funtasticko design

http://funtasticko.net

PANAS : Spyshots Exora CFE CVT di Genting Highlands!!!

164 Komen

Bro David baru jap tadi kasi link gambar2 ni. Kemungkinan besar ini adalah Exora Turbo yang tengah test enjin, gearbox cvt & ems calibration menurut info yang tertulis pada sticker cermin tu. Exora ini menurutnya ditemui di Genting Highlands. Tq bro David kerana share gambar ini dengan kita semua. Terhangat dipasaran ni, hehehe šŸ™‚

164 thoughts on “PANAS : Spyshots Exora CFE CVT di Genting Highlands!!!

  1. klau ikutkan engine number baru yang ke 160 tu…

  2. Ni memang confirm exora turbo,specification pun ade lagi,so kalau CVT ni mesti auto.
    Tapi mungkin diorang tengah test je,bab design bumper baru tu mungkin kita tak tau lagi.

  3. setuju ngan bro unknown…sbb nie test dri power train department,bukan styling department…

  4. Tapi siap nama owner tu macam mana pulak.

  5. tester dia…mana ada satu kereta 2 owner…hehe

  6. Lowered mungkin ada weight dummy kot. Yg terkejutnya ada nama NURUL tu..mmg perempuan dah mula masuk bidang automotif engineering skrg ni. Mungkin si Nurul dan Nik Farhan ni teammate yang prepare setup utk enjin ni. Tukang tester mungkin org lain.(sbb xpenah pulak nampak spyshot tester prototype adalah org pmpuan. Ntahlaa..main teka je ni.

    Bab bumper pulak, ni mesti dorg rembat mana2 bumper yg xlepas mass pro ni.huhu

    • masa Proton open day hari tue pun ramai staff rnd powertrain pompuan bro,tp bagi aku x terkejut sgt sbb zaman aku belajar automotive dulu pun 3 org classmate aku pompuan..

    • kira ni belum final lagi, sebab tu xde apa2 tape pun..harap2 major facelift gak la macam saga facelift nanti.. šŸ˜‰

  7. saya tak pahamla bro2…bumper exora ni cantik la…sporty…bukan xsiap design bumper cume di’cover’ mcm diorg tempek tape2 comofludge(xreti eja) kat kete2 sblm ni..hehehe..cantik..dpt lihat bumper ni senyum.klo inila fl utk turbo version…agak mmg dah seswai..cume bumper blakang tu kalo leh di upgrade kan lg mesti lain…lampu blakang lak ok sama mcm prime kan..

  8. rim tu klau size 18 lagi mengancam.. hehe

  9. bro campro..
    hehe.. thanks bg catatan kat blog saye psal spyshots nie..
    (blog bro sentiasa berada di sidebar blog saye.. ape je yg bro update, saye MESTI bace.. hehe~)

    spyshots terbaik laa bro~!
    siap bg maklumat lagi kt Exora tu..
    terang2 ade ‘powertrain vehicle’, ‘CFE CVT’, dan ‘EMS Calibration’..
    baru2 ni, kawan saye nak sangat tahu ape spesifikasi enjin turbo pada Exora..
    xtau laa nk cakap ape kt dia, sbb saye sndiri pown xtau..
    err~ ade sape2 tau..?

  10. Kat stiker tu kan ada tulis purpose dia untuk EMS Calibration. EMS ni adalah Engine Management System. Kira macam ECU untuk CFE (Campro Fuel Efficient) ni la.

    • confirm ECU 32bit diorang pakai, mungkin setting dia lain la kot sebab nak match dengan enjin & gearbox

      • Harap nak gebang pasal 32bit jer kalo enjin tua pun tak guna gak. Kalo orang lain dah lama dah rejam enjin tua ni. Kita pakai enjin CamPro yang tak Pro ni dah lama sangat sedangkan ramai orang lain dah berzaman pakai variable valve timing kat model2 bawahan diorang. Kita asik dok gebang dengan IAFM tak habis2 lagi sampai ada budak sanggup kata IAFM kasi kesan sama bagus macam variable valve timing. Nampak sangat ayat2 penyokong fanatik.

