funtasticko design

http://funtasticko.net

PANAS : Adakah anda Proton Prevé???

237 Komen

Gambar extra dari forum.lowyat.net

Tambahan gambar dari bro Apis Chipsmore

Tu dia, yang dinanti-nantikan selama ini bakal tiba tak lama lagi. Difahamkan model ini bakal dilancarkan selewat-lewatnya pertengahan bulan April.  Cepat save gambar ni, nanti ada pulak yang suruh turunkan lagi sekali, hahaha… cepat sebelum terlambat!!!

* dah dapat feedback positif pun dari website www.caradvice.com.au Australia, orang kita je dok perleceh barang sendiri…tu la takut sangat orang marketing nak reveal.. takkan nak guna strategi zaman Tok Kaduk mengintai dari dalam kotak lagi kan, kata Global Car kan? Guna strategi lain la, betul tak? 🙂

237 thoughts on “PANAS : Adakah anda Proton Prevé???

  1. peh….fire red…..mengancam….

    • Awat gmbaq keta yg biru lagoon tu sebelah side mirror bka,sebelah lg tutup?

    • Nice car! Tu la.. Colour ni nmpak kereta ni mcm europe… First time jatuh hati kt proton.. Harap2 proton boleh jual skali bodykit kereta as an option… Sbb nk tggu SE sure lme lg kot..

    • proton!! cepat la launch…penat laa tunggu lame2…

    • apasal putih pi solotep pula. hehe. saya tempah yg putih. hope la colour putih cantik. minat 2 colour je. putih atau hitam. last2 ambil putih walaupun hny solid white sbb fikir putih senang nak make up.

      pengeluar2 bodykit. cepat2lah bikin bodykit. nak make up terus ni

  2. gambar yg dinantikan…fire red mcm saga flx se.
    mengancam!

  3. terbaik 🙂

  4. cantik gilerr!!

  5. save dulu…

  6. hahahahaha.. dah save.

    Tapi sejuk hati org komen kat cardrive au tu. Die kata “even better than toyota” lak tu. Plus “7 speed Auto” .
    Even org luar pun tahu mcm mana nak hargai kereta keluarkan luar.

  7. terbaek la bro…org aussie pon puji..siap compare ngan model2 kt sne lg…

  8. Tapi betul lah tindakan kita mengomen ” crom belakang nampak pelik”. Biler dah body colour, baru nampak baik sikit.

  9. Masuk bdykit lg smart ni..pasni rmi la desgner tolg buatkn bdykit..

  10. The preeev designers have succeeded in developing a unique design…. and i really want to say wow 🙂 its look just nice with this colour, from the otherside still a little GEN2 DNA……..

  11. wiper dia memang camtu ke?

    • tu yg peliknya, gambar spyshot yg lama semua ok je tp yg ni bukan viper yg warna biru je yg satu side je yg tinggi sikit tp semua gambar mcm tu…

      • i’m not sure, but a lot of proton model had some issue with the left side wiper position. it cannot back to the position properly after wipe the windscreen. dont know why.

        But, it is just a small matter. u can push back down when u go out from your car. 😉

    • wiper driver side sgt panjang..maybe utk bagi visibility lebih utk driver

    • Memg trend mcm tu kot skrg ni..wiper toyota prius c pon mcm tu jugsk.

  12. the most awaited model of 2012…I don’t care what ppl want 2 say..i’ll own this car b4 Hari Raya….

  13. speechless … much better than lagi best ..

  14. wow…
    facelift dia nnti komfem leleh punyer
    tp rear wiper should be ade la
    bru layan…

  15. awat wiper dia semacam je..nmpk mcm senget sebelah je..
    yg wrna biru lagoon plak side mirror sblh buka, sblh tutup…

  16. Speechless… Xtau nk ckp ape… Wowww…

  17. Pingback: Spyshots : Proton Preve in red colour | Blogger2u

  18. wiper tuh mmg design dia camtuh, yg sebelah kiri tuh, bukan wipe x abis n etc mcm yg diandaikan. Design camtuh. Sbb aper, kena tanye designer@engineerler.

  19. emm..lambatnya minggu depan….harap2 pic ni x kena delete cam sblm
    nie…hehehe

  20. perasan x yg lampu belakang die dah nmpak proper-alligned, xde nmpak bonet mcm x tutup rapat lg dah. fender depan pun dah ngam dgn bumper. sbbnye model test drive ni yg versi production, yg sebelum2 ni pre-production model, sbb tu ade defect cket2.

  21. ni jd wagon pun lawa rasenye

  22. terbaik le kereta ni.syabas proton. luaran dah memang dalam kelas tersendiri. sekarang cuma nak tahu interior sebenar dan nvh apabila dipandu… kalau dua area ni perfect..comfirm jualan vios dan city merosot le jawabnye…

    • Tp yg penting..exterior design is way much better compared to Toyota Dugong..For Malaysia market ada dpt 6 airbag jgak ke?

      • What are you talking about?vios is already a few years old model…if this new proton doesnt look better than vios proton really can shut down….you are saying like wah gtr35 looks alot better than gtr32…..wth….ofcoz need to look better….typical basher…..u nak banding ambil la model yang same segment sama taraf dan similar launching date…..memang ni orang B

      • mr aih, klu ikut u punya rules, mmg xleh nak banding langsung. Contoh, klu vios kuar yg baru tahun depan ke, xlehler banding ngan preve coz xadil, launch lain thn, mmglah vios nampak lg baikkan. Xgitu jadi bykler kete xleh banding. Cer cite kete aper yg betul2 launch thn 2012 segmen b n c kat malaysia?(yg betul2 launch, bkn yg dijual, elantra dh kuar thn lepas,so, xadil gak banding elantra ngan preve mahupun forte). So,yg bleh banding hanyalah civic 2012, segmen c, segmen b kete aper yek yg btl2 launch 2012 n djual dimalaysia?

  23. Kenapa diorang pi selotape headlamp Preve putih dan biru tu? Standard delivery packing ke?

    Menarik pula rupa paras Preve ni. Tunggu utk testdrive pulak.

  24. Syabas PROTON…

    PROTON – Dare to Change
    Proton PREVE – Drive it to Believe It

    <<>> <<>>>

  25. Memang terbaik lah proton..cun melecun..mesti grab satu ni..

  26. klu buh logo VW mesti ramai puji tingi lampai…(hrp ada org edit buh logo vw)

    all the best to proton, definitely this car will open our mindset to next level

    • DH RENDER DH..MMNG SESWAI..TUNGGU BRO CAMPRO POST KAT CNI…(KALU SUDI POST LA YE BRO CAMPRO) SHARING IS CARING KAAAAAANN.. 🙂

  27. Pingback: Review Awal : Proton Prevé Test Drive Akan Datang | Blog Tokobakso

  28. xyah nk susah2 check wiper tu xproper n etc. Tgk gambo kete merah no 2 tuh, yg dr sisi, korang zooming kat wiper, nanti nampak wiper besi bengkok keatas yg sbelah kiri. Yg kanan straight type.Sbb tuh dr depan nampak wiper ternaik.

  29. cantik.. saya ada buat sedikit editing pada ‘tiger wing’ kat model ni.. sebab pada pandangan saya, kalau ‘wing’ tu buat besar atau ‘bold’ sikit macam Honda Stream RSZ, sure cantik.. saya dah edit.. nampak cantik!

    walaubagaimana pun, model ni buat saya cair je tengok.. haih, kalau saya ni ada kewangan cun, nak jer amik sebijik! Premium model, tak nak Exec2 dah.. heee ^_^

  30. bro..check emel…

    panas…panas….

  31. Look great. Still reserve real comment after viewing n test drive. The only thing I don’t like is the wide grill. It has no character, look dull n lifeless. The proton emblem wings make it worse. Hopefully the fl version will have something like Honda city grill.

  32. daripada caradvice.com.au
    “According to the Malaysian specification sheet, the GX will get front fog lamps, USB/iPod/Bluetooth connectivity and steering wheel audio controls, while the GXR will add auto headlights and wipers, leather-wrapped steering wheel, paddle shifters, climate control, cruise control and push-button start.”

    Kita punya kat sini ada climate control ek?

  33. ok dah tengok..fire red dan silver aku rasa paling sesuai dgn keta ni

  34. Pokcik want SE version!! hehe….

    Pokcik bakal org kolo pilah pertamo boli keto ni…iyolah

  35. protn takkan ke mane la….

  36. Mmm… hensem giler preve nie. nak nak yg warna fire red tu…perrrrgghh. meleleh!

    Design blakang pun ok pe… xyah chrome line tu pun dah cantik dah…. bye bye city, bye bye vios…sayonaraaa..:)

    cheers!

  37. Difahamkan Wiper senget and tekuar tu kerana saiz dia panjang untuk wipe sehingga rain sensor & light sensor yang terletak di tengah atas cermin . Yang black tint tengah2 tu.

    • takde yg nk komen wiper terjojol ke ? hehe

    • Kenapa masa pre designed analysis bole overlook this kind of mishap. Gambar ni last update 2 minggu lepas..dan dlm tempoh ni proton bole tukar wiper consider big minor change..dan pasti proton kena test walaupun dah launch nnti. Proton need more test not test drive unit only. Sytem integration test mcm byk fail so last minutes chg terpaksa dibuat. Tapi preve mmg still cun..

  38. wiper die mmg design mcm tu, same mcm inspira. x caye, cube tgk inspira punye wiper,

    tp sy musykil jgk kt gmbr testdrive unit ni, kt mana ambik ye? sape yg edit bg blur gmbr bckground die? nape plate name die warne kuning, bkn warna hitam mcm kete2 lain sblum ni?

    • Tu la sye rasa sticker kt body tu edit je……

    • tanya bro campro. Gambar ori dari die..

    • Cuba tengok wiper ni, dia pun tak return habis.

      • its memang like that for all cars with small left wipers, sebab wiper blade mana boleh bend?? so sure la its a bit on top, sebab cermin kereta kan melengkung…

    • tima kasih dik sebab bg link wiper inspira tu….tapi alahai adik oiiii…xyah la pikir pasal stiker & warna plate name tu…benda remeh2 je tu…..yg penting kita dh nmpak bentuk sebenar Preve ni…
      xpasal2 panjang ceritanya pulak…kekeke
      pepehal pun congrats Proton…
      -bravo-

  39. fuuuu…

    sebelum ni aku ingat nak angkat forte, city dgn dugong jauh dah keluar list. tapi bila tengok ini preve teros kelabu mata..tak make up pon dah cantik dah, kalau kasi bodykit sket mmg terbaekk la.. bye bye forte welcome preve…

  40. tp lubang kunci kt bonet belakang tu mencacatkan penampilan.. huhu

    proton patut tak payah guna konsep lubang kunci cmtu dah.. mcm vw jetta nak bukak bonet cuma tekan butang kt bawah logo vw je..

    mungkin utk facelift kot

    • cost tinggi lah brother nak buat mcm tu.. tu yg boot lid belakang ikut style saga jer… lancer gt pun mcm tu.. takper ada auto trunk release…

      ps. dulu gen2 takde benda tu semua org marah.. so persona terpaksa ada.. skang mau takde balik.. susah whoah nak ikut kehendak pengguna… so moral of the story letak jer lah.,,

      • Mmg mahal yer kalo guna button berbanding key. Mcm myvi dan mazda pun pki button senang sungguh saya guna berbanding persona sy sendiri. X perlu cucuk kunci dan pulas kalo dr luar..mmg renyah nnti.

        Tp model ni kalo sumer ada auto trunk release mmg tak perlula..masalahnye selalu proton utk entry model mmg x der auto trunk ni. Nak compare sbb keta lain ade yg x pki tu mmg exucse x nak committed to be better mindset. Tp x apalah proton.

  41. ape pun aku harap proton bagi spec yg sama untuk export dengan yg jual pada rakyat…jgn buat mcm dulu2 masa zaman saga n wira….spec dan quality yg export ke overseas punya baik..yg jual kat rakyat….teruk…bagi spec yg sama la…harap2 global car nie…sama spec export dan local….harap DRB ambil perhatian perkara nie…

    lagi satu tolong sape-sape kat sini boleh confirmkan..coz ada ura-ura menyatakan proton bawah DRB akan hanya rebadge kete VW coz katenye one of strategy untuk increase profit…

    • Australia dapat 2 Varian. CFE dan NA. Yang NA boleh pilih transmisi manual atau CVT. ESC dan 6 airbags adalah standard. Leather seat juga.

      Itu ja yang lebih. Aku jangka sebabnya ESC dan 6 airbags tu standard sebab Proton nak 5 Star ANCAP. Kalau bagi 4 airbags dan NA takde ESC, masih boleh dpt 5 star tapi Proton nak pastikan dapat full rating.

      Untuk malaysia, kalau harganya 80k, mungkin boleh dapat 6 airbags dan ESC standard dan leather seat untuk Premium. Tapi 75k pun orang dah komplen mahal.

      • Harga kat Aus nanti berapa bro? adekah lagi murah dari kat m’sia atau sebaliknye

      • new rules nak masuk pasaran ausralia kena ada esp…

      • mcm aku pnah kate la, aku x kisah asalkan ade beze price nye..kalu kat sini 4 kat aussie 6,mesti yg 6 airbag 2 lg mahal..jgn yg aussie 6 airbag nye lg murah sudah la.. =)

      • maaf terlebih dahulu klu terkasar. Hem, nak banding rega luar malaysia ngan rega kat malaysia, susah coz struktur cukai xsama, traders profit xsama, cif xsama, logistic xsama n etc. Rega luar semenanjungpun dh berbeza.

        Sume kete dlm dunia nih, rega sume xsama, equipment sume xsama. Xcaya, check rega honda civic satu dunia, sama tak ngan rega dia kat jepun? Sama x spec dia?

        Jgn ker rega n spec, bentuk luaran n dalaman pun lain. Kdg2 aku pikir, honda anak tirikan org jepun coz honda civic euro@accord euro, material top notch, pkai softplastic. Mmg kualiti. Design luar mmg elegance. Spec lg mantap. Tpkan, yg aku heran, pyh plak nk dgr ayat anak tirikan rakyat jepun.

        Renung n pikir2kan.

      • takde la bro mat…civic n eaccord euro…design pun dah lain dengan jepun nye…tapi bro….even jepun punye pun civic n eaccord kualiti tetap baik what…lain la proton yg jual kat msia….quality teruk sgt berbanding dgn export version…dahla design sejibik….kalau nak org support proton kasi la export version nye spec…tak kisah..wat special spec ke ape ke…yg penting bagi org yg prefer quality boleh dpt that spec…..

      • yg aku baca hanya model GXR di lengkapkan ngan stereng leather.. seat tak cakap pun leather..
        mana dapat info bro

  42. sebutan sebetulnya ialah ‘privi’…..

    cuba refer website sini, atau beberapa website lain..

    http://www.forvo.com/word/prev%C3%A9/

  43. Pingback: (Gambar) Proton Preve | Berita Semasa

  44. Terbaik!

  45. i hope the hatch version will be stunning. hopefully.
    and maybe the weight is around 1250kg curb weight and it will be a superb hot hatch with young aggressive look as well. 6 speed manual.

  46. takde ke nak komen pasal varian cvt executive?
    petrol lagi jimat drpd cfe kan, tp klu kat dlm bndr tak ke lagi jimat cfe?
    pastu tak underpower ke ?

  47. emm.. cantik….harap kualiti pun cantik.
    rear design tu yg kacau…lampu adoiii….

  48. OTHER version of PREVE

  49. OK…SY DH PUBLIC-KAN PIC DI FB TU….

    VERSION OF PREVE

  50. pelancaran preve mungkin akn ditunda ke 14 april

  51. Kereta dah tahu bentuk, mcm mana la pulak iklan die. Harap sangat lain dari lain. Kalau mcm Exo pun ok gak tapi kalau nak tunjuk elegent kereta suke iklan mcm nh lagi. Simple tapi mmg smart. X perlu fancy2.

  52. off topic
    just a short vid on artiga

  53. a lot to follow through the p3, like se, r3, midlife facelift, so there will always something to come, people who can afford it can sit back and enjoy things to come.

    for a budget concern there are still a lot to choose on the line, persona saga gen2(still available or not).

    just that only the saga flx is joining the latest mechanical update. we hope that proton will update these lower range as well like engine and transmission,

    also and we havent seen yet the sprintex supercharger that last time proton talked about. we heard that the initial 500 unit be ordered, its remaining the excitement on the hold.

    and maybe the artiga to be a true road version high performance. white with black simply is alluring with CFE seven speed. 1200kg curb weight with CFE inside. ,,,,,,,i dont know how people in proton think about this matter.

    • if i not mistaken, they already finish the most extreme r3 neo on the road, already show the powertrain dept which campro cps with supercharger 180 hp n 200nm at flywheel. Being informed that only waiting for board to approve it.

      Normally it takes 1-2 years for r3 guys to complete tuning the engine coz its all about precission, not ah beng style, just focus on high hp@torque, never ever think on powerband spread, balancing out coz this is daily driven car, not straight line drag race prep car like what most ah beng @ ah beng wannabe.

      Cfe is just new, they need time if they want to tune it to max. Especially there is no manual cog offer at the moment, so, they need to wait.

      • oh yeah , the lotus f1 edition.
        surely the internal is beefed up to take the torque.

        i think proton must have a true flagship of sports car.
        leave alone civic type r, or golf or polo GTI.
        proton must produce a cheaper pocket rocket that actually many malaysian can afford it. not just drooling.about unreachable star.

        make it cheap, and spartan. no gadgetry sat nav , leather,. all concern will be power, handling, and safety.

        any additional gadget, they can shop it at r3 merchandise.

    • if i not mistaken, they already finish the most extreme r3 neo on the road, already show the powertrain dept which campro cps with supercharger 180 hp n 200nm at flywheel. Being informed that only waiting for board to approve it.

      Normally it takes 1-2 years for r3 guys to complete tuning the engine, r n h n etc coz its all about precission, not ah beng style, just focus on high hp@torque, never ever think on powerband spread, balancing out coz this is daily driven car, not straight line drag race prep car like what most ah beng @ ah beng wannabe.

      Cfe is just new, they need time if they want to tune it to max. Especially there is no manual cog offer at the moment, so, they need to wait.

      • 180 hp 200 nm, dahsyat. imagine kalau letak di Proton Preve. maybe boleh jd kan R3 model macam M series BMW

      • preve hatch back sport edition R3 – 180hp 2014.. hahaha pasti meletop!

      • klau nak tgok version Ah Beng engine CFE diupgrade dan dimasukkan dalam Satria Neo,turbine tukar,Adaptronic ECU boleh like FB Adeptronic Comunity,210hp.

      • Bro mat,

        Kalau tak silap, max torque dia rated at 250nm kan? Correct me if I’m wrong, bro.

      • 220nm max tork for cvt.

      • Btul ke180hp with torque 200nM sahaja mmg sedih. Cfe pun 138hp hembur 205nM. Skg mn2 FI engine SC atau TC at least 250Nm.

      • cfe saya rase boleh tune lg power tp diaorang limitkn sbb cvt punya max tork hanya boleh support sampai 220NM je nanti pecah pulak gearbox tu…

  54. 1 lagi kalau letak 17″ rim mesti lagi menawan. high spec model@ premium cukuplah. kalau nak tukar luar sayang pulak rim baru plus takut waraanty lain terjejas. nak kata suspension handling kurang ok inspira r3 1.8 manual ok je 18″

  55. Off topic:

    Rally Whangarei 2012.

    1. Chris Atkinson – Skoda Fabia S2000
    2. PG Andersson – Satria Neo S2000
    3. Gaurav Gill – Skoda Fabia S2000
    4. Alister Mcrae – Satria Neo S2000
    5. Matt Jansen – Subaru Impreza WRX STi
    6. Emma Gilmour – Subaru Impreza WRX STi

    2WD – Karamjit Singh – Satria Neo Gr. N

    Junior – Micheal Young – Satria Neo Gr. N

    p/s: Proton dan Skoda – Ibarat buku bertemu ruas.

    • impreze pun no 5 ngan 6. cayalah

      • No 7 kebawah baru jumpa Lancer Evolution. Tapi kita sebenarnya tak boleh compare Impreza dan Lancer dengan kereta S2000. Impreza dan Lancer berada dalam kelas N, modifikasi yang minima, dan kuasa turbo yang dihadkan. Pendek kata, tiada lagi Lancer Tommi Makkinen dan Subaru Colin Mcrae.

        Sebenarnya, atas kertas memang sepatutnya S2000 ni lebih laju daripada Impreza dan Lancer.

        Pada pendapat saya, saingan APRC 2011 yang Proton menang tahun lepas tak boleh dijadikan ukuran. Lancer dan Impreza bukan saingan Proton. Proton sepatutnya bersaing dengan Ford Fiesta, Skoda Fabia, Fiat Punto dan Peugeot 207.

        Tahun ini, APRC 2012 sudah ada Skoda. ini sangat bagus utk mengukur kemampuan Proton. Dalam SWRC mungkin Proton ada kelebihan. Sbb kebanyakan kereta S2000 memilih IRC. Walaubagaimanapun, teruskan usaha. Harap Proton kekal juara APRC 2012.

  56. kaler merah ni cun…lagi cun dari kaler blue lagun tuh…kalo aku beli preve ni pilihan pertama mesti kaler ni..2nd kaler hitam

  57. black & white photoshopped version 😀

  58. tu diaaaa …

  59. Aku pun nak try meng’volkswagon’kan Preve ni. Ni version aku baru buat tadi sambil tgk Liverpool kalah.
    [img]http://desmond.imageshack.us/Himg526/scaled.php?server=526&filename=wvpreve.jpg&res=medium[/img]

  60. the car look promising. i hope there is no more delay for it lauching.

  61. Interior masih menjadi tanda tanya..

    • serius kes ni sampai masuk aduan rakyat.

      • Mmm… nie bukan aduan rakyat tv3 tu. Mgkin kes2 terpencil tapi cuba dibesar2kan bagi menggambarkan masalah tu ada kat sumer model tu. Apa2 pun pihak proton perlu ar gak ambil peduli masalah2 nie. tak gitu? 🙂

        cheers!

    • ada usaha untuk menjatuhkan proton secara halus, sebelum ni blog ini juga heboh cerita tentang problem saga flx tu, blog lain xde la pulak, pasal cvt exora tu first time aku dengar…

      • ni lah jwpan yg biasa kita dgr jika ada org kmplen pasal proton
        biasa lah keta lain pon rosak jgk.mana ada keta yg perfct
        kes trpencil 1 dlm 1000.saja nak d perbesarkan.
        yg brcakap tu sng lah sbb tak kena atas korng.tp yg kena mcm ni smpi 3 4 kali g sc tp tak leh setle masalah mau tak bengang org yg kena.
        sampai bila proton nak maju.layan komplen sambil lewa.tak pernah nak amik serius.

      • Mmm… pertama, simpati kat siapa jua yg ada problem mcm nie hatta kat bukan kereta2 proton sekali pun. Tapi biasa gak kita dengar bila ada permasalahan begini berlaku kat proton jawapannya mesti; ‘sampai bila proton nk maju’ sedangkan kalau berlaku pada company lain tidak plak cakap begitu.

        cheers!

      • Takkan ceriter pasal safa FLX tuh betul ker…dengar ceriter pasal software bug…hurm…
        pasal exora Bold nih first time dengar..memang arr 1 dalam 1000. tapi kalo betul kes nih..nih memang hak dier…dier kijer bayar mahal mahal…tapi merana….nak buat camner…tak kira BM ker Honda ker…aper salah…zalim buat pelanggan camtuh..

    • gb myvi wife aku skrg rosak. nk tgk, meh aku bawak g bengkel.

    • semua kereta ade problem cuma kes ni dpebesarkn untuk menjatuhkan proton, kes terpencil je, pengguna berhak mendapat hak mereka dan ada saluran yg boleh digunakan, mungkin sc x kendali dgn betul, boleh adu dekat Tribunal tuntutan pengguna adu kat blog ni bukan diorang boleh buat apa pun

      kereta apa pun semua ada problem cuma kalau kereta import owner dia malu nak mengadu kat org sbb beli kereta mahal2 pun ade problem juga, cuma sebagai penguna kite punya hak dan perlu tau mcm mana nak handle benda mcm ni…

      salah satu contoh..problem kereta lain

      http://eightgc2.forumup.com/viewforum.php?f=17&mforum=eightgc2&sid=4a78b63caa7d9ab77f27795e528d3559

  62. nice car simple & clean
    kalau romen dalam keta ni dalam suasana kota Kl memang best!
    apa salahnya kalau pelacuran di halalkan kan elok langgan pelacur daripada rogol
    banyak pelacur yang cun lawei…

  63. Cun tu masuk logo vw…try la post kat fb or blog..kompem ramai yg memuji-muji.
    Hehe

  64. launch date,,?
    i will bring a lot of friends there. many excited already.

  65. walaupun tubuhmu berbalut erat…
    tetapi dalammu tetap dpt kulihat jua…..
    aku baru nmpk depan mata kat puchong perdana
    kaler putih masih camo…
    meter dia mmg cool….kaler putih mcm ada myvi punya ambient….
    body nmpk mcm mantap….
    mmg ohlala!

  66. mintak ade org tolong edit kaler lain utk bahagian belakang..nk gak taw cmna rupa..

  67. talking about color,
    don’t choose red because it will bland with rear light cluster. red with red. it will spoil the design, so the best color to choose so that the light cluster stands out is to either choose white or silver or black.

  68. instrument panel, door trim, panel console, stereng, seat…snang citer interior design total failure…

    • Total failure mcm mana yg dimaksudkan?

    • takkan DRB owner baru lepaskan kot….better tangguh launch nih sampai tahun depan…biar customer puas hati…canang kereta global…tapi kalo separuh kena repair…tak ker rugi gituh…LOL…fitting tolerance banyak variance sangat ker…vendor yang degil still supply NG part…anak crony la katakan…come on arr we want GLObal car.. not GLOjoh car…

    • kasi tgk pre-production kot.. final dia simpan.. huhu

    • price ok
      spec global
      powertrain global
      drivetrain global
      exterior global
      interior not so global

      jgn mengharap sgt
      takut ade yg hampa
      mcm aku…interior failed!!!

    • Dah tgk dan duduk dalam P3 ni ke? Kalo sekadar spekulasi base pada gambar2 it is call bodoh and wait untill the car launch. Kalo mmg dah rasa duduk dalam keta komen anda mmg agak melampau walaupun mgkin ada yg betul.

      • ada satu minah/lelaki yang duduk cerita pasal keburukan proton preve ni dekat forum lowyat, kononnya dia kerja kat proton…. siap suruh jgn beli, xde ape yg baik pun ttg preve semua ade problem, secara logiknya xkan kita nak tabur pasi dlm priuk nasi kita sendiri…

        last rupenya troll je, teruk kena pangkah dengan forumer lain, gambar dia semua dia ambik dari fb orang lain yg berasal dari hong kong… masa proton baru nk menunjukkan peningkatan la masa ni la mcm2 cara org gunakan untuk jatuhkan proton ni… hmm…

  69. INTERIOR DIE MMG TRBAIK BRO…TOUCH SCREEN….SOFT PLASTIC….BILE DDUK DLM KETE NIE TRSE MCM BKN KETE PROTON PON ADE BRO..KAMI BANGGA DPAT HASILKAN KETE MCM NIE….PADE YG TUKANG KUTUK TU…NNTI TRY LA TEST DRIVE…BRU TAU..JGN MAEN HENTAM JE….BOLEH RASE DIE PUNYE TURBO…..

  70. salesman keta jepang dgn kpoppop dah panas punggung…..
    (baca dgn nada ulat bulu dah naik daun….)
    kut ye pun tunggu2 la preve ni klua dulu….
    hai x menyabor2 basher ni yea….

  71. ye
    mmg saye dh tgk scare live
    mmg saye dh duduk dkt driver seat n seat belakang (leg clearance mmg bsr giler)
    mmg saye dh try push start button with slot in key (yg ni wow factor bg saye)
    saye jugek dh try power window yg ade auto retract itu (yg ni utk driver shj)
    snang citer,saye dh belek semuanye kecuali test drive yg mne saye rase xpyh,sbb already test bold yg best itu

    anda xpercaye,lantak korngla
    fyi,pg td dh softlaunch di styling studio
    mase softlaunchnila saye belek2
    “Bicara P321A”

    saye ttp dgn pendirian saye
    semua aspek saye bg taraf global, kecuali interior
    inspiranye interior lg global pd hemat saye

    • wow..

      bro nie keje kat proton la ye..bro keje dlm proton pun ckp interior x ok?
      bro x mampu buat pape ke? cam frust je bunyinya.

      boleh x specifickan interior tu part mana yang x ok? xkan totally interior x ok bro? Pendirian bro tetap baguslah tapi bg la maklumat yang tepat tentang area interior mana x ok? panel dia ke? seat dia ke, meter panel ke. main tembak interior x ok je..sy pun nak tau jgak apa yang x ok secara spesifiknya memandangkan bro da bgtau yang bro p soflaunch di studio tadi.

      jeng jeng jeng..

      • trima kasih kerane judge komen saye secare adil

        ok, saye cube detailskan
        as presented by Azlan Othman & dalam corporate video utk P321A
        global car kirenye adelah standard baru utk proton design
        expectation saye apabile “Global Car” utk interior adalah, trimnye bukan nampak plastik murah as commented by Jeremy Clarkson
        kalau krete below 50k mcm Savvy, BLM, saye tiada masalah pasal trim nmpk mcm plastik murah, bcoz u pay for it (bayor murah dpt le murah)
        but for a 75k car, xsepatutnye mereka pakai trim yg mcm itu
        Exora lain ceritelah sbb MPV…harge mahal sbb body…

        sebelom kene kutok dan dianggap sbg basher proton, suke saye ingin maklumkan, door trim tu dulu hasil kerja saye, walaupon hanye 1% jek
        pade awal design, mereka nak pakai soft touch, so mmg sedapla, and barula
        “global car”
        and expectation saye (kami actually), semua trim, door trim, I/P (dash board), pad stereng pakai soft touch, mcm dashboard wira, lembut, boleh picit2
        tapi final, plastic PP biase je rasenye
        itulah yg hampe

        saye senaraikan kehampaan saye
        1. door trim xnampak mcm plastik mahal
        2. I/P xnampak mcm plastik mahal
        3. stereng keras, kuku saye masih sakit akibat menekan2 pad sterang tu
        4. panel console xbest lagi2 pade 3 button (emergency merahtu)
        5. seat keras dan xbucket macam seat savvy, ade rase mcm kene pegang
        6. xingat dah
        7. yg lain mmg GLOBAL!!!

        kesimpulannye, KPI Global Car utk P321A, semua aspek mmg OK kecuali interior…sbbtu saye ckp interior designer fail
        saye sgt sure basher2 di Paultan akan jadikan interior ini sbg peluru diorng, komfemlah…bola tanggung kate org
        saye pg dgn 10 org member…semua ckp semuanye best kecuali interior

        saye keje department lain yg xde kene mengene dgn R&D atau Styling…

        harapan saye, part yg dipakaikan td adelah part P0 or PP
        supaye kesemua point saye tentang trim dapat dinyahkan
        sekian…
        ~don’t jump to conclusion~

      • Is it that bad? how come..

        Mcm frust menonggeng x puas hati je dgn interior die.
        Maknanye interior designer proton ni kira dungu gakla.. btul x? Kalo x.. teruk sgtkah hasil kerja mereka? Masih skeptikal dgn alasan diberi.

      • bknla bngang, cume pade saye xmencapai standard global car
        one of quality policy, exceed customer satisfaction…yg ni kirenye failla…anyway,ini pandangan saye…lain org lain pandangan…itu normal…

    • Maknanya ko ni org dalam yg mmg nak jahanamkan tmpt ko cari makan ker? Bagero betul la ko nihhh….mungkin citarasa ko tu je yg tak sama dgn org len…pd aku ok per? Interior pun terbaik dr barisan yg ada skg….

    • yuri,

      sy nak tau jugak apa contribution anda dlm pembuatan P321A ni? bole citer x yg 1% tu? sbb macam skit sgt je.. anda buat plastic clip kat door trim tu ke?? kalau citer 30% ke 40% ke… ok la jugak.. hmmmm

  72. Pingback: Proton Prevé (P3-21A) Test Drive Unit Spy Shots Photos | sembang-auto.com

  73. update

    FR LH nye wiper mmg cenggitu…komfem…
    swipe area dia terbaik…ko ludah kt windscreen, nanti dia sapu…hahahaha!!!

  74. Bro YuRi, kalau betul awak keje dgn Proton, sekurang2nye jangan la hebahkan kelemahan produk syarikat awak, lebih teruk lagi sebelum ia dilancarkan. Rekaan manusia tiada yg sempurna. Klau awak warga Proton yg bertanggungjawab, awak perlu kemukakan ketidakpuasan kepada unit dalaman sahaja, sekurang2nya mereka boleh pertingkatkan. janganla jadi duri dalam daging. Pekerja mcm ni la yg DSSZ x suka.

    Statement awak seolah2 awak menyokong basher2 tegar Proton di luar sana. Ingat, basher tegar ni mmg akan kutuk Proton xkire sebaik mana pun produk yg dikeluarkan.

    Saya sendiri juga dah pernah tengok Preve ni depan mata, dah pegang dashboard semua. Pada saya, amat berpuashati. Interior mmg bukan menjadi ‘deal breaker’ kpd model ini, Insya Allah.

    Biarlah pelanggan sendiri yang menentukan samada interior kereta ini memuaskan hati mereka atau sbaliknya. Tolonglah jangan keluarkan statement stereotaip yg boleh merosakkan syarikat majikan anda sendiri. Saya percaya seluruh warga Proton termasuk anda telah membuat sehabis baik dalam mengeluarkan Proton Preve ini. Jadi, sama-samalah kita sokong produk kebanggaan kita.

  75. Sory la bro Yuri aku x setuju la dgn ko…global car does not mean kene pakai soft plastic for interior overall…byk kereta aku boleh bg contoh model global tp pakai hard plastic jgk…lancer evo 10…lancer…Ford fiesta…Wish…BMW 3 series pon hard plastic bro at certain area…city ngan vios jgn citer la…aku pakai persona bg aku plastic dia x selembut zaman wira…tp cukup lembut untuk pegang dengan selesa… kalau preve ni pakai same material itu dah memadai..since soft plastic ada cons dia sbb tu byk car manufact x pakai soft plastic zaman wira dah…bg aku soft plastic at certain area dah cukup…especially dekat tempat yg kita pegang…(dekat pintu tempat letak tangan… stereng…)anyway x pe la semua orang free to give opinion kan…tp aku x setuju la… bro pegi taklimat untk vendor ker (tanda2 besar dalam seminggu dua ni launch la)…anyway i reserved my comment until i see it in flesh…

    • setuju
      cume ape yg saye nk tekankan adelah kehendak customer, global, bukan local/asean je

      sbg seorng yg hari2 terima complaint dr export sales, isu ini adalah antare highest complaint in pareto selain R3 parts availability
      hence, saye nkla tgk c/measure from proton

      anyway, we have done our job
      management yg decide, kite cume pelaksana…

      • xper bro. Itu pandangan bro. Cume nak tanya, same ker yg bro tgk material p3 nih dgn yg tunjuk kat power of 1 aritu?

      • so sorry
        saye xpg power of 1 hritu, wife sarat
        tp base on exp saye, part yg ditunjukkantu part final

  76. tak pasti penilaian Yuri mcmana, tapi saya rasa as a first step to global car, PROTON dah berjaya menghasilkan model yang baik.

    saya pasti model2 selepas Preve ini akan dpt sentuhan lebih baik. Saya sebenornya dah pun sentuh, duduk, start enjin dan tekan semua button dalam interior Preve. Dah bukak tutup pintu (ini mmg dah improve byk).
    Power window switch punya feel pun dah improve sangat compare to exora.

    mmg saya setuju ada beberapa aspek yang sedikit kurang “wow”…tetapi secara overall, kita patut puji usaha yang PROTON dah buat untuk improve bukan saja pada design, kualiti produk but also sikap para pekerja mereka to go global.

    kesimpulannya, i think PROTON did very well for their FIRST global car. Now to ensure quality at its best. Hopefully vendors yang supply parts tu pun boleh maintain their parts quality.

    persoalannya……biler nak launch?? hurmm..

    • dlm blog proton-sales.blogspot.com kata 10 April ni launching… insya’allah..

    • Pasal interior tak banyak soft plastic tuh nak buat camner dah…dah nak jual murah sket…kena arr camtuh…Global proton pon…gue rasa aussie ( yang kurang heritage kereta nyer ), pastuh negara asean yang pentingkan murah, mesia…70% orang takkan komen kot soft ker idak..yang duk bash tuh beraper % sgt kot…tgk camry baru..tak der pon piano black etc…gue rasa fitting and durability will play major part arr kot..

  77. persoalan yg selalu ditanye dan dijawab oleh menteri yg terlibat,

    stategi pemasaran …..

    http://beritasemasa.com/harga-kereta-di-malaysia-arab-saudi

    • strategi pemasaran itu diantara faktor2 lain yg disebutkn dlm artikel.
      cukai dalaman pn ada kt situ, nape xhighlight kn?

    • ha..ha..strategi pemasaran mmg satu aspek. Tp xdalah sampai rega kau kau rendah. Klu org tanya brp percent cukai kete kat malaysia secara spontan, menteripun xleh jwb.

      Klu ko tgk cara jwapan diberipun, asyik duk ulang2 menda yg sama, tp diapun ckp xda subsidi oleh kerajaan.

      Tp klu ko menteri kerajaan, xkan ko nak ckp, sbbnye cukai kat malaysia nih tinggi, cukai kat arab murah. Jatuhlah image gov klu menteri jwb camtuh. Tp dsz dh jwb sblm nih, pricing reduce termasuk faktor cukai n strategi harga.

      Sama gak kete lain, klu strategi pemasaran, awat kete lain dlm malaysia@ lain2 negara adalah based on strategi pemasaran. So, jualan kete cam vios, dijual mahal sbb strategi pemasaran.

      Mcm gak senarai rega mm2h pun dah di bannedkan dr release ke public coz gov xnak public tau brp rega prtn sbnr tanpa cukai. N rega kete prtn yg dijual kat arab hampir same ngan rega kat mm2h.

      :-). Price cut, paling tinggipun 10k, itupun klu reduce profit kete rega tinggi cam inspira. Itupun kete dh stahun.

  78. Dah kluar kat Utusan, DSZ confirm pelancaran Proton Preve oleh PM pada 16 April ni! Kalau ikut berita ni, hari ni ada media preview! Bro Campro tak dijemput ke?

    http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0404&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_09.htm

  79. i want proton preve r3…

  80. cantik dan menarik syabas kepada proton yang berjaya mengeluarkan satu lagi model yang setanding dengan kereta luar negara satu kebangaan kepada negara kita satu malaysia.

  81. cantik dan menarik syabas proton

  82. err, aku bukan kondem proton or aper yer, korang jangan salah paham plak, ni cuma perspektif aku sendiri. Aku tak gemor betoila design body camni, style macam honda city baru tuh, kontot belakang and tak berapa mancung didepan, dlm design term depa kata ‘wedges shape’, aku lebih suka profile ala ala 3 box atau 2 box, macam waja punyer cutting atau pun, sekurang kurangnyer macam gen2, cuma lebih sharp kat lekuk dia……mungkin ini strategi dari segi design kot, atau something else, but whatever it is, wedges shape just dont cut it laaa bagi aku. but, seperti kata aku awal awal tadi, lain orang, lain perspektifnyer

Tinggalkan komen