funtasticko design

http://funtasticko.net

PANAS : Exora BOLD siap sedia untuk dihantar!!!

149 Komen

Ini membuatkan anda semua semakin teruja selepas gambar “leak” P3-21A. Menurut pemberi gambar & info ni, Exora ini bakal dikenali sebagai Exora BOLD. Dikhabarkan menggunakan enjin CFE dengan CVT. Selain BOLD ada lagi versi PRIME melengkapi barisan variant Exora FL ini nanti (saya tak sure lagi info ni betul ke tidak). Enjin cover Exora ni siap ada tulis CFE lagi & lebih menarik rekaannya. Exora ni sedang berbaris untuk naik lori katanya, ada kemungkinan ia dilancarkan dengan Saga FLX SE 1.6. Terima kasih kepada bro yang email gambar ni, dia nak identitinya dirahsiakan. šŸ™‚

* luas mulut Exora BOLD ni, hehehe.. macam Mazda 5 sekali imbas…

149 thoughts on “PANAS : Exora BOLD siap sedia untuk dihantar!!!

  1. aku tunggu yang CFE bila nak kluar ni..

  2. opp silap baca ingatkan CPS tadi hehe šŸ™‚

  3. cantek..memang cantek…

  4. nampak gayanya blog anda semakin panas..

    • ter”bakor” semua orang kat sini dibuatnya, hahaha…

      • Forum sini makin rancak, pihak proton perodua dll buka mata , beri peluang bro camp first preview+test drive+motorshow tour. Dan pada member2 support la funtastiko dgn spy shoot terkini. Mungkin bole wt gathering untuk kenal mengenal?

      • yess.. kalah la blog poltan nnt. kekeke

      • mcm ku tahu jer lokasinyer nie.. coz kereta ni tak keluar lagi kawasan kilang… tp dia dah parking luar kilang… mcm tu ekk.. hahahaha.. yg bagi gambar jer tahu kot…… tp mmg smart.. tukar bumper jer dah jadi more elegance tanpa compromise engineering factor…

      • Rasa2nya saya tahu port ni,ini dalam kilang S.Alam dkt ngan Rnd gak kan,masa Family day PROTON sy dh tgok tmpat ni..heheh

  5. thorBAIK!!!!!!!!!!!!!!

  6. Smart la facia bold ni

  7. Mmg BOLD sggh.. Agknye nm dia pn kbtln staf proton trsebut kot.. (sj buat cite) šŸ™‚

  8. tahniahhhhh kepada tuan tanah blog nie… aku kalau ada kabar2 angin sinilah tmt PerrrrTaaamaaa aku jengok ulu hehe.. anak sape niei… cayalah.. sku suke ummmuahhh

  9. ade turbo x exora BOLD ni???

    kalo xde keciwa la…sbb pick-up same je mcm dolu2…

  10. nampak ganas tapi comel macam tersenyum

  11. Like, like like…design camnilah kite nak….ganas!!! Napelah P3-21A tak wat cam ni….elegan n sporty

    Nak tanye CFE ade VVT tak? CFE+VVT+CVT+ESP=complete car…

  12. fuhhhh mmg panaaaaasssss terbakarrrr
    exo aku da tau bumper tukar…rim tukar, interior kaler lain, klu gmbr distort pun aku tau rupa sebenar mmg cun tp yg penting cvt dan ada versi cfe, harap kuar terus yg 156(?)hp kasi hantam sama itu mpv lain..huhu
    apa pun exo mmg best utk org yg dah ada keluarga

    • Yeke 156hp bro? Kalau 156hp, ni dah level Peugeot 5008. Deras kat highway ni..

      • senang nak citer kan….. apa yg aku dengar member2 aku cerita.. pecutan exora nie sama mcm kita bawak myvi….. tp dalam kereta yg besar… 205NM tork… mmg besar n pwer tu…. kereta besar nie hp tak penting.. yg penting tork tu mcm kuasa diesel.. hp rendah tapi tork tinggi…

      • safe to say 15x kot

  13. fulamak terbaik r proton exora bold nih!

    ada foglamp ke tak yer? tak prasan…

    • yg ni mungkin tak ada…mgkin base line kut.. pndapat saya jer la :)..lgpun spoiler blkg pun x nampak…

  14. Cantik bumper….

  15. kalau tengok2 balik mcm mazda pun ada dah. Smile facia.

  16. kalu tgk nie model FL.. enjin CPS biasa takde cvt… tp aku suka dia tersenyum lebar… hahahahaha….. CFE rasa semua rim 16 inci for safety… renung2kan selamat beramal

  17. kalo ade turbo bolela tapau wish…heheh

  18. pasni ramai la exorian yang tukar bumper..hehe

  19. rupanya nampak weird ( nampak agak cute skit sbb nampak mcm compact )…tp tak sangka just tukar bumber, rupa model2 proton totally different…

  20. low line CPS manual
    medium line CPS manual
    medium line CPS auto
    high line CFE CVT
    premium line CFE CVT

    brpla premium line…mintak2 jgn mahal sgt…nk rase gak krete full accs…

    • 80k-85k

    • bro yuri, dgr bro the king ckp cps n cvt,dh xda auto mitsu. Dszpun penah ckp,pasni sume kete prtn start flx pkai cvt,xpkai auto dah. Bleh cnfirmkan x camne plak cps ni pkai auto plak? Tqvm.

      • ni namenye proton ngabeskan stok g/box auto
        turbo utk High dan Premium line sahaje
        yg lain sameje
        yg CFE je turbo
        CPS tidok
        turbin agak besar beb
        tgk sensor dia max 2.0 bar
        gilerlah!!!

      • noted…. ic…
        ade meter tmbhan ke kat combi nk tgk pressure?

  21. x kisahla ape line pun janji ade teboo…kepish2…

  22. Tak sabar tunggu harga dia.. mungkin kena harga tu menarik saya pun nak satu!!!! skrg kalau tgk anak2 muda pun dah ramai main MPV.. mcm2 dibuatnya.. yg tak tahan ada jugak convert ke 4WD…. entah apa rasanya. mungkin mcm Alphard kot. MPV nih utk jangka masa panjang bagi saya sangat berbaloi…

  23. Good Job ade variasi untik di baca, blog anda wajib untuk saya buka setiap pagi.

  24. i’m basher!!!!
    uhhhhhh…cunnyeeeee,i like u exora from da deep of my heart,my first love, uwaaaa….
    DSZ tahniah, n to all protonian gud job, syg malaysia!!!

  25. Pingback: Proton Exora Bold versi CVT dan turbo kini sudah tiba! | Blogger2u

  26. exora bold, where no exora had gone before

  27. oh, dengar citet dari dalaman, model tuk CFE ada reverse camera.. btoi ka? sapa2 bleh confirmkan? tak hebat laa reverse camera ni bg sstengah org, tp itu new function yg proton bakal adakan utk next2 h/line modelnya kot…

  28. saya suka sangat!!

  29. Offtopic, perlukan pengesahan.

    1) Neo akan keluar special APRC edition tahun depan? Dgn enjin CFE ke?
    2) Production line utk Neo dipindahkan ke Shah Alam?
    3) DSSZ dan Dato Nadzmi nak beli share Proton?

  30. Dari jauh nmpk mcm hamster comel sedang tersenyum sambil menampakkan lesung pipit kiri kanan. Nicely done..
    Semakin menampakkan identiti Proton, design direction dah mula nmpk.
    Pagi2 mesti bukak blog ni dulu!

  31. turbo dh mari…blehla tapau wish caldina leps ni..

  32. serius cun..nmpk tersenyum kete nie..

