funtasticko design

http://funtasticko.net

Ulasan pandu uji Saga FLX SE 1.6 bakal muncul!!!

106 Komen

Seperti dijanjikan, Funtastickodesign dengan kerjasama Auto Anda akan menyiarkan laporan pandu uji Proton Saga FLX SE dengan enjin 1.6L Campro+ dan gearbox CVT. Namun dengan kesibukan harian, laporan tersebut masih lagi dalam proses pembikinan.

Beberapa informasi tentang model tersebut masih lagi tidak diberi oleh pihak Proton (contohnya, official fuel consumption figures dari Proton). Jangan risau, laporan penuh akan dipaparkan sebaik sahaja semuanya selesai. Yang pasti, soalan-soalan pembaca telah diambil kira. Sama -sama kita nantikan!

106 thoughts on “Ulasan pandu uji Saga FLX SE 1.6 bakal muncul!!!

  1. dah tunggu …… copet la…

  2. Cantek. Memang dinantikan review ni.

  3. kemon..cepat skit..aku tgk kt brochure FLX SE 1.6 masa beli nie pki iafm bukan iafm+..cer citer skit.

    .FC kete aku RM40/260KM/J

    • biar btl bro, cam mkn minyak jer flx se nih…

      aku pakai wira 1.6 manual, average speed 90km/j – 110km/j…
      RM10 = 80km
      RM40 = 320km
      RM50 = 400km

      xkan enjin 1.6 dohc with cvt leh kalah dgn 1.6 sohc manual

      • 90-110kmh bkn ke atas highway? 100% Town driving manual wira 1.6 brp yek?

      • yg tu campur antara jln federal dan highway lpt.
        aku duk kt maran, slalu travel ke kl or kuantan…

        kalo town driving plak, aku blh bg figure bila time masuk kl lar…
        paling teruk aku dpt RM50 = 300km
        iaitu RM10 = 60km

        *kete aku ni asal auto tp dh convert manual, jd aku xtau figure aku nih
        sama x dgn wira 1.6 sohc manual yg original spec…huhu…

    • Tolong detail kan Iafm +… apa yg di +?

    • persona m-line auto adik aku pon leh dpt figure lbh krg ng wira aku…
      sbb tu aku xbape caya yg fc saga flx se ni lg mkn minyak…
      maybe sbb enjin br lg…

      • xpe,coz saje nak tau coz rasanya 1.6 wira dulu auto jek kcuali 1.8,ada manual. Tp bgs convert manual coz yg auto,mkn minyak coz member aku pkai,50 bleh g 200km++ jek dlm bando. Jln jauh ok.
        Flx se cvt,xleh bnding ngan manuak.lgpun enjin br dan pengguna kena blajo camne nk adapt cvt nih,dia lain dr auto coz klu cvt nih main tkn2 terus rpm 2k@rpm3k,minyak dia cam tekan rpm 2k n 3k. Kena gradually press pedal pelan2, bio rpm naik slow2, br jimat. Cam bold cfe juga klu nk dpt optimum fclah. Tp klu tekan 2k rpm,masih lg jimat dr auto campro,cume camne nk lg jimat. Itu ajek

      • mmg secara adil xleh banding fc antara manual dgn auto/cvt nih…
        tp aku banding secara kasar jer…
        sbb aku penah bawak kete persona auto…
        fc yg aku dpt +- dgn kete wira aku…
        persona tu berat n 4 gear vs saga lg ringan n gear cvt…
        xkan fc persona lg bagus drp saga flx se plak…

        sbb tuh aku bgtau mgkin sbb enjin br lg …
        tp aku sokong pendapat en mat, gaya n teknik pemanduan mmg penting utk penjimatan minyak…huhu…

  4. Wah, gambar pun convincing…

  5. loan sy dah lulus..bank islam bg sy 2.95% utuk 7thun..
    skrang tggu keta ni ja..
    cepat la reviewwwwwwwwwwwwwwwwww!!!!!!
    lama dah tggu, dah bjanggut ni..kes tak sabaq2 dah ni..

    bkn apa, kot2 ada xkena ka leh la sy cancel ambik keta lain..
    takut2 1.6 saga se ni lg tggi dari 1.6 lain..
    sempat la sy cancel kan kan..

