funtasticko design

http://funtasticko.net

Spec Sheet P3-21A!!!

105 Komen

Tu dia spec sheet P3-21A. Soft launch & tempahan untuk model ini telah dibuka sekarang. Yang paling menarik harga yang diumumkan oleh Dato Sri Syed Zainal tadi ialah RM62,000 sehingga ke RM75,000 (ini cuma tentative price – harga sebenar akan diumumkan semasa pelancaran dan semestinya akan lebih murah). Model ini bakal mempunyai 3 variant, Executive –  1.6 IAFM+ manual 5 kelajuan & 1.6 IAFM+ CVT (6 kelajuan) & Premium 1.6 CFE (7 kelajuan Pro-Tronic).

105 thoughts on “Spec Sheet P3-21A!!!

  1. thanks to bro viperz982 sbb upload spec sheet ni…..

    • TERBAIK BLOG NI. semalam masa g order mintak fotostat 1. bgs org situ dia tak nak bagi. jaga amanah. hehe. ingat tak dak da peluang nak tunjuk spec kat org lain, tapi alhamdulillah tuan punya blog baik hati tayang di sini. nak copy siap2 sblm dibuang.

      bila tengok spec tu beza ketara spec antara executive dan premium. part plg besar of coz la enjin CFE, 7 speed Potronic plus benda2 elektronik yg memang susah sgt utk dipasang di luar. So pandangan peribadi berbaloi2 ambil yang premium spec. mana nak cari beb RM 75, 500 semua ada dalam tu. spec dah nak sama level VW Jetta beb. Try check harga Jetta?

      usha berita pula semalam DSZ cakap harga ni belum muktamad lagi. Style dia cakap cam ada lg kejutan. Nampak ke arah lagi murah. Kalau betul ramalan saya memang terbaik la DSZ and team. apapun harga ni da cukup terbaik cumanya BNM yg kacau stim sikit. hope dipermudah peluang aku memliki kereta ni. best tengok video2 tu. MALAYSIAN PRIDE. ya im proud of you Proton

    • yeah…7 speed ProTronic boleh pasang kat exo CFE??? mcm best je

  2. masa booking td SA ckp dkt kilang ada 3 ribu unit dh ready. so x lama lps launch blh dpt la kereta ni

    • ye ke, sembang dgn eng td dia ckp br f3 (fasa last pre-pro), nxt week br mass pro.. hmm mana st ni info btl

    • nampak sangat info SA tak accurate.

    • harapnya kualiti pemasangan ditingkatkan, supaya semuanya tahan dimakan zaman, material aku rasa dah ok…

      • Yup, setuju, harap kualiti setanding teknologi yang dimasukkan. Kualiti cat mcm yg jadi isu kat posting2 sebelum ni harap dpt diperbaiki lagi. Bukan apa, komen dari pengalaman sendiri, exora baru keluar dah kena repaint.

        Proton ni dah boleh ok sebenarnya, aku percaya kereta baru ni mmg best, cuma improve kualiti pemasangan dan after sales service, baru mantop keseluruhannya.

  3. sdey r sbb bkn leather seat utk premium line…mcm neo high line sye dlu….yg lain stylo milo…

    • mungkin proton nk control harga yg premium , kalau ada leather seat mungkin harga akan bertambah tinggi…..

    • nampak gayanya, takyah tukar la waja aku, waja aku leather seat dia mmg baguih… hahaha.. nak sedapkan ati aku je.
      aku mmg ada rasa nak tukar kreta, tapi aku pikir nak beli SUV la plak. so, tggu dulu la nampaknyee..

    • sbb xde leather seat lah aku kena consider balik nk beli ke x kete ni… Tp nmpk mcm x jadi.