        Aku bukan nak mengata Proton, aku tegur sebab aku sayangkan Proton yang merupakan ilham seorang pemimpin yang sangat aku hormati (tapi aku tak fanatik). Kalo semua main senyap jer, sampai bila Proton nak sedar? Even bila orang dah start bising2 pun diorang liat nak sedar. Aku harap mula dengan Persona Replacement Model dan juga model pesaing kepada Myvi & Viva, Proton aku ubah perangai.

      • Alamak bro ‘aku’ ni ape prob plak,tak kisah la proton ni ketinggalan zaman ke ape,janji objektif diorang nak hasilkan engine yang jimat minyak dan berkuasa tercapai,tak kisahlah teknologi zaman apepun,janji engine dapat memenuhi piawaian yang ditetapkan,lagipun nak harapkan syarikat2 gergasi nak share technology jangan haraplah nak dapat,proton ni kecik je company nye,tapi dalam berapa tahun lagi mungkin kita boleh lihat proton ni mula diterima di seluruh dunia.negara kita ni pun kalau ade pakar automotif semua cabut pergi luar negara,macam mana nak berkembang kalau macam tu,yang konon kata sayang proton ni,bagus sangat ke dalam bidang automotive,kalau bagus sangat senang cerita pergi kerja dengan proton tolong diorang improve engine,jangan jadi NATO(No Action Talk Only)
        Kebanyakan kitaorang kat sini hanya discuss isu2 semasa pasal Proton.

      • bro aku,
        mmg company kerata lain dh berzaman pakai engint VVT tp berzaman mana lak dia dh berlajar buat kereta,berzaman mana dh diaorg jual kereta,berapa banyak zaman dh Proton jual kereta…sy rasa bro aku pun tahukan Proton bila start buat engine,RND cost dia berapa pulak…berzaman balik klau nak collect nk develop engine baru,habis tu kan DSZ bagi tau 2014 ada Campro replacment…mcm zaman kita berlajar automotive dulu mana terus2 pandai pasal engine,mengenal bahagian2 engine,tools dia baru leh pandai…ramai kat sini tahu VVT tue dh lama org pakai…cuma kita suka tgok improvement Proton bukannya fanatik gila….sampai xleh cakap apa…

      • Harap bro Unknown dan bro chor tak tersalah faham. Walaupun teguran aku tu ayat dia kasar, tapi aku bukanlah jenis yang nak tengok Proton jahanam. Sebaliknya aku nak tengok Proton terus maju. Mana mungkin aku nak tengok hasil usaha dan ilham pemimpin yang sangat aku hormati terbengkalai begitu saje. Harap geng2 tengok point yang aku bangkitkan, kalo ayat tu terkasar sikit aku mintak maaf (lebih2 lagi dalam bulan Ramadhan ni). Yang penting point sampai.

      • nak komen@tegur@kritik xsalah, janji biarlah dengan cara yg baik & disenangi oleh orang lain..kalau boleh xperlu la guna kata2 yg buat orang lain rasa xsedap dengar & nak balas balik apa yg kita cakap tu.. sy sebagai owner blog kena gak jaga sensitiviti org lain, xmau la nanti kita dah lari dari matlamat asal untuk berkongsi pendapat & bertukar buah fikiran, dah ramai saya spam sebelum ni sebab gaya komen yang memang buat orang jadi marah, prevention is better than cure.. šŸ™‚

      • Bro ‘aku’,

        FYI, enjin T.V**S tak penah ditukar dr generasi pertama sampai generasi hari ini. Tak macam enjin H. C**y, generasi baru, enjin baru.