  33. Salam & Annyeong kepada semua,
    Pada minggu lepas 9/11/2011, saya bertemu dgn kereta Exora Turbo ketika mengisi minyak di BHP R&R Highway Pagoh. Sempat juga berbual dgn 2 pemandu Proton Exora Turbo. Dia memceritakan kereta ini memang power sama mcm kereta berkapasiti 2000cc.
    Kemudian saya beredar menuju ke JB. Ketika saya memandu pada kelajuan 140-150km/j, secara tiba2 di datangi oleh kereta Ezora Turbo. Anggaran saya kelajuannya 170-180 km/j dan nampak sgt laju. Paling sy respect ialah ketika di selekoh highway Yong Peng Utara ke Yong Peng Selatan, kereta ini nampak sgt laju dan begitu stabil . Selalu kereta model T&H akan slow di selekoh ini tetapi tidak kepada Exora Turbo.

    So tahniah kepada Proton dan kepada rakyat Msia ” U can Say Good Bye To Japanese Car”.

    Salam. Gracias. Ghamsa Hamnida.

  34. Pada pendapat korang semua… rasa model CFE ni ada pasang
    Variable Valve Timing tak..( teknologi VVT )????? penggunaan minyak petrol lebih efisien..

    • mmg ada.. kalu tak susah nak dapat tork yg tinggi… mmg tak sama dengan campro cps dengan iafm plus biasa

      • kalau macam tu baguslah enjin ni ada vvt….mmg Excellent value for money !

  35. still pasal saham Proton naik mendadak tiba2 tu..
    rupanya ada rumours lain
    ada analyst kata samada Nissan, DRB Hicom atau DSZ n geng nak beli saham Proton
    pastu ada gak kata Proton nak sign agreement ngn Mitsu utk kuar model baru (extra drpd agreement baru2 ni)
    more rumours and speculation, exciting!
    http://www.btimes.com.my/Current_News/BTIMES/articles/20111117002408/Article/index_html

  36. masih menunggu komen yg bakal keluar…yg berbunyi
    ‘hek eleh,bumper mcm tiru myvi extreme’….hihi…

    anyway,mcm tersengih pun ada exora bold ni..
    lg yummy klu taruk DRL…

  37. Wa… kudos to p1 team… & the paparazi… hidangan yg menarik… exora best..

  38. fuuuhhh.makin terbaik la proton..nampak makin berani..nice job!!

  39. hahaha, ade sesuatu yang menarik dengan proton di austria.

  40. nasib aku x jd beli wish 2nd dulu…kalo x mesti nyesal gile hehe…

  41. Kalau Persona r guna side vent mcm ni kan ok, namapk sporty sikit

  42. cite ape yg best kat australia tu.cecite…cecite..

  43. Bila nak tukar tajuk atas tu jadi “Exora BOLD dibuka untuk tempahan”… x sabar rasanya… betul ke mid Disember skali Saga SE..

  44. vruuuuuuuuuuuuuuuuuummmmmmmmmmmm…kepishhhhhhhhhhh…..vruuuuuuuuuuuuuuum

    *tetiba dh terbayang bunyik terubo CFE ni…

  45. hear that proton will still continue satria neo. i think proton should use cfe engine in neo starts 2012, this to ensure satria neo as a true sports car.

    proton should understand this clearly. satria neo have a wide range of fans. specifically, they bought it because of ‘sporty’ , family man bought it,,its a pocket rocket second car.
    not to mention a just marred or singles who want a sporty drive for good reasons.

    they love the for the fast sweeping corner and they love the for a long hour driving.
    both combination really need an engineering package for a quick engine response as well as low engine speed at fast highway cruising. this can be achieved by a good selection of transmission with cfe engine.

    2 doors is no issue, that what satria neo is meant to be. purposely sports.
    so adding to ingredient, i would say CFE engine with 6 speed will give it the best taste of a street sport hatch …,power, economy and smile.

    please understand us dear proton.

  46. hear that proton will still continue satria neo. i think proton should use cfe engine in neo starts 2012, this to ensure satria neo as a true sports car.

    proton should understand this clearly. satria neo have a wide range of fans. specifically, they bought it because of ā€˜sportyā€™ , family man bought it,,its a pocket rocket second car.
    not to mention a just marred or singles who want a sporty drive for good reasons.

    they love the car for the fast sweeping corner and they love the car for a long hour driving.
    both combination really need an engineering package for a quick engine response as well as low engine speed at fast highway cruising. this can be achieved by a good selection of transmission with cfe engine.

    2 doors is no issue, that what satria neo is meant to be. purposely sports.
    so adding to ingredient, i would say CFE engine with 6 speed will give it the best taste of a street sport hatch ā€¦,power, economy and smile.

    please understand us dear proton

    • not just an spec upgrade but also a total major facelift.. the design cue on p3 and exora bold should be implemented… even there are alot of cool signature bodykits for satria neo but it is already a dated design.. its time to gave it a fresh look (hopefully next year maybe?)

      • ased for new car design instead… but the market for two door hatch is too low right now… like VW golf.. majority of the car will be 4 door version… PROTON is seing this trending …. but who knows if there is a good news later … :p

  47. Exora ‘tersenyum lebar’ menanti tuan baru. makin banyaklah Exora Krismas dengan Chinese new Year nanti.

  48. nie.. bukan senyummm lg bro… tersengeh sampai ke telinga tu.. hu hu..

  49. serious lawa.. pulak dengan turbo.. memang confirm la nak upgrade gua punya myvi.. šŸ™‚

  50. Bro campromania

    Cek email ko..

  51. ehh.. aku pon nak nak nak… anter le kat antey

  52. bro Nazz anta gambar paspod terbaru kat tuan tanah ea, comelnyeeee,hahahaha

  53. apa yg cantiknya? bpnet cover melonjong ke depan mcm t korang kata cantik?
    tk faham saya.
    warna emas tu mmg cantik.
    exora? Serupa tu ja dari first batch. Gabak.

  54. kete proton tak photogenic (pinjam kata2 bro). Tengok depan mata mmg lawa

  55. dah macam blackberry bold dah aku rasa

  56. Mantaplah blog ni….memang kaw2 punya info..insider pun byk bg hint..

  57. nak tanya lagi…. CFE tu sistem turbo proton atau sistem lain dalam enjin campro?

  58. wah tercabar innova kalo kuar exora ni…

    mantoppp…walopun aku bukannye suke sgt design exora ni…

    tp aku suke harga dia….he3

    side mirror auto flip x?

  59. Keta Karan ke nie? RM82K kot?

  60. Design bumber yg asal lg nmpak ‘familiy car’ dari BOLD nie.. nmpk ‘kasar’ sket luas ternganga..heheh

    bile bace komen2..Sikit2 nk sporty..xfhm le org Malaya ni..nk guna utk family pn nk gaya racing jgk ke? bukan semua org suka rekabnetuk agresif..sporty..bg sesuai utk golongan sasaran lah.. Exora kbyknna utk gol ber anak pinak..umur dh pertengahan.. xyh le nk consider design ‘budak2 sporty’ lg… siap interior ade tempel2 kaler red/orange.. aduhhh… xboleh ke match dgn warna lembut mcm keta Jepun?
    iyu pasal lah Avanza wpn handling ‘melambung’..still laris..sbb penampilan sesuai ikut golongn..

    ini asyik2 sporty2..rally..mcm semua jalan raya kt malaysia ni mesti Litar Lumba.. pdnlah kelaku most of pemandu Malaysia ini ‘samseng’ dan agresif di jalan raya…then byk accindent??

    klu PROTON duk ikut ‘selera’ mat keta sport kg ni..sampai bilapun PROTON xboleh jd jneama GLOBAL!!

    • bro, sporty tu kehendak org . Bukan proton suker 2 buat. So kalau mcm tu, What happened to old ladies car yg diubah bagai kereta drag racing. Bro tahu kan.

