funtasticko design

http://funtasticko.net

PANAS : Gambar terkini Waja Lancer!!!

154 Komen

Terhangat dipasaran!!! Kasi bikin lagi PANAS!! Saya baru dapat gambar ni dari bro Hisyam Mohd aka great teacher sebentar tadi.. Makin hangat la topik pasal Waja Lancer lepas ni.. terima kasih bro Hisyam Mohd kerana sudi berkongsi gambar ini.. 🙂

* betul ke nama Waja Lancer ni Proton Inspira? masih belum dapat pengesahan lagi walaupun dah muncul Proton Inspira Club kat Facebook, hehehe…

154 thoughts on “PANAS : Gambar terkini Waja Lancer!!!

  1. nampak garang je Waja Lancer ni..ni yang membuatkan ah beng aka japan wannabe makin teruja..harap Proton tak suruh remove la gambar ni, bukan pe nak bantu diorg buat pre soft launch marketing…kalau dapat ramai potential buyer patutnya Proton kena kasi komisyen ni, hehehe… 🙂

    • mana tau ….hari test drive bersama media nanti….bro akan dijemput

      • rasanya payah kot sebab wartawan je yg biasanya dijemput..lepas ni kena tambah 1 profesion baru la pulak, wartawan blog automotif..hehehe..

        kesimpulan yg boleh dibuat lepas tengok gambar ni, Waja Lancer ni lebih European look, Japanese technology but Malaysian price..hehehe… 😉 harap2 kualiti lebih baik dari model asal.. 😉

  2. bumper depan dgn blakang nampak mcm kurang ummm… comfirm ramai yang akan convert ke EVO X…

  3. minta la gambar interior plak… hehehe

  4. apa benda ada satu line silver kat atas bonet blkg tu???
    model basic ni kot..xde silver line kat blkg..

    • mungkin tu tanda untuk lekat boot lid kot

      • bole jadi…
        reverse sensor kalo tgk ada 2 jer..
        kira basic la..kalo 6, baru le surround..hehe…

    • Jangan ckp line silver 2 adlah lampu brake ke3?

    • atas bonet belakang tuh rasenye bukan silver lining kot….itu cm sticker double sided je tuh…….mgkin utk lekatkan small spoiler atas bonet belakang tuh

      ape2pun aku tetap benci design lampu belakang waja lancer tuh……….awat x taruk LED….huhu

      saje je proton nk kayekan kedai abang…wahahahaha

  5. papehal pun..blog bro campro ni, x pernah kecewakan aku dgn gambar2 yg terkini..hehe..

  6. cantik! bro campro pinjam gamba ek masuk dalam sembang-auto

  7. br gok terima gmbr nie kat fb 🙂

  8. takde ke spyshot rim sukan kete ni …..mana tau ala2 nike ke..adidas ke…bata ke…

  9. yg ni kurang lawo xde front lips mcm gambo sblm ni..

    • ada kemungkinan ni versi m-line 1.8, sebab waja lancer ni xde b-line..ataupun skirting belum pasang lagi sebab gmbar belakang tu macam baru nak letak boot lid je..

  10. Pingback: Gambar Terkini Proton Waja Lancer : sembang-auto.com

  11. ni memng model 1.8 m-line….sebb x de skirting….grill depan x de chrome finishing….

  12. Nampak cun pulak Proton Inspira ni.
    Lagi cantik dari Lancer GT,tahniah Proton berjaya menghasilkan kereta yang lebih cantik dari model asal.Apapun kualiti pun penting jugak.

  13. Pingback: Lagi foto terbaru Proton Waja baru @ Proton Waja Lancer | Arena Kereta

  14. Nampak gayanya semakin banyak foto Waja Lancer terdedah kepada umum. Harap-harap Proton akan pre-launch dalam masa terdekat.

  15. gud info!
    walaupun xde harapan saye nk beli keter camni..
    mengharap proton tukar lampu belakang tapi x tukar juga..
    modifikasi minimum tapi praktikal.
    Proton Inspira nama dia? ok gak nama tu tapi nama waja xpakai lagi la ye..