    • beli je laa…
      kalo ade rosak ape2, jgn risau.. proton fanboys di sini ade utk membantu.. haha…

      • ye la udemg kalau beli kete lain mmg god mode takkan rosak.. hak hak hak
        pastu bila rosak blh tolak kt top mark

  6. mlm ni gak sy mau baca review..

  7. CEPAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  8. campromania,
    kalau nk beat paultan, report kena cepat.
    saga 1.6 dh lama keluar…lagi cepat keluar review lag baik…
    tu je pendapat ikhlas…

    • walaupun pendapat ko ikhlas… da confirm ko kene kaw2 jap lg… haha…

      • team Auto Anda yg sediakan semua tu… tunggu je la

      • saya komen benda yg betul.
        terpulanglah.
        saya komen bukan nk kejar thumb up or thumb down.

        saya menyokong funtasticko sbg blog auto berbahasa melayu dan funtasticko pun kena cepat buat perubahan utk majukan blog ni.

        campromania patut buat facelift kt blog ni kasi nampak profesional dan komersil. baru pengiklan akan datang letak iklan. hit dh tinggi dah.

        saya syorkan major background blog ni ditukarnkepada putih dan diletakkantagline atau banner yang lebih baik.insyaallah akan ada nk letak iklan. frame web ni pun boleh adjust lagi ni bagi suit elok2.
        satu lagi, untuk masa depan, funtasticko tk boleh harap kandungan dari proton semata mata, tambah lagi kategori.

        bukan nak tnjuk pandai, cuma pendapat shj.
        nak nilai mcm mana , terpulang. peace!

      • thanks bro atas idea2 tu, sy akan upgrade blog ni pada masa akan datang… sy kena cari dana dulu skit, sebab nak upgrade dia jd macam domain, .com/.net… slow2 plan sebenarnya ni, tapi kena bagi hits betul2 tinggi dulu… cerita kat sini akan bertambah selepas ini, sebab dengan kolaborasi bersama auto anda lepas ni akan lebih banyak review profesional untuk kereta brand lain, tunggu….🙂

    • Setakat nk upgrade domain n upah designer pn… X kn x de duit kot… Jgn kedekot sgt bro……

  9. hrp cite pro n con skali. Dah pakai hampir sebln. Kira berbaloi tp yg agak kecewa psl se ni tangki minyak kecik sgt. Kalau yg jenis byk brjln, trpaksalah byk kena masuk petrol pump station

  10. Paul Tan mana dapat lagi kereta ni la. Dia orang dapat masa drive pergi Trengganu tu. Funtastickodesign dapat 5 hari drive macam kereta sendiri. Mana hebat?

  11. SAGA FLX SE Manual coming soooooooon …… price less than 47k

  12. perlu cerita con jgk yg ada pada kereta ni..skurang nya pembeli tahu dan dpt menilai harga dgn faktor con trsebut..

    CEPAT ye….

  13. yup!confirm saga flx 1.6 SE kini boleh didapati dalam transmisi manual…RM46,998 otr

    • wahh.. baru plan nk book flx se cvt lps dpt lesen nti.. da nk kuar yg manual.. seb bek lg.. bwk manual lg best.. heheh

    • saga flx se
      1.6 iafm+ manual ==115km/h at 3000rpm
      1.6 iafm+ cvt ======125kmh/h at 3000rpm

      but manual is fun,

      • Manual is fun.. Conv. auto is boring but CVT is in the middle between both manual and Conv. auto.. hehe..

      • cvt is more plush when overtaking than conventional 4 speed automatic.
        if D is good for city drive. but if you are a bit in a hurry simply use SAT mode where its allow the car to be more aggressive.
        but this PUNCH cvt is hogging in too slow traffic due to the wet clutch action.

        over all i feel this is more of a relax car with a good power to weight ratio. its not a sport car, but the 1.6 will show and give what you want, its power on demand. else its just a relax cruiser and you wont notice you are driving almost 140.
        this cvt do have engine braking only when we are at high speed descending highway. but when you are fast at corner and hate to use the brake pedal. this time ,you will say i need a paddle shift to flip down for deceleration just before entering the sharp bent.

        but for manuals it demonstrates your passion, skill to the machine. the sound that raised the the desire to squeeze or tap the engine power to the road as well as down=shifting to tame the car..,,its sensuality.