    • ni utk org muda la plak kot, sblm ni dh cater utk family…
      dan utk org yg lbh suka brownish interior
      utk family pun ok…sbb proton takde trim kkhas mcm keta premium mcm bmw / merc. keta2 tu ada trim sport la apa la…

  61. ishh… ko nie tak baik ckap mcamtu tau,,,, mungkin 10% je org nak yg biasa..
    sbb alang2 beli baik yg dah mekap kan senang.. biar bawak mcm sipot,,, janji nampak Spotyy.. yg gitu gitu…

    • soriler ade ckp tak baik ke? maaf bro.. sekadar luahan pendapat…
      mmg makeup tu ok jer..cuma bg ade piliha variant..

      anyway PROTON should look at how to impress a FUTURISTIC design..rather than SPORTY design… lain tu bro..

      Vellfire/ Alphad ‘digeruni’ atas jalan krn ciri2 futuristik design dn performance.. konsep Toyota jelas..

      • vellfire/alphard jg digeruni utk didekati kerana floating/soft driving. majority of my wealth frenz reject bila sbt those big mpvs..

  62. hehe org mude2 pn minat keta family..so PROTON pn akan sedaya upaya men’sporty’kan nya jugak..

    sbb handling EXORA klu sape2 dh drive bleh tau le.. superb..mcm drive saloon..

    TAPI….sorilah nk kena membebel lagi yer..

    sekali sekala kita kena out-of-the-box..but must intense to target..
    maaflah bukan nk menegatifkan apa2..cuma ini pemerhatian non-bias saya pada konsep PROTON..sy telah memiliki Proton sejak 1990-an lagi..

    ayat awal..

    if they serious want to go for global market..their way of design and minded must also think globally.. not to just considering mat2 sport-racing-rempit kt MALAYA ni saja..

    org Malaya terlalu taksub dgn imej2 racing-sporty..sehingga pengguna biasa pun seolah2 ‘dipaksa’ menyukainya.. dipaksa menyukai interior KELABU-ASAP-GELAP, ‘rough texture’.. sedangkan Allah jadikan dunia ini penuh warna warni dan keindahan….

    sejak berakhirnya PROTON SAGA-ISWARA..tiada lagi warna interior yg CERIA sedap dan sejuk mata yg dikeluakan Proton…melainkan warna2 gelap..kelabu..hitam..dull..cuba tgk balik interior Saga/Iswara.. wpun telah mencecah hampir 30 tahun.. tp keceriaan interior masih kekal relevan..tk makan zaman..

    dulu kejap adelah GEN 2 1st batch, WAJA 1.8..kaler kuning2 sket seat..tp kejap je lah..test mould kot… tp nape Japanese car maker masih buat interior cerah2 ek? mereka yg terkebelakang ke atau Proton yg syok sendiri?

    alasan kt showroom takut cepat kotor? kah..kah..ini alasan mentaliti org Malaya yg pemalas.. dan alasan sales yg pemalas jugak..
    bukan semua manusia kt Malaya ni malas.. cuba tiru sikap bangsa Jepun..keta hebat.. displin peribadi pun hebat..sbb tu rakyat Malaya pakat2 ‘ketagih’ Alphard..Wish.. recon.. hahaha..klu tk krn sikap org Jepun..xrselah keta2 mewah depa tu..

    itu belum tanya PROTON lg sbb apa management PROTON tak suka SEAT BALDU/ fabrik? hilang habis segala kesenian dunai fabrik..tona2 warna..dikorbankan..krn SPORTY.. aduh2…. asal upgrade je sudah jatuh HUKUM WAJIB letak ‘leather’? betul ke leather? poly-leather.. hahaha..pakat2 syok siott..leather.. aduii org Malaya..

    xpenh pikir ke kesan haba-muatan haba seat plastik tu dgn seat baldu yg menyerap haba..tkpana spunggung bile parking tgh2 padang pasir..dessert..kan GLOBAL market..PROTON plan to go..haha..

    cubalah pikir selesa diguna dr selesa dilihat mata ‘sporty-rally’,
    cuba try duduk atas ‘polypvc leather’ ni.. mase aircond idup pun siang2 hari mau berpeluh peha-punggung-belakang badan..sbb bahan2 cmtu manelahTELAP UDARA…itu KEDAP PELUH! memerangkap haba badan kita!.. bila peluh kerap terperangkap kt seat tu.. maka cepatlah kusam-kecutkan ‘leather plastik’ tadi tu..akhirnya cepat buruk dan berbau!

    Proton xpenah kaji ke? ergonomik jangka masa panjang.. bukan kt showroom je..

    VIOS 1st batch member, dh 6 thn..punya empuk seat dan baldu nyer, bau pun menarik….sampai skrg heran.. kenapalah PROTON xboleh..taknak buat ergo camtu utk segmen2 biasa..xde mlsh pn ade anak2 kecik..ok je..

    cuba tgk EXORA H-Line 1st batch.. test-drive unit, baru 3 tahun..test drive bukan bantai guna hari2….masuk je tgk seat ‘kulit’ tu dah sebam..dan ‘kecut’ dan bau PELUH2 badan manusia2 yg penah lanyak keta tu….

    kt situpun PROTON boleh buat research ERGO..dr pulun nk pasang sangkar burung-skirt melabuh2 sana sini pd semua model..semata2 utk SPORTY..? org bela keta sbg kenderaan..utk bergerak dgn selesa..worth to money..plss laah.. pls PROTON jd global BRAND.. bukan ikut budaya mat2 rempt keta Malaya ni lagi…

    itu belum ditanya pada PROTON..awatlah signal swtch tu PROTON syok sgt mk letak sebelah kiri? tp INSPIRA boleh pulak akur dgn NIPPON punya konsep?? xjumpa satu pn alasan best..melainkan..alasan kanank..PROTON ikut Europe stail..aduh2.. kt situ iku Europe pulak dah.. dh 3 tahun memandu lefthanded signal ni smpai skrg xjumpe ape alasan ergonomik PROTON buat cmtu? itu kalau bru lepas drive VIOS..pstu amikketa sndiri balik..tersasul.. berkali2..membe2 pn jd cmtu..ape maksud tu?
    kalau emergency nk ken adrive sblh tgn..tgn kirilah paling susuah nk handle.. compared to right handed..sblm tgn bleh main semua stereng..take-off signaling..high-beam..faster..easier..

    Tuhan jadikan tangan kanan tu lebih mulia utk makan, utk ambil wudhu..di kanankan dulu sblm kiri….kan..so functionnya lebih efficient lah kan..

    cuba perhatikan design2 brand2 lain.. mcm mana design FORTE yg sering di compare2..sbg contoh yg laris mcm cucoq pisang di seluruh dunia..kajilah interior-exterior nya cmne.. cam magical design kan..tp yg design tu manusia asia jugak..

    xde pulak gabak dgn sporty tk tentu hala.. grill sangkar burung sana sini.. tp PROTON? cukup berkenan dgn sangkar burung ala-R3.. adui2..adoii..adoi..

    so..kdg2 kita kena celik lah ye..jgn syok sendiri..wpn kita mgkin sakit hati..itulah hakikatnya..perjalanan PROTON masih jauh.. nak masuk GLOBAL market..kena bersedia..

    sorryle kalau yg xpuas hati..pandangan peribadi..kalau yg bace tu jgn rase marah ye.. sbb Malaya ni negara bebas.. hahaha..

    hopefully.. PROTON betul2 jd dewasa secara GLOBAL..bukan syok sendiri dgn pujian2 mat rempit keta malaya..hehehe

    cheers..peace..

    • hahaha.. sapa yg syok sendiri nie..
      design berdasarkan majority.. minority.. berkenan, beli & redesign la.. huhu

    • Bro scania3600,

      Nak komen pun jgnlah hentam ikut cita rasa seniri ye….buat malu je org baca walaupun zaman internet ni dah jadi borderless world.

      • bro theking …. exora facelift sudah delay ke December ?

      • hentam? ehh xdela..itu pandangan..
        nk malu? kenape pulak? buakn buat maksiat pun..heheh..
        medan perbincangan kn? bukan medan memuji memuja..
        hahaha..