        Jd, secara teknikalnya, enjin T.V**S pun enjin lama jugak! Tu pasal T untung gila2 tahun2 sebelum nih, satu enjin guna pd mcm2 model, cth, V**s, Ya**s, R**H, Av***a

        Ini yang Proton sdg buat, enjin Campro 1.3 dan 1.6 banyak guna kompenen yg sama, malah blok enjinnya adalah sama! Enjin 1.3 blh tukar jd 1.6 dgn menukar “stroker kit”. Campro 1.6 pasang kat Gen2, Persona, Neo, Waja dan Exora, sama cam T buat.

        Apa salahnya Proton tambah baik enjin Campro yg dia ada? Nape la nak humban pulak……………….

      • Aku sokong… kita jgn la compare dengan company keta yg besar2…
        Diorang memang la advan dari segi technology.. Cuba tanya bila diorang start buat keta… lama dah…. sebelum kita merdeka lagi tu… Bayangkan kita sambut merdeka tahun ni kali yang ke-53 tahun… Kalau ikut umur manusia… dah setengah abad dah… nak pencen dah… Kira Otai la….

        Cuba tengok Proton baru 25 tahun… kalau ikut umur… kira muda lagi…
        Kalau budak U, baru nk carik kerja pas graduate…
        Mana sama dengan org dah nak pencen ilmu dia…
        SO JANGAN COMPARE….

        AT least Proton ada usaha ke arah itu pun dah kira ok…
        Jangan la terlalu demand nak sama mcm company lain yg dah otai…
        Objektif tercapai walaupun guna teknologi lama…

        Kalau nak tahu…Cuba cek enjin Naza Citra dengan Naza Ria tu…
        Yang masih dijual sekarang ni… Teknologi bila diorang guna tu…
        Masih digunakan sampai sekarang…
        Event tak der improvement pun…
        Naza Ria sampai skang enjin masuk air lagi…

        Hanya pendapat…

  11. mana la theking menghilang ni, lama betul dia xsinggah..bz agaknya kot..

  12. harga2 kereta kt india makin naik.. peluang ni tuk proton masuk sana.. perkenalkan model yg berdaya saing..
    http://www.cartradeindia.com/car-bike-news/hyundai-models-become-expensive+-toyota-to-follow-112850.html

  13. bro2 perasan x, gated gear pd exo ni xsama dgn stndrd exo.

    stndrd gated gear exo mcm bentuk s.. L gear pd sblh kiri… yg ni mcm 7 terbalik, mungkinkah ada + & – utk manual overide, sbb CVT kan..

    • Gate-type atau tidak, itu tidak memberikan gambaran yang pasti tentang jenis tranny yang digunakan. Untuk gambaran yang lebih pasti, kita tunggu info technical dia dari otai2 yang tau. Aper lagi otai2? Share la info.

      • bro ‘aku’, if tgk dlm pic tu, mmg jelas design shifter dia gate type.. tp gated dia lain dr gated exo d luar… (cuba tgk),sy pn pkai exo..hr2 tgk shiftr tu..
        sy komen pn based on the pic kn. xkn bro xkenal gate gear cmne kn.. sy komen ttg shifter je.

        jenis tranny pulak, tulis situ CVT.

      • Harap bro hisham82 tak tersalah faham. Bukan nak cakap pasal gate-type ke tidak. Just nak kata apa yang kita nampak ni cuma berdasarkan sticker yang tertampal jer, tapi tech info yang lebih detail kita belum dapat. Bukan nak pertikaikan apa yang bro cakap. Harap bro tak tersalah faham ye. Harap2 otai2 yang ada info dalam macam TheKing boleh share cerita sket2.

    • Betul tu, aku pun ada perasan, macam ada slot +/-

      Tapi tulah dia, aku jarang sgt pakai +/- ni, malas bro..haha, masuk D terus jalan.

      Apapun perkembangan yg bagus utk Proton, bukan senang buat enjin ni, tak silap dah 10 tahun.