  16. Kalau usha betul2 gambar yang pertama,kalau zoom ke bahagian kiri atas pintu waja lancer,sebenarnya boleh nampak rim saga facelift yang ada enam spoke,lepas tu gambar kedua pulak kalau zoom ke arah kiri atas,nampak macam exora yang design rimnya lebih kurang dengan exora yang dijumpai di genting.Rasenya saga facelift dengan exora turbo tu ade dekat dengan waja lancer ni.

    • baru gak nak sebut. Tapi saya rase x d gambar exora dlm nh bro. yg saya nampak dari kiri, warna merah tu unknown ( nh ke exora yg bro ckp tu), waja lancer, saga fl, saga fl(bukak hud) dan bontot saga fl.
      Tapi betul la bro2 cakap dulu, kalau tengok gambar first, mmg ada 20-30% dna VW Passat cc.

  17. Unknown…saya setuju..dok usha dr tadi mmng ad difrent je kat blakang tu..bru nk luahkn pendapat..hahaha..sehati sejiwa la..

  18. rasanya ni tempat dieorg wat test utk model2 baru…hmm..pesona R x de???hehehe

  19. cayalah bro,….

  20. Kalau dapat rembat satu,tak payah susah nak pergi mod jadi evo,ni pun dah cukup bagus.Tapi yang gila mitsu tetap gila mitsu.

  21. PANAS! PANAS!..
    hehe.. cntik gak eak..
    belakang je x best..
    sbb nmpk lg ciri2 ke-Lancer-an.. hehe!

  22. wahh terbaik dari ladang..

  23. bro mintak pic nk letak dlam fb…

  24. nama inspira tu sedp gak…

  25. Moga total sales Proton bertambah.

    • hrp2 cmtula…..klu byk sales, bolela kurangkan kos pengeluaran….bolela proton kasi turun sket hrge kete die….

  26. pehh.. cantek jugak.. kalau bawah 50k bleh la aku bli.. heheh yg belakang kuang cket la. kalau paten lain cket k gak..

  27. mmm… ok la tu. depan tu dah hilang rekabentuk ala2 jerung. dan rekabentuk bumber depan dah nampak disesuaikan utk family mid-sedan bukan sahaja utk golongan muda utk melaram dgn model nie, tapi mak cik pakcik berjiwa muda bleh join skali 😉

    cheers!

  28. HEHE..

    BUMPER DEPAN TU MACAM DESIGN NEW HONDA CITY..try compare, perasan tak? hehehe..

    tapi ok lah.. memang TERBAEK lah..

    yang penting RIDE & HANDLING by superb specialist, L.O.T.U.S

  29. Nway belakang agak memuaskan…Depan masih kekalkan imej proton so xnampak garang sangat2…good job proton

  30. harap proton kekalkan name ‘waja’. tak paham nape nak kene tukar2 name nih. jadi confused n tak nmpak ade legasi. ke proton nak wat segmen baru? tak taulah. tapi aku agak allergic kalu duk tukar2 name.

  31. atas bonet belakang tuh rasenye bukan silver lining kot….itu cm sticker double sided je tuh…….mgkin utk lekatkan small spoiler atas bonet belakang tuh

    ape2pun aku tetap benci design lampu belakang waja lancer tuh……….awat x taruk LED….huhu

    saje je proton nk kayekan kedai abang…wahahahaha

  32. nampaknye proton dah memang ada identiti pada grill, iaitu “TigerWing”..
    mcm jenama2 lain terutama kereta conti dan juga yg terbaru kia dan hyundai.. tp toyota n honda xde plak identiti pd grill diorang..huhu..

  33. Sebijik Lancer… tukar logo je… harap-harap harga dia ala harga Waja sekarang…

    • Sedi, kalau nak harga mcm harga waja sekarang, awk kena beli Waja CPS je laa. Jgn ingat asal Proton, harga kena murah..

      • boleh..tp enjin proton ler..
        maybe dia wat mcm waja gak.
        first model enjin mmc, second model enjin campro.
        itu jam, harga ada skit down kot.

      • bukan ke proton ni kete mampu rakyat diawal penubuhannya dulu, xkanlah
        nak jual mahal2 kat rakyat sendiri..