    • la takat keta aku yg berjemur tgh panas tiap2 ari, seat waja aku leather gak, lantak la campur ke apa ke, yg penting takde la sampai aku kena tggu kat luar keta sbb panas sgt, tak pernah lagi la mcm tu…bagi aku yg lbh penting kat tint tu. ala skrg dh turun harga pun..tak payah kuar 2-3 ribu , tak sampai 1k pun..

      klu taknak leather , sarung je la dgn fabrik, mcm2 kaler/corak ada. takpun mcm teksi waja, ada je pakai baldu warna beige. bau kalau ada sembur je febreeze tu..apa la susah sgt..

      interior kaler ada je kereta proton yg beige , bukan test mould, mmg production, tp kombinasi dgn brown/grey lah, waja, gen2…kaler dashboard proton mmg tak bersinar2 mcm honda city flowerhorn..tp ikutkan watpe nk bersinar sgt nnti mcm murah lak kan..nak sinar sikit je polish dgn uv guard..tak payah tiap2 bulan 8 bukan sekali pun ok, sinar jd mcm kekal, takkan pudar dh masuk 3 kali polish..best tak? hehe

  63. kdg2 cnfius jugak statement yg diberi. Leather is leather, mmg kulit, cume ada quater leather, half leather, full leather. Full leather pun ada mcm2,ikut gred. Pvc is pvc, pu is pu.
    Kena paham ayat jugak, full leather seat ada beza ngan full leather seats. Yg atas maksud ksluruhan satu kerusi pkai kulit, yg no 2 sume kerusi balut kulit(tp bukan semua kulit).
    Xpenahpun gerun tgk vellfire@alphard, cume kekadang klako tgk peti ais beso bergerak, tp org ckp cantik. Klu vellfire tu buh logo proton,mesti burukkan.
    Kerusi fabrik,mmg bagus, kan sume kete prtn pkai fabrik kcuali premium. Mcm kerusi kat umahlah, org sume nak beli krusi leather klu ada duit. Jrg org nak berebut beli yg fabrik. Kulit nih lambang luxury. Kete jepun sume ada yg leather seat utk versi premium, apsal diaorg xbubuh fabrik kat krusi lexus@versi premium mahupun vios?
    Avanza tuh berjaya sbb logo toyota, klu tukar logo proton, cnfirm kena maki hamun,mcm2 komplen. Klu ckp avanza buat xsporty, yg dl siap kuar bodykit. Aper tujuan bodykit?
    Xtgkke avanza br launch kat indon, apsal wat imej sporty? Apa org jepun dh ikut proton ke?
    Apsal interior warna gelap?
    Ikut proton ke?
    Utk info,wish interior gelap jugak, beemer gelap jugak,vw gelap jugak, merc gelap jugak. Ajer gila diaorg wat gelap2 nih. Nape xwat sume kaler cerah,ni majority warna gelap,lexus pun warna gelap.
    Lexuspun wat bentuk sporty, bmw pun sporty, merc sekarg pun sporty, volvopun dh sporty.
    Aje giler diaorg,kete tuh kete premium, bukan kete mat rempit,apsal ikut khendak mat rempit yg xmampupun nak beli kete cam gitu.
    So, ksimpulannya, itu adalah khendak peribadi,bukan market. Proton dh buat kehendak mcm yg tu dl, tp xlaku. Buat kete bkn syok sendiri, tp ikut khendak market. Ini bisness.
    Alphardpun ada bodykit. Klu nak elegan,xperlu bodykit.
    So, apa mcm brader, bukan mrh, cume nak berkongsi pandangan gak.
    Kena ingat, org beli toyota sbb toyota,bkn sbb design. Klu x xkan dugong lebih laku dr transformer kan walupun transformer lawoler dr dugong, enjin lg power, gearbox 5 speed at, dugong pkai enjin lama,kurang power,gbox 4at lama, muka dugong plak :-).
    Jgn deny power of brand, sbb tuh nampak toyota sume bagus,jepun sume bagus,dah tuh toyota wat meter kat tgh,dia ingat org mata juling ke nak tgk tgh2.
    Masalh signal,kiri kanan pun jd isu,xda kena mengena ngan agama. Klu gitu ngape xbuat gear n handbrake sbelah kanan, kan lg afdal.
    Xphm betul, jgn mrh šŸ™‚

    • hahahaha.. Pikir2 betul jugak.
      Avanza org beli pasal logo toyota jer dah banyak pasal; die satu2 nyer kereta toyota yg besar sikit untuk bawak banyak barang. Nak beli innova, hmm tengok harga la pulak. Semua nh mentaliti. Betul cakap bro mat, cuber letak logo proton kat velfire, mesti maki hamun nyer. Tapi kat sini kite sekali lagi dapat tengok sejauh mana pemikiran kita.

      p/s: handbrake belah kanan mmg LOL..

    • mmg lawak la handbrake belah kanan, pecah kepala nk design mcm tu tanpa babitkan kos dan bagi takde org rasa pelik hehe

  64. by the way, forte punya design sporty n bukan org asia buat, peter schyer, dia ada present masa launch, bgtau design sporty. Xcaya tgk brochure penuh forte,dia cite pasal design forte, sporty.
    So jgn mrh, ni melaya, bebas bersuara, cume suara2 yg ckp tp xtau sumber,pkai hentam jer org asia buat, itu xbleh blah. Hyundai org asia buat. Sporty ke x sonata baru. Pkir2kanlah, sbb tuh nabi pesan, tuntut ilmu sampai negara cina.
    Saya xda masalahpun pasal signal. Klu emergency, gear lagi penting coz bleh bantu brake utk enjin braking.
    Mehlah nak cite segi safety, klu emergency,kbanyakan org tgn kanan, perkara yg paling penting ketika memandu kete ketika emergency ialah kawalan kete, kat mana kawalan kete, kat stering, so, bila tgn kanan pegang stering, tangan kiri bleh flick signal@highbeam. Klu duk belah kanan, xke kelam kabut nak highbeam,nak flik signal,masa yg sama nak pegang stering control kete, tgn mana lebih cnfident pegang stering. Xke tgn kanan. Penah ke anda terpikir situasi mcm ni?

    • Mmm… betul3x… hehe. ini negara malaya kn? bleh cakap apa saja. Jgn marah… yg baik diambil teladan, yg salah dibuang jauh2:)

      salam n cheers!

  65. Wowohoo….sakan jawapan2 ‘tak marah’ sahabat2 kt sini…
    ye ke tak marah? hehe..
    cmnilah.. saya pun peminat PROTON..xpernah lhi dlm hidup saye tkpakai keta selain PROTON..semua model PROTON sy dh pernah guna kecuali JUARA..

    sbb PROTON tu lahir dibumi kelahiran saya..sbb PROTON itu dipacu oleh ‘bangsa Malaya’..dan agama Islam (nnt ada yg bengang pulak ckp pasal agama.. itu tanda sekular kot kalau agama cannot touch anything else than ritual work..) sbb tu saya komen iku public awareness..kita kena terima hakikat ini.. dikhalayak ramailah market sebenar.. adakah kita mahu paksa org ramai di Malaya ini appreciate BODY CONTROL MODULE yg ada pada EXORA.. sedangkan mereka pentingkan nilai lain dr benda itu? sbg contoh lah kan..

    dan jangan kita rasa nak marah bila komen negatif yang diberikan pada PROTON..
    dengan komen negatif itu jika diambil sbg positif untuk dikaji akan menyelamatkan situasi sebuah organisasi itu sebelum ia terlungkup..

    lainlah kalau komen n egatif itu penuh dengan MAKI CARUT MARUT yang banyak kita boleh perhatikan di PAULTAN or anywhere else..

    saya adalah salah seorang generasi yang merentas zaman Kelahiran-Kesombongan-Kegagalan-Kebangkitan PROTON, dimana ketika manusia2 kat MALAYA ni memfitnah PROTON dgn perlbagai tuduhan..ketika itu saya cukup sedih.. dan saya pernah menulis email kepada pengurusan PROTON kalau di kira dgn WORD sheets kira2 3 muka surat.. tktahulah had been scrapped or took into account..slh satu cdgn yg pelik masa tu ialah mntk PROTON wujudkan PROTONMART-dimana one-stop center jual GENUINE spare part-body kit-accessories, sbb meluat dgn penipuan kedai2 AH-BENG nih!