      • Bro, leather seat blh pasang sendiri nnti…

      • kalu yg executive variant leh la bro pasang lpas bli..tp klu versi premium memng x leh bro sebb ade side airbag kat front seat…nnti jd function failure

  4. nama mcm confirm PREVE je

  5. lorr..bkn leather seat ke? Pttnya premium kena leather seat brla t’serlah Premiumnya huhu… a bit dissapointed bcoz of that..but overall this specs quite promissing..looking 4ward to book this car wif my future plate WWW**** 🙂

    • leather nanti untuk versi “prime” kot.. mana tau kot depa bagi 6 airbags skali utk p3-21a prime. hehe

    • myb ada sebab lain proton x kelurkan utk leather seat myb sebab harga…tapi kalau kita tgk honda city full spec punya pon x pakai leather seat…fabric kalis air jugak…

    • ade feautures yg tetinggal utk P3-21A tutamenye (Leather Seat)..

      – Tunggulah Proton P3-21A SE atau Proton P3-21A Elegance.. 😀

  6. fuel consuption bukan main jimat!! biar btul

    • executive 5 speed manual lagi kuat minyak dr executive cvt?mcm terbalik aje..

      • hmm rasanya betul latu kot.. sbb cvt mmg lagi jimat minyak. bak kate DSZ, “pay as you go” huhu

  7. bro cam, sy dh emel ke bro pic2 yg menarik ttg p3… 🙂

  8. horse power 103 je? Hmm..

  9. itu bukan hp bro, kalau dalam hp = 138 hp sama macam exora bold….

  10. Oh..kesilapan ^_^ tapi sedikit kecewa seat bukan leather. Mungkin nak minimum kan kos tapi jika leather seat aku tak kisah harga RM 80 000 🙂

  11. same engine flx se
    1085kg vs 1325kg

  12. Iafm+ power lagi kurang dari iafm lama ke?…..persona e(110hp)….p321a(107hp jer?)….

  13. fabric trim untk semua variant? wah akan jadi point basher ni….bg aku mmg nice kalau dapat leather trimming…tp ada pro n cons dia…bukan nak back up proton…tp pendapat aku fabric lbh sesuai dgn cuaca dekat malaysia ni…kalau kete jemur tgh panas..pastu nak drive kete seat leather…mau terbakar punggung…pastu lg attitude penjagaan kereta org M’sia(pakai tau maintain x tau)…leather ni kene maintain…tiap2 bulan kene apply leather treatment …kalau x kaler dia akan senang faded and worst case scenario merekah….jadi kalau diberi pilihan…aku lbg prefer fabric dari leather….mayb proton designer can try mix fabric and leather…mungkin menarik

    • fabric kalis air kan? kire ok la..kalau parking tgh hujan pastu berlari masuk dalam kereta xlah basah sgt seat kan? sy xsuka leather seat..cume kalau fabric cepat kotor..xtau lah kualiti fabric seat p321a nie cmne kn

    • yap… tepat sekali…. leather seat tak jaga jadi lusuh.. yg ni pakai fabric bukan yg mcm previous model dulu2 tu.. sama mcm honda city, jenis kalis air kan? tak nampak jelas apa nama dia tulis kat atas..

    • kalau ikutkan kefaham kita ada lagi 2 minggu untuk launching sebenar, mungkin komen dan kritikan kita sekarang ini dapat mengubah apa2 kekurangan yang ada. rasanya kalau leather seat itu sudah ada datanya dan vendornya, maka bole lah di buat dalam 2 minggu lagi insyallah. atau pun mungkin variant “prime” akan di umumkan dalam 2 bulan lagi?

      • dalam masa 2 bulan nak ubah spec seat… susah tu….vendor dah start buat dah tuk mass production takkan mau tukar. lagi pun kalu ada leather jer 6k harga naik. coz tu harga leather tuk inspira masa aku tnya kat luar….

        dah sebijik harga motor tu

    • benda macam tu bukan isu besar. i lagi suka tanpa bodykit ngan leather seat. pasang di luar boleh pilih material lagi berkualiti dan design lg berkenan. cuma harap door trim tu biar lah leather. plus harga pun leh control

    • Tak dak anak takpa la mik fabrik. Kalau ada anak sendri mau ingat laaa

  14. OFF TOPIC

    Nak tanye bro Campro ni.
    Saye ade nampak 2 orang laki kat pentas pertunjukan kerete P3 n Persona tengah hari tadi.
    Sorang tu pakai baju Funtastico n sorang laki pakai baju Harimau Malaya.
    Yg pakai baju Funtastico tu ke bro Campro ?
    Ingat nak tanye. Tapi macam busy borak ngan sorang staff proton.