      • nipahtu, memang Proton buat kereta yg mampu milik utk rakyat, harga kereta Proton tanpa cukai adalah jauh lebih murah dari kereta jenama lain yg tanpa cukai..masalahnya Proton tetap kena cukai & cukai tu agak tinggi yg buat harga jadi lebih mahal..tak silap sy sekitar 30%..kalau ikut kereta Perodua mhal juga sedangkan diorg buat kereta kecil..ni sebab cukai..harap cukai kereta Proton dikurangkan bawah 20% secara tak langsung harga akan lebih murah & tak perlu kita nak buat loan sampai 9 tahun utk bayar kereta..yg untung bank sebab interest tinggi..ni pun 1 masalah lagi..lagi 1 cara nak bagi harga kereta Proton murah ialah jual secara volume tinggi utk sesebuah model..sebab Proton boleh dapat beli komponen murah jika beli banyak2.. 🙂

  34. Takde paddle shift pun… kata paddle shift ada… aisheh…

  35. kalo launch 101010..ok gak..senang nak ingat nnti..hehe..
    bila la weh nak launch????

    • bulan depan mungkin soft launch..awl November baru official agaknya..sebab nak gap dlm sebulan sebelum KLIMS awl Disember, time tu nak launch Saga facelift pulak.. 😉

  36. blog nie mmg panstas kuarkan spyshoot dari proton. gud joob bro. mmg x mengeciwakan dari blog sebelah sna . sblum ni layan blog dia tapi mcm slow jer. pastu blog nie ada info dia xnk letak sbb xnk kalah..

    • sy cuba yg terbaik utk dapatkan info2 & gambar terkini utk kita semua..sy tau org kita nak tau sgt2 perkembangan Proton walaupun ssah nak dpatkan info sebenarnya.. bukan niat nak bersaing ke apa dgn blog/web lain.. cuma sy sendiri yg nak tau sgt pasal perkembangan Proton sambil kongsikan dengan semua kat sini.. blog mana la yek yg bro maksudkan tu.. 😉

    • Blog sana tu full-time blogger. Funtasticko ni part-timer tapi coverage macam full-time reporter. hahaha. Blog sana mmg xnak kalah. Pilus Chin salah render pun dia masih ckp dorang punya lebih tepat daripada Bro Campro render. Anyway blog dia kira informative jgk. cuma info dia kadang2 xsesuai dgn demografik rakyat Malaysia.

      • bro fridzmax,dh tau blog mana….hahaha,hope one day blog ni boleh jadi mcm blog sana gak..pas2 bro campro letih sikit kena turun naik k.l,banyak jemputan launching new car…boleh apply part time photographer dgan bro campro..hihihi

      • Boleh. Perlahan2 I’Allah Bro Campro bleh divert blog ni mcm blog sana. Yg pastinya ia perlukan masa dan sokongan daripada kita semua. Saya nampak rakan forumer kat sini telah matang dlm melontarkan pendapat. Syabas.

        Bro Chor, skrang ni Funtasticko sgt2 memerlukan Prototype Chaser kat hiway PLUS. Gambar spyshot boleh melonjakkan Funtasticko disamping dpt menjadikan blog ni updated. (sekadar cadangan.huhu)

      • thanks semua kerana telah support & sentiasa mengunjungi blog ni tanpa jemu…kerana sokongan anda semua lah yg buat blog ni berjaya satu hari nanti..kita kat sini dah macam 1 team & family..sentiasa support each other..harap team kita ni ni nanti boleh ubah persepsi org pasal Proton sepenuhnya & kurangkan basher2 dengan cara mendidik serta bertukar pendapat secara matang & rasional

        cadangan bro fridz tu memang amat2 bagus..kalau jumpa ngan kereta2 yg pelik2 & bertampal2 testing tu snap la gambar & share kat sini utk tambah kemeriahan blog ni..tak sangka dah cecah 500 ribu pengunjung..alhamdulillah, syukur..matlamat seterusnya 1 milion visitor pulak

      • Bro fridzmax:
        ada satu tmpat kat USJ 2 bleh p snap gamba,belakang RnD track Proton tp waktu ni mmg xde masa tp risau jugak klau dh snap pic kat situ takut Proton terus tutup port tu..masa exora tgh test dulu ramai org g tgok kat sana…tp kena bawak Dslr yg best sikit la klau nk dapat Pic yang clear.

      • bro chor, ada masa nti try la intai2..kalau boleh jangan reveal sgt tempat tu nanti Proton cover line lak..dah xde lubuk nak dpat info..hehehe

      • Owh..Situ rupanya. Kalau ada route lain boleh laa bgtau. Bolehlaa kita dpt sumber spyshot yang fresh dari ladang. huhu.