  14. with catalytic converter, standard muffler and air filter. you just can keep it they are.

  15. with catalytic converter, standard muffler and air filter. you just can keep it as they are (power is sufficient)

  16. tgk owners manual, ada tulis iafm+. Fc tuh ok coz kete masih br. Campro nih, bila dah sampai servis 10k, br dpt optimum fc. Aku,waja campro auto,masa mula2 beli, rm50 dpt 200km jek, pastu isi rm80+-, dpt 400km town driving, pas 10k n sampai skrg, rm80 dpt 450-500km town driving,kuantan lah. Highway,plg teruk 550km @140kmh, tp klu ikut speed limit, dpt 600km+-.enjin campro based mmg cam gitu, bleh tanya owner2 dia yg maintain kete dgn cara yg betul.

    Tp bwk cvt nih,kena control throttle ckit coz klu town driving,xperlu bwk sampai 80-90kmh coz itu at 2krpm flx se. So,just gradually step on paddle, no need to step n let the rpm raise instant to 2k rpm. Let it raise gradually. Rm 1.8k pun dh cukup dlm town driving.

    Pastuh,i.allah fc dpt rm 50 dlm 350km+- town driving.

    Erm, manual tetap jimat dr cvt coz tgk feedback flx owner 1.3, manual rm 50 dpt 400km+-, cvt 350km+-.

    Erm,klu mls nak refill byk kali, just refill waktu fuel warning light muncul,jgn risau coz xsilap aku, warning light tuh naik masa ada dlm 15 liter lg fuel. So, bila nyala,terus isi minyak, rasa dpt refill rm50-55 rega minyak sekarang ron 95,xrosak fuel pump. Klu zaman waja dulu, fuel warning naik, minyak tinggal 5 liter+- jek,so,klu selalu buat camtu,jahanam fuel pump.

    • waja campro masih lagi tinggal 5 litre je ke time warning light menyala? atau hanya waja yang dulu-dulu?
      aku dah 5 tahun pakai waja campro.. byk kali gak warning light nyala, tapi alhamdulillah takde problem fuel-pump sampai masa ni..

    • TQ bro mat.

      penerangan yang baik..kalau ikut pd brochure 40L untk penuh tank mean RM78..tp bila saya isi masa tinggal 1 bar..boleh masuk RM50 shj..ini bermaksud ada balance lagi RM28 = 14Liter lagi..

      esok pergi 1st service untuk 1000KM pertama..tapi setakat nie dah 2500KM..dan nak mintak SC repair balik skirting..sebab masa mula ambil kereta double tape tak kuat..so skirting terbuka..

    • i did test the blm 4at and with flx se.cvt
      mix driving, town, short highway, slow and fast, this is what i call normal real life condition, =

      blm can do 250 for rm50
      flx se can do 300 for rm50

      20.0sen /km blm
      16.7sen /km flx se.

      nearly 17 percent improvement on FC.

  17. Saga FLX SE 1.6 – Saya tak pernah drive lagi varian ni. Cuma boleh beri sedikit verdict yang mungkin kawan2 pembaca boleh faham.

    Baru2 ni ada terserempak dengan FLX SE di hiway plus di Terowong Menora. Pendakian arah selatan kwsn tersebut taklah curam macam di Karak, Genting atau Bukit Fraser. Saya ketika itu memandu Persona E HL dilorong paling kanan tatkala kebanyakan kereta spt Vios, Civic dan City hanya memilih lorong tengah.

    Mengekori jauh dibelakang ialah FLX SE dan Lancer GT yang berkelajuan konsisten.

    PE wife saya memangla selamba memotong kereta2 yg lambat tetapi gb PE memang sedikit pening nak pilih ratio yang sesuai semasa mendaki. (Maklumlah ada 4gear je pun). Menyebabkan rpm turun naik dan pecutan tak konsisten.

