pasal turbo bawah pokok ni, mana ada kereta turbo diorang consistent speeding kat highway. Kejap je diorang kepish2. Lepas tu slow semula. Yang belasah laju2 kat hiway ni kereta2 standard je.

      Dalam keadaan begini pun basher2 ni nak skeptikal. Takpelah, mungkin sedikit masa lagi diorang boleh berfikiran waras.

      off topic:

      Saya masih mencari masa utk memandu uji Bold CFE nih. Hanya boleh membandingkan dgn Honda Stream 1.8 dan Wish 1.8 je. Sbb tak pernah drive Exora CPS.

    • “tp dahnye letak luar bumper nak kasi eksyen nampak intercooler)”
      hehe…tu yg x tahan tu

  22. off topic, br baca topic kat myalza owners club, head of northern region maoc ckp, dia dh ngetest exora cfe nih, dia ckp xpower, power lg alza masuk turbo, mmg mkn asaplah. Ada juga yg ckp,prtn dh bertambah maju, tp perodua jauh kehadapan :-).

    Em,mcm gitulah pemikiran rakyat malaysia, balik zaman wiralution dulu, nak samakan alza bot turbo ngan exora cfe. Dahler lain segmen, ada plak ckp nk test ngan epul punyalah, tgk head sapa tertanggal dllah.

    Passo sette n daihatsu luminas pun xbwk kuar enjin turbo. Klu rasa alza turbo tuh power ngat. Testlah lumba ngan cfe, straight dr tol gombak, masuk karak, naik genting,turun smula, straight sampai exit sungai lembing, kita tgk yg mana berasap dulu, yg mana kena berenti isi minyak byk kali.

    Aku dh merasa zaman wiralution,wajalution, kancil l2, l5. Mmg bwk dlm bandar kepish2,dahsyat, tp turbo lagpun dahsyat. Entah2 alza manual. Klu nk main ngan cfe cvt, bwk alza auto turbo ler.

    Mcm dl,dlm bando,kancil member akulah hero, byk kali kentut, tp bila atas highway, 80kmh jer bro coz tkt overheat. Intercoolerpun dh 2 kali tukar, bocor.

    Bygkan duk atas highway,dgn intercooler terpampang punya beso(xdeler beso sgt,tp dahnye letak luar bumper nak kasi eksyen nampak intercooler), kena potong dgn saga orion, enjin 8 valve. Aduyai.

    Xsama evo original ngan evo ceduk. Kena ingat, kete yg manufacturer buat ada rnd, safety juga di rnd smula supaya sesuai ngan kuasa enjin.

    Yg depa duk buat trial n error. Xyah p jauhlah, bwk alza tubo tuh pusing litar sepang 50 laps highspeed dah lah, silap2, 1st lap jek dah berasap,silap2 terbalik kura2.

    Klu power sgt, test ler alza turbo dgn neo r3 n/a atas sepang, main 50 laps, tgk sapa makan asap@berasap :-).

    Klu xcaya, cube tgk kete2 yg intercoolernya tahap gaban atas highway, rnd bwh pokok, mana ada berani nak laju2, bukan saje tkt overheat, minyakpun mcm air.
    Kat dlm town,mmglah hero, tp turbo2 yg dibuat tuh,sume high rpm punya, klu bwk slow2 dlm bando,mmg lembab coz torque maksimum sampai lambat. Maaf, aku ni mmg suka tulis panjang2,coz nanti org yg sanun tuh xphm.

    on topic

    Eh en. Nate, ape kena mengena ngan pricing exora lama ngan alza???
    Mmg ler alza lg murah coz segmen berbeza. Sbb tuh toyota jual avanza murah dr innova, xkan tuh pun xnampak beza?

    Org sekarang ckp pasal kenaikan pada rega tentative m-line bold dgn m-line lame. Hrp jelas. Tp pasal inspira, nk kata slh pricing,xjugak coz byk saingan segmen yg sama, dan byk kete jepun dlm rega tersebut,almaklumlah, org msia ckp,kete msia 50k mahal, kete jepun 88k murah. Lgpun tgk pada jualan lancer original sendiripun kat malaysia xdpt beat jualan civic n altis mahupun forte. Ni pandangan aku jelah. Tp klu inpira tuh civic rebadged@altis rebadged, aku rasa goreng pisang panas.

    • Susah nak rebadge altis@civic jadi inspira sebab nanti orang compare juga, macam inspira sekarang ni dengan lancer hahaha.. kalau boleh rebadge honda accord euro r cl7 jadi inspira, baru boleh laku dan civic, altis, camry, accord malaysia jadi tak laku hahaha

  23. off topic: boring2 xleh tido,lyn internet, termasuk forum vwgolf owners club malaysia.

    Best gak baca, walupun vw satu nama yg cukup besar, kete cbu,mcm2 masalh rupenya.

    Yg xtahan,masalah bunyi2 misteri dlm kete, bunyi tikuslah :-),n mcm2 lg. Mcm penah dengor jek isu bunyi2 dlm kete nih, tp dimana ye? 🙂

    ada yg ada msalah pwr window, ada masalah dsg, ada msalah throttle lag sampai ada bg cdangan, pkai throttle booster.

    Enjin tsi ckit punya canggih n dsg pun ada lag ke? Ada ckp dsg lembab shifting, kdg2 shifting ngarut2, tercari2 gear.

    Yg xtahan tuh, vw golf tsi ada button launch control, tp vw bg amaran, sape2 tekan button tuh, akan void warranty serta merta. Em, aje gile buat button, tp xbg org tekan, baik xyah buat. Klu tetiba anak tertekan ke,xke naya void warranty.