        P/s: Susah jugak nak snap DSLR sambil drive. Camne tu?hehe

      • senang je. bro berenti tepi jalan, pasang hazard light. Buat2 kereta rosak. sambil tunggu “tukang repair” datang, Usha2 dan snap la gambar. Tapi time nak buat plan 2 tengok2 la keadaan dulu. Kalau hujan, Planning “kereta rosak ” tu cancel la. Hahahaa…

  37. will be launch in near future..jeng jejjeng!
    Nway, everythg need to b Improvise..rite?
    touch up-touch up laaa dr followers..for good infos fr both side.. 😀

  38. tak sume S.A pegi training lagi BroS… yg confirm b4 this year end…
    bile sume S.A dh pegi training, bermakna dh dekat laa launching nye tu.. 🙂
    nasib baek laa Proton takbuat mcm iklan filem product kesihatan tu yerr.. :p

    • semalam jumpa kawan SA proton,maybe launch bulan 12,Proton nk tengok demand masa soft launch,sapa book masa soft launch akan dapat kereta masa launching nanti….harga masih belum diketahui..

      • Rasanya Proton nak tgok market demand,so Proton buat soft launch,nanti akan ada gambar side ni sikit,side sana sikit akan ditunjukkan.klau x silap sy waja ni share production line ngan exora…so Proton kena ambil kira ngak sambutan bakal pengguna.

  39. tangguh ke ch0r??
    aduyai…bertmbh xcited la nk mnunggu tu..
    mksudnya dia launch skali saga FL masa KLIMS 2010 la…
    padat la booth PROTON masa event tu…sume bende dia nk display…

  40. jom ramay2 serang booth PROTON nanti…
    Bro Campromania..see u there

  41. Kwn x rasa launch bln 12.paling lewat bln11.

  42. proton should launch this with no delay. let the public to know this car and decide fast.
    hope the price start at low or mid 70s. it wont conflict with exora. because exora is in different category.
    im very sure proton will have this margin. because affordability will count volume.

  43. toyota recently launched dual vvt, in our market, tech-wise its new.
    but this new waja replacement is mivec with dual-vvt its also an uptodate engine.
    270nm comes as early as 2500 for 4b11.

    this tech bit should be exposed too to whom who are concerned about technology.
    come on proton, why hide if its beneficial, same goes to campro cfe whats to wory if people know the spec..
    torque will be as good as 240nm maybe i suspect.

    proton this is the way, although theres still a prelaunched period, unveiling the spec do makes some impact.

    • that’s the way want Proton to do.. that is unique selling preposition (usp), reveal all the tech to impress potential customer like Toyota did..Proton can follow Toyota marketing style to sell their product..

  44. Exora 1.6 auto pakai transmision Mitsui + invecs2 tapi proton tak mempromosikannya disebabkan masalah patern dan royalti. Dalam kes wajalancer gt xtau pulak apakah pihak mitsui memberi kebenaran . Correct me if i m wrong.

    Regards.

    • we can promote, but we should credit the donor ,the Mitsubishi who supply the engine. like” the Waja R M will be powered by mitsu 4B11….such and such..” for instance, will it be too wrong? (probally they do have agreement ?? or maybe not)

      and for the campro cfe, i think there is no issue about this. proton can reveal the engine spec prior to the launch if they want to.

      sorry i might have been going unnecessary too far.

      • imho, each automotive company will be descreet about their new product until launch because of counter measure from rival company. like what happened with exora. naza lowered citra price, preodua reveal alza picture. today, we can see that toyota (maybe) introduce dual vvti to local market because they know that waja replacement will be release and it will hijack toyota market.

  45. Bro chor, USJ 2 bukan housing area ke,saya tinggal kat situ,tapi tak silap saya Proton punya test track tu dekat dengan COE Proton.