    Dalam keadaan gb saya memerah utk dapatkan kelajuan yang sesuai, gerombolan FLX SE dan Lancer GT tadi memotong dengan laju.

    FLX SE tersebut nyata ada kelebihan berbanding PE yang hanya berat dan luas.

  18. jadi mmg ada manual la kan..

  19. saya msj btanya, sa call sy..dia kata mmg akan ada saga se manual..buat smntara ni diorang hanya dpt hrga shj tp kreta xkuar lg..so diaorg kata nak booking pon xtau bila maybe brbulan2 baru dpt keta..

    minta anda try tnya klu booking manual se bila dpt..dah kuar keta ka belum..

    • dulu xnk kuar manual awal2, bile da kurang laku, br sebuk2 nk kuar manual.. haha…

      • aku pn pelik psl xde manual.

        ari tu, time aku TD exora bold,
        bapak aku pn tanya la bro Nazz.
        sbb yg ada hanya CVT, so bapak aku cm kecewa cket la..

  20. yup,lebih kurang,sbb tuh ada +-. Jgn amalkan selalu fuel light warning utk waja,ini dibgtau oleh shabat saya yg jg icare emergency coz design asal camtuh,bile minyak terlalu kurang, fuelpump akan sedut angin campur minyak,akan sbb lama2 overheat,n kaput. Byk kes dr dulu lg, sama jek waja 4g18 n campro coz design fuel system sama. Cara terbaik bila tinggal satu bar,refueling. Xdalah cpt sgt kong klu selalu refill masa fuel light kuo,ada 2 thn, ada 4 thn, ada 5 thn. Ada juga yg xda prob. Tgk atas nasiblah.Tp prevention better than cure kan.

    Tp prtnnew generation,sume fuel light warning kuar awal utk prevent menda nih. Bkn aper,klu lampu nyala terus isi xpe, ini ada yg bio 2-3 hari br isi. Jd memandangkan tabiat mcm nih, jd prtn wat warning light awal.

  21. Satni, after jumaat..lunch dpn masjid madaniah USJ… kebetulan dpn kawe Staf proton, departmnt powertrain. cite py cite, dia ada sebut if takde apa2 mslh, akan kuar saga 1.6 turbo (hatchback version of saga), blkg mcm audi skit.

    neo supercharger still on track katanye, enjin2 lain CPS bese pn leh add-on supercharger, sbb takda perubahan sgt. turbo ja xleh add-on.

    • fewwit~
      saga hatch 1.6turbo? enjin cfe la ni?
      cantek la tu.
      ada tentative price x?
      nk tukar myvi nih..

      • mgkin enjin cfe kot..tp xtau la kan, sume depend pd management.
        rutin harian still mcm bese katanye, xde impact sgt pd staf..tp tggu proses pembelian selesai bln mac br blh tau ada perubahan ke x.

        xda tentative price lg bro..hehe..kete pn on development…

      • dia pn ada cite ttg kepeningan / kegaduhan sesama mrka nk siapkn CFE selama 2thn….sbb apa delay etc…

      • offtopic>>

        biasala “gaduh”2 cket dlm buat keje.

        engineering mmg la cmtu.
        kalu xber”gaduh”, kdg2 masalah xselesai.

        “gaduh” tu xpenting.
        yg penting ialah hasil per”gaduh”an tu🙂

    • perghhh!.. terbaik lah.. mase bce komen bro ‘hatchback’ tetibe terbayang wagon plak.. motif ?.. hahah.. saya mmg terbayang saga dgn body wagon.. is it like Fiesta (true hatchback) ?

    • lps ni saga cfe main cucuk angin la dgn pug 308 / polo gti
      tp sesuai ke dgn chassis saga yg ringan tu? bole ke bergantug dgn rnh lotus ?

      • mesti diorg dah modified chassis 2..klu enjin dah power xkn nk pki torsion beam lg….maybe diorg stat apply hot press parts kt chassis…

  22. tolong confirm ngn sa tmpat anda, dah bleh booking ka dan kereta dah dikeluar ka oleh proton..brapa bulan akan dpat..

    saya takut sa tmpat saya xtepat info nya..