    • LAAHH X TEGO SY SKALI BRO….

      HARIMAU MALAYA TU ADALAH RAKAN KITA DISINI JUGAK………….RAHSIA..KNE TNY BRO CAMPRO..

      BRO CAMPRO..SESWAI LA KLU EVEN CM NI KITA GATHER SEMUA TEAM FD KITA…

      P/S: JELES BRO AD TSHIRT FD TUH…

      • bro syntium, nanti sy buat t-shirt tu sebagai produk baru funtasticko..dalam proses r&d lagi tu, nak tengok ketahanan ink dia, baju tu sy print guna teknologi DTG (Direct to Garment), terus je cetak atas baju… kalau buka untuk tempahan nanti sy umumkan kat post baru ye.. tapi harganya memang lebih mahal daripada silkscreen biasa, tapi tak perlu buat blok.. 🙂

      • kalu pakai bju FD ritu mesti boleh join skali (media undercover)..haha

    • sy la tu, biasalah semalam ada tugas nak dibuat… terpaksa la buat2 sibuk, hahaha…

  15. erm, baca post sblm nih, ada perbandingan forte 2.0 n forte 1.6 punya spec n pricing,ops silap,naza forte. Klu forte,ada tambahn 10% ckd tax,tp nasib baik naza forte, tax equal.

    Seingat hamba yg cetek ilmu, kat naza website, 1.6 6speed forte hanya 2 airbags n xde esc n rega dia dlm 78k++. Tp apsal ada yg komen 1.6 ada side airbags, n esc? Seingat masa aku test drive forte ngan member aku yg lastly amik forte, mmg 2 airbags ajek n xda esc. Xtaulakan terlepas pandang.

    Ada banding ngan 2.0 naza forte dlm malaysia, p321a nearly on par with lack of 2 additional airbags, but forte doesnt have all bcm functions as p3,have some,not all.

    Tp perbezaan 25k tuh agak beso. Ride n handling is not forte for forte :-). 1.6@2.0 forte adalah antara value for money dlm pandangan akula. Tp kat malaysia,rasa p3 bleh compete.kat luar,xpasti,tp thailand aku rasa positif,indonesia,tgk keadaan snetimen camne. Hrp2 ok,kitakan serumpun.

    Yelar, digital aircond, dial aircond, serve same purpose,yg penting ada auto climate,xyah fiddle2 ngan button@dial. Mmg nampak lebih upmarket pkai digital, tp bg aku Lebih baiklah prtn spend kat tempat lain lebih better. Xtaula klu ada diff antara digital n dial, aircondnye,so,betulkan saya klu slh. Pelik gak coz lancer br pkai dial, tp seingat aku,wira member aku, enjin mivec, dash halfcut lancer 90an,pkai digital. Dunia dh terbalik@mitsu undur kebalakang?

    Mgkinlah klu org malaysia bleh trime rega 90k, blehlah bg leather trim, digital aircond n additional 2 airbags. Tp baca forum2 kat sini n lain2 forum,klu p3 nih lebih dr 70k, dianggap mahal. Ssh lor, sume nak murah, tp lain nak byk. Lainla klu kat malaysia xda tax kenderaan, blehlah prtn jual murah n kete2 lain pun murah, tp impossible :-).

    Erm, soft touch plastik,mmg dh rasa n pegang,texture cam exora,tp softlah,exora hard. Kat upper dash, door panel atas n tmpt switch pwrwindow,2 spot soft touch.

    Mmg xsoft mcm pug@citroem@bmw, tp soft mcm forte,mitsu asx(klu tgk rega,taula knp asx mahal dr lancer gt,interior lg upmarket,ada soft plastic).

    So far so good, camne diaorg upgrade platform exora yg guna uhts,kpd hpf, mmg dialu2kan. Pastuh, ride n handling dept, ada tunjuk set suspension p3 n suspension damper tuning, klu tgk, brp byk menda daa yg terlibat, bkn seperti ah beng yg hanya plug n play. Xcaya, glah tgk sendiri kat bkt jalil, tambahkan ilmu anda.