  46. tq funtasticko, blog kamu bnyak memberi informasi, sebelum ni saya adalah peminat setia blog p@#$%^n.org, n sekarang semakin banyak variasi untuk saya baca, gud job…

  47. Wah, blog bro campromania ni pastinya yang terbaek ! Thanks coz sudi keep us updated.

  48. bro campro// caya lh…. taniah kepada blog ini.. memberi info2 yg segar.. lebih cepat n lebih laju info2 proton daripada Paultan.org… hahah taniah…

    nama Proton INSPRA memang sesuai.. bermaksud inspirasi kita untuk mendapat sesuatu yg terbaik..
    bagi lampu belakang versi LED.. untuk NExt model… tunggu lh.. hihihi

  49. lg bagus inspira daripada ura2 sblm ni…RosMA..

  50. Tak best langsung nama Inspira ni. Harap2 proton sempat la tukar dan confirmkan nama yang lebih umhhh. Inspira ni dah macam watak dalam Thundercat pula. Dah la logo Proton pun ala2 Thundercat gitu. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ThunderCats_characters Ada character nama Spidara…Inspira…Thunder…thunder…thundercats…Hoooooo

  51. “Proton Will Launch PROTON INSPIRA .
    99% Body Parts And Engine from Lancer GT . WITH the Price of 83k ~ 90k.
    First 1k production will be imported from Japan”

    • Maybe only certain parts imported from Japan because we can already the pictures of Inspira being assembled in the multi purpose factory not fully imported.

    • Dear adik..
      Nak tanya tentang “WILL” dalam ayat bro. Bile la gamaknye nak soft lunch. Dah berbulu tunggu…

      • x lame dah kot… i guess mid oct ??hahha…x sabar ni…proton, tlg soft launch esok..buleh??huhuhu

      • yg penting, sebelum bulan 12. bulan 10 ni dah mula sibuk2.. tu je yg aku mampu katakan. aku pegi klims 2010 nanti naik ets. hehe.

    • Takde CBU nye. Semua pasang kat Shah Alam plant. manufacturing line pun sama dengan Exora. Dalam TV3 kan dah keluar. Memandai-mandai aje.

  52. Ha..ha..dah masuk Thunderlcat lak..anyway aku dah bookmark blog neh..sebab byk gambar update yg blog sebelah sana tak upload. Well the more the merrier.
    Good job bro…

  53. aku skang tggu depa reveal harga jer. klu start from RM75k aku leh mengadap lagi. tapi klu starting RM83k payah lor…

  54. INFO BARU!! DGR KATA PROTON WAJA LANCER NI DAH AD KAT SHOWROOM KESAS!!…

  55. showroom COSE ke? showroom bukak smpai kul brp?

    • biasanya showroom tutup pukul 6 petang..sape2 yg dekat dengan c2 apa lagi, terus la ke sana ye..

      • klau ada launching events sampai 12 mlm,baru call kawan kat COSE dia kata masih belum masuk lagi waja ni,tp xpe dia g tgok2 jap…klau ada info nanti sy bagi tau..

  56. sape yg gi leh post spec model 1.8 ngn 2.0…x merase la 2.0 turbo huhu

  57. apa lagi kasi cargas la.. member tu tau x harga brapa?

  58. Fuh, menarik betul perbincangan pasal waja lancer kat sini, dah jadi macam forum pulak..hehehe

    Anyway, saya pun masih ternanti-nantikan foto terbaru waja lancer, harap bro campromania boleh usahakan dapat foto terbaru, lagi bagus kalau dapat tengok foto bahagian enjin, lagi banyak spyshot lagi bagusss… 🙂

    • sedang menanti gambar terbaru ni..harap2 ada la dlm masa terdekat ni, kalau boleh saga fl sekali..

      amik info dari carigold forum tadi : ” Betul. Aku ada borak dgn staff Proton Edar kat JB sini. Nama dia Proton Impian. Yg peraduan menamakan model sedan baru proton tu utk model sedan baru pengganti persona. Yg pengganti waja ni nama dia Proton Impian dah tak guna nama Waja dah. Semua part guna Mitsubishi punya. Gear box mitsu, enjin ada 1.8 & 2.0. Enjin 2.0 guna Mivec mitsu punya tapi yg 1.8 tu masih x tau lagi samada guna campro 1.8 atau mivec 1.8. Yg enjin 1.8 tu masih jadi teka-teki lagi. Blm ada sesapa pun malah org Proton sendiri x confirm yg 1.8 tu guna enjin apa. Kalau guna campro 1.8 apa salahnya? Ini je la maklumat setakat ni. Kalau x betul, maknanya proton memang suka bermain teka-teki dgn rakyat Persekutuan Malaysia.”

      macam2 spekulasi pasal nama Waja Lancer ni, ada kata Proton Inspira, ni lak cakapa Proton Impian..kalau ikut memang nama Waja kat UK panggil Impian.. mana 1 la yg betul ni, ntah2 semua salah kot, hahaha…

      • aduuhh…biar betul statment tu; persona R ada nama baru:( Nama persona tu dah jadi model iconic bagi model segment C proton ar. Harap2 info nie x betul.
        Kalau nama waja R nie proton impiana pun menarik gak..hehehe

        cheers!