      Lagi baik gagal mencuba dari gagal tak mencuba šŸ˜‰

  14. Pingback: Spyshots Proton Exora 1.6 Turbo dengan transmisi CVT | Arena Kereta

  15. forte pnye len sikit

  16. no prob bro ‘aku’.. mungkin sy slh fhm.. šŸ™‚ sbb sy hy blh komen apa yg sy nmpk.. if lebih details dr tu, sy xblh komen la. if bljr drawing.. garisan nampak len, garisan tampak lain plak.. hehe gurau je..

    br hbs terawih cni.. ramadhan kareem dr di bwh bayu..

  17. if exo lama, gate shifter dia cmni kn:

    if exo dlm post ni, lebih kurang cam altis ni:

  18. Ada satu part Exora yang boleh modified sikit. Letak warna hitam/panel plastik hitam di ruang antara cermin belakang dan lining number plate, macam style kenari di belakang. (rujuk foto no.3)

    Ini untuk gambaran/ilusi yang cermin belakang nampak luas. Kalau tak silap show model macam Exora prime ada panel hitam nie diantara cermin belakang dan line chrome.

    Kenapa Proton tak letak sebagai standard accessories? Kalau spray hitam sendiri leceh lah. Nak cari plastik panel hitam yang ready custom-made memang takde jual. Logo, badge semua kena tanggal pun dulu. Hmmmm…???

  19. Tunggu je lar k…………….
    Spyshot ni kalau focus dgn detail di stereng dgn gear shifter baru nmpak jelas!

    • Kat stereng?
      Owh,agaknya ada paddle shifter ye bro,so mungkin ade s-mode kat gear shlifter?

    • maknanya ada “paddle shift” la ye, menarik ni..tq bro šŸ™‚

      • ic..menarik tu…
        pasni para paparazi kena focus kat stereng la plak.. šŸ˜‰

        cuba tgk pic2 ni..agak kabur, xbrapa nmpk..tp nmpk sterengnya agak tebal skit, mlm dah balut kulit

  20. Nak tanya bro2 semua,kalau guna cvt punch motive dengan gear manual getrag,tak ke harga exora nanti naik dan lebih mahal Dari asal,lagi satu gearbox tu nanti memang 100% dibuat oleh punch motive dengan getrag ke atau dipasang sendiri proton kat Malaysia.

  21. nampaknya bumper hadapan dah ikut trademark pada saga fl, waja r dan emas. gear shifter lebih mudah. org tua pun x gelabah. lampu belakang pun dikemaskini.

  22. setuju dengan bro ‘awak’.
    design bumper tu mesti sebab intercooler..biar aku teka, intercooler tu kat belah kiri kot..

    • en jackall ni mesti keje dgn vendor proton kan.. sbb tu tau.. nk main teka2 plak.. sy knal anda sape.. hahahha

  23. Aku memang setuju Proton guna CVT.

    Tapi dulu masa Proton nak lancar Exora, punyalah ramai orang marah kat aku bila aku kata gear 4-speed ni tak sesuai ngan exora sebab gear dia 4 jer dan enjin CamPro CPS 1.6 tu terlalu lemah untuk Exora. Time tu geng2 yang fanatik semua dok pakat2 puji memuji tentang betapa hebat dan perfectnya kombinasi enjin Campro CPS 1.6 NA dengan gear 4-speed. Tapi sekarang ni masa diorang telan balik ayat2 diorang sebab diorang ni bukan nak bercerita pasal benda yang logik, diorang lebih cerita pasal sentimen.

    Apapun aku menantikan keluaran model baru dan facelift dari Proton. Moga Proton makin lama makin bagus, insyaallah.