    Tp kat brochure nih,cam ada kesalahan tang fc tuh. Bkn aper, biasanya prtn tulis ikut target,bkn test coz contoh flx cvt 1.3,target 6.0, tp test rasanya 90kmh dlm 5.6@5.8l. Tp dlm brochure tulis 6.0 rasanya. Mgkin fc yg cvt tuh 6.6l kot,sama ngan cfe@6.5l.

    Tggu official brochure n hrp2 xda ralat cam bold aritu coz ini global car,klu ralat jugak,harus dikritik

    yup,event yg menarik, tp perlu byk penambahbaikan. Hrp2 meka dengo komen2 n kritikan2 kome td coz rasanya dh kritik n komen kat org yg betul.

  16. KALU TGOK PD TEASER2 PREVE NI..SATU JE YG PASTI….

    KALU KITA LOCK ATAU UNLOCK PINTU KRETA…BKN LMPU SIGNAL YG MENYALA..TAPI LED LIGHT YG MNYALA UTK BLAKANG N DRL BELAH DEPAN…

    CANTIIIKKKK

  17. tp byk bdk rnd xda arini rasanya, familiar faces xda ngat yg bhagian rnd n project. Byk staf2 lain yg jaga kcuali bhagian motorsport. Dpt sembang ngan johny chako. Mmg simple orgnye,mcm dsz gak, n xsombong kat bloggers kecik cam kami. Gitu juga azlan othman, yg byk bg insight tntang design direction n etc, ada video knp design p3 camtuh netc,cume dia xtau brp byk akan cut masa launch nanti coz byk menda nk cite.

    Tuah adalah 100% prtn design, yg basednyer p3. Tujuan tuah concept, bkn utk production purpose, tp nak tunjuk kat public,diaorg bleh buat better design klu kos n engineering bkn penghalang. Skadar highlight kemampuan designer tempatan. Tuah bleh jd production,tp cost dia kan lebih tinggilah.

    Masa pen down design p3, collaboration antara italdesign n prtn design n juga engineering, pada asalnya mmg ada plan nak buat radikal design, tp memandangkan klu overspend kat luar, interior camne plak. So, kena balance out, n amik single graphic face yg menerapkan element ‘Timeless’ design, yg akan lebih relevan walupun dh eol. Design depan sbenarnya mmg diinspirasi dr gambaran harimau mengaum. Pasal p322, cukuplah skdr dh jd kebiasaan, hatch lebih sexy@sporty dr sedan dr segi design kbanyakan kete,so.p322pun lebih krglah, tp subjektif katanya.

    Sbenarnye elemen ini telah diterapkan dlm saga fl n flx, exora bold, yg membawa dna yg sama, klu tgk, transformasi dr flx, ke bold n akhirnya ke p3. So, transisi@transformasi design family face ini tidak dibuat secara drastik supaya xdalah bile p3 kuar, nampak terlalu lain sgt. Diaorg dh ttpkan theme, n ini akan flow ke produk akan dtg.

    Aku xpaham sgt psl design nih, tp dia ckp, team design n enginering prtn dh dpt mutual agreement supaya sng nk design future car,xdalah lari sgt dr kehendak engineering n faktor kos.

    Yelar, aku bkn mcm ada org komen design bdk tdika n etc. Klu rasa design cam bdk tadika, trylah apply job kat bkt jalil, diorg tgh open utk sapa pursue carrier kat sana,termasuk team design. Yg komen2 design cam bdk tadika n etc tuh, blehlah apply supaya design xjadi cam bdk tadika@uni dah. Jadi fluiditiditicditic sculpture akan dtg kete prtn. N ada booth design, tunjuklah bakat anda, tunjukkan cara yg betul buat design kete,buat sketching secara live, n ajar ckit bdk styling camne nak buat design 🙂

    Td dsz cam tergesa2, ada dengor ada egm dgn drb, jgnlah brite buruk udahler. Bg aku,dsz biolah kekal. Dia long term vision punye org, mmg nak nampak fruit,kenala tggu. Nampaknye mcm org drb nak launch produk nih jek, just tggu n lihat jelah. Tp bestkan, masuk2 terus launch global car. Terus nampak peningkatan prtn bile drb masuk.(bg org yg xtau n ikuti perkembangan prtn@majoriti rakyat malaysia.