  23. Masih lagi menantikan kemunculannya dengan penuh sabar.

  24. Rasanya saga flx se manual mmg akan keluar sbb spec ni mmg ada dalam buku manual. Boleh check kat m/s 112 and 113. Sekian, harap maklum… bila tu nak kuar tu wa mmg tak tau sbb wa tak keje ngan proton tp ada pakai kete flx se ni

    • so far camne bro..puas hati x pakai flx se ni..ada pape prob x? cer cite sikit..

      • kira ok, agak puas ati gak w/pun ada bbrp perkara yg x brp best.
        1. masa amik ari pertama, tgk2 kat dashboard ada bahagian yg mcm tak kena cat. dah komplen masa 1st servis ari tu. Diorg dah buat report. Diorg ckp mgkin kena tukar d/board baru.
        2. getah pintu belakang asyik trkeluor je kalau tutup pintu. Dah komplen n diaorg dah order getah baru.
        3. br dpt kesan, pintu belah driver trsangkut fender dpn masa tutup pintu. ada cat yg dah trtanggal sket kat pintu tu,hmmm….. terpaksa tarik fender tu keluar sket supaya tak sangkut.

        Cuma nak comfirm dgn owner lain jika ada, masa start pg2, RPM dia x smpai 1k pun. Normal ke ni?

        FC kira ok sbb milelage br 1600++km je. Stakat ni lbh kurang 11km/l utk 80%city driving.

        Pikup mmg best esp bila nak memotong, mmg sgt meyakinkan.

        Semasa memandu sy lebih suka mggunakan gear L tanpa SAT sbb bila guna SAT, rasa mcm x brp best. Mgkin sebelum ni guna 4AT tp yg ni 6 speed auto. Terpulang kpd selera masing2.

        Leather seat ok cuma kalau yg bdn besar sket mgkin kurang selesa sbb seat dia agak kecik.

        Injin bunyi kuat sket kalau bwk laju, mgkin soundproof x brp bagus.

        Suspension keras dari biasa, agak kurang selesa terutama kalau jalan tak rata n kalau bwk laju.

        ICE kira antara yg terbaik dlm kategorinya.

        Tempat simpan brg tertutup cuma satu je. Kalau ada arm rest kan bagus!

        Kesimpulan: Masih “value for money” esp yg inginkan kereta berharga sederhana dgn spec yg lebih tinggi drp pencabar2nya yg lain. Semoga proton dpt meningkatkan lagi tahap kualiti kereta2 keluarannya.

        Sekian terima kasih

      • ICE tu apa?

      • in car entertainment?

    • ceriview skit bro..sbagai owner saga se..alang dah masuk komen, bg la review 4 ka 5 perenggan dgn ksimpulan..

      • ICE = in car entertainment = sistem audio = radio

        Satu lg lupa nak masukkan, flx se ni xde auto-lock sistem. Bila jln pintu kete tak lock sendiri, kena lock pakai tangan. Bila dah berenti kena bukak pakai tangan jugak. Leceh sket la. Kan elok kalau proton bg alarm system yg ada auto lock mcm exora or persona, rasanya x brp duit sgt….

  25. certengok link kat atas.. member saya post kat wall fb saya.. ade org edit nie barangkali..

  26. off topik. Tadi saya masuk website Yes ada banner pas tu ada logo Proton. Banner tu tulis coming this to you 22 February.
    Ada kena mengena ngan P3 ke dan tarikh tu plak…..

