Variants:
1.STANDARD B-Line
2.BOLD M-Line
3.BOLD H-Line
4.PRIME
1. STANDARD B-Line
Engine: Campro CPS
Gearbox: MT Only
No change
2. BOLD M-Line
Engine: Campro CPS
Gearbox: MT & AT
*New Front Bumper & Grille (improve air flow)
*New Blacked Out headlamp
*New Rear Skirting
*New rear Combi Lamp
3. BOLD H-Line
*Engine: 1.6 Campro CFE (205 torque @ 2000rpm)
*Gearbox: CVT Only
New Front Bumper & Grille (improve air flow)
New Blacked Out headlamp
New Rear Skirting
New Rear Combi Lamp
*Leather Wrapped Steering wheel
*New finishing (Center Panel)
*Reverse Camera projected on Rear Mirror
*Electric Folding Side Mirror
*New 16″ Sport Rim
*4 Disc brake
*4 wheel ABS + EBD
4. PRIME
Engine: 1.6 Campro CFE (205 torque @ 2000rpm) Gearbox: CVT Only
New Front Bumper & Grille (improve air flow)
New Blacked Out headlamp
New Rear Skirting
New Rear Combi Lamp
*Rear Garnish (Warm Grey)
Leather Wrapped steering wheel
*Leather Wrapped gear shift
*New Walnut Finishing (Center Panel)
*Electric Folding Side Mirror
*Integrated Touch screen Monitor + Navigation + Reverse Camera
*Headrest Monitor on driver & front passenger head rest *2nd row captain seat (6 Seater)
*16″ sport rim (Riche Gold)
4 Disc brake 4 wheel ABS + EBD
sumber : proton-sales.blogspot.com
13/12/2011 at 12:14 pm
bro ape ni?? kenapa kosong??
13/12/2011 at 12:15 pm
ntah la, sy kena edit balik la jawabnya..
13/12/2011 at 12:31 pm
ok dhh ada..hihihihii tq sbb info ni… bila lancar model ni??
13/12/2011 at 12:33 pm
minggu ni, 16hb rasanya
13/12/2011 at 12:35 pm
bro dh ada lh gambar nye… ni ha http://proton-sales.blogspot.com/2011/12/proton-exora-fl-to-be-launch-soon.html
13/12/2011 at 2:29 pm
confirm minggu ni 16hb.. kerete dah otw…
13/12/2011 at 12:41 pm
sama je bro, lagipun sebelum ni dah banyak sgt, hahaha… data2 tu lagi penting skrg
13/12/2011 at 12:44 pm
maksud saya gambar dalaman exora prime..hihihihi
13/12/2011 at 12:45 pm
lagi satu… kedua-dua model ni akan dilancarkan pada 16 ni ke???
13/12/2011 at 12:48 pm
tu x sure lagi bro
13/12/2011 at 2:30 pm
ye 16hb dec..
bro prodas, lama menyepi? haha
13/12/2011 at 3:00 pm
ada… tak sepi pn bro NAZZ…. tiap hari bukak blog ni…. baca2 komen… hihihihihi
13/12/2011 at 12:47 pm
Center panel dengan walnut finishing tu – EPIC Failure! Ingat 90an ke? Jika tengok gambar sebelum ni, wood line dia tebal dan vertical pula tu. Siapa punya idea ni? Meh nak kena tembak dengan senapang gajah. Kalau dia buat metal finish pun takpe (walaupun plastik).
13/12/2011 at 1:02 pm
kan exora ade byk varian,bukannye walnut finishing ntuk semua variant, kalau x nk yg center console walnut x yah ambil exora prime, ambik le exora bold h-line,tetap enjin CFE gak.. itu semua bkn masalah besar pun,sesetgh org je yg suke besarkan perkara remeh,padahal ade pilihan kot….
13/12/2011 at 1:25 pm
So, kalau ada orang yang minat Exora Prime tapi tak minat center console tu sebab ada walnut trim, dia kena pilih H-Line sebab enjin sama walaupun dalam tak sama? Macamtu? H-Line dan Prime tu dah berbeza banyak spec dia.
