funtasticko design

http://funtasticko.net

Lodgy, MPV bajet dari Dacia

32 Komen

Model ini merupakan alternatif kepada Renault Scenic. Bakal dilancarkan di Geneva, bulan Mac nanti. Dacia merupakan anak syarikat di bawah Renault untuk kereta segmen kos rendah. Model Lodgy ini akan ada versi 5 seater/7 seater bakal bersaing dengan Renault Scenic & Ford’s C-MAX pada harga yang lebih murah.

Sekali imbas “styling”nya seakan-akan Chevrolet Orlando & KIA Rondo. Mungkin rekaan yang agak konservatif seperti ini kurang mendapat sambutan di sini, tapi lain pula di Eropah yang lebih mementingkan aspek praktikaliti walaupun rupanya agak kurang menarik (rupa adalah perkara subjektif). Lampu belakangnya agak unik seolah-olah berbentuk “arrow” (anak panah).

* kalau nak banding ngan Exora BOLD, jauh la Exora lagi cun…betul tak? hahaha…🙂

32 thoughts on “Lodgy, MPV bajet dari Dacia

  1. mcm ke myvi ja.. huhu..

  2. berapa harganya?exora jaoh lebih mantap

  3. nampak cam side profile livina….cermin belkg pun sama….renault pun ada koloborasi dgn nissan…mybe rebadge livina nie

  4. Dacia Loji..hihik..gurau je..sy suke overall look lodgy nie..front end die sy suke..nmpk kemas dan simple..xnmpk ‘winner’ sgt n xnmpk lousy sgt..sedang2..sesuai dgn title MPV..nmpk tegap sbb tayar belakang parallel dgn body.. btw, Lodgy nie dr segmen ape?.. tp ape2 pun i will choose Exora Bold over this Lodgy in terms of design and performance (walopun xtau mcmane performance Lodgy neh..hahaha)…

    • If Proton benchmark this in terms of design mix with Proton DNA for their compact MPV, with retuned CPS for standard/CFE for Premium, 5/7 seater (option), CVT/Manual (option), 15′ 10 spokes alloy rims for Premium and 14′ 5 spokes alloy rims for standard, piano black interior, and priced well surely will corrupting the Alza sales…hopefully ade la plan mini MPV dr Proton guna platform GSC..tmbh model line up..hehe..

      *pendapat je..jgn bash sy..hahha*

      • don’t worry, mini MPV in on the pipe line.

      • bro savvy,

        oh yer ker..dari platform exora la kan.

      • huhu.. x sure lak pkai platform ape.. tp yg sy tau ia dlm segment Alza. proton skrg mmg open market skrg ni. x kisah la kuarkan segmen kete sama dgn perodua. who is better is the winner

      • tapi sebenarnya dari platform saga pun boleh.

      • bro savvy 88,

        that is good news. bila proton mini mpv target masuk ke market? 2012 jugak ke?🙂

  5. ini lagi elok rupa. simple and nice
    exora tu gabak la…

    • Mmm… ko nie juling apa?… gurau.

      bentuk tak seksi n x sporty. Praktikal tu ok jer. Design wise, exora bold lebih menawan. Lampu blakang apsal la mcm tu? Dari blakang nampak mcm juling air jer.. hehehe… tapi x kisah ar kalau ada yg minat design mcm nie. Citarasa berbeza.:)

      cheers!

    • eleh, cube letak logo proton kat depan, aku nak tengok aper ko nak komen? Dasar hipokrit…

    • imo, exora tu mmg nmpk bagak.
      nape?
      1. sbb shoulder dia vertical straight.
      cuba kasi curve sket cm lodgy nih.
      2. sbb door panelnya bhgn bawah tu xde inward dent cm lodgy tu.

      overall design ni dlm range livina+

  6. design exora xbrp nak sporty kat sebelah roofline belakang,tinggi,ramai yg bash walupun ada sebabnya design gitu,nape xikut cam wish.
    Em,klu tgk, avanza n innova,ada ac kat belakang,tp ni utk base line model toyota, tp nape wish yg mid end xda aicond? Xpernah ker sapa terpk?
    Yg aku tau,antara sebab pillar belakang gabak,ada faktor engineering yg kita xnampak coz design kena teli dgn engineering. Bukan xleh buat,cost tinggi. Bg sesapa yg xtau, 2nd blower exora duk kat pillar sebelah kiri,dr paras bwh tingkap sampai ke roof, gabak blower dia,aku dh tgk,kena bukak sume panel keliling nak akses blower dia.
    Kan dulu engineer prtn penah ckp,dia dh test sume setup utk ac rear n 3rd seat, last2 yg terbaik, side roof ac yg beri kesan terbaik. So,position blower pun kena test kat mana yg efektif. Dah kat situ kena buh,nk lowered roof camne.
    Itu br dr segi aspek engineering setup ac jek,blum lg yg lain2. Tgk glivina,kat mana ac vent utk rear,eastar buh kat mana? Wish,stream,bakpe xda?
    Bkn xleh buat,tp ada faktor penghalang cam sego engineering n juga budget.
    Klu exora guna ac depan jek cam wish,rasa dh lain rupe exo skrg…he…he…
    Pikir2kanlah yek.