    Yg paling menghairankan, dlm blog automotive mana2pun, x ade lg aku dengor owner vw duk komplen pasal bunyi ke@psl mslah yg diaorg hadapi especially paultan. Samada diaorg mmg xcara pasal blog2 nih@malu nak cite,kan beli kete german,rega mahal, pkai tsi n dsg, ada problem yg sinonin plak ngan kete cap ayam n tin milo aka proton :-).
    Padahal,byk komen memuji vw, tsi n dsg dlm paultan, mcm penah bwk@ owner jek,tp rupenye, khabar2 kosong, ckp atas angin.

    Bila baca forum2 mcm nih, brlah kita rasa bersyukur,atleast xdalah tipah tetipu,beli kete mahal ada problem. Tp aku respect diaorg,dlm forum diaorg,xda kutuk2@perkecil2kan kete msia, xmcm blog owners club yg seberang sana.
    Ops, pug yg pkai enjin prince thp pun ada prob. Aku dengor cam best jek org msia puji enjin nih.

    Dsg plak,kena rajin check minyak gearbox n top up,klu x,naya,jahanam. Mmg jarang rasa org kita duk tgk minyak gbox, biasa check minyak enjin jek. Mcm2 labu.

    Ksimpulannya, tiada yg sempurna. Yg penting,jaga kete elok2,lain kete,lain cr jagaannya. Yg penting bersyukur n kpd prtn, walupun vw ada bunyi bunyian dlm kete dia,xbermaksud prtnpun kena ada. Tp atleast kita tahu,kat mana tahap minda org kita, mcm katak bwh tempurung, yg hanya tau kete prtn jek problem(tp ini bkn alasan bg prtn utk ada prob jugak). Aku paling suka mamat expat n alfie60 kat dlm paultan coz suka tgk dia bwk kuar fakta ngarut. Ah,dh rasa ngantuk, bubbye, sory bc leteran aku ntah aper2

    • jawapan dia mudah jer bro… bagi mereka yang dah mampu beli kereta dengan harga tu.. dorang dah takde masa nak berblog dah.. rosak hantar bengkel repair bayar and take away.. dorang dah tak pikir dah.. for them car is just a mode of transportation.. rosak VW tsi.. dorang masih ada 2nd car untuk di gunakan or cab is just a call away…. money is not an issue for them… sbb tu tengok kalu yang pakai mercedes ker.. bmw ker..dorang hantar jer keter ke shop then tinggal… their time is more toward making more money… tp kita yang gaji cukup2 nie jer lain…. jgn kata kereta masalah… badan sendiri sakit pun merungut nak ke klinik beli ubat… tu nasib beli ubat.. tak beli MC..

      so tidak kehairanan lah jika sebilangan besar pengguna proton akan merungut.. mcm kawan aku mentol dalam cabin kereta tak nyala pun dia salah kan proton… aku sound dia.. mentol dalam rumah tu meletop takde lah dia salahkan pemaju rumah…. renung2kan lah

      • tula pasal kenapa org yg ade lambo ke ferari jadikan weekend car je….kalau guna hari2 rase2nye byk rosaknye dan x mampu nak repair je…cheers..

    • Xpe, leteran yang bermanfaat dgn fakta2 yg bagus adalah bernilai. Orang Malaysia ketinggalan dari segi minda. Bukan semua, tapi sgt ramai.

      • mmg suka berleter di selitkan info2… coz kali direct to the point byk org melenting…. satu lagi masalah malaysia yang saya dapat perhatikan..
        masalah yang paling besar… “hanya cakap tapi takde inisiative untuk melakukan penambah baikan….”

        takde lagi aku dengar tak puas hati dengan proton.. tubuhkan syarikat sendiri buat kereta sendiri… power window rosak.. takde lagi yang kuarkan product dorang sendiri tuk couter masalah nie.. semua mengharapkan org lain buat tapi diri sendiri tak mahu berusaha……

        so mmg dah muak dah dengan paradigma malaysian nie… bkn kata semua.. tp bila setitik nila jatuh dalam sebelanga punya susu… susu nak buat cheese pn tak boleh dah… renung2kan

      • Ni Pengalaman aku sendiri semasa menjadi service Advisor di Ford Taiping,Proton Edar Mutiara Damansara,Naza Kia Setapak,Ssanyong Motor P.Jaya dan Citroen Brooklyn Motor Jln Chan Saw Lin