    Drb dh umum,2 minggu lg akan announce new team mgt of prtn(sblm launch p3 kot). Masih berharap dsz kekal.

    • DIE HUMBLE SUNGGUH TD KAN BRO MAT…

      ERMMM..X SEMPAT BERKOPI2 TD….

      BILE BTOLAK BLIK KUANTAN?

      • sorry bro syntium5000. Mmg ada niat nak tt,tp coz rushing2 sgt sambil nk cr maklumat dgn org2 penting, pastuh dh lambat coz nak rush balik,kebetulan bdnpun rase cam lain jek coz duk dlm blk tuh sejuk giler,kuar, panas plak.

        Tp alhamdulillah, dpt gaklah menda2 n maklumat yg patut.

        Mgkin lain kali, bleh tt.

    • Yelar, aku bkn mcm ada org komen design bdk tdika n etc. Klu rasa design cam bdk tadika, trylah apply job kat bkt jalil, diorg tgh open utk sapa pursue carrier kat sana,termasuk team design. Yg komen2 design cam bdk tadika n etc tuh, blehlah apply supaya design xjadi cam bdk tadika@uni dah. Jadi fluiditiditicditic sculpture akan dtg kete prtn. N ada booth design, tunjuklah bakat anda, tunjukkan cara yg betul buat design kete,buat sketching secara live, n ajar ckit bdk styling camne nak buat design 🙂

      BRO MAT….SENTAP…:-)

    • Aku tadi try reply di forum sebelah tp komen tak kelluar pulak. Bukan apa, depa ni awat la bangang sangat, nak bash pun biarlah berILMU, ni dok bash kereta2 konsep yg staff2 proton buat tu, ala yg katanya utk inter-department competition ke apa ke tu, utk suka2 sambil menambah kreativiti. Padahal kat entry blog tu pun dah bagitau tapi biasalah org Malaysia ni kebanyakannya bangang tak bertempat.

      Mcm2 bashing katanya kompeni mcm Proton patut malu buat concept car camni, kedai ah beng pun boleh buat lagi bagus dr Proton, bla bla bla…
      Aku rasa nak jentik je muka sorang2, bukan marah sebab depa tak suka Proton, tu hak masing2 la, tapi marah sebab menunjukkan mentaliti org Malaysia ni begitu teruk! Malas baca tau nak terjah je..

      • Biase la org japanesse wannabe…bile proton buat,ade je komen ckp x lawa tak elok la..tp sebelom komen tu x tengak dulu ke design camry dgn civic baru?…lagi buruk aq rase…ingat dulu time inspira,kuat je kondem proton xreti buat design sendiri..siap kutuk dashboard leak sebelum launch..padahal dashboard same je dgn lancer….
        kalu pasal rebatch,mitsu asx peugeot dgn citroen pon rebatch model nie…biasa la nak jimatkan kos produksi..nie bukan tiru. nie namanya pakatan strategik..mitsu dpt tampung balik kos rnd…proton dpt kurangkan kos utk penyelidikan dlm pembinaan platform..xke tu satu situasi menang2..
        jd aq nak ckp kat org malaysia yg anti proton.jgn disebabkan kereta nie ade lencana proton korang ckp buruk..jgn sampai aq letak lencana proton kat viis dugong baru korang ckp buruk tp bile letak lencana toyota korang ckp lawa walaupon pade aq ia tetap seburok dugong biapun ia diletakkan lencana ferrari sekalipon…

  18. the kW/rpm for campro CFE adakah 103 atau 109? Confuse…
    Plus macam mana auto cvt punya fuel consumption lagi rendah dari manual?
    Top speed tu saja je dia cap, rasa mesti boleh pergi lebih punya.

    plus apa difference between kerb weight and gross vehicle weight?