    sbg warganegara Malaya yang sayangkan hasil dari bumi sendiri telah saya lakukan..berikan komen dan pendapat direct pd beberapa saluran.. pada waktu itu zaman Tengku Mahaleel memprojectkan PROTON ikut stail dia..keluarkan model2 pelik2..sporty tk kena tempat..shingga abaikan kumpulan sasaran.. pergilah dimana2 bumi Malaya ini kat public..try cucuk pasal keta PROTON..banyaklah ‘peluru2 hidup’ yang akan tembak kita yg sokong PROTON tadi.. ayat2 sakit hati yg kita akan dgr..sehinggalah ayat menghina..

    kerana apa? kerana zaman itu PROTON was untouchable.. PROTON tidak boleh dikomen secara negatif di media2..mahupun di mana2, no action against QA & QC, so pengurusan PROTON telah syok sendiri.. dan menindas banyak hak2 pembeli PROTON.. akhirnya apa jadi kepada PROTON. PROTON dihina dan terhina sgt2..oleh rakyat sendiri..

    Transformasi PROTON berubah sejak kedatangan MD baru, DSZ..so jgn nafikan peranan agama ye bro2..MD DSZ ni org yg well-know agama, dan dialah innitiate program2 kerohanian mcm tazkirah, bacaan tahlil dsbnya sbg aktiviti dlmn….a he is a kind of Islamic leadership.. that why kt byk pembaharuan.. launcing model kt M’sia mana ade karaoke merapu2 mcm dlu2….mane ade POMPUAN pakai skirt pendek cm company len..even KLMS 2010..international event.. staff bgtau diorg prposed costume yg ‘panas’ tp DSZ awal2 lg cut.. just pakai sopan2.. ha.. itu lah peranan agama dlm organisasi!!

    sbb apa org puji MD baru ni pasal performance PROTON? MD baru ‘dua telinganya’ LUAS dan leadership dia ‘sporty’, that’s why dia sanggup ‘korek’ balik kisah2 buruk lama PROTON spt LIFETIME POWRWINDOW warranty..sbb dia komited dgn isu2 remeh ni..dia MD PROTON yang kenal denyut nadi market..kenal denyut nadi masyarakat..
    then lahirlah model2 yg bertepatan.. so now.. landasan dah elok.. fine tunning lah kita diperlukan supaya boleh push up PROTON to GLOBAL market..

    so.. kita mahu atau tidak untuk melihat PROTON jadi jenama antarbangsa? sbg contoh..kita pergi ke US, kita tengok SAGA FLX ada di jalanraya mereka? berbangga bukan? so..kena berusaha sampai ke situlah..org US/EU kuat mengutuk.. remeh2..sikit2 pun mereka komen RUBBISH/BULSHIT/DAMM..door handle pendek pn diorng maki.. jd bersediakah PROTON utk jd GLOBAL..kalau ‘saudara’ sendiri komen elok2 pun mcm nk kena ‘penumbuk’? tak gitu?

    kenalan saya yg study kt US..balik ke Malaysia n 1st time ride on SAGA BLM 1st batch.. dia kata..kenapalah PROTON tk eksport ke US…org US sure suka design n handling cmni for city ride…bangga bukan?
    ..kita tidak sepanjang masa boleh menggunakan sentimen..”alaah.. kalau TOYOTA tu letak logo PROTON suke kena kutuk.. ” nope.. salah tu.. mungkin kt sini..tp kt tempat lain may be ada right or wrong?

    GM tu icon US..tp TOYOTA, HONDA juga depa minat.. means japanese (sorry bukan nk taksub dgn TOYOTA..kita belajar)..jadi.. kepadan PROTON fan..jangan ‘bunuh’ PROTON dgn sikap anda yg terlalu over react bila komen tidak memuji-kutuk PROTON..open mindedlah sikit.. kasihan lah masa depan PROTON

    sama ada komen saya tetap atau tidak..itu salah sayalah kalau tak tepat.. tp the way u all react..aduhh… seolah2 taksub sgt..cmne ni nk bantu PROTON everything is looks perfect?..tu nk ‘bunuh’ PROTON namanya… mcm anakku sazali.. asyik2 komen pasal nk tambah body kit..nk letak camera lah.. itu accessories cosmetic sje bro.. main subject dlu kena bg kemas..

    kalau saya point something that not so right..then override it with the right one..bukan dgn MARAH berlapik2. sbg contoh pasal signal kanan-kiri..
    cuba lah be realistic.. tanyalah mana2 pemandu biasa (bukan pencinta Proton)..tangan mana yg lebih sedap dan effisien utk pemanduan?.. hujah tentang agama plsss tu jangan nafikan..xelok, silap ckp jd lain, bg yg benama Islam..agam tu panduan dan jalan hidup ok…. mmg Allah jadikan tangan kanan lebih banyak kelebihan n strength, studylah secara scientific kelebihan neuron motor right handed vs left handed..which one has the most efficiency due to reaction by sensory receptor..yg mane akan failed atau gelabah dulu..
    jgnlah emo tktntu pasal..

    sbg eksperimen..bg org yg bukan KIDAL..
    .. cuba lah try drive tgn sebelah kiri..control just one hand utk steering n signal tanpa tgn kanan..ok ke tak?boleh full-circle steer dgn lancar x?

    kebiasaan fitrah..tgn kanan saja yg mampu-boleh single handed driving..mcm buat pusingan U, overtake sambil trigger signal..tgn kiri just stand on gear knob or hndbrake.. sbg contoh lah..sbb tu car maker awal2 dulu stick pd konsep ni..

    so tangan kiri itu sbg ‘reserve’ action sekali sekala utk engange gears, handbrake, wiper, yg tidak bersifat concurrent dgn tangan kanan (spt turning steering tgn kanan sambil masuk signal tangan kiri, dua2 otak kiri kanan digunakan utk satu tujuan..itu blh kasi confuse pd signaling otak bg kebanyakan org pd tindakan)… bab ni kena study

    dnn sbbtulah jugak mana ada AUTO drive system kita guna dua2 kaki utk tekan accelerator dan brek..blh jd bahaya n confuse otak.. hanya satu kaki shj (biasanya kanan)..sbb itulah paling berkesan pd tindakan kecemasan!

    pasal body kit-aduii..ada saya cakap jangan pakai body kit ke? saya kata jangan apabila H-Variant sudah jadi WAJIB kena guna sporty-rally stail.. xde langsung optional utk spec ‘org biasa’ yang bukan mat keta rempit..

    body kit mmg cantik dipasang siap2..tp bukan body kit utk rally padang pasir.. mulut ternganga besar..pasang jaring sangkar burung, kucing sangkut pun boleh mati..seat semua jd ‘sporty-rally’ habis2an.. aduh… studylah pasaran secara global.. just jadikan optional variant atau sbg R3 kit cukuplah.. ini paksa semua org jadi rally..itu yg ‘sempitkan’ pasaran PROTON..

    sbb ada kawan (pmpuan) yg tgh confuse nk beli PROTON SAGA SE dulu dgn MYvI.. tp kerana interior SE tu mcm ‘jantan’ dgn signal lampu kiir..member tu jd takut…. last2 krn seat tu lah yg tukar keputusannya beli Myvi..rugilah sorang customer..

    so komen2 sy di atas kebanyakan dikutip dr komen sebenar org lain.. diharapkan kita open minded dlm hal membicangkan isu2 PROTON..
    jangan lingkupkan sekali lagi PROTON hanya krn nk fokus golongan mat keta rempit kt Malaysia ni..seriously..be fair enough lah.. balance..if we want to go for GLOBAL market…

    nasib bek le TATA NANO xbuat kat Msia..tidak ‘rally’ abis le dikerjakan org Malaya kt si tikus mondok tu hehehe…

    jgn marah ye..tenang2..

    BEBAS MALAYA…FREE MALAYA! ahaha
    peace..

    • ‘Pening’ kawe bc komen demo ni.. xde main point sgt..berjela2 bc, fhmnye just to kondem. isunye ade, tp fokusnye ape ek? demo nk ghoyat kabo bena? jap kiri, jap kanan..jap global.. smpai bos kawe baco pn dio kato ni tulisan ore syok sndr.. sori ek hehe..

    • fuh, panjang betul..puas membaca.. ada yang pro & cons dia.. proton bukannya tak mengkaji semua aspek yang bro cakap tu, mungkin mereka ada reason untuk “maintain” signal belah kiri & wiper belah kanan..ini menjadikan kereta proton ini unik.. tak terlalu jepun & conti, boleh dikira sebagai pan-asian.. saya dah lama bawak proton tak hadapi masalah bab ni, cuma pada permulaan je rasa sedikit kekok sebab belajar bawak keta pakai keta kancil..tapi itu bukanlah la masalah yang besar, takde lagi sy dengar org merungut bawak kereta proton buat diorg rasa tak selesa sebab perkara tu..berbalik pada dsz yg memang orang yg berpegang kuat agama, dia pun tak ubah sistem yg ada pada poton sebab masalah tu, nak pulak dia sendiri seorang engineer, jadi jika ada masalah sebab tu mestilah proton dah rombak semula semua tu..

      pada kereta yang ada bodykit tu, bukanlah semua variant ada, biasanya utk h-line & edisi khas saje..yang lain semua standard sahaja, terpulang pada pengguna yang memilih..di sini orang kita suka beli kereta yg full spec, macam2 ada sampai tak perlu hantar ke ah beng untuk upgrade..segala bodykit yg ada tu semuanya dah melalui proses testing, wind tunnelling & homologation yang bukan sekadar kosmetik semata-mata… ia semuanya berfungsi utk menambahkah aerodinamik & meningkatkan “ride & handling”.. bro kena ingat, proton bukan sekadar tambah bodykit macam tu je, diorang tuning balik suspension & apa yg berkaitan dengannya supaya ia lebih efisien.. selain tu bodykit tu berfungsi utk melancarkan peredaran udara masuk ke enjin, bukan suka2 bro..bukan suh kucing ke apa masuk situ..

      kita tengok model baru akan datang macam mana penerimaan global kepada proton.. proton ni lebih cenderung ke arah continental berbanding jepun, dari segi styling, teknologi & “ride & handling”..kereta jepun pun cuma yang kategori hi-end je yang ada feel conti, yang cikai2 tu jgn nak mimpi la, harga je lebih, spec biasa2 je..sebab diorg tau org kat sini tetap akan beli.. sy harap p3-21a ni akan mula membuka mata org yg selama ni lekehkan proton.. sy pun takdelah semua nak puji proton, ada masa saya pun kritik, tapi biarlah membina supaya nanti kita akan dapat kereta yg terbaik dari mereka… šŸ™‚

      • apa yg aku leh kata lah… buat lah apa pun.. reka lah bagaimana pun.. bawak masuk lah model apa pun…. rakyat Malaysia mmg takkan puas.. ada jer nak di comment.. ada jer tak cukup… mgkn tu dah lumrah di pupuk dari kecik… tgk adk beradik keadang mak ayah banding2kan diri masing2… ko tengok abg ko tu berjaya… kira mcm tu lah bunyinyer….

        sebab tu aku rasa proton merubah citarasa keluar dari gua… tgk mcm neo dah dapat tempat di jepun.. negara yang kita tahu maju dengan teknologi automotive….

        lg pn nak layan market malaysia nie… mmg lah takkan ke mana proton…

  66. :-), masalahnya, awak cakap awak komen ikut public awareness(maksudnya wakil org ramailah), tp kalu buat poll public awareness, aper yg proton buat sekarang,itulah yang public nak. Ini lebih pada personal preferance, saya ulang personal preferance.
    Bukan saya xbg sentuh soal agama,tetapi islam itu indah n mudah, cume umat dia menyusahkan islam,itu ajer. Saya xnaklah ckp yg saya bgs tp rasa malu gak coz saya sendiri ada background agama.
    Mcm ckp soal signal stalk kena sebelah kanan sebab kanan lebih afdal, maksudnya wiper xpenting,xpe plak duk sebelah kiri. Kalu nak sebelah kanan, baik letak semua sebelah kanan. Mcm left handrive kete ngan right handrive, klu nk ckp pasal kanan yg utama, mmg pemandu sebelah kanan, tapi bukan ke kete dilorong kiri?klu camtu kete right hand drive kena lalu lorong kananlahkan br sesuai.
    Sebab tu saya kata,islam xnyusahkan umat dia tp sebaliknya.
    Nak ckp neuron motorfizik ke, semua dah buat kajian masing2, sebab itu dia dipanggil ergonomik. Kanan@kiri bukan masalah coz klu signal sebelah kanan, wiper sebelah kiri,klu wiper sebelah kanan, signal sebelah kiri.
    Xda kena mengena kan kinamotorpun. Mcm saya,dah biasa bwk signal kiri,klu bwk kete jepun,rasa kekok,nak signal,tekan wiper. Tapi klu bwk kete conti, biasa jek,no prob. So bukan masalah aper2,cume kebiasaan ajer.
    Apa tujuan bodykit? Utk aerodynamik n supaya kete nampak lebih sporty. Sebab tuh kete bmw 7 series, merc s class xda bodykit. Yg ada brabus, m division, amg (sportier version).
    Sama gak kes alphard, camne kena sumpah jadi velfire, sebab nak jadikan alphard sporty.
    Pasal pedal minyak n brake, ada ke kete proton buat menda tu selari?xdakan, apa kena mengena pedal minyak n signal lak nih. Utk pngetahuan tuan, mengikut theori kinamotor, org yg tangan kanan, kaki kiri dia akan bersangkutan,bukan kaki kanan, n org tangan kanan nih,otak kiri yg lebih berfungsi. yang ni memang aku blaja coz aku ni pendidik. Sbb tuh aku xsuka org ckp ikut suka mulut ajer,xda fakta.
    Myvi punya kete,mmg asal buat utk perempuan boh, xkan tu pun xtau, passo n sirion tuh,mmg dbuat djepun utk suri2 rumah. Xcaya, membacalah len kali@tanya org yg g jepun.
    Tp kat masia,sebab mentaliti jepun sume baguih, itu kes jantan pun ramai minat beli. Tp bg saya ok jer,selagi serve dia punya purpose.
    Saya ulang smula statement awak,’ car maker dr dl buat camni’, mana buat keter dulu, jepun ke, european@german, hang prasan x signal depa kat mana?kanan ke, kiri?
    Buat u turn n overtake sbelah tangan kanan?
    Bab ni pun hang salah, penah g kelas memandu x? Cara memandu yg betul, dua2 tgn kena sentiasa ada kat stering pada position pukul 9 n 3 dimana ibu jari disebelah luar steering n 4 jari dibelakang, tapi bukan pada posisi mengenggam. Woah,mcm ajar defensive driving plak. Jarak duduk yg optimum adalah apabila kita letak tangan pada atas stering,permukaan atas stering tuh mestilah selari dgn pergelangan tangan. Gear,signal hanya utk disentuh sekali sekala aje bila perlu, bila dah selesai,tgn kena berada smula kat steering.
    Kalu camni, padle shift kena letak sebelah kanan dua2, nanti takut gabra taruk sebelah kiri.
    Pompuan klu bg pilihan,mmg nak amik myvi. Bini aku bwk steady jek bwk signal kiri coz kete pertama dia pakai dh sbelah kiri. Xda plak dia komplen signal sebelah kiri masa ku belikan dia waja. Cume dia komplen,klu bleh nak kancil coz kecik.padahal waja xsportypun. Biasalah pompuan.
    Kalu hang xcaya,hang bukak web satu dunia, baca sume majalah kete yg dijual seluruh dunia yg memandu uji proton, xda sorg pun komen pasal signal kiri coz nanti org kat xprofesional, uneducated. Klu hang baca forum indon, uk,australia, thai ke(dlm bahasa inggeris), xda diaorg komen pasal signal sebelah kiri sbb xda kena mengenapun,bkn masalh. Yg masalh ialah rakyat msia yg bgsa melayu islam yg otak dia dh dtunekan aper jepun buat btl.Kete europe n german signal sbelah kiri, lampu dia org duk kat dashboard.
    Bukan kat steering yek,kat dashboard.
    Klu diaorg komen, maksudnya sumer kete kat eropah salah letak signal,apa ke bodoh diaorng ni xtau apa hang ckp,neuron, kinamotor,pseudomotor.
    Diaorg tau n dah buat kajian. Xda confiusnya, aku berapa kali angkat highbeam kat kete depan masa brake emergency, siap bleh kasi signal lagi.
    Bcm hang ckp xberguna,tp itula menda yg melibatkan safety jugak. Hang xtauke?bcm bukan utk berlagak,dia merupakan safety features,contohnya, bila brake emergency, lampu signal emergency akan menyala bg warning kat kete belakang, maklumlah emergency light button kan byk kete letak kat tgh2 dashboard,ala,yg sebelah kiri tuh,maklumlah,susah nak tekan coz duk sblh kiri,ada bcm bleh bantu.
    Tp pelik knp hazard light duk sebelah kiri,patut letak kat sebelah kanan,kan utk emergency.
    Aduh pening pening