        1)FORD-pengalaman di Ford x banyak mendatangkan masalah pada diri aku,customer ok jer,cuma satu customer cina bukit pernah bawak parang letak atas meja sbb Ranger dia selalu over heat(come back Job-CBJ) lastly sattle sebab dia pasang bull bar depan,angin x dapat masuk dgn secukupnya..tanggalkan jer ganti yang asal.
        2) PROTON EDAR-Aku joint masa mula2 perlancaran Model Gen 2,Savvy,Satria R3,Saga LMST,Satria Neo(25K)-Pada masa tu PROTON betul2 menduga saya sebagai seorang manusia(masa tu muda baru 23 nak masuk 24 umur),masalah terlalu banyak dgn kereta Proton(xyah cakap semua dah tahukan masalah model2 lama PROTON),dua kali nama naik di tribunal(mungkin salah saya juga sbb x firm dgn customer Proton pada masa tu) tapi PROTON betul2 mengajar saya menjadi seorang Service Advisor(kena maki dgn customer mmg makanan Harian)…..
        3)NAZA KIA-Sebulan jer aku kat sana(aku masuk sekali dgn Service Manager-ex eon,Waranty Manager-ex eon dan Aku Service Advisor-ex Edar) Persekitaran berkerja sangat berlainan di tambah dgn birokrasi org atasan kami tiga2 org berhenti sekali gus..hahhah.
        4)SSANYONG-Kat sini mmg Happy sbb cutomer mmg best,walaupun kereta bermasalah depa senyum jer,ada satu customer pakai Ssanyong Chairman dia hantar kereta dan cakap ngan aku buat minor service dan tukar bumper belakang sebab calar,ok nanti saya call bagi price bos!! dia pun belah,bila aku check balik rupanya bumper belakang price dia 5000++,terkejut aku belum cat lagi,dgn penuh rasa takut aku call dia bagi tahu harga semua sekali termasuk service 9000++..selamber dia cakap OK,Dua hari pastu dia datang ambil kereta,aku keluarkan invoice tunjuk ngan dia sambil pergi tunjuk kereta…”ooohhh murah…saya punya Range Rover lagi mahal tadi baru ambil kena belas2 ribu buat mejor service..” saya senyum jer klau masa aku kat PROTON mcm nie confirm, service manager kena jawab ngan customer…hehe
        5)Citroen-lebih kurang jer macam Ssanyong sbb satu company masa tu.customer best(duit minum kopi jenuhhhh!!!-bukan rasuah tau)

        P/s- sbb tu bila tgok CSI JD Power Result-saya senyum jer bilalah agaknya yer…. “PROTON KENA BERUBAH,CUSTOMER PUN KENA BERUBAH SAMA-walaupun kita x sekaya customer Kereta lain tapi biar “ILMU” kita Kaya setanding duit diorng.
        -sorry klau xde isi yang menarik,just Pengalam aku jer….dah lima tahun tinggalkan bidang nie..Assalamualaikum..

      • Lupa nak cakap,klau kita compare Technician di semua service center yang pernah saya kerja, saya rasa Techician PROTON paling hebat solve Problem sbb bila kebanyakkan kereta yang datang tu bermasalah maknanya lagi banyak ilmu yang depa dapat…

      • ramai yg belajar tinggi-tinggi tapi mcm tin kosong yang besar…

  24. Dari forum MyAlza :

    ‘aku da test drive kete ni..kuasa tak seperti yang dijangkakan..try gak merembat nak rase pikap,tp hampa…aku rasa kalo nak banding alza 1.5 masuk turbo n exora 1.6 turbo,komfom alza bley kunyah2 exora tuh…’

    Agaknya kalo boleh dier nak Exora ni 1000 horsepower kot he he he !

    #Apa gunanya Alza gi sumbat Turbo kalo gearbox masih 4 kelajuan…

    • tu tandanya dia mempunyai masalah tuning kat head processor.. sebelom test dia memang dah tune nak cari kelemahan exo & n nk menunjukkan yg kereta juga mpv dia tu lg best.. statement pemandu alza tu kate merembat?? hehehe.. x cayo den.. spnjg aku merempit.. x penah aku jumpa pemandu alza yg berani main line 3 ngn saVVy aku.. ngee

      • savvy keta org tak minat tu pasal tak laku… malu ooo pakai savvy…

      • camna proton boleh kuar keta hodoh camni..

      • Adik aku pakai savvy Manual tahun 2005,walaupun korang kata Savvy xbest,memalukan,suka rosak yang pastinya Savvy adi aku 200k dh milage,secara peribadi aku lebih menyukai Savvy lagi “best dari kereta yang konon2nya best”,sampai sekarang 180km/h dalam tangan bro,cik miyabi tahun 2005 even yang sekarang pun belum tentu boleh perform macam tu.

        * Aku lebih suka menilai kereta melalui pandu uji dan spec yang ditawarkan daripada “Logo dihadapan kenderaan” dan x semestinya “Laju itu membunuh”.

    • enjin alza turbo tu ada factory warranty ka? hehehe

    • owner club sebelah tu ckp nak sedapkan hati sendiri and the gang je..hehehe

    • Korang jgn layan sgt forum tu.. secara jujur aku mmg salah sorang ahli forum sebelah tu.. kebanyakkan dorang taksub sgt dengan memasing nyer kete.. kononnye terbaik la.. x sedar yang problem bersepah.. bagi aku proton mmg dh byak improve.. aku sebenarnya dh tertawan ngan CFE nih.. dulu time angkat “Kereta dan juga MPV” sebab budget and fuel consumption so terpaksa lah pilih “Kereta dan juga MPV” instead of Exora dulu. So skang dh ada CFE aku mmg salute Proton..

      • Bro Fabio,

        Takpe, ‘Kereta juga MPV’ tu kereta bro jugak. Hargailah ia..Pastinya kereta bro dah banyak berbakti pada bro..Syukur

      • tepat kata saudara fridzmax. bagi saya pon perodua bagus, proton bagus. 22 brand ada cara tersendiri tuk bersaing. even aku pro proton, tp aku x anti perodua. perodua tetap dihati. klu nk komen, biarlah yg membina, komen yang ikot hati, perasaan buat apa. ni mesti ada kaitan dengan politik. bersatu la, baru kita maju. berpecah kite roboh. pepatah melayu tu. tp x guna pakai.