  27. minyak itam pun,prtn recommend 10w30. Bleh jek pkai 10w40,tp better 10w30@5w30 fully syn. 10w30 biasa dlm botol 3 liter n 1 liter klu petronas. Hati2 ngan sc coz kdg2 dia campur jek 10w30 ngan 10w40. 5w 30 fullysyn yg murah cam bardhal n penzoil.rega dlm 90-100 jek,sama cam semi petronas n shell. Aku dh pkai,ok jek,tp xnafilah petronas 0w30 mmg best,tp rega kat 3 ratus. Xberbaloi.
    Tp klu suka bwk ganas2,mgkin 5w40 sesuai coz heat range lg tinggi,tp klu maintain coolant betul2 ikut yg direkomen,pkai original prtn, 5w30 xdahal. Aku dah naik bkt tinggi n genting dlm masa satu hari, xda prob overheat,itupun aku rev tinggi gak 4-5k rpm coz saje nak ngetest pwr. Sikit pun temperature xnaik.

  28. dah boleh booking ka belum?tolong confirm..

  29. amosi.
    do you feel that the pedals need to be positioned further to the fire wall so that foot can be stretched comfortably?

  30. bila nak siap review ni..C>E>P>A>T!

  31. salam. saya dah test drive flx se 1.6.
    Pick up lebih baik dari 1.3, sudah tentu. Selain dari c.c. yg lebih tinggi, flx Se ini diberi kemasan dalaman yg lebih tinggi sediki iaitu leather seat, door trim & steering wheel. Saya tidak melihat skirting sebagai nilai tambah yg tinggi kerana ramai boleh mg endapatkannya pada rekabentuk dah harga lebih baik..
    Ada 2 komen saya yg saya harap proton ambil secara positive:
    1. Pendapat saya seat depan proton tidak begitu ergonomic. Saya cuba mendapatkan posisi yg sesuai dgn saya dan mengambil masa beberapa minit..
    2. Mungkin kereta pandu uji saya yg bermasalah, cabin insulation/ sound insulation dibahagian pemandu agak kurang, myebabkan bunyi bising dari enjin dan tayar agak jelas, yg mana saya rasa menjejaskan positioning “SE” di sini.

    All the best proton..

    • regarding you comment on number 1
      do you agree if i said PROTON need to have TELESCOPIC ADJUSTABLE STEERING WHEEL to sort out this matter.

      • Tidak perlu untuk Saga. Telescopic steering wheel adalah untuk segmen lain, yg lebih premium i.e. executive sedan besar atau mpv.. hampir semua (seat) kereta dr jenama jepun mempunyai ergonomic yg sgt baik dan ada segmen yg tidak pon mempunyai telescopic steering wheel.


    • could this be a manual version of the SE. blue in color.

  32. mane nye review….cepat lew sikit….adoyai…

  33. mane nye review….cepat lew sikit….adoyai…

  34. review please..xsabaq dah ni..

  35. harap dpt tgk review dalam minggu nie..kwn nak angkat keter ni sebelum bulan 3….
    harap review nanti tidak mengecewakan….

  36. Saya sudah beli dan pakai Saga flx se 1.6 warna putih.

    Pasal penggunaan minyak. Saya boleh compare dengan kancil 850 yang dibawa oleh rakan sy. Kami sama2 dari seremban ke kota tinggi johor (jarak 291km). Kelajuan yang dibawa dalam 100 – 110 km/j (kereta baru laaa katakan)

    Sampai di Petronas, Kota Tinggi. Kami isi minyak full tank.
    Kancil – RM 26.00
    Saga FLX SE 1.6 with CVT –> RM33.00

    Pasal kelajuan pula, boleh cecah 170kmj pada RPM 4000. Dah cuba. Tapi disebabkan bawak orang rumah, saya slow semula. Handling ok. selekoh pun boleh nk layan.

  37. saya pun dh bwk saga flx se dh 2 bln,keta memang best mantap fc jimat balik dari kedah ke kelantan isi full tank sampai p.mas masih lg ada satu bar ,jarak dalam 4ookm plus.jalan melalui banjaran titiwangsa dan bukit2 yg banyak. kalu jln bukit xda msalah wlpun bwk barang dgn penumpang untuk balik kg.speed yang berani tekan 180kmj pada rpm 4.5.so kesimpulanya memang puas ati pakai saga flx se ni.kalu pergi kerja dari umh jarak 24km sehala,isi rm 50 blh tahan 1minggu perjalanan,fully town.

  38. Saya baru bcadang nk angkat saga flx se ni. Tp kena study lg ni.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s