    Harap pakar2 dalam FD ni dapat share/ transfer knowledge kat kitorang ni.

    TQ.

  19. why u no leather seat! 😦

  20. mmg xde reverse camera ke??

    • kalau tgk spec yg premium pun mcm xde, tapi spec yg ditunjukkan pada versi premium mmg mengujakan.

  21. utk local market knape tak guna cps utk variant exec. … hp iafm+ beza sgt dgn cfe….

  22. I just found out the spec list above is outdated.
    Just like that exora leak.

    More things to come 🙂

  23. compare 1.6 iafm+ with CVT and CPS with 4 speed auto, which one is better in term of pick-up or responsive? For fuel consumption i think CVT might be slightly better but it is still depend on driver.

    any comment?

    • based on experience..saga flx se 1.6…200 km/h tarak hal…pernah tekan 220 km/h…boleh pegi lagi…tapi floating..macam nak terbang bro…kalau enjin iafm+ 1.6 n gb cvt nie letak kat body neo memang terbaik……sure lagi mantop…sbb neo cps top lambat…dari segi pickup…cps a bit better..

  24. abg ipar aku dh plan nk amik P321A ni wlupun br amik persona elegance HLine thn lps..sbb aku yg ‘cucuk’ suruh dia tukar…heheheheheee…tp mmg b’baloi amik P321A ni…

  25. “There will be improvements to the management. There can be new faces, I will not discount the fact, and there can be old faces,” said group managing director Datuk Seri Mohd Khamil Jamil on Wednesday.

    “There is always a blend of old and new (faces) for continuity as well as for providing new ideas and talents,” he told reporters after DRB-Hicom’s extraordinary general meeting to get shareholders’ approval for its 42.74% stake purchase in Proton.

    CEO DRB-HICOM, Mohd Khamil bagitau kat reporter macam ni. Maknanya ada muka baru dan lama. Yang lama mungkin Dato’ Syed Zainal la yang berpotensi kekal. Nadzmi tu boleh lah jaga badminton dengan bas ekspress sahaja lepas ni. Kemungkinan besar Lotus ni memang DRB-HICOM akan lepaskan. Tapi sebelum lepaskan harap dapat patentkan dan takeover engineering know how ke proton terlebih dahulu. Lotus ni british pun tak mahu lagi sebab rugi memanjang.

  26. Nampaknya Proton ambil juga idea-idea commentator kat sini. Banyak akronim telah digunakan dalam branding feature-feture dalam P321A ni.

    1. RESS – Reinforced Safety Structure, macam RISE (Mitsubishi), GOA (Toyota)
    2. PROTRONIC – Porsche guna TIPTRONIC

    Tunggu yang lain-lain pula lepas ni.

  27. Wah, yang paling baseline pun ada 15′ alloy rim? Spec sheet ni tentatif jugakah?

    Ketiadaan leather seat. Saya tak kisah. Sbb memang tak suka leather seat – panas.

    Teruja nak test drive.

    • wheel 16 alloy, bro salah kolum tu, yg 15 tu utk disc brek.

    • Ha yelah, saya salah baca.

      Baca melintang, ingatkan 15′ tu alloy rim. Haha.

      Jadi standard semua varian dengan 16′ rim. Yang varian premium tu kalau letak rim 17′ macam mana? Ingat enjin dah turbo, patut boleh cope rim 17′ kot.

  28. Y dont hv leather seat!! grrrrrr 😦

  29. Harap ada Standard Variant kalau Proton nak tambah jualan, sub 60k boleh tarik pengguna yg nak beli myvi kepada proton

  30. i like…maybe i dont like the back light much…or the CVT box..but overall its looking very good. looks really classy n well made…

    interior with touchscreen looks seriously expensive..not cheap look. even in natural lighting looks awesome.. im glad they got this right!

    way to go…prove to us all the 30 years is not wasted..go go go!

  31. lebih bagus kalau premium line dilengkapi leather seat. alasan nk control harga tak kukuh sebab yang beli premium line rasanya tak kisah kalau harga ditetapkan antara 80 ke 85 k sbb golongan ini memang mampu. sedangkan dugong type s pn ramai je beli padahal spek jauh lebih rendah daripada p321a premium..