  25. Terima kasih pada saudara campro buka post dengan harapan proton dapat semak semula harga berkenaan untuk executive..
    Seperti yang saudara campro nyatakan ada market bagi segmen harga ini..saya merupakan salah seorang yang bercadang untuk membeli dalam segmen harga ini..betul proton ada hak untuk naikan harga tetapi bagaimana dengan kuasa beli pengguna .kenaikan 4k dari exora MC begitu ketara..adakah yang memberi ulasan diatas juga ingin membeli exora ataupun menyokong sahaja tanpa sebarang asas..betul pengguna ada pilihan lain tetapi harus diingat jumlah jualan sahaja yang mampu memberikan proton untuk terus menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara.Apalah kalau sekadar Produk yang gah tetapi tidak mendapat sambutan..Yang penting Jualan..Lihat Perodua MyVi adakah Viva dan Myvi dan itu gah..tapi lihat jualanya secara konsisten yang membantu perodua mencatatkan keuntungan.
    Tanpa Pembeli Siapalah Proton..
    Kalau betul ada sambutan Proton Umumkan jumlah tempahan dari soft launch tempohari…

    • Mmm… lepas nie suruh prootn tumpu kat segment compact plak bleh? Segment2 lain dah establish kn? Then kita lihat apa plak kesannya pada perodua? 🙂 Tapi itu bukan matlamatnya… mati2 MITI x benarkan ini berlaku. Dua2 adalah company kereta nasional dan dua2 kena berkembangn utk survival industri kereta nie ke next level yg menjadikan negara kita maju.

      Anda fikir prootn tak mencatat keuntungan besarkan pada jualan2nya setiap tahun kn? Dan perodua sahaja mendapat untung? Just for ur info, jualan dan keuntungan proton meningkat setiap tahun dan begitu gak dgn sahamnya. Cuma Keuntungan syarikat keseluruhannya mengalami penurunan akibat kesan plan pemulihan 5 tahun lotus yg memerlukan suntikan pelaburan yg begitu besar. Proton x perlu declare jumlah tempahan dari soft launchnya sebab every year diorg declare laporan AGMnya setiap tahun…. so, perodua ada? ..sendiri fikir la kenapa:)

      cheers!

      • betul apa yg bro fauzan cakap tu, kalau proton tak back up lotus untuk pulih, proton akan lebih teruk, lagipun lotus cari dana sendiri untuk plan 5 tahun tu..

        sy tak sabar nak tggu kemunculan global small car proton, kita tengok impaknya pada perodua… sebab kereta ni proton tak target domestik sahaja, yang lebih utama pasaran global… proton kena cari duta jenamanya nanti bila nak masuk pasaran global… carilah orang yg memang terkenal, senang nak jual barang

      • abis bela lagi biawak idup lotus tu? nak bersaing keta kecil savvy tu ape citer tak juga laku….

      • abe :

        Lotus biwak hidup?
        jangan sebarang cakap bro, lotus ride n handling la yg bagi sedap bawak proton baru skarang, n tengok sendiri barisan kereta2 sport diorang bukan boleh pandang seblah mate bro..

        cheers

      • bro alongusop, saya ingin menasihati saudara agar jgn melayan org mcm abe tu, sbb tiada guna bercakap dengan org mcm dia, samala mcm ajim1malaysia. biarkan saja mereka puas dengan kata2nya.

  26. Saya sedikit tidak bersetuju dengan kenaikan sehingga RM4k. Ianya agak tinggi berbanding apa yang telah ‘ditambah nilai’. Tetapi saya fikir ianya kenaikan yang tidak dapat dielakkan.

    Proton perlu lebih agresif memasarkan produk mereka di luar negara dan tidak hanya berharap dengan pasaran dalam negara dan negara-negara yang berkapasiti jualan rendah. Ianya salah satu cara untuk mengurangkan kos pengeluaran keseluruhan dan seterusnya menurunkan lagi harga produk Proton.

    Proton tidak perlu tunggu sehingga global car mereka keluar. Exora ini sudah baik dari segi kualiti dan pakej yang ditawarkan. Saya banyak membaca media dari Indonesia di mana Exora dipasarkan dan mereka memberi respon yang sangat positif terhadap Exora. Ianya dianggap mempunyai kelas yang tersendiri dan jauh lebih berkualiti dari Avanza dan Kijang. Tetapi Indonesia masih merupakan pasaran yang kecil. Jumlah jualan kenderaan peribadi mereka lebih rendah dari Malaysia.

    India dan China ada masalah dengan dasar automotif yang ketat. Banyak pasaran lain yang boleh diteroka terutama di Amerika Selatan dan Afrika. Proton perlu jual lebih 1 juta unit kenderaan mereka untuk kita nikmati harga yang lebih murah di samping kualiti dan add-on value yang lebih tinggi.

  27. Bro campro,

    Saya ada penjelasan untuk kenaikan harga ni.

    1. Semua pemilik Exora MC dan sebelumnya akan merasa ‘bengkek’ jika harga yang ditawarkan adalah sama atau lebih kurang je dengan harga Exora yang mereka baru beli. Sebab tu pengeluar kereta banyak naikkan sedikit harga kereta keluaran baru mereka untuk elakkan ‘kebengkekkan’ pemilik terdahulu selain nak kawal harga market used car model Exora itu sendiri.
    Perkara ini berkaitan dengan marketing dan contoh jelas adalah semasa DRB-HICOM pegang Chevrolet, pengurus besar dia bagi diskaun yang melampau sampai harga used car Chevrolet jatuh mendadak dan pembeli terdahulu merasa tertipu yang amat sangat.