      • tu la pasal, info ni pun agak meragukan..Proton wajib kekalkan nama Persona tu utk replacement dia nanti..jangan matikan legasi dia..

      • Campro 1.8? Ni mcm temberang je?.hehe.

        Saya sependapat dgn kalian. Nama Persona TOLONGLAH jangan tukar utk replacement akan datang. Kalau SAGA boleh maintain, kenapa tak Persona? Jadikan ia satu legacy. 40tahun akan datang pun, gunalah nama Persona dan Saga. Kalau tukar2 nama ni nampak seolah Proton takde mainstream utk lineup-nya. Macam tak confident pulak.

        Nama waja replacement ni ok sgt jika diberi nama IMPIAN. Sbb ia kereta impian para ahbeng lancer. hahaha.

      • aku teka nama dia start dari huruf O… haha..

  59. engine 1.8 campro??
    x pernah plak dgr selama ni proton pernah develop..
    tambah lagi keraguan aku utk info brader ni..

  60. go to 20 different proton edar, asking for one same question. you will get 20 different answer..

  61. perasan x dalam gambar ni ada waja lancer silver kat pic 1st belah atas sight mirror waja lancer ni.. dekat pic 2nd plak kat sebelah kiri waja lancer ada exora putih dengan sport rim ala2 exora turbo masa spyshot.. hehe.. kalau salah sile betulkan..

  62. Specsheet engine 1.8l dan 2.0l Waja Replacement. Takdenya 1.8 campro. http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_4B1_engine

  63. Nama Inspira Mahindra dah guna. Harap Proton proceed dengan nama Impian. lebih class gitu.

    If you want to add fun and adventure to your journey then the Bolero Inspira Concept is a perfect car. The car is an open top off-road concept based on the Mahindra Invader Platform. At a first look, Bolero Inspira may appear similar to open top off-road Willy’s Jeep models, but a closer look will reveal that it is completely a different vehicle.

    Bolero Inspira is highly customizable vehicles available in the Mahindra customization unit of the company. The company has launched a special domain for customization of their popular car models like the Scorpio and the Bolero.

    The new Bolero Inspira is inspired by the original Willy’s Jeep that carries a cult among car enthusiasts worldwide. The exterior has the custom painted body colour with a black mirror finish bonnet. The front and rear bull bars give the vehicle a unique off-roader look. The custom made bull bar in the front holds auxiliary spot lamps. The re-styled muscular flared wheel arches give it a tough side image. Inspira rolls on tough alloy wheels that add style to the adventure driving.

    The colour coded interiors features bucket rows in first and second row seating and the rear seats are surrounded by the powder coated twin pipe roll cage that gives a sense of security to passengers while travelling in hilly regions. Custom stitched upholstery is available for buyers who like to have their own style in the car. The steering wheel, gear shift knob, and the dash grab handle compliment the body colour of the car. The flooring receives complete carpeting which can be customized according to a buyer’s choice.

    Mahindra has intelligently introduced the customization facility eyeing the fast growing trend for car customization. And the model Inspira completely fulfils the desire of a car enthusiast to own a modified car as par his/her taste.

  64. Nama kereta baru ni Proton Oprah laa….

  65. http://www.carbuyer.com.sg/2009/07/28/proton-exora-blooms-in-town/

    Interview with Mohd Najib bin Mahmood, lead engineer, Platform Management Division

    CB: What took Proton so long to come up with an MPV?

    Najib: Actually, this is our fourth attempt to introduce an MPV. But this is the one that really makes us proud. It has a very intelligent platform that we developed for Proton so that in the near future, we can derive a number of cars from it. From this platform, we can produce sedans, large cars and SUVs.

    At this point, Najib shares that a medium-segment sedan prototype is already being tested.