  32. Macam byk je benda x tepat psl brochure ni lagi2 bab enjin ni.
    top speed CVT 170kmh je kalah dgn persona dh pun.

  33. hehe ramai nk leather seat nih, aku pakai kat waja aku, aku rasa tak la panas sgt, dgn tinted , klu lama2 berjemur pun , masih ok lagi, tambhn pulak aku dok ofis aircond sejuk betul…klu kena panas leather seat tu, kira cam lega ckit..

  34. Kalau aku dah angkat P3-21A yg premium CFE:

    Aku nk tukar & modefied:

    – Tukar seat (fabric) kepada seat (High Grade Leather) & (Leather Trim di pintu)
    – Tukar rim yg lebih mantap & lebih besar iaitu dari 16″ kepada (Rim 17″ ATAU 18″)
    – Tukar (Bodykit yg baru) ATAU tambah (bodykit spoiler)
    – Tukar pedal yg baru iaitu dari pedal biasa kepada (pedal sport aluminium)
    – Tukar spoiler baru yg lebih besar seperti (Wing Spoiler) ATAU (GT Spoiler)
    – Tukar Tint baru yg (lebih gelap paling kurang 50%) dan (diikhtiraf kualiti yg tinggi)
    – Tukar mentol baru yg (HID dkt headlights sekurang-kurangnye 4350k)
    – Tukar mat yg baru dari (carpet mat) kepada (coil mat)
    – Tukar (hood baru yg lebih sporty)
    – Tukar (exaushast yg baru lebih sporty & lebih besar)
    – Tukar knob Air-conditioner control (chrome) yg mcm Inspira

  35. pendapat saya, pemilik yg pakai persona H-line, or waja CPS sekarang, lebih baik ambil versi premium kalau nak beli kereta ni. sebab versi premium mmg lebih tinggi specnya.

    Kalau setakat nak upgrade ke versi executive rasanya mcm tak berbaloi sangat. cuma nampak gah sikitlah sbb pakai model baru proton.

    Dan biasanya, harga ni boleh rendah beberapa ribu lagi. Mungkin proton tgk feedback dari pengguna dulu.

  36. off topic. Kat pt, dh ade jwatan br, qc deparment, memeriksa quality kenderaan melalui video teaser :-). Xderla plak aku tgk teaser kete lain depa nak check, tp klu prtn,sampai teaserpun bleh check quality, perghhh, esok dah launch, xyah tgk kete kat showroom n test drive, gambo kuar kat pt akan jd qc diaorg, diaorng akan check sampai tau lebut ke keras, kualiti x kualiti, laju x laju kete nih, berapa beso gap die n etc hanya tgk kat gambo ajek :-).

    • betul tu. sekarang ni megapiksel dah berpuluh-puluh, gunakan manfaat teknologi.. nano technology bukan awan nano.. haha

    • Yang nak mengata tu akan terus mengata bro mat.. Dah takde kerja lain diorang tu. If dat mks em feel gud, let dem be.. Tin kosong semua tu, mana tau poket pun kosong. Kancil 2nd pun mungkin tak blh mampukan diri utk beli.

  37. Rata-rata nak tukar leather seat… tapi bila tukar saya rasa auto warentty airbag batal…so cam mana….

    • warranty airbag void ke jika ganti ke leather seat? aku pun tak sure knp proton tak letak leather seat pd model premium. mngkin ada org yg leh tanyakan.

      • Jgn lpe kete ni ad sideairbag pasti ad reasons knpe proton pkai fabric je. Kpd yg ske hati je nk modified sne sni fikir2 btul everything that happen must have a reason. Team rnd proton sme buat study sblom applied kt kete…

  38. masih hydraulic power streeng ke? kata dulu EPS.. huhuhu.. mesti masih pakai timing belt ni.. betul tak?

    • Ad mslh ke pakai timing belt? EPS mmg bagus sbb ringan tp handling ad effect. Kurg sedap utk ambik corner, ago ssh nk alter EPS supaya sedap bawak. BMW pn amik mse lame untuk rnd spya steering feedback bagus mcm hydraulic steering.