    2. Beza harga RM4000 itu hanya untuk pelancaran. Sebagaimana yang semua sedia maklum, sewaktu Exora MC keluar dulu harga dia RM1000 lebih daripada Exora yang 1st batch. Tapi tak sampai 6 bulan dah mula ada diskaun RM1000 untuk Exora MC dari segi duit muka, jadi harga dia dah sama macam Exora yang 1st batch. Saya percaya tahun hadapan sebelum raya akan ada promosi sebegini untuk Exora BOLD Executive menjadikan harganya mungkin hanya RM2000 lebih daripada exora MC sekarang.

    3. Interest bank sekarang tersangat rendah iaitu berlegar sekitar 2.85%, berbanding masa Exora 1st batch tahun 2009 sebanyak 3.75%. Melalui perkiraan saya, penjimatan sebanyak 0.90% dalam loan hire purchase akan menjadikan bayaran bulanan untuk Exora BOLD dengan Exora MC ni lebih kurang sama aje. Jadi secara umumnya seolah-olah tiada langsung kenaikan harga ini.

    Sekian melaporkan melalui kajian saya yang tak seberapa di market Malaysia ni. Harap dapat menjawab segala ‘tohmahan’ berkenaan harga ini.

    • satu penjelasan yg tepat…bro azrai memang bijak..boleh pikir luar kotak…sgt kreatif…tahniah..

    • ada betul juga apa yg bro cakap tu, kalau naik dlm 2000 pun orang tak bising sangat bro… adat la model baru mesti akan ada kenaikan harga… harap bila harga rasmi keluar nanti, semua akan berpuas hati.. 🙂

      • Orang yang bsiing-bising tu takdenya nak beli pun. Genuine buyer ni tak banyak cakap, tengok faham terus angkat. Macam orang-orang tua cakap la; ukur baju kat badan sendiri. Kalau tak mampu, memang tak dapat la naknye.

  28. kenapa proton tak bagi percuma je mcm diaorg buat kat proton R3.. free sampai RM9000.. tapi harga tak berubah.. RM9K boleh kasi free, takkan RM4K tak boleh kasi free.. Commonla proton.. masyarakat dah bijak… halal je RM4K atau kasi je diskaun lagi 5K = 9K.. boleh buyer guna untuk overtrade keta lama… 🙂

    • hahaha… rakyat mmg la bijak sekarang… sebb tu proton pun kena lebih bijak!…gurau.

      cheers!

      • rakyat bijak la tak sanggup kena tipu ngan proton lagi biar proton lingkup dah lama sgt bela proton ni….org parlimen BN pun dah nyanpah proton ni….

      • bro fauzan, tahniah kerana tidak melayan ajis. itu la cara yg terbaik.

    • proton r3 bg free sampai rm9000?
      yang program baru tu ke?.. tu promosi bro.. publisiti semua tu penting ntuk pastikan jenama P1 ni naik.

      nak bagi free 4k kat semua kreta jualan tak pulang modal la semua RnD yang diorang buat untuk model baru ni.

  29. bagi saya ok la harge exora bold premium tu… x byk different dengan harga keta sy. masih lg di tahap mampu milik. dengan pertambahan eksesori yg ada… agak berbaloi la jugak… tu yg pk……………………………………….

  30. kenapa proton tak bagi percuma je mcm diaorg buat kat proton R3.. free sampai RM9000.. tapi harga tak berubah.. RM9K boleh kasi free, takkan RM4K tak boleh kasi free untuk exora.. Commonla proton.. masyarakat dah bijak… halal je RM4K atau kasi je diskaun lagi 5K = 9K.. boleh buyer baru guna untuk overtrade keta lama diaorg…kata rakyat didahulukan.. 🙂

  31. *off topic:

    sebelum ni, kita lihat pelbagai model2 pelik yang dicipta staff Proton menggunakan bahan terpakai.. adakah foto-foto ini juga antara sebahagian darinya?

    http://www.fuhh.net/2011/12/codename-proton-shark-tf-exponent-sonic.html

    • Perkara ni biasalah. Sesuai dengan kehendak Malaysia Inovasi bawah ETP ni. USA boleh jadi ekonomi paling besar di sunia disebabkan inovasi. Sebagai contoh la, kat Amerika tu hobi pelik2 pun boleh jadi pekerjaan. Macam Tony Hawk, main skateboard aje jadi kerja dia dengan gaji yang tinggi.

      Dengan cara ni, kerajaan pun untung daripada cukai pendapatan. Ekonomi pun berkembang.

      Proton ni nak bagi semua staffnya kreatif. Arakian staff mekanik yang ada idea marvellous tapi bermanfaat pun akan dihargai. Contohnya alat pengukur tekanan tayar yang diubahsuai oleh salah seorang juruteknik di Service Centre dapat anugerah dan sedikit imbuhan daripada Proton.

    • Mmm… mmg menarik cuma x sesuai utk pasaran komersial jer:) Ok lah tu… utk release tension kn? 🙂

      cheers!

    • saya tertarik pada foto2 tu, sebab ada beberapa rekabentuk yang boleh dijadikan Emas.. 😛

      dengar2 Exora Bold nak masuk Indonesia awal tahun depan, betul ke..?
      http://pesona-akasia.blogspot.com/2011/12/proton-exora-bold-menjengah-pasaran.html

      • Batul la tu. Tapi dalam masa yang sama disebabkan CFE ni dah comply Euro standard emission, UK, Europe, dan Australia adalah pasaran seterusnya. Bagus, bawa masuk banyak lagi duit dari luar datang ke Malaysia.

      • Em, pokoknya enjin CFE dah bertaraf global. Jadi P321A yg guna CFE ni adalah model global.