  67. adus,silap plak tulis panjang2. Xguna gak coz yg ckpnya bkan tahu menahu pasal kete pun. Forte org asia design, bcm bkn org nak, velfire menggerunkan, gril sarang burung (mungkin dia nak maksudkan honeycomb ke aper?).
    Pelik2 org malaysia nih, klu prtn wat kete stering sebelah kiri kat malaysia, logiklah nak kondem. dia kata org letak sebelah kiri utk menda jrg guna@guna kadang2. Dah tu,xkan duk memanjang signal n beam org. Sama jer ngan wiper. Sama penting. Musim ujan,wiperlah yg paling sibuk digunakan berbanding beam n signal coz saya duk pantai timur.
    cite pasal leather seatlah, mcm kete jepun xda leather seat. Sume yg fabrik itu low line punya.
    Seat bucket@sport, bukan utk melawo, dia ada hip,rib n shoulder support, lateral support, neck support,lumbar support n mcm2 lg. Hang ingat org yg berlumba tuh guna racing seat coz dia nampak sporty ke?
    Sebab ada byk sbb,klu x,baik pkai seat kete biasa jek,abis patah luluh sume tulang klu pkaiseat biasa bwk rally :-).
    Best juga tulis panjang2 mlm2 nih.

  68. em,lupe plak nak ckp,bcm tuh, alphard/velfire ada. Saje nak info,maklumlah ada org tuh minat alfard/velfire. Tp diaorg xpanggil bcm. Ada nama lain. Samagak estima n wish, tp estima function xsume,wish punya function ckit ngat. Tp avanza xda coz low cost car.
    Bersyukurlah protn letak bcm kat exora, ada bcm mcm velfire/alpharp,tp bayo rega avanza jek. Bleh gak org xmampu pkaimkete mahal merasai teknologi moden yg ada pada kete mahal.

    • klu nak sgt bcm program sendiri la hehe
      bcm kat exora ada yg takde mazda5..kira untung la beli exora..

  69. yang sebonarnye kome nie.. demam spm ke? skang nie budak2 spm tg buat karangan panjang2.. menjangkit kot.. hehe..

    • Mmm… hehehe…tak kisah karangan spm pun:) Yg penting ada isi. Panjang ker pendek ker janji ada isi. Kalau tak dek isi tu…hehehe… nice::)

      cheers!

  70. Penat juga baca komen tuan Scania3600. Nick guna jenama Scandinavian Griffin tu..

    Scania3600,

    Bagus komen awk. Cuma saya tercari2 mana main idea yg awk nak ketengahkan. Bila komen panjang2 begini, kalau boleh gunakanlah numbering pada setiap perenggan, dan setiap perenggan ada main idea, support dgn data, figure, fakta serta pendapat peribadi awk sendiri. Seperti kita tulis karangan time sekolah dulu.

    Saya lihat komen awak lebih kepada pendapat peribadi terutama mengenai penggunaan leather seat dan tuil signal sebelah kiri. Kenapa saya kata begini?

    1) Untuk menguatkan ulasan, awk perlu jalankan survey terhadap semua pemandu Proton (Since Waja onwards-sbb model2 ni semua signal sebelah kiri). Berapa ramai yg dah beli Proton dan tak puas hati dgn signal sblh kiri? Berapa ramai pula yg tak kisah? Berapa ramai yg selesa? Perlu diingat, sampling size (respondent) kena sesuai dgn jumlah keseluruhan pemandu Proton. Barulah resultnya acceptable.

    2) Jalankan juga survey terhadap semua kereta conti yg ada kat Malaysia ni. Conti kat Malaysia ni tak banyak. Merc, BMW, Peugeot dll. Apa pendapat mereka dgn signal sblh kiri? Sampling size pun kena padan dgn jumlah keseluruhan pemilik kereta2 ni.

    3) Leather adalah leather dan ia adalah lambang prestige. Tapi leather mempunyai banyak jenis dan banyak gred. Contoh, calf leather jauh lebih mahal daripada buff leather. (Cari sendiri kenapa dia mahal). Ada suede, grain, pebble dan semuanya bergantung kepada kegunaan praktikal masing2.

    4) Setengah orang (Malaysia) pilih leather seat sbb nak prestige. Tapi ada yg pilih leather sbb nak kurangkan maintenance. Fabric lebih prone serap habuk. Orang yg allergic amat pantang. Penggunaan leather sangat sesuai bagi orang yg allergic. Orang yang ada anak kecil, sangat biasa kalau susu tumpah dalam kereta. Kalau seat fabric, bayangkan kalau susu milo yg tumpah, belum lagi baby muntah.

    5) Saya setuju jika awk cakap leather sedikit panas. Memang character kulit begitu. Sesiapa yg belajar heat transfer tahu, heat transfer by surface contact, haba yang bergerak. Kalau leather menyerap haba, bayangkan lembu kerbau mati kepanasan duduk bawah matahari. Dan sebab itulah leather seat ni panas bila berjemur. Ia reflect haba kepada badan kita. Isu ini, fabric lebih baik, kerana fabric serap haba. Yg tiada budget lebih, boleh pilih fabric. Perlu faham, setiap material serve function masing2.

    6) Leather mengorbankan tona2 warna? Ya betul, tapi bandingkan embossed motif yg ada pada leather ciptaan tuhan dan bandingkan dgn tona warna idea manusia? Ia terpulang pada individu. Saya pula memilih kedua2 leather dan fabric. Masing2 ada function tersendiri.

    7) Saya tak menafikan idea awk Scania3600. Cuma pandangan tersebut perlu diperincikan dgn teliti supaya semua yg membaca faham apa maksud penulisan awk. Menulis dgn mencedok2 pandangan orang lain menunjukkan awk tiada pendirian sendiri.

    Aman, tiada Perang.

    • bg aku tak susah nk jaga leather seat ni..nak cuci ke…lap je dgn kain lembap..buh uv guard pastu lagi selesa disentuh dr fabrik..

      pasal signal lak takde masalah pun sblh kiri..wpun kdg2 aku drive gak keta yg signal belah kanan…

      **off topic
      reply kat sini tak boleh lebih dari 3 level ke?

    • Salam,

      Campromania & Fridzmax

      Terima kasih dan saya hargai komen tuan2 yang lebih menjawab dan menerangkan secara ‘persuading’ (dgn anggapan saya wrong perception, kurang expert dlm point hujah bab keta) dan bukan attack sebab geram dengan pandangan saya. sampai nick saya SCANIA tu pun jadi SUBJECT jg ke?.. hehe.. ape sbnrnya ye nk dikaitkan tu..?