    • Bro,banyak je lagi kereta kat dunia ni yang pakai 4-speed auto,kalau 4-speed auto gearbox mitsu tu tak ngam dengan cps exora,dah lama exora tu rosak,awal2 lagi dah rosak engine dengan gearbox tu masa launch last year,ni lepas exora CFE dengan cvt di launch,pergi la test drive,habis cerita.Memanglah,kereta ni kena la improve,proton nak bagi kereta diorang pakai CVT pun dah dikira bagus,takde pun pergi je mana page owner exora tanya sendiri pendapat diorang.Bro hisham82 tu kan ade exora.

      • Bro, takde siapa kata yang takde orang lain pakai 4-speeder dan takde saper pun yang kata kalo gear tu bukan optimum jer enjin mesti wajib nak kena rosak pulak. Harap bro faham apa yang aku nak sampaikan dan tak tersalah faham.

        Cerita dia ialah, geng2 fanatik (nasib baik kat sini ramai yang rasional) cakap yang 4-speed dengan Campro CPS adalah kombinasi yang dah kira cun. Bila kita cakap yang 4-speed sebenarnya tak optimum, especially untuk kereta body berat dan enjin 1.6 NA macam Exora, berebut2 diorang nak marah2. Ramai2 pakat main sentimen, bukannya nak bincang secara bertamadun.

        Pada aku, memang aku suka geng2 kat sini sebab ramai yang rasional dan takde nak cepat melenting bila ada orang tegur Proton. Kalo ada sesetengah geng fanatik tu, bila kita tegur jer, terus dia label kita sebagai orang yang dengki kat Proton, padahal orang2 yang tegur Proton pun ramai yang support Proton.

      • cmni la bro “aku”.
        kalu org buat product (exora), seboleh2nye diorg akan guna apa yg dh sedia ada dlm inventori utk kurangkn kos.
        apa masalahnye guna 4speed auto?

        setiap design ada limitation.
        limitation mgkn dtg dr aspek kos & availability.

        sekarang ada improvement nk guna cvt, so pakai je la.

        ps: asalkn matlamat yg dituju sampai sudah.
        xperlulah nk pertikai lebih2 kenapa nk pakai ini & xpakai itu.
        kita pengguna shj, ilmu kita limited pd apa yg kita tau.
        diorg blaja engineering susah2, lg tau psl keje diorg berbanding kita marhaen shj.
        sy engineer juga, tp automotif bkn bidang sy.
        so sy respect hasil keje diorg.
        dlm engineering, membuat decision dipengaruhi oleh byk faktor.
        kita mahukan yg canggih2, tp adakah kita sanggup membayar lebih utk itu?
        lebih2 lg pd teknologi yg rata2nye rakyat rasa unreliable?
        tambahan lg dgn minda malaysia yg selalunya pesimis?

  24. ‘aku’ knp forte still guna 4 speed auto.. huhu

    • Bro, aku dah jawab sekali harung kat atas tu. Ni bukan soal Forte atau Proton sebenarnya. Ini soal attitude budak2 yang jenis fanatik. Contoh tempat yang ramai fanatik ialah kat poltan tu. Pantang ada orang tegur sket kat Proton, semua dituduhnya musuh Proton. Dan mulalah diorang dok cakap yang kereta lain pun teruk jugak. Tapikan, kenapa diorang ni asik nak banding2 buruk orang lain dengan Proton? Kenapa taknak banding part kelebihan orang lain dengan Proton?

      Kita kalo tengok kelebihan orang, dan kemudian kita berusaha untuk capai yang sama atau jadi lebih baik, barulah kita boleh maju.

      Lagi satu pada geng yang kata “Hyundai dah lama buat kereta, Proton baru lagi”. Hyundai kalo aku tak silap bukak pada 1967, tapi sekarang dia dan on par dengan syarikat2 yang dah berpuluh2 tahun lebih awal buat kereta dari mereka. Dan dah ada pun syarikat2 lain yang lebih awal dari mereka yang sekarang telah dipotong oleh mereka. So apa salahnya kita pun ada sikap macam Hyundai? Salah ke kalo syarikat baru macam Proton boleh potong (atau at least on par) dengan syarikat2 yang dah lama? Fikir2kan lah.