  7. headlamp myvi lg best he2..AL sponsor le tu..

  8. ini baru design world class, body bukan simple macam satu papan flat macam exora..ini ada bentuknya..ada shape..ada surface…

  9. Dacia Lodgy ni macam ada dua watak. Depan design kereta Jepun, belakang design kereta conti.

    Kalau jual kat Malaysia ni boleh laku ni..tapi dgn badge Nissan laa..kalu badge Renault atau Dacia, agak susah sikit.

  10. tp tgk mpv nih,rasa mcm amik platform grand livina jek,cer tgk betul2, ada similarity ngan g.l,lgpun syarikat sama(renault n nissan),tp just re skin ajek,mcm forte,amik platform avante lama,kat malaysia rasa panggil x20 elantra.

    Forte br amik platform elantra md br. Tp biasanya, hyundai pkai dulu platform,pas sales dah slowdown, br kia amik alih,so,sales naik smula,reskin ajek,tamboh gadjet. Mmg bijak org korea nih niaga. Ini yg dsz nampak waktu dia nak combined prtn n perodua, tp md lama perodua tuh agak sombong ckit,maklumlah, backup dr abg long n abg ngah.
    Dsz dl bkn nk gabung jd satu entity,tp nak tiru cara hyundai n kia berbisness. Toyota pun sama ngan subsidiary diaorg cam suzuki n daihatsu. Vw pun amal menda sama. Ford n mazda pun sama,jimat kos, untung byk,demand sentiasa ada.

    • Ada kemungkinan Proton re-skin Exora? Rasanya ini adalah cara terbaik. Satu platform guna sampai 5-7kali, baru buat platform baru. Setakat ni Proton baru guna platform Savvy sebanyak 2x utk Savvy dan Saga. Exora nak masuk 2x bila P3 diperkenalkan.

      Kita ni tak macam European. Lihat sahaja enjin PSA Prince. Daripada Mini, Peugeot sampai ke Citroen DS3 pun pakai enjjin yg sama. Jika lihat pada aspek platform pula, MPV Eurovans sama2 pakai Peugeot 807, Fiat Ulysses, Citroen C8 dan Lancia. Atau senang cakap 4 Eurovans tu semua facelift je.

      Ni serupa macam satu spot ada orang jual nasi lemak. Kalau datang sorang lagi jual nasi lemak juga, entah2 di’jampi’nya pulak sorang lagi tu. Dasar begini sepatutnya dah takde dalam bangsa kita. Dengki dan irihati dgn keupayaan orang lain.

      Ni cuma impian saya. Masa akan datang, Perodua lancarkan New Myvi dengan platform Proton GSC. New Myvi nanti dipadankan dgn interior dan exterior citarasa rakyat Malaysia. Baru kedua-dua Proton dan Perodua dikatakan automaker sebenar. Em, tapi ni cuma impian saya saja..entah tak jadi kot..hehe

  11. mcm saya ckp,bukan xbleh buat fluke,tp byk limitation lain cam cost n budget limited. Sbb tuh prtn aim nak g global supaya dpt economy of scale,bleh lah tampung kos. Nak letak rega kete,kena tgk brp projected sales,bile bleh cpai equilibrium, bila bleh project profit,brp bleh dpt supaya bleh kuar replacement model dlm masa 7 thn ke@5 thn,pastu tgk plak market,bleh trime ke ngan rega cam2,xleh syok sendiri. Susah sebenornya nak set price prtn coz market malaysia,price sensitif bila nak beli prtn. Walupun rega vios 88k org bleh trime walupun skrg,tax vios sama jek cam local cam prtn, p321a,klu jual rm 80k,org kata mahal walupun dr segi spek,sume dah melebihi vios.
    Kete toyota,nissan n honda kat malaysia, jual mahal2, basic spec jek,org tetap beli.
    Isu kualiti,dh kurang masalah kat prtn skrg, tp masih sales kurang. Mcm exora,bukanla xda problem,tp bleh kata minimum klu banding ngan alza, mcm2 ada..xterlist prob dia klu baca kat mana2 owners club@blog dia, tp ttp sales kencang dr exora,mmh segment lain,tp rata2 yg beli,mmg dh test exora,tp akhirnya beli alza coz pkai enjin toyota.
    Mcm cherry eastar,popular satu ketika dulu coz pkai enjin mitsu n kapasiti enjin beso,walupun poweroutput xbesopun bg 2.4 n enjin outdated. Klu tgk crash test kete cherry yg latest 2011, platform terkini, mmg result teruk giler, tp eastar dah ler platform lama,xtaula camne crashworthiness dia,klu ikut logik,lgla teruk.
    Tp kdg2 org malaysia,xpikir menda tuh,asal ada airbags n mcm2 menda yg diaorgpun xpaham, terus rasa selamat,padahal active safety paling terbesar adalah chasis. Yg lain hanya passive@supliment ajek.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s