    • yeah, itu adalah kereta-kereta ciptaan anak2 muda dan bapak2 tua.. sbbnya ia adalah program Rekacipta & Innovasi PROTON (PIIC) yg tiap tahun diadakan dan tema thn ni adalah kearah green car tak silap aku.. so sbg contoh tiap kumpulan diberi bberapa ribu ketul duit sbg dana.. dan kereta2 yg nak discrap tapi boleh jalan lg akan digunakan.. pastu terpulang laa kat team2 yg terlibat tuk lenjan kereta2 tu dan ikot kreativiti dorang masing2. wpun ada yg bntuknya pelik, tapi itulah kretif namanya.. lupakan hal logik.. jnj kereta boleh jalan dan penuhi kreteria pertandingan mngikut tema.. kereta2 dorang ni dapat pengiktarafan oleh Tun M, ada yg pnah dibawa ke KLIMS tahun lepas tak silap aku..

  32. Yang ini tak setuju sangat. Apsal kereta proton kat langkawi beza cuma 2-3k jer dari semenanjung. Sini duty free. sales tax saja dah 10%. kalau kereta exora 89k kurang kurang 8k sales tax. tak masuk tax lain lagik. apsal tax free beza cuma 2-3k jer. Cekik darah tul..ZZZz. Ingat nak beli ler prime sebagai proton pertama tapi pasal harga punya pasal kena servey brand lain ler..

    • Bro, kalau saya duduk langkawi, saya beli Renault Clio 197. Tak beli dah Exora Prime. Hahaha..

      • kalau saya gerenti Elgrand x pun grand espace

      • Aku clio 197 juga,member2 saya dah start cari balik engine waja 1.8..katanya ada project sikit.

      • Bro Chor,

        Nak buat ape dgn enjin waja 1.8 tu? Dah dapat ilmu korek block 1.8 jadi 2.0 ke?

        Ada desas desus mengatakan Clio 197 tu based on enjin yg sama macam Waja 1.8.

        p/s: kat mudah.com ada jumpa Clio III, 1.6 2008, RM66k. tapi enjin vti biasa2 je kot. 308 THP pun dah turun harga dah ni..hoho

  33. sy setuju statement no 1 bro azrai tu…ni pon tgh bengkekk gak ni..huhu

  34. bukan sume model proton akan naik harga pd 2012 ke ??????

  35. aik… mane kome sy y meluahkan perasaan sebagai pengguna myvi, kawan2 y pakai myvi.. ayh y pakai avanza n kancil tu ek.. de byk sangat prob kt avanza ayh sy tu..

  36. Bro campro, ni ade info cket psal prncgn mse depan proton. Td meeting dgn bos,die ade g cnference kt sunway haritu. antaranya :

    -dlm tmpoh 18 bulan akn dtg,proton akn kuarkan 3 model baru.
    -1st : P321A. insya Allah akn dlncrkn bulan mac 2012. persona lama masih ada tp hya yg b-line.
    -2nd : Small city car. Ni EMAS la kot. Phujung tahun 2012. enjin 1.2 liter tp power mcm 1.5, mgkin pkai turbo gak kot. Enjin dkatakn guna enjin Mitsu. mybe dri JV yg dbuat hritu.
    -3rd : P321A hatchback. mgkin dlm suku prtama atau kedua 2013.

    Sekian, itu shj yg sy dpt kongsikan stkt ni. klau ada apa2 pkmbgn lg kite sama2 share ye.

  37. kalau tgk rekod jualan perodua mendahului proton contoh alza n exora.. myvi n persona.. apa yang tak kena.. pada saya proton marketing kena lebih agresif, banyakkan dan luaskan iklan di TV perdana.. kalau astro tak semua orang ada.. rasanya tak ada iklan proton di TV berbanding myvi n alza.. proton ada byk kelebihan tapi tidak diwar2kan dengan sempurna… savvy tak menjadi hanya kerana cerita2 pasal gbox yang mudah rosak, sparepart mahallah.. tp handling mantop orang tak tau.. so proton kalu nak jd kenderaan pilihan no 1 di malaysia,, marketing perlu di upgrade… 😉 tp exora cfe.. akan saya miliki … 🙂

    • Marketing Department proton mmg lembab!! tkr je la sume staf situ, msk org2 muda. iklan dlm surat khabar pn gitu2 je.. isy3.. ape nih..DSZ must take action.
      New product launching pn xde rs meriah..please la, make something! Promo skit..

      • betul3.. pastu bile sales slow salahkn salesman.. mmg x ptt btul. dlu proton x mcm ni. xtaula npe skrg dh kedekut sgt nk kuar modal marketing.

        Jz a reminder to proton, a good product means nothing without a good marketing..

      • aku setuju sgt statment ni… salesman kat proton Edar kena disekolahkan balik!!!

      • kalu p2 punya salesman.. siap buat pameran kat tgh jalan jat divider depan kuantan parade.. satu lagi.. kalau kat giant kuantan mmg ada proton showroom.. tp orang tak berapa pegi sgt .. alangkah baiknya dia letakkan exora tu kat dalam giant.. orang lalu lalang boleh tgk dah tentu orang tersangkut… aku mmg nak beli tp nak cari salesman yang bagus…

  38. Sesiapa yang ada/telah membeli Exora MC1 pasti akan katakan tambahan 4k amat berbaloi-baloi sebab Proton Bold Premium bukan sahaja upgrade dari segi kosmetik malahan upgrade….