  39. WOW! soft-padded dashboard! Last time it was seen was in the waja and of course perdana.

    I think they almost got it right this time around! Bravo proton!

  40. nie yg korang bising,skg da kua..

  41. Ad perbezaan x antara engine cfe kat p3-21a dgn cfe kat exora bold?..samada dr segi setting/ tuning atau dr segi komponen engine..adakah sama 100%..mohon pencerahan dr bro2 sekalian…

  42. nama model ni Proton Espire..

  43. td bukak blog pembangkang..diaorg pun memuji2 p321a..kalau x dulu punyer lah kutuk proton kaw2…

  44. Dah tengok video-video dari youtube yang promote P321A..

    tapi kecewa tiada pun memaparkan kemantapan Proton Ride & Handling..

    kalau dulu iklan Persona, ada orang bawak Persona dan ambil selekoh dengan mantap sampai ke hospital, rupanya ibu mengandung..

    Kenapa Proton with Lotus Ride n Handling sedap dibawa sebab kemantapan Ride & Handling tu..kalau benda tu terlepas pandang, agak memalukan..

    Features lain yang dipaparkan tu dan ok..

    • Mmm… mgkin kali nie prootn nak tekankan new teknologi dlm barisan prootn baru n prestasinya yg luar biasa. sebab tu RnH tu tak ditekankan dgn beranggapan RnH by lotus mmg dah sinonim dgn proton, so diorg nk highlight benda baru2 ar plak. Tentu ar lebih exciting kn? 🙂

      cheers!

      • Bukan apa, ni first global car..sepatutnya ni lah 1st step mempromosikan secara global Proton Ride & Handling… orang kebanyakan sinonim dengan Lotus Ride & Handling..

        forumer FD tahula Lotus Ride & Handling tu same je dengan Proton Ride & Handling, tapi yang tak baca forum-forum dan blog tak tahu..

        tagline “Committed to be better” tu boleh dipuji, sebab menunjukkan rasa rendah diri dan berusaha yang terbaik nak puaskan hati pelanggan.

        apepun, sama-sama menantikan kelahiran new born baby tak lama lagi.

  45. sebabnya….. proton takleh release lagi rupa sebenar p321a.. sebab tu takda shoot amek lap corner…. huhu.. kot la..

    pada pendapat aku proton pnye marketing department ni kena improve banyak. produk mmg mantap dah tapi iklan, brochure, promotions etc sumtime tak cukup bagus.

    example, exora bold pnya brochure pada pendapat aku tak perlu letak 0-100 time sebab dia MPV bukan kereta sport. satu lg, nama CFE tapi antara 3 variant, yang CFE tu yang paling banyak makan minyak. walaupun betul beza dr segi performance, its just looks like sumthing wrong. huhu..

    • bagi je sprint century bold tu, bagi je sampai basher takde modal nak bash, klu tak bagi, nnti kata underpower la , enjin kecik letak kat body besar la, apa2 lagi la

  46. The design just so so, not too bad & too good. How the quality?..just wait and see..

  47. takde reverse camera ker?

  48. Baru balik dr bukit jalil. Hari ni mmg ramai org. X cukup tgn sales proton. Aku da book kete ni, premium line sbb diorg kata guna nappa leather seat. Dia sndiri da tgk mmg premium spec dpt leather seat. Tp klu launching nnti bukan leather, tpaksa la cancel the booking 🙂

    • dalam brochure tulis fabric seat. salesman pun ckp leather seat pd sy. rasanya dia tak baca kot brochure. sbb bila sy baca yg edisi download ni br perasan. spesifikasi nya list tu sy tgk tp ntah camna tlpeas pandang dkt seat tu sbb excited ngan spec lain.

      pepun memang berbaloi premium. tambah je RM 7 ribu dpt enjin power, 7 speed, paddle shifter, 2 plus airbag, isofix dan segala mak nenek benda2 canggih pd Proton. mana nak dpt beb

Tinggalkan komen