  25. Setuju tapi kite kene pikir gak.. mcm time kita blaja kat sekolah2 dulu la…
    Boleh ke kite nak melompat dari darjah satu ke darjah 2 senang2.. ????????

    bukannye mudah… bagi saya proton nh ibarat pekerja bawahan… mcm askar, dari prebet ke sarjan, sarjan ke staf sarjan dan lepas 2 gi la ke koperal ke ape ke… die bukannya boleh lompat sesuke hati.. ada flow deorang….

    Kalau mcm Hyundai, die ibarat orang yang dah keje lama dan baru naik pangkat mcm dari cikgu gaji N39 ke N41( kalau silap yg N nh sory la).. tapi jangan kite lupe… hidup mcm roda kan… jadi kite tau yg Hyundai nh berada diaras atas sekali dan jangan terkejut kalau tiba2 roda bergerak kebawah…

    Only My Tigapuloh SEN.

    • Macam aku cakap tadi, Hyundai start tahun 1967 (kalo tak silap), tapi sekarang dia dah boleh berdiri sama tinggi dengan syarikat lain yang berpuluh2 tahun lebih lama dari dia. Maknanya aper? Maknanya dia ni macam budak darjah 3 terus lompat naik darjah 5 or darjah 6 gak la. Kalo Hyundai boleh buat, kita pun boleh kalo kena gayanya.

      Kenapa bila tang orang lain (Hyundai) boleh kejar pesaing yang berpuluh2 tahun lebih senior, kita pulak sibuk nak cakap “mcm Hyundai, die ibarat orang yang dah keje lama dan baru naik pangkat”? Sedangkan aku bandingkan Hyundai dengan syarikat2 lain yang jauh lebih lama dan berpengalaman dari Hyundai. Sori kalo ada terkasar bahasa, aku just nak sampaikan point aku jer.

      Apa komen bro?

      • Bro Aku,

        Memang Hyundai start pun tak lama pasal buat kereta ni. Tapi, ada tak bro selidik, dia org punya engineering knowledge tu macam mana tahun tu? sekrang ni macam mana? Takkan bro tak tahu, orang Malaysia ni, tahun 80 an baru nak belajar sains betul-betul.. engineering baru nak start.. orang Korea tu, dah boleh buat kapal bedar dah.. rakyat pulak ramai..

        Org kita ni berapa ramai yg nak masuk sains.. kalau tak Tun Dr M, suruh tahun 80an, and bagi platform untuk org Malaysia hasilkan kereta melalui proton, jangan harap le kita dpt buat… Pastu, kena ingat, nak jual kereta ni, bukan engineering know how aje. marketing, advertising, manufacturing, etc tu semua perlu… nak buat seat kereta pun nak kena ada sepcialiszation. nanti duduk tenggelam la etc.. so, kita tak patut salahkan Proton semata-mata.. kalau ikutkan hati, memang dia ambik je semua mat salleh yg dah ada know how tu, tapi nak pass kat sape kalau anak -anak malaysia ni tak de? Kena compete pulak dengan industri lain lagi .. so, yg tinggal cuma sikit aje ..

  26. Salam Sejahtera
    Kadang Kadang Ulasan Sesetengah orang seperti orang yang Pakar dalam Bidang Pembangunan dan Penyelidikan dalam Industri Automotif khususnya pembangunan Enjin.Ulasan Berkaitan Kebolehmampuan Enjin Campro yang awal masih lagi di perkatakan dan ini banyak mempengaruhi Mood Pembeli untuk membeli Exora.Saranan Saya cuba postkan sesuatu yang mampu memberikan impak kepada Penjualan Kereta.Tak Salah Beri pandangn tapi pandangan dari sini banyak mempengaruhi seseorang membeli Exora terutamanya dari segi kebolehpercayaan kepada enjin yang sedia ada.
    Yang Sinis pada kemampuan exora pergilah tanya kepada pemilik exora bukan mengatakan tanpa membuat analisis.

