funtasticko design

http://funtasticko.net

Proton tak jual Lotus, Dany Bahar sah digantung tugas

26 Komen

Proton hari ini mengesahkan tidak menjual Lotus, anak syarikat Proton walaupun ada beberapa laporan media sebelum ini begitu hangat memperkatakan mengenai khabar angin dan spekulasi isu tersebut. Menurut Pengerusi Eksekutif Proton, Dato’ Sri Haji Mohd Khamil Jamil, Lotus merupakan jenama yang unggul dan terkenal diperingkat global, malah ia mempunyai keupayaan kejuruteraan yang hebat serta tenaga kerja yang berbakat. Ini secara tidak langsung memberi nilai kepada Proton.

Dalam masa yang sama juga, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Lotus, Dany Bahar disahkan telah digantung tugas buat sementara waktu. Ini disebabkan DRB-HICOM Berhad menerima aduan mengenai kelakuannya dan kini siasatan dalaman sedang dijalankan. Sementara penggantungan tersebut, DRB-HICOM Berhad telah melantik Dato’ Lukman Ibrahim, Mohd Khalid Yusof dan Aslam Farikullah sambil dibantu oleh Rusman Zaihan untuk menguruskan Kumpulan Lotus.

26 thoughts on “Proton tak jual Lotus, Dany Bahar sah digantung tugas

  1. bagusla kalu Lotus still dgn Proton…..

    x bagus DSSZ dh out dr Proton…..

    terbaeknya org Malaysia kita yg manage Lotus Group

    • persoalanya leh ker manage… mampu ke orang Malaysia nak manage LOTUS!! ??

      • always looking down towards own race as a Malaysian. . . .but always up and proud of other people. . . .heh!

      • not looking down towards own race… but sometimes u need to think practically… we dont have a knowledge ‘yet’ to manage our own company… we are in the stage of learning and developing (thankz to DSSZ), why on earth u want to burden the company to clean other people ass.. time to let go, use the money to bail Lotus from deep whole to develop Proton…hire well known design group and new well experience CEO to manage the company… salah ke?

      • Bro…ur 1st comment u said “mampu ke orang Malaysia nak manage LOTUS!! ??”. . . see Tony Fernandes AirAsia. . .Idris Jala Mas. . .and u still question Malaysian can Manage or not??. . .hermm
        but on ur 2nd reply..”hire well known design group and new well experience CEO to manage the company” this one i agreed with u…coz need freshmen for the to backup the “old ceo”… = ) later jadi like LeeCW…he injured..trus down team badminton..

  2. cm cte internal affair lak…

  3. Aku mengandaikan sebelum ni DRB akan lupuskan LOTUS…

    Alhamdulillah, itu tidak berlaku…

    Terbaru, tersangat pelik bila Dany Bahar dapat gaji 1.2 pound dan ada lak share 5% bila LOTUS kena jual… apa ke he nyerrr!

    Eloklah dibuang orang sebegitu… orang kita pun tak kurang hebatnya… 3 pengurus atasan pun gaji rm1.2 juta pun tak sampai

    • DRB mungkin hebat… tapi DRB bukan Pengeluar kereta… hanya pemasang kereta orang lain… DRB Hicom ambik Proton alih Proton pun aku dah pelik ni lak nak manage LOTUS… aduuuuuh….

  4. Jual je la LOTUS tu. tak byak yg kita dapat berbanding berbiliion di laburkan. smpai sekarang apa yg dapat? Handling n suspension dan rejected engine from Lotus (Campro).
    Utk pengetahuan korang, kalo stakat nk dpt handling n suspension, or engine investment, tak perlu utk laburkn berbillion biliion.
    Dgn menjadi parent company lotus ni, hnya gah pada nama, dan label sahaja. Tapi seluruh dunia tahu lotus ni adalah loss making company.

    Lagipun, product lotus apa yg bole dimanfaatkn sgt utk proton, kereta lotus, supersport car mane bole nk dimasukkan dalam budget car ala ala proton ni.
    Be realistic la.

    Proton banyak dah making loss from invest company yg bukan2, contoh nye moto ape ntah dulu beli bermillion2, jual beberape euro je, dulu invest buat basikal tgk la mcm mane? haiss.

    Proton perlukan engineering yg pure, yg sungguh2 dlm RnD. utk buat sebegitu, proton tak bole seorang diri, kena la bergabung dgn company engineering lain jugak, contoh petronas, design studio, etc.

    Cuba la korang tgk disebalik kejayaan company lain seperti Mitsubishi (ada pelbagai industri: electric, perbankan, kapal, jentera, lori, bus, mesin industry, dll), Hyundai (keretapi, kapal, kargo, electronic), kia (jentera, alat tentera, mesin industry) dan byk lagi. Mereka ni muncul dari sebuah kompany yg dah betul2 established.

    Sbb tu la proton betul2 kena tumpukan dgn RnD jgn membuang masa dgn drama swasta dan kita yang keluarkn duit berbillion2 utk mereka.

    Come on proton, Preve masih belum dapat membuktikan kejayaan fantastic proton. Industry kereta sekarang ni, design, innovasi dan teknology bergerak dgn amat pantas. Lihat la bgaimana kia, hyundai dahulu sewaktu 1995, bole main2 dgn proton. tapi tgk sekarang design n techlogy.

    Proton byk berlengah. Utarakan jugak pemikiran designer2 muda dan lebihkn exposure mereka, hantar dorang ke oversea duduk sana mcm mane design2 dan needs of global car.

    all the best.

    • Er. Basically yang ko cakap tak perlu ialah

      1. Teknologi chassis
      2. Teknologi engine

      Dua perkara yang membentuk 80 peratus dari kereta. Tiap manufacturer di dunia memang akan belanjakan berbilion dollar untuk develop part ini. Selain dari itu Lotus ialah patent bank. Kalau tak tau apa itu patent bank, ia ialah benda yang buat google habiskan12 billon dollar.

      http://blogs.wsj.com/deals/2011/08/15/google-motorola-its-all-about-the-patents/

      Dan lotus.
      http://www.google.com.my/search?sugexp=chrome,mod=8&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=lotus+car+patent

      Dan untuk orang yang beria ia cakap pasal RnD tapi tak tahu langsung value patents, kau, kawanku ialah orang yang pelik.🙂

      • In December 2005, Proton purchased a majority share in MV Agusta of Italy at €70 million Euros. MV Agusta was the manufacturer of MV Agusta, Husqvarna, and Cagiva motorcycles. A year later, Proton sold off its 57.7% share in MV Agusta to Italy’s GEVI Spa for a token of 1 Euro. Due to heavy debt by MV Agusta, the selling enabled Proton to write off the losses off its book, but the buyer would assume the €107 million ($174 million) debt. In August 2007, GEVI SpA, the company that bought MV Agusta for €1 sold the brand Husqvarna and its factory to BMW for a reported 93 million Euros leading to speculations by the Malaysian public of bad management of the company’s board of directors resulting in further loss of reputation for the company.

      • Errr.. Engine?

        Proton buat engine dgn Lotus.
        Tapi Lotus pulak cilok engine dari Toyota.
        Err??

    • tak nak komen byk tp Mitsubishi Motors (bukan Mitsubishi conglomerate) pun loss making company.

    • try la bawak persona dulu pastu baru komen bagus ke tak invest dalam lotus..

    • Mmm… komen mudah saya kalau DRB jual lotus sekarang nie, diorg nie tergolong dlm kelompok tak bijak a.k.a b*d*h. Tunggu jer proses pemulihan 5 tahun yg sedang berlangsung selesai, lepas tu nilai balik, perlu atau x lotus dilepaskan.

      Setakat nie statement media Dato Khamil meyakinkan bila dpt melihat lotus seperti ‘jauhari mengenal manikam’🙂 bila mengakui jenama lotus tidak akan dijual kerana jenama lotus boleh membawa nilai tinggi kepada proton kerana ia merupakan jenama ikon yang dikenali dunia dari segi teknologi dan kejuruteraannya. Pemain industri melihat lotus sebagai lagenda dan penglibatan kejuruteraannya dlm membantu penghasilan kereta2 supercar dunia, tapi org m’sia tengok lotus hanya pada Ride n Handling sahaja?… peerrrgghhh…Cian.

      Mmm… ingat senang ker company lain nak JV kalau diorg xde dpt apa2? Suka-suki jer ker diong nak share teknologi diorg, diorg pun nakkan sesuatu dari kita. So, bukan sumer JV berakhir dgn win-win. Kat sini ar kita kena hati2 dlm memilih company yg betul2 bleh JV. Kalau salah pilih, jadi ar mcm kes suzuki-VW.

      Pelik ar org kita nie, asyik2 nak tengok korea (Hyundai, KIA) bila rujuk pencapaian. Dah mcm tak percaya dgn kendiri diri sendiri dan jati diri jer lagaknya bila berlebihan melihat kejayaan mereka seperti tiada cacat celanya, dari segi laluan kejayaan diorg bleh ar dijadikan inspirasi tapi berpijak ar di dunia nyata dgn latar sejarah yg sememangnya berbeza company2 ini ditubuhkn. Hyundai dulu pun hanyalah sebuah company buat part2 basikal jer, sebelum menceburi industri berat, perkapalan dan sekarang seperti yg semua sedia maklum; dah melewati lebih 46 tahun, …proton?

      Proton Preve bukan la kejayaan funtastic proton, tapi permulaan awal proton berupaya menghasilkan kereta berstatus global. Seribu langkah bermula drp langkah pertama, tak gitu? Rasa2 Sonata ker Elantra ker hari ini mendapat pencapaian tertingginya pada model generasi yg ke berapa?🙂

      Setuju, designer muda harus diketengahkan utk memberi multi-dimensi gaya dan idea bagaimana sesebuah model generasi kini mendapat perhatian pengguna, cuma gabungan lama dan baru tentu sahaja dpt memberi nilai tambah dari segi aspek pengalaman dan idea2 baru, tak gitu?🙂

      cheers!

    • apa kata anda realisasikan pendapat anda kt proton?ckp anda seperti seorg berpengalaman berpuluh tahun dlm industri automotif ni.penuh dgn fakta yg di reka sendiri.terbaek.

    • lotus? jual lotus? ya, bro da pndapat bro, tp bg sya, lotus ni lubuk rnd klu btul2 proton amik ksempatan, cm bro akka dh sbut, lotus ni bnyk paten kot… pmbabitan owner dy dlu dlm f1 lah yg wt mcm2 rnd dlakukan. loss making company? bleh ja nk untung blik klu trus kn projek bru tu, kes yg wt rigu rsanya dlm management lotus tu sendri,… kbnykn teknologi supercar la yg dtrapkn dlm sedan car skg bro…

      kes basikal sya x thu, kes mv agusta tu, ikt2nya proton leh wt rnd dlm segmen enjin yg lbih kecil dn reka bentuk yg lbih elok since itu syarikat tu adalah syarikat itali dan mmpunayi tknologi motor yg bagus.( kes mv agusta ni da plus minus dy, even ariel atom v8 gna enjin hayabusa klu x slap sya, d sini da potential mv agusta)

      psl jv dh da org trangkan..

      btw, hyndai, kia? ya, mereka wujud dahulu, mmpunyai plbagai kmudahan dan pmbangunan hasil prniagaan mereka. tp bg sya, even mereka establish dlu, proton still on par dgn mereka, org knal lg brand korea ni sebab design, advert dn lain2. dri segi durability, teknologi? nah….

      proton xda base dr prniagaan, start pn lmbt dr mereka, mula2 jd assembler, model sndri pn kuar dlm thun 2000an, tp proton still da momentumnya… .preve ni cma permulaan proton utk mlangkah jauh….

    • la campro tu reject engine dari lotus ke?reject2 pun dah tapau T H apa cerita ni?dorang pakai engine apa pulak?bundle 2 singgit ke?hm jangan main cakap je bro kalau taktahu menahu.agak2lah kalau malas sangat nk usaha cari maklumat.kt google bersepah tinggal cari je!

    • not agreed with you loh. Lotus is proton nyer university. you sell your university (teacher), your only last hope is google dowh.

  5. mmg btl enjin campro xdalah segah mane pun, tp ia adalah asas kepada enjin2 prtn skrg. Tp nk buat base tu yg mahal. Campro base kos sahaja cecah 1 billion. Yg best base campro nih, flexibility coz dia bleh hasil 2 capacity engine guna base same, jimat kos. Xmcm enjin lain, berbeza walupun satu family.

    Pastuh bleh digabungkan dgn tek lain, cntoh cps n vim, maka terhasil campro cps, iafm maka terhasil campro iafm, iafm+ maka terhasil campro iafm+, lpt+vvt maka terhasil campro cfe.

    Kebanyakan pengeluar lain terpaksa hasilkan sesuatu enjin yg baru, tp base campro bleh dinaik taraf dr euro 3 emmission sampai skang dh euro 5, base yg same.

    Cume kekurangan pkai die cast iron, bukan full allu kerana kos bahan mahal. Tp ada kelebihan bila di turbo chrgekan.

    Walupun ada org kata enjin reject, tp jenis enjin reject nih yg mmg ramai manufacturer kerana flexibility utk future upgrade n bleh hasil 2 capacity pada 1 enjin design. Jimat kos.

    Klu prtn nk hasilkan enjin br akan dtg, kena buat mcm nih jugak coz byk jimat cost. Tp hasilkan klu bleh lebih dr dua capacity.

    Pasal lotus, yg org nk selamatkan b cerita kelebihan adalah lotus engineering, bukan lotus car. Dh beli lotus group dia package sekali,nk wat camne. Jgn pikir lotus hanya jual kete sport. Kite ckp pasal lotus engineering, yg ada lotus pwrtrain, handling dynamic, chasis development, cost development research n etc. Bila ckp psl ride n handling, bukan cite mcm ahbeng tukar suspension, tukar spring, isi ultra racing bar, itu ahbeng.

    Ride n handling melibatkan chasis dynamic, rigidity, safety, structure, aerodynamic n etc. Sbb tuh walupun ahbengkan myvi sekalipun(maaf klu ada trase,sbgai cntoh ajek), xkan dpt handling dynamic mcm prtn@lotus ride n handling coz ia melibatkan seawal chasis development lg. Sbb tuh kete yg hebat mcm beemer n etc, walupun diahbengkan toyota@lexus sekalipun, xbleh lwn ride n handling standard setup beemer coz ahbeng xterlibat dgn chasis development sesuatu kete. Ko pkai tein absorber kat satria neo, masih xleh lwn r3 punya damper set walupun r3 punya lg murah coz r3 terlibat dgn kete tuh, development kdg2 amik 2 tahun. Sbb tuh ohlin yg pkai kat neo lotus racing adalah custom made ikut spec r3, xbleh beli on shelf.

    Patutlah org malaysia pandang lekeh prtn coz ingat ride n handling hanya pada absorber n spring n ultra racing bar. Walah, kete terhebat ride n handling. Padahal xtau, klu terlalu rigid, ada risikonya klu eksiden coz x absorb impact n impact xdisperse pada chasis.

    Klu racing atas track, menda tuh xamik kira, yg penting camne kete tuh klu terbabas n berguling, bukan crash impact. Sbb tuh kete2 cam beemer mahupun porshe xletak bar2 camtuh sesuka hati. Ingat,kete kita bwk atas jalan yg mgkin melibatkan crash(nauzubillah), bkn rolling shj. So,xsesuai. Klu jalan xrata, tinggi sebelah, pkai bar yg terlalu tebal n keras bleh menyebabkan tayar tercongek sebelah, hilang traction sebelah tyr n merbahaya. Dlm track lain coz jln elok. Xcaya baca effect stab bar blakang ultra racing klu jln xrata(tinggi sebelah) camne. Jgn duk pk jln rata ajek.

    • yes, lotus car is package to lotus engineering. engineer yang hebat takkan attract to lotus engineering kalo bukan legacy and reputation kereta lotus. ramai dari AMG, ferrari joint pasal derang attract nak buat lotus car. kalo jual lotus car. pastuh kena work nak develop kereta biaser jek. susah derang nak stay….big tournament will suit big player better.

      • tambahan: ala ala macam kelab bola and champion league arr..player bagus mesti mau gih kelab yang layak main UCL. same thing with lotus engineer and lotus car arr…

  6. campro engine reject tu la yg cusco amik buat kete rally (engine stendet x der modify tau), menang plak tu…Engine T, H, K , Hy ader????

  7. sedih dowh dengar DSSZ tinggalkan Proton..macam seorang bapak tinggalkan anak kecik (Preve)..

    Harap pengasuh baru akan tatang bagai minyak yang penuh la.. kalau ada model baru pun, jangan anak tirikan model2 sebelum ni…

    apepun, simpan Lotus tu mungkin langkah yang baik untuk perkembangkan R&D sediaada..sesuatu benda tu tak terjadi dalam sekelip mata, tgk sekarang dah ramai yakin dengan R&H Proton..

    all the best utk DSSZ dlm kareer di tempat baru..

  8. habis sbgks kerepek pisang 1xxg aku baca komen2 di atas, bersungguh betul pengomen supaya lotus jgn dijual, nak komen apa ek , takde idea dah ni, semua idea dh kena kebas sbb x di’patent’kan, huhu

  9. teruskan melangkah Proton walau apa pun yang terjadi…keep it up!!!

    to DSSZ,all the best…u r the truly HERO of Proton!!!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s