Mana patut letak istilah remeh bila design sesuatu. Campromania kalau dia fikir itu ini remeh, design dia takkan cantik. Tengok dia buat design, sentiasa menarik sebab aku pasti setiap kali dia buat design, dia akan ambil berat tentang semua hal hatta sebiji titik sekalipun.
Betul kita tidak boleh penuhi kehendak semua orang. Tapi jika ramai (sila rujuk beberapa blog lain) yang komplen pasal walnut trim tu, apa maksudnya?
13/12/2011 at 1:36 pm
bro void dance, memang sy dok perhati ramai yg kurang berkenan dengan walnut efek tu… ada kemungkinan kat sini, gambar yg kita tengok tu still prototype, dashboard masih lg grey lama, sepatutnya dah gelap macam MC1, sebab tu walnut tu nmpak macam x masuk dengan overall dashboard.. lagi 1 disebabkan design centre console tu memang dah plain & bland, tak nampak menyerlah la efek tu & buatkan ia nampak old skool.. sy sebenarnya suka efek centre console exora prime concept tu, nampak mewah dia http://ezzygetacar.com/wp-content/uploads/2009/04/proton-exora-prime-concept-10.JPG
13/12/2011 at 2:25 pm
Kalau yang macam Campromania bagi link tu, nampak lebih baik. Rasanya lebih baik designer di Proton tinggalkan wood trim kerana ianya tidak lagi melambangkan kemewahan. Wood trim sekarang orang ‘associate’kan dengan kereta-kereta dari negara China atau kerena mewah saja.
Saya duga target market Prime adalah untuk eksekutif berusia 40 tahun ke atas yang sudah berkeluarga.
Apa pun, kereta-kereta Proton ni kena pergi tengok depan mata untuk menilainya. Selalunya gambar langsung tak beri ‘justice’. Design mereka biasanya jenis ‘semakin lama semakin sayang’. Hahahaha. Agaknya begitu. Ikhlas cakap, front profile Exora baru ni sangat ‘stunning’.
13/12/2011 at 7:23 pm
tak bole salahkan juga geng2 designer proton, kadang2 mereka ini di overun oleh dept marketing n sales yang kononnya bijak pandai dalam bab nak pilih warna la..finishing la..dierang memang biasanya buat2 pandai dlm bab ini dan biasanya mereka lah the last standing opponent dlm membuat keputusan. namun sebenarnya maybe ini hanyalah soal bias masing2, bagi kita yg berumur belia dan baru ada anak seorang dua ini rasanya lebih menyukai design2 ke arah mirip sporty dan premiun avangarde namun jikalau yang berumur 50an ke atas? dierang juga ada data marketing tersendiri.. so kita tengok lah dah on the road n salesnya macam mana..
*adakah dengan sedikit data itu ini akan membezakan jualan? kena sedar juga bahawa proton bukan lah giant manufacturer or real premium car company.. yang penting mampu milik.. (nanti ini pun di pertikaikan…haha..)
13/12/2011 at 8:09 pm
Link yg bro campromania bg tu (interior dashboard exora prime) tak sure betul..
Dan pic dashboard walnut finishing tu pon mungkin belum finalize sbb:
1. Klu perasan dashboard dia color grey, bukan hitam.. So itu dashbord exora lama.. Bukan MC1..
2. Klu perasan shift gate dia ada PRND32L, spatutnye klu CVT PRNDL + SAT button..
3. Mmber ada kata, dia ada pegi kt vendor td, dashboard hitam + walnut finishing mmg cun, tak macam yg dlm pic tu dashboard grey + walnut finish selekeh ckit..
Info2 ni tak official, apa pon tgu jumaat ni..
13/12/2011 at 8:41 pm
x dapat nak usha jumaat nh. 3 Hari program syarikat dekat seri iskandar.. Tapi x per.. Lari kejap ke sitiawan..
13/12/2011 at 9:34 pm
klu efek walnut trim lbh gelap cam stereng walnut waja ev br nampak lebih mewah huhu
13/12/2011 at 1:04 pm
Yang ni aku setuju sangat!.. memang failure la wood finishing tu!.. Aku tengah berangan2 nak beli exora turbo terus terkebil2 tengok interior dia…
13/12/2011 at 1:06 pm
betul …..
http://www.whatcar.com/car-news/proton-exora-review/259271
The plastics appear to have been designed and constructed using templates and trims found round the back of the factory after Nissan decided it was time to move on from the 1990s Sunny.
13/12/2011 at 1:06 pm
xsabar nk test drive ni…turbo inside..
13/12/2011 at 1:20 pm
Aku ada satu comment yang aku harap Management Proton baca.
Kenapa setiap kereta proton ada banyak sangat variasi? B-Line lah, M-Line lah, H-Line lah.. apa tujuan nya… kalau target market satu untuk orang yang suka premium, dan satu untuk orang suka price rendah, then buat je lah B-Line dan Premium Line. B-Line ada AT dan MT, both engine CPS. Premium Line ada AT dan MT, both engine CFE.
Dah cukup.. 2 variasi dan setiap variasi boleh pilih manual atau auto. Kilang pun jadi efficient. Kan senang tu, sapa nak mewah sikit amik la premium..
13/12/2011 at 1:24 pm
betul gak ckap bro tu, sebab saga flx dah ok buat 2 variant sebelum ni, kali ni exora fl nye variant siap ada 4 pulak.. ingat bold & prime je..
13/12/2011 at 1:42 pm
nak habiskan stok bumber lama exora kot utk B-Line tu..
13/12/2011 at 1:31 pm
Bro,
Sy rasa nak markup price, sebab mostly pembeli proton tak akan keluar muka 10% @ tak ada budget, kerana monthly tak beza banyak.
Average setiap 1k downpayment beza monthly sekitar rm10.00.
Beli B-line markup H-line……..
13/12/2011 at 1:49 pm
B-Line susah nak markup ke M-line ataupun H-line sebab H & M ada ABS & EBD yang mana tak pernah dengar pun kat Malaysia ni ada orang nak buat retrofit.
14/12/2011 at 5:49 pm
bro Nadz ckp ni betul,
tapi bro, B-line TAK boleh markup H-line..
b-line takde AT dan H-line hanya ada AT
14/12/2011 at 5:51 pm
bro azrai,
b-line tak boleh markup H-line sbb b-line cuma ada MT dan H-line cuma ada AT..
tapi B-line MT boleh markup M-line MT..
yg bab ABS + EBD tu tak de masalah.. takde kne mengena, sbb kt dalam gran cuma tulis model, CC, tansmision (Exora 1.6 MT)
13/12/2011 at 1:42 pm
itu dinamakan offering.
xsume org ada $ nk amik h-line, so m-line memadai.
b-line mmg cukup $, tp gajet kurang..
prime ni pada aku top offering, bukan yg selalu ada.
well..kalu tgk gmbo tu mmg xcun panel “kayu” tuh.
mgkn kita kena tunggu yg hi-res punya gmbo.
hah..kalu xcun, cabut je la panel tu, xpn beli sticker corak carbon fiber DIY balut. lg cun!
ps: aku dr dulu lg xberkenan design dashbod exora nih, huduh 😛
exora tu secara exteriornya bersegi2, so dashbod pn patutnya “masuk” la dgn character exterior tuh.
buat segi2 sket, bukan lonjong.
tang dashbod nih aku mmg ske design honda!
13/12/2011 at 2:24 pm
Aku setuju. Kita ni market x besar, model MPV Proton pun ada 1 ni je, jgn bandingkan dgn syarikat2 kereta lain yg ada byk variasi model.
Dgn 1 model ni juga kita nak jual ke target audience yg dtg dari pelbagai demografi, so offering kena banyak. Jgn bandingkan dgn Saga FLX, itu kereta yg mampu milik utk kebanyakan org, variasi sikit pun ramai org beli.
Aku x nmpk masalah tang tu.
Cuma aku nmpk masalahnya tang interior Prime tu la. Walaupun x nmpk lagi official images, aku mengharapkan sepatutnya depa release mcm yg depa show Prime concept masa Exora launch dulu. 2 tone interior, padanan black & cream menampakkan class & roomy, secara otomatik interior Exora yg boring tu nmpk menarik.
13/12/2011 at 7:35 pm
sekurang nya dgn pelbagai variant yg mengena setiap keperluan market ia lagi meluaskan skop pemasaran/jualan proton. lain lah jikalau proton ada program tailortrim ke ape macam kat USA/UK ke ape..kat sana sampai ke fabric pun kita bole pilih sekian2..
kita bercakap sebagai pembeli, cuba kita cakap sebagai penjual? lain asasnya dan biasnya.
14/12/2011 at 5:46 pm
klu bro ahmad yg menjual kereta ni baru la bro faham kenapa..
benda ni customer jugak yg dok mintak.. nak puas kn hati semua org bukan senang..
tak semua pendapatan org kt malaysia ni sama
tak semua loan customer boleh lulus dgn range yg lebih kurang sama
tak semua customer ada cash yg banyakk nak topup dp skali loan kena reduce..
setakat exora ni baru ada 4 variant je
tak rasa lg jual alphard… ntah smpi berpa variants pon aku tak ingat.. lagi banyak.. haha..
13/12/2011 at 1:41 pm
Kita rewind balik jangkaan saya sebelum ini.
azrai says:
December 5, 2011 at 3:49 pm
Berdasarkan perkiraan harga Exora sekarang dan praktis Proton dalam pricing dia, ni anggaran yang saya buat:-
1.Exora Basic – RM60k+ (Enjin CPS Manual)
2.Exora BOLD (Executive) – sekitar RM 66k manual, RM 72k CVT (Enjin CPS)
3.Exora BOLD (Premium) – sekitar RM 79k CVT sahaja (Enjin CFE)
4.Exora PRIME – RM88k CVT (Enjin CFE) *88 ambik Ong Tahun Baru Cina
PS:-Tunggu adakah harganya juga dalam lingkungan ini??
Jadi Exora masih gunakan term M-Line & H-Line bukannya Executive & Premium macam Inspira?
13/12/2011 at 2:50 pm
ntah la bro. Mungkin yer, mungkin x. Tapi baik gune P and E nyer istilah. Lagi singkat. Exora cfe P. Exora E. Exora B. And Exora Prime
13/12/2011 at 8:21 pm
im hoping for cfe M-line (manual) .now all shattered. huhuu,,,,
13/12/2011 at 1:54 pm
Saya silap jangka enjin CPS M-line akan match dengan CVT.
13/12/2011 at 2:15 pm
ada pilihan ke kalau pembeli nak prime tapi taknak captain seat ? nak 3 seats mcm biasa?
13/12/2011 at 2:47 pm
no bro. Nak kene amik premium nyer la..
13/12/2011 at 3:18 pm
Beli Prime, kendian tukar kerusi, ble?
13/12/2011 at 6:32 pm
haah bole ke? hehe tanya je
13/12/2011 at 6:32 pm
aku rasa ramai lebih suke kalo prime tu 7 seater
patut ade option 6 & 7 seater
13/12/2011 at 3:26 pm
blog ni mmg terbaik la…
bini aku sebok suruh aku angkat exora lps tunjuk gmbr kat blog ni.
tp aku plak nak p321a turbo sbb anak baru sorang. huhu..
pening2….
13/12/2011 at 4:09 pm
takpa.. exora bini pakai, bro pakai p321a turbo 😀
14/12/2011 at 9:34 am
xmampu plak nak bayar nnti. huhuhu…
13/12/2011 at 9:09 pm
dua2 best..klu anak br sorg angkat p321a pun ok
tp exora ada 6/7 seats, bole angkut mak bapak sekali
besar bg aku tk jd hal, sbb keta proton sng handle,
wpun agak besar tp rasa bila bwk mcm kecik ckit jd sng handle
sng citer apa kata tggu jer p321a pastu test dua2 hehe
14/12/2011 at 9:36 am
skang bawak neo..mmg kene tukar sbb dah ada anak tpi syg sbb handling kete lain mmg tak bleh nak challenge. kalo tukar ke mpv tak bleh la melipat mcm selalu. hehehe….
13/12/2011 at 4:01 pm
aku pon pening kepalo jugak…bini suruh angkat exo tahun depan…tapi apakan daya namo den ada sangkut pasal jamin menjamin punya pasal…..huhuhu…
13/12/2011 at 4:07 pm
ko tunjuk je gambar exora yg x elok skit… dah 2 tunjuk gambar P3-21a yang elok… insyallah dia pilik P3-21a lah… hehehehe
13/12/2011 at 4:28 pm
bagi saya la, ambil je la Exora cfe nh. Lagipun Berbaloi. X pun bincang la pasal harga. P321a starting mingkin 60k. Boleh simpan duit muka tinggi. jadi bulan2 sikit. Tapi bro, kelebihan MPv nh , bro x kan rasa sempit sampai la anak bro ada 4. Itu pun kalau nak 4 la. hhahahaha..Melawak jer. Ikut la bro. Buat berbincang.
13/12/2011 at 6:38 pm
kalo mampu amek dua2 bro…yg penting ade fulusssss
13/12/2011 at 7:00 pm
rasanya proton tak akan guna term hline dgn mline lagi dah, saga flx pun guna executive dgn standard utk dua2 varian.. yg baru 1.6 jadi SE
dan setahu saya proton tak guna auto gearbox dari mitsu lagi, so exora ni saya yakin akan guna cvt utk suma varian termasuk mline (executive)
gambar exora prime tu mcm bukan final produk, kemasan tak baper cantik dan kaler pun yg lame punya
13/12/2011 at 7:19 pm
Saya rasa kerajaan patut ambik Exora Prime sbg kereta rasmi kerajaan menggantikan Perdana yang da toooo oldskool…
Cume kene executivekan kan upgrade skit bagi warna hitam bling2 krom2 sket…
1. seat hanya ada 5..seat blakang 2 seat ala2 kapal terbang 1st class siap ade mesin urut skali…l
2. ade tv yg boleh wat video conference…
3. Sound system Blaupunkt atau Bose…
4. Curtain airbag utk seat blakang
Amacam?? =)
13/12/2011 at 8:00 pm
Kerajaan kena tunggu exora ev, kalau x nanti guna duit rakyat untuk isi minyak, kalau pakai ev, jimat sikit kot hahaha
13/12/2011 at 8:26 pm
EV tak tahan lasak…kang menteri2 nak balik kawasan xde tempat nak charge kereta
Better pasang NGV…hehe…boleh ke enjin CFE pasang NGV?
13/12/2011 at 10:50 pm
kire ok la minyak..enjin 1.6 jer…dari perdana minyak mentakedarah..
13/12/2011 at 11:50 pm
jimat la sangat pakai EV tu.. buatnya bateri kong.. agak2 berapa seketul bateri EV.. yg kes Tribunal baru nih Honda caj RM10ribu.. yg kes kete baru bateri dah kong tu..
14/12/2011 at 1:06 am
sebab tu kena tunggu proton buat yang reliable and cheap, sekarang ni kebanyakan company tengah develop benda ni, xkan nak suruh proton develop engine guna minyak je, kalau boleh develop hydrogen fuel lagi bagus sebab totally clean and produce better output, cuma masalah hydrogen fuel skrg ni ialah untuk menyimpan hydrogen ni dalam tong gas, memerlukan tekanan yang tinggi kalau nak convert gas to liquid hydrogen…
13/12/2011 at 8:06 pm
ramai jugak yg komen wood trim pd exora prime. nmpknya ada perbezaan berbanding konsep prime yg dipamerkan dulu.
rasanya tu dah final dh. aku pun mcm xberapa brkenan sbb mcm tak ngam dgn warna dashboard. tp mngkin org2 prtghan umur minat kot.
13/12/2011 at 8:36 pm
tu prototaip. Cube tengok gear die. Yg tu still 4 speeder
13/12/2011 at 8:26 pm
im hoping for cfe M-line (manual) .now all shattered. huhuu,,,,sob sob
13/12/2011 at 8:50 pm
B line , isit gtreg man gearbox
13/12/2011 at 10:00 pm
saga flx 200km/j
13/12/2011 at 11:08 pm
supposedlly cfe is peoples car.
but,,,,
14/12/2011 at 12:07 am
yeah buddy, i’m also crushed…feel u
13/12/2011 at 11:22 pm
selamat tinggal wish…dah terlalu lama dgn vvti. pakai exora cfe ni berbaloi-baloi.Kurangkan monopoli berterusan toyota&honda. support mpv nasional kita.. syabas team R&D Proton yg bertungkus lumus siang &malam menguji CFE ni semaksimum mungkin.
14/12/2011 at 2:52 am
em,psl interior,no komen selagi xtgk dpn mata sendiri n xda gambo official. Klu tgk inspira,tolak nappa leather n krom logo, lining kat dashboard 2.0p lg lawo dr lancer gt,nampak lg elegan.
Tp aku rasa, mgkin designer prtn xdala bongok sgt kot,mgkin walnut effect yg jenis premium. Xtaula kot mmg bongok pun :-).
Cume klu btl pkai 4at manual mitsu utk baseline n mline,mmg daku keciwa,coz bknlah kata 4at n manual mitsu ngan exora teruk, just ok jek,minyakpun ok jek. Tp aku suka mcm prtn buat kat flx, barulah panggil relevation.
Jauh ngat beza flx ngan blm mahupun fl. Kan prtn kata komited utk jd lebih baik. Exterior n interior, rasa dah umph dh walupun ada klemahan sini n sana, tp jgnlah perkecilkan pengguna b-line n m-line, walupun mgkin nk promosi lebih kat cfe(mmg patutpun promosi lebih),bglah manual getrag n cvt punch yg lebih jauh lebih bgs dr manual n 4at mitsu.
Xsume org akan amik cfe@prime, rata2 akan amik m-line. Harap2 jgnlah xda perubahan langsung utk pwrtrain m-line n b-line. Cfe bold n prime, xda masalah, yg m-line n b-line yg aku keciwa klu masih pkai yg lama. Klu flx bleh bg cvt n manual getrag,xkanlah exo yg lg mahal xleh bg. Tlg prtn,buktikan aku slh, bg manual getrag n cvt kat base n m-line.
Em, gambo bold kat blog prtn sales tuh mcm m-line jek coz sportrim cam saiz 15 n mcm mc1 punya jek. Bukan ke pkai rim 16 yg mcm kat test drive unit? Kat platepun tulis exora fl.
14/12/2011 at 2:47 pm
kalau nak tukar pakai kombinasi cvt+cps nanti proton kene buat testing lagi padahal untuk jual kat pengguna b-line & m-line aje…pakai gearbox auto mitsu pun ok laa cume minyak kuatlah..
untuk letak enjin turbo + cvt pun da makan kos yg tinggi utk rnd..
14/12/2011 at 8:28 am
Bro, kawan confuse la statement enjin CFE masa kat klims tu yang berbunyi:-
“Comparable fuel economy to a 2.0-litre normally aspirated engine in a more compact package.”
Adakah ini bermaksud penggunaan minyak CFE 1.6 ini sama dengan enjin 2.0l NA?? Kalau begini, takdelah jimat minyak?? Cuma road tax RM90 berbanding RM432 bagi enjin 2.0 liter.
14/12/2011 at 10:50 am
bukan… minyak lebih kurang je dengan 1.6 biasa, maybe lebih or kurang sedikit je. tapi power torque tu yang dimaksudkan sama macam 2.0. CFE 1.6 ada torque yang sama macam Subaru BRZ yang 2.0
14/12/2011 at 11:57 am
Proton punya slide show sendiri tulis fuel economy 2000cc
tapi maklumat ni maybe CFE with out VVT and DI
14/12/2011 at 1:51 pm
selalunya, marketing sebut “power directly comparable with that obtained with a normally aspirated 2.0 litre engine”
Subaru BRZ 2.0 N.A dapat 150+hp, 205nm torque
Peugeot 508 guna 1.6 THP dapat 156hp, 240+ torque
Peugeot 1.6 THP guna 7.7L/ 100km di bandar atau hanya 4L/100km di highway!
CFE tak secanggih THP, tapi aku rasa FC utk CFE ni mungkin tak jauh beza daripada normal Campro or CPS. gearbox CVT pun bleh jimatkan minyak gak 🙂
14/12/2011 at 1:55 pm
Dah keluar details CFE, http://paultan.org/2011/12/14/proton-exora-cfe-some-details-on-the-turbo-mill-surface/cfe-1/
14/12/2011 at 11:07 am
apakata kite tunggu launching je dlu, then pastu sumeorang kembali komen semula. mungkin berbeza kot. hehehehe.
14/12/2011 at 11:33 am
pehhhh mcm brz tueeeeeee mantopppp
14/12/2011 at 7:01 pm
dah tapau spek innova punn huhu
14/12/2011 at 11:50 am
* offtopic – dial pada meter kereta ni macam style p3-21a je, outer ring dia merah, dalam putih, http://cdn0.paultan.org/image/dart-01.jpg
14/12/2011 at 12:45 pm
bro dah tengak ker meter p321a???
14/12/2011 at 1:20 pm
mcm tau sesuatu je bro campro!kongsi2 la
14/12/2011 at 1:40 pm
jeng jeng jenggggg… tease bro.. jgn tak tease.. kita yg lain ni semua dalam kepala bleh imagine aje laa.. huhu.. eh tapi kalau ada gaya2 mcm tu, mmg gempak.. iskk.. mmg kompem kena start menabung ni.. bulan 6 taun depan kan.. mintak2 sempat la cukup fulus.. aminnnnn
14/12/2011 at 1:33 pm
ptg nie aku nak intai2 kat showroom proton kot kot ada bayang2… he he..
14/12/2011 at 7:02 pm
bro klu ada gambar interior snap sekali leh? pastu upload kat sini hehe
14/12/2011 at 1:56 pm
http://paultan.org/2011/12/14/proton-exora-cfe-some-details-on-the-turbo-mill-surface/cfe-1/
14/12/2011 at 2:24 pm
bagi aku torque ikut keperluan la, kereta kalau nak bawa orang maksimum pun dalam 5 orang. mpv 7 orang sbb tu torque tu penting bagi mpv.
p321a pun akan pakai cfe, mungkin ada torque adjustment supaya lbh rendah, tapi hp tinggi sikit, mgkn tu yg jadi 151hp. klu kurang sikit drpd 205Nm pun ok sbb kereta tak seberat mpv, kurg load/beban. mgkn performance lbh krg je dgn inspira 2.0, klu krg pun sikit sgt.
14/12/2011 at 2:32 pm
bold cfe kuat mkn minyak dr innova 2.0? wat the fish…
14/12/2011 at 2:59 pm
CFE hasilkan HP dan torque lebih tinggi daripada Innova 2.0 sedangkan CFE hanya 1.6.
prinsip asas tenaga: tenaga hanya boleh diubah bentuk, maka untuk mendapatkan lebih banyak tenaga, perlulah menggunakan lebih banyak sumber tenaga. lagipun, bukan beza byk sangat pun, 8.3L vs 8.0L utk 100km, hanya 300ml, tak sampai pun satu tin coca-cola. kalau dalam ringgit, 60 sen jek utk setiap 100km… byk sgt ke beza tu? ini juga menunjukkan 1.6CFE lebih efficient berbanding Innova 2.0. lagipun, roadtax 1.6 dah jimat RM290 setahun berbanding Innova beb!
14/12/2011 at 7:04 pm
tul tue, belum kira harga insurans. sure berbaloi2
14/12/2011 at 6:00 pm
erm rasa figure dalam slide tu macam tak berapa tepat..
minta sapa2 bagi pencerahan.. tq
15/12/2011 at 12:39 am
Rasanya tu bukan official dari Proton. Biasala zaman sekarang, macam2 cara nk menjatuhkan pesaing. Cuba tgk kualiti gambar luaran Exora tu, kalaulah Proton nk tunjuk dlm official slide presentation diorg, for sure gambar yg terbaik, ni macam gambar curi2 je.
Aku rasala, dah ada salesman atau agen2 pesaing Proton yg mula risau, dan mula nk cucuk jarum. Kalau org percaya propaganda diorg buat ni, sikit sebanyak sales Exora akan terjejas psl org akan tgk, fuel consumption lagi tinggi dari Livina & Innova. Kalau tengok kat blog Paul Tan tu sendiri, article tu source nya – unknown. Hmmmm… ntah la kan.. ni instinct aku je.. 😉
15/12/2011 at 10:17 am
Dalam blog Kizz Kazz tu ada brochure rasmi & colour options utk Exora nih. Personally aku kureng setuju warna Prime tu hanya ada Absolute Brown sbb coklat bukan semua orang boleh accept (aku salah sorangnya lah). Dan nampaknya, warna hitam dah takde utk line-up Exora yg baru ni even utk B-Line, ada gantian warna baru Cocoa Gray.