    1) Enjin (CPS-> CFE)
    2) Sistem Transmission ( non cvt kepada cvt) Quite a big “gap” jugak sebab dari old 4at ke 6cvt.
    3) Seat kulit sepenuhnya berbanding dengan jalur kusyen seperti MC1
    4) Reverse camera factory-installed.
    5) Rear disc break.

    Jadi, saya rasa kenaikkan 4k memang berbaloi-baloi!

    p/s Sorry sebab guna bahasa campur.

    • kalau ikut topik sebenarnya bincang untuk exora bold executive yang naik sampai 4k, tapi maintain enjin & gb sama, yg bold premium tu memang dah sesuai price tag dia bro

  39. betul2..mtak tolong proton tgk pasal marketing proton ni…..tolongggg la…kena kreatif…daya saing mempromote tk nmpak…..huhu
    poll tu dh 50-50 dh admin..hehe

    • Tula aku cakap…..website funtastickodesign nie lagi bagus promote proton la…even website proton pun agak tak menarik…sokong bro campromania…mantap dah..

  40. p321a, tahun dpn, p322a, 2013, tp dengor2 ada gak p390a, yg ni misteri, kena tunggu :-), entah2 suv, entah2 pengganti neo coz pkai platform sama ngan p321a.
    Rancak prtn skrg

    • 90A nh mcm bunyi ala wagon pun ada.

    • P3-90A tu kan code utk Inspira.. xde pe yg misteri nye.. maybe yg versi R3 kot..

      P3-[2]1A & -[2]2A guna platform yg sama dgn exora.. P6-[2]0A.. kalo P3-[9]0A tu guna platform Mitsu GS41 aka Lancer..

      just for sharing:

      dari model code tu sndiri dh boleh agak variant apa model tu.. contohnye..

      P[a]-[b][c][d]

      [a] –> jenis class/segment e.g. ‘2’ – B-segment, ‘3’ – C-segment, ‘6’ – MPV
      [b] –> jenis platform e.g. ‘1’ – savvy, ‘2’ – exora, ‘9’ – gs41
      [c] –> berapa kali platform diulang guna (spin-off) utk future model
      [d] –> perubahan sepanjang life cycle model tu e.g. ‘A’ – fmc, ‘B’ – mc, ‘C’ – fl

  41. sabtu lepas pegi tgk exora kat COE… tp aku rasa mcm bukan gi Proton punyer Showroom… macam suram ajer… dah lah salesman dia tak ramah… menyebabkan mood aku hilang…
    aku rasa DSZ kena buat sesuatu ngan marketing & COE.. better tukar management kat Proton Edar.. yg hangat pasal Proton hanya kat Funtasticko.. tp bila kat luar macam tak ada apa2… very dispointed!!!!

    • sy sgt bersetuju dgn komen bro… tgk la perodua, walaupn kete diorang x best, tp dia pnya promosi mmg best..xkn nk hrpkan pembaca Funtasticko je bl proton…buat la promosi gempak2 ckit..biar org rmai tau psl model2 terbaru proton..promosi saga FLX SE pn x semeriah mybi lg best…

      • tu la. Current line product dah ok. Promotion lak KO. Setakat letak music, khemah dengan beloh, saya pun leh buat.

  42. Bagi sy 67-68k sesuai utk bold exec, proton patut menyedari Toyota Avanza baru model Base harga dlm 63k, exora patut ada B-Line auto

    0-100km/h exora cfe 11.3s bukan 13.3s, salesman proton ada confirm kat fb,
    proton dh betulkan x error tu ?

    • dengar cerita brochure exora bold dah ditarik balik, sebab ada banyak kesilapan data

      • yep. sepatutnye x bleh bg brochure kt customer skrg ni. antara kesilapannya:

        -figure century speed.
        -tank capacity (tp xtaula mane yg btul)
        – senarai aksesori (patutnye full aksesori mcm tinted windows, door visor dll hya tick pd model premium n prime je. yg skrg ni die tick semua.

      • saya dapt brohsure word photostat jer bro. Ori x dak.

  43. off topic.. p321a dah lulus test crash kt luar tu… bape star xtau.. dengo cite tahun depan kete y pasang or wat kt malaysia wjib anto crash test.. pahtu dengo cite lg.. company T ni bantah giler syarat baru ni.. die kate merugikan die nti.. MIROS x di iktirafkan? pahtu exora bold ni kne crash test blik sbb tukar enjin.. dengo cite la.. betol ke x, xtau ler….

    • sy pun dengar2 cerita macam tu gak, p3-21a ni 4 star memang dah boleh dapat, cuma nak dapat 5 star NCAP tu proton sedang mempertimbangkan utk tambah gajet apa yg patut macam esp, isofix & lain2 untuk capai 5 star..ini mungkin akan melibatkan tambahan kos & naikkan harga kereta, tapi bagi saya kalau nak dapat 5 star memang patut harga dia tinggi, jadi proton kena buat la sampai 5 star alang2 nak jadi global car, tak gitu

      bila dah siap miros nye fasiliti semua wajib anta crash test situ utk dapatkan myncap sebelum sesebuah model baru boleh dijual..itu sudah bagus, xde la kereta cikai2 masuk sini..sebab tu la T tu hangin, hahaha..

      bab exora bold ni kena anta crash test semula lepas masuk cfe tu memang betul bro… baru je dapat info tu… sebab ia melibatkan safety gak

  44. Diambil dari FB Hezeri Samsuri (News Editor at C.B.T)

    Hezeri Samsuri
    wah, my guys on the way to Tjg Jara said he is very impressed with the Exora Bold’s performance. Good power! 300km and still half tank to go!