    CB: Will there be a two-door coupe based on this platform?

    Najib: Yes, in fact we are just waiting for direction from our management. If they want it, this platform can be used.

    *Ada sedan sedang dalam testing dan coupe 2 pintu dalam perancangan yang mana kedua-dua model ini akan gunakan platform yang sama dengan Exora. Wow…Menarik berita ni..

  66. Bro ada baca berita arinh. Naza Forte accident. Sian seorang meninggal. Tapi kalau tengok keadaan kereta mesti laju gile die bawak. Walaupun die ada 6 airbags, tapi tanpa seatbelt ia mcm naik motor tanpa helmet.
    Itu ada 6 airbags. kalau jadi kat saga mcm nh la kot jawapannye kalau bawak laju…
    http://ondscene.my/kemalangan/dakapan-proton-saga-blm

    dan ini..
    http://ondscene.my/kemalangan/kepala-pecah-kereta-rempuh-lori

    Mungkin agak mengerikan bagi sesetengah orang tapi nh la peringatan kepada kita..
    Kelajuan membunuh…

    • kalau laju pakai kereta kebal pun hancur gak..ni la sikap rakyat Malaysia yg paling susah nak buang..bila ajak race kat track xberani pulak, atas jalan biasa dia la hero..

  67. sorry off topic, Ramai yang xfaham sangat pasal ride and handling. Termasuklah aku sendiri sehingga membaca n mendapatkan maklumat dari membaca dan kawan2 proton n r3.tapi masih lagi complicated untuk difahami, tapi cukuplah untuk mengatakan ride and handling bukanlah semudah menukar shock absorber dan spring sahaja.

    Secara ringkasnya bleh dibahagikan kepada 9 bahagian 1) Steering response 2) Steering linearity 3)Handling straight line 4) handling cornering 5)handling lane change 6) ride quality body control 7)ride quality wheel control 8)ride comfort 9)steering effort.

    Itu secara ringkasnya, tapi secara mendalamnya, ia terbahagi kepada bahagian, 1)STEERING, 2)HANDLING, 3)RIDE.

    Dalam steering, ia terbahagi kepada 10 bahagian, 1)effort level 2)effort build up 3)parking effort 4)returnability 5)on-centre response 6)off-centre response 7)handwheel angle(ratio) 8)kick back 9)effort linearity 10)response linearity.

    Manakala dalam handling, ia terbahagi kepada 6 bahagian, 1)tracking stability 2)cornering grip level 3)Under/oversteer balance 4)lift off in a turn 5)yaw stability 6)ease of control

    Manakala ride pula terbahagi kepada 7 bahagian, 1)pitch control 2)roll angle control 3)roll rate(damping) 4)un-sprung shake 5)rolling comfort 6)large impact feel 7)small impact feel

    So, memang complicated ride and handling ni, sebab tu engineer mitsupun kagum dengan proton n lotus bila diaorang buat perubahan pada lancer untuk pengganti waja. Bagi basher and typical Malaysian, diaorang ingat mudah, tapi xsemudah yang disangka. Tapi salah proton jugak xmenerangkan pada orang ramai. Hanya terdapat pada brochure internal circulation ajer. Itu pun yang ringkas 9 bahagian tu jer. Memangla dalam internal circulation diorang buat perbandingan dengan competitor, tapi untuk public, stakat tunjuk perbandingan sama2 kete proton @ tunjuk model itu saja pun cukuplah. Tapi kalu tengok 9 bahagian ringkas ride and handling bandingkan kete proton, Toyota dan Honda, ramai yg terkezut nanti betapa jauhnya beza ride and handling kete proton berbanding dengan kete2 yang diaorang agung2kan.

    • Proton mesti bagi penerangan yg lebih details lepas ni bermula dengan Waja Lancer ni..buat perbandingan dengan kereta Proton sedia ada & brand2 lain, tapi janganlah mention brand pe..cukuplah dengan melabelkan brand A, B , C dan sebagainya..