      Mat,

      [” Mcm ckp soal signal stalk kena sebelah kanan sebab kanan lebih afdal, maksudnya wiper xpenting,xpe plak duk sebelah kiri. Kalu nak sebelah kanan, baik letak semua sebelah kanan. Mcm left handrive kete ngan right handrive, klu nk ckp pasal kanan yg utama, mmg pemandu sebelah kanan, tapi bukan ke kete dilorong kiri?klu camtu kete right hand drive kena lalu lorong kananlahkan br sesuai…”]

      jauhnya hang merepek? hang nk bgtau apa sebenarnya ni?..xhabih2 dengan nk letak semua benda sebelah kanan? LOGIK tak nk buat mcm tu? ada penah org buat tak?? ataupun itu tanda kebebalan? apa kaitan pulak dgn lorong memandu ni dgn kes yg dibincangkan? ape hal ni?adoiii…apesal emo dr aku plak..ish2..

      Aku kaitkan sedikit shj pasal signal sw ‘afdhal’ tangan kanan tu dengan sunnatullah, sekadar nk bgtau dlm Islam pun kanan itu yg utama (sbg umat Islam rujukan apa lg yg terbaik buat kita?) jd benda utama lebih MUDAH kombinasi disebelah kanan..itu shj.. sbb benda tu practical, LOGIK dan mmg PROTON dan buat dan SEDANG buat (model Inspira, kenapa tk ubah Inspira punya signal, kalau betullah PROTON consistent & confident dgn hujah2 di atas?)

      next,

      bila pulak aku ckp BCM XBERGUNA? BERLAGAK? aduhh..twisted lg! aku nk bgtau minded org Malaysia ni belum sampai nk appreciate BCM yg canggih tu wpun bagus..krn terhalang dgn ‘kehendak’ penampilan tertentu lain. sbb not most customer are technical aware!

      lepastu,

      [“Bab ni pun hang salah, penah g kelas memandu x? Cara memandu yg betul, dua2 tgn kena sentiasa ada kat stering pada position pukul 9 n 3 dimana ibu jari disebelah luar steering n 4 jari dibelakang, tapi bukan pada posisi mengenggam”]

      dah dpt hukuman salah pulakdah..adoi2..yelah aku salah2!

      teorinya..tp praktikelnya ramai yg memandu ikut keselesaan tangan..asalkan pemanduan itu stabil dan selamat apabila berhadapan dgn sebarang kemungkinan..mcm armrest kit..bg sblh tgn rehat/standby

      aku nk tanya hanglah..hang memandu betul2 ikut had laju yang pihak berkuasa benarkan?
      hang tkpernah drive lebih dr 110km/h ke kt highway? abis tu dlm entry2 sblm ni ada jugak yg org yg mengakui drive 140-150 km/h..xade pulak dihukum ‘salah’, itu salah ke btul dr segi peraturan jalanraya? ..mau hancur keta kalau berlanggar.. naya org lain.. so?so?

      lagii..

      pasal Body kit? sekali lagi, adakah aku komen jangan bubuh body-kit? aku kata rekabentuk sporty tu..YG KENA PADA TEMPAT! aduhhh….susahnya nk berbicara diblog ni.. untouchable.. kena puji je ke wpun kira rasa better to do this way..? Aku dh kata body kit cantik, cuma jangan letak tk kena tempat..contoh kalau target utk family car..designlah yg sesuai utk family car..bukan utk bujang rempit..ada paham ka?
      takkan komen mcm ni pun dianggap ‘penjajahan Jepun’ jugak? buka lah minda sikit..

      tambah lagi…

      leather seat? PROTON kasi kulit lembu ke atau PU/PVC? kalau PVC/PU tu mewah ke? skrg ni xkisah leh PROTON nk balut smpai ke siling pun dgn leather/PU tp utk variant H-LINE..tp berilah juga pilihan seat jenis fabric yg BERKUALITI MEWAH bg H-LINE..fabric plak bglah ada motif menarik skit…seat APM bas ekspress pn boleh motif cun2..
      kita bukan duk zaman NEOLITIK atau zaman TV hitam putih!

      dan…

      Kalau mcm nilah betapa sensitifnya org2 yang menyokong PROTON tidak ubah seperti org2 yang taksub dengan politik skrg nilah.. xboleh ditegur langsung utk lebih baik..silap komen dilayan dan dianggap spt ‘musuh’.. tkreti nak handle teguran yang bersifat provokatif… klu org2 mcm ni kt marketing dept, mcm mana nk tarik pelanggan2 tegar/anti PROTON lain supaya segala persepsi negatif dipulihkan? tirulah sikap MD skrg. (contohnya DSZ initiate program utk sejarah lama yg menjatuhkan imej PROTON-warranty life-time power window..the way he want to get back customers confident-no more ‘tears’!wpun isu itu sudah lama berlalu)

      kalau mcm ni jugak stail ‘hidu’ kehendak pelanggan..emo + preventive mana mungkin dpt the true feedback..yelah kalau semua org komen negatif dianggap ‘penjajah Jepun’ dan dipaksa terima jugak yg negatif tu..

      ellooo..sy pakai keta PROTON lah, dn asy juga dh drive mcm2 kenderaan, termasuk bas 10 tan, lori 1tan, 4wd, van, MPVs, sekadar tmbh pengalaman..jd sy komen apa yg kena pd keta PROTON je….sy bg pandangn berdasarkan pandangan sy + komen kawan2 tempat kerja sy.. sy tak ckp itu most majority.. atau sy ada buat survey/ sampling, itu bukan keje sy nk melalut mcm tu, dan org2 yg lawan hujah sy kt sini pun xbg pun statistical data sampling yg claim itu kehendak majoriti.. so fair enough lah kan.. sy selalunya nk bg feedbck email direct pd PROTON HOLDINGS, ini skdr nk test market kt blog je…. woow..reaction… PUNAH!! UNTOUCHABLE..

      sy hrp yg berhujah lagu di atas bukanlah staf2 kt head PROTON.. .. straight fowd aku ckp..kalau ada staf mentaliti lagu ni.. boleh ‘BUNGKUIH’ lah PROTON

      LASTLY, diharap semua yg baca komen sy cuba betulkan juga persepsi macam mana sy nk dibetulkan oleh korang.. jangan melatah sgt bila ada komen yg tidak selari..cuba bayangkan sy ni sbg new customer, dn mcm mana nk convince/ feedback atau look into it..may be right..may be not true..so..
      itulah hakikat dlm kepelbagaian pasaran dan pelanggan.Sy sekadar nk test je komen, banyak lagi pujian yg sy boleh senaraikan belambak2 yg selama ini dh appreciate PROTON design & tech.. tp buat apa? bnda tu dh ok..cuma nk lihat PROTON jd WORLD Class BRAND..so nk byk kritiklah pd part yg dilihat boleh contributed.

      Mohon maaf pada semua PROTON FAN, jika ramai tk puas hati.. ilmu pengetahuan ni milik Allah SWT..kalau kita rasa sudah expert sampaikanlah dgn hikmah, jangan lagak dan sombong ..bila2 sj Tuhan boleh beri dan ambil balik..ditakuti kita akan jadi ‘bodoh sombong’ dan dihina kembali… (nauzubillah)

      Semoga PROTON TERUS MAJU DIPERSADA DUNIA.Insya Allah.AMINN.

      Cheer n Peacee..

      wassalam.

  71. askm kwe nk tnya pndpat demo smua kwe bru boking exora bold cfe,kwe ambik wrna merah(plum red )agak2 comel ko wrna hak kwe pilih tu..

Tinggalkan Jawapan kepada FFF Batal balasan