  45. Satu je persoalan aku kat exora prime ni… Dari aspek keselamatan dan kesihatan adakah selamat monitor skrin hiburan dalaman di perehat kepala pemandu dan penumpang depan ni? Memang nampak gah.. Tapi apabila berlaku kemalangan dibimbangi kepala penumpang akan terhentak pada skrin monitor yg boleh mendatangkan kecederaan dan yang serius lagi boleh boleh buta mata. Satu lagi dalam sistem dvd monitor ada banyak sistem elektronik dan radiasi. Adakah selamat dari segi kesihatan kerana kepala/otak pemandu dan penumpang depan sering terdedah pada monitor skrin hiburan dalaman?

    • kalau yang belakang tu mungkin ada point gak apa yg bro cakap tu, tapi seat belt belakang kan ada, jadi pakai la seat belt tu sebagai langkah keselamatan..

      bab dvd monitor ke apa yg melibatkan skrin semua la ada radiasi, cuma tahap dia berbeza bergantung pada material yg pengeluar tu guna.. kalau nak ikutkan hampir semua kereta mewah ada skrin monitor dihadapan sebagai media player & navigasi.. nape pulak diorg pakai benda tu? takkan la bmw,audi, vw tak fikir pasal semua tu bro? myvi lagi best pun ada skrin jugak… dah tu macam ne yek… 🙂

      lagi 1 skrin monitor yang bro ngadap tu pun sama je ada radiasi dia, boleh pulak mengadap berjam2 depan tu? biasanya yg guna dvd ni passenger, driver takde masa sangat nak tengok, dia nak bawak kereta..

    • kalau tekan2 skrin lcd tu plastik je…bukan kaca, mcm mana boleh buta lak?

    • bgs pemikiran itu. Tp xtaulah, masa dulu aku amik kursus a+ computer technician(penah keje technician pc kat lowyat, part time coz masa tuh student n keje technician pc kat mh comp sales n service masa tggu result last semester)
      em, yg radiasi asal masa monitor pkai tube dulu coz ada laser gun. Hp yg pun coz gelombang,bukan elektronik part. Itu yg aku blajo dulu lah. Lcd monitor xpkai electro laser gun dah, dpn pkai liquid, blakang pkai cft tube, ala, mcm lampu panjang kat umah,lampu kalimantang.
      Dulu liquid lcd agak bahaya klu bocor coz ada mercury, skrg mercury n lead free.
      Kli cite pasal elektronik part, keliling kete penuh ngan litar elektronik, so lg bhaya duk dlm kete.
      Itu yg berdasarkan aku blajo dululah, xtaulah klu dh lain,mls nk google.

  46. cfe juga ada feature cvvt ..continues variable valve timing kat intake side..kalo tgk kt timing belt cover area terbonjol tu.. Cvvt ni utk optimizekan fuel consumption.. info ni saya dapat dari salah seorang engineer unit powertrain proton.

    • So proton patut mention dalam brochure dia pasal cvvt. pasal rakyat malaysia suke banyak bnde2 tulis2 kt kereta ni. hehe. dalam maksud saya ni.

  47. Bank mane yg bg interest loan kereta paling rendah untuk Exora bold ni??? Setakat ni saya dapat 2.9 Maybank je…Salesman kata ambil tahun depan mungkin naik lebih tinggi lagi…

  48. Alah…Perodua naik sampai 5k,..brnad keta lain naik 4-5k org terus beli gak…huhuhuh

  49. bro,bila nk kluar review psal saga flx 1.6 se

  50. team auto anda tengah edit lagi, sabar ye bro..puas dah sy dok tanya diorg ni… 🙂

  51. Salam..Beza exora mc Full Spec rm76k=tayar blakang guna brake drum, cermin sisi lipat secara manual, rim 15, rim tayar spare=besi,gear box 4speed,enjin cps, tiada reverse cmera,n CFE premium Rm80k= brake disk dpan blakang, rim 16, tayar spare pun rim 16, gearbox 6 speed CVT (kelebihanny tiada rasa semasa penukaran gear dan minyak gear tukar setiap 60k km), reverse cmera, brake ABS EBD, plug iridium platinum (tukar setiap 60k km)..lain2 sama iaitu DVD, auto cruise dan mcm2 lg..so, rasanya berbaloi kot tambahan rm4k tu..baru dapat bold cfe nih, hari2 rasa mau drive..syabas proton..mgkin pasni leh kuakn enjin guna timing chain plak..

  52. Salam..Beza exora mc Full Spec rm76k=tayar blakang guna brake drum, cermin sisi lipat secara manual, rim 15, rim tayar spare=besi,gear box 4speed,enjin cps, tiada reverse cmera,n CFE premium Rm80k= brake disk dpan blakang, rim 16, tayar spare pun rim 16, gearbox 6 speed CVT (kelebihanny tiada rasa semasa penukaran gear dan minyak gear tukar setiap 60k km), reverse cmera, brake ABS EBD, elektrik fold cermin sisi, plug iridium platinum (tukar setiap 60k km)..lain2 sama iaitu DVD, auto cruise dan mcm2 lg..so, rasanya berbaloi kot tambahan rm4k tu..baru dapat bold cfe nih, hari2 rasa mau drive..syabas proton..mgkin pasni leh kuakn enjin guna timing chain plak..

  53. local car price is very high and its not fair for malaysian people.we should boicot the car.

Tinggalkan Jawapan kepada stroller Batal balasan