  68. aku stuju sangat2, harap2 proton janganlah takut sangat nak isi brand x dan y, biolah orang agak brand mana. sempat lagi nak tukar brochure waja lancer nih

    • tu la, kalau serbuk pencuci pakaian boleh buat iklan perbandingan jenama diorg dengan jenama lain, xkan Proton xboleh nak buat kot..cuma explain kat brochure je..buat graf perbandingan tu & highlightkan..ini merupakan Proton punya advantage..so ambil la kesempatan tu 😉

  69. i have friend who are so into Japanese car. when i said the waja replacement is actually a Mitsubishi lancer bodily and mechanically.
    there are a lot of refuses,saying that the engine which bought in bulk may have flaw, it might put campro engine. so on. this people has no rational in mind.
    i dont want to get into argument like dual vvt of the mivec. or cvt gearbox.
    although it japanese but with proton badge, stil these people is hard to coprehend, so i think this people is a bit snobbish. so no point to argue with this people.
    so proton- these people might need a comparison method way of explaining, so with numbers as an evidence might give them a bit of shock and open eye.

  70. Mat, terima kasih penerangan yang bagus dan maklumat macam ni lah yang sepatutnya salesman proton faham dan boleh terangkan dalam bahasa yang mudah.
    Ada salesman tu bila tanya, ABS, EBD..terus mengelak cakap airbag dah cukup. Bukan soal cukup..kadang-kadang yang menjual kereta ni kena la ada pengetahuan, passion tentang kereta dan teknologi yang ada. Setakat nak kerja cukup bulan dapat gaji..rasa berlambak lagi kerja kosong kat McD dngan KFC.
    Salesman proton adalah frontline proton, jangan main cekup je…sembang pandai tapi sebut BA, SRS, NVH, R&H…dah gelabah….Kena hantar kursus.
    Tapi aku akui, Persona Elegance High Line, NVH, R&H memang lebih mantap dari Civic 2005. Lagi cantik bila Persona dah masuk Campro Fuel Efficient (CFE) lepas ni. Baru bole celen fuel consumption enjin VVTI dengan i-VTEC….
    Perkembangan Proton semakin menarik dan semoga para vendor turut ada passion macam Syed Zainal…jangan bagi barang saparuh siap la. Korang kaya raya pakai Merc, BMW..bagi can la orang bawah pakai kereta yang mantap luar dalam. Politik pun pegi tempat lain la..banyak lagi tempat boleh buat duit.

    • SA Proton sebenarnya di hantar training sebelum setiap model dilancarkan, tapi masalahnya samada mereka betul2 faham pasal produk & pesaing2 mereka atau tidak..kalau diorg setakat dengar je masuk telinga kiri keluar telinga kanan, lepas tu kat showroom sibuk nak tanya bila nak booking..patutnya diorg kena terangkan pasal model tu kat org ramai sebelum masuk fasa ambil booking..kadang ni yg buat spoil sebenarnya..

    • SA Proton sebenarnya di hantar training sebelum setiap model dilancarkan, tapi masalahnya samada mereka betul2 faham pasal produk & pesaing2 mereka atau tidak..kalau diorg setakat dengar je masuk telinga kiri keluar telinga kanan, lepas tu kat showroom sibuk nak tanya bila nak booking..patutnya diorg kena terangkan pasal model tu kat org ramai sebelum masuk fasa ambil booking..kadang2 ni yg buat spoil sebenarnya..

      • Saya setuju sangat,Bukan saja SA tp ramai lagi staff Proton masih xde pengetahuan pasal Proton,pemikiran masih di takuk lama,mereka perlu ada sifat sayangkan Proton ,ambik tahu setiap pekembangan Proton,yang diorng tahu gaji nk naik,bonus mau banyak……

  71. Agak-agak tahun ni bila Proton umum untung dalam berjuta-juta ringgit..berapa bulan bonus..2-3 bulan kot…bolehla staf diorang pakai Waja Lancer ni..Harga staf murah sikit..:)

  72. hehe… payahlah nak murah keter2 proton.. sbb dilaporkan (The money to build these cars is reported to be coming from parent company Proton. Investment will total £770-million) .. huhu banyak tuu…. dalam pound tuu..

  73. Aik..bukan keter tu Mitsusbihi punya ke..apsal dalam pound bukan dalam yen…ada sumber tak…

  74. nie kot info tu 😉

  75. bang.. takde lagi gambar2 terkini sensasi waja lencer kita tu.. hha haa

  76. bang.. takde lagi gambar2 terkini sensasi waja lencer kita tu.. mai la kita konsi.. ha haa

Tinggalkan komen