  27. Hyundai memanglah start pada tahun 1967,memang Toyota,GM,VW semua dah lama dalam industri automotif,GM pun baru keluar Dari bankrap,Toyota pun baru pertama Kali rugi tahun lepas,masing2 ade zaman yang suram sedikit,Proton pun macam tu gak,tahun 2005-2007 tu memang tahun tak bagus untuk Proton,tapi sejak DSZ ade,banyak perubahan yang ade kat Proton,harap lepas ni Proton boleh bersaing kat peringkat global pulak.Sama-samalah kita nantikan kemunculan Persona R dengan Emas serta engine turbo CFE Proton.

    • Proton juga dikira sebagai “fast track” sebab dah boleh mencapai tahap seperti ini dengan usia 25 tahun, pembelian Lotus merupakan titik perubahan untuk Proton dari assembler kepada manufacturer yang ada teknologi sendiri..

      bahkan formula ini telah ditiru oleh syarikat automotif dari China yang sekarang berlumba2 untuk membeli syarikat yang mempunyai teknologi kejuruteraan automotif yang bermasalah..tujuannya untuk mendapatkan teknologi lebih cepat berbanding buat research sendiri yg memakan masa dan dalam masa yang sama belajar selok belok teknologi & bangunkan teknologi baru..

      walaupun tidak dinafikan Proton agak ketinggalan dari pemain2 automotif besar dunia, tetapi Proton sedang menuju ke arah itu sekarang.. enjin, gearbox & rekaan baru ni bakal mengubah persepsi segelintir org yang masih skeptikal dengan Proton walaupun ssah nak buang sentimen ni sebenarnya.. bagi sikit masa & peluang kepada Proton untuk improved & sekarang dah terbukti Proton dalam landasan yang tepat.. apapun tunggu kemunculan Campro CFE ni nanti & nantikan keluarga enjin baru Proton yg diberi nama “Family Y” pada 2014.. šŸ™‚

      nak sentuh skit pasal gearbox pada Exora sekarang, memang gearbox tu belum dapat mengoptimumkan enjin Campro CPS walaupun Proton telah merombak kembali TCU punya setting, disebabkan limitasi yang boleh dibuat tu la Proton telah cari jalan utk dapatkan gearbox baru dari Getrag & Punch Motive.. diharapkan dengan adanya gearbox baru ni akan beri impak yang besar kepada prestasi enjin Campro CFE nanti.. šŸ˜‰

    • Ya bro. Aku memang amat menantikan Proton Emas. Aku harap diorang dapat buat yang sebaik mungkin supaya boleh bersaing lebih sengit dengan All-New Myvi dan Viva. Apapun pada yang dah tersalah anggap, teguran aku pada Proton ada teguran yang mengharapkan kemajuan, bukan mengharapkan melingkup. Harap maklum. šŸ™‚

  28. wau!!… ni petunjuk yg menarik… harapkan exo ni boley masuk production secepat mungkin.. 1.6T.. lebey kuasa roadtax tetap sama…

  29. Kalau betul ni sedang test CVT gearbox, aku rasa kita takkan nampak paddle shifter.. Setahu aku, CVT takde ‘step2’ gear (gear 1,2,3 etc).. Dia macam gear scooter, tekan pedal terus jalan.. Advantage CVT ni dia boleh maintain engine RPM dekat range torque yg terbaik untuk acceleration kereta..

    Tapi kenapa theking suruh tgk dekat stereng?? Misteri……..

    • Bro neo, CVT ada jugak yang ada “manual” override. Dia simulate macam ada gear konvensional, tapi yang sebetulnya ia tetap CVT (macam yang kat Lancer GT tu la). Tapi untuk variant kereta CVT yang harga murah sket, dia biasanya tak bubuh flappy paddle tu. Biasa dia reserve untuk variant kereta yang lebih mahal sket.

    • CVT ni masa 2nd gen Honda City ada pakai. Samapi 7-speed tapi maslah nya amat banyak. Sebabt u la masa City sekarang launched Honda tak lagi gunakan CVT. Proton tak ambil iktibar ke?

  30. mm… sorry ar, pasal2 enjin nie x reti sangat:) Tapi … well, proton pun ada engineer. They know better:) Pernah tengok klip pembikinan exora n menariknya komentar dari engineer bahagian enjin tu antara lain katanya diorang dah buat bnyk test n analisis kat sumer jenis enjin kat dunia nie termasuk ar enjin2 terbaik dari produk jerman tu. Dari rujukan2 tu, apa yg ada pada enjin exora bak kata engineer tu adalah yg terbaik dlm kelasnya. So, kalau pakar dah cakap mcm tu. mgapa menafikannya? Mgkin ar kita pun ada pendapat kita sendiri n merasakan kita juga adalah pakar. X salah pun;)
    Lepas nie pun ada banyak pilihan enjin Exora yg proton tawarkn. So, pilihan di tangan pengguna.

    Exora nie bukan ar dlm kategori berat pun bila dilihat dari segi suntikan teknologi hydro foam n metal htss yg digunakannya. Walaupun nampak gadang. Innova lagi berat dari exora walau exora lebih besar sket (pjn lebih 1cm).

    Respond kat statemnt bro aku :
    Mgkin ar ada yg fanatik kat blog paultan tu bila cakap pasal proton. Tapi bukan ar semua mcm tu. Tapi kalau ada ckap yg nonsense, x salahpun kalau ada yg menegakkan kebenaran n kebenaran tu x semestinya fanatik. Sama gak kalau benda tu berlaku kat anti-proton, tentu ada yg mempertahanknnya kn? So, vise-versa. Sebarng teguran x salah cuma caranya bagaimana kn?

    mmm.. toyota dah 76 tahun dlm industri, hyundai 46, dan proton 25… So apa yg proton capai perlu dibanggakan.

    my 2 cents.

    cheers!

    • Aku sebenarnya tak berniat nak cakap lebih2 pasal CamPro CPS 1.6 yang ada sekarang ni, tapi dah bro yang bukan cerita, aku nak tanya la sket. Yang “terbaik dalam kelasnya” tu terbaik dari segi aper? Bro tak tau ke itu ayat marketing/PR, bukan ayat engineer?

      Tentang ni yang bro kata:

      “diorang dah buat bnyk test n analisis kat sumer jenis enjin kat dunia nie termasuk ar enjin2 terbaik dari produk jerman tu. Dari rujukan2 tu, apa yg ada pada enjin exora bak kata engineer tu adalah yg terbaik dlm kelasnya.”

      Bro boleh explain sket tak? Sebab aku tak tengok clip promo tu.

      Banding Innova dengan Exora? Ada ke pakar/engineer yang banding2 berat MPV yang guna Ladder dengan yang guna Monocoque, bro? Itu nama dia banding apple dengan oren. Kenapa tak banding dengan Wish dan Stream? Dua2 harga lebih kurang Exora jer (kalo takde artificial barrier). Kita kena ingat bro, nanti nak bersaing kat pasaran antara bangsa akan guna harga sebenar, bukan harga artificial. Jangan end up orang Malaysia jadi pemberi subsidi pada model export dah le.

      Dalam hati aku memang kalo Proton boleh bagi kenderaan yang boleh dikira bagus, memang aku nak pakai semua kenderaan buatan Malaysia. Aku kategorikan diri aku sebagai patriotik, cuma bukan patriotik tak bertempat.

      P/S: Nak komen pasal apa2 pun sebenarnya kita tak perlu jadi pakar yang terhebat pun. Yang penting sebenarnya ialah kita tahu apa yang kita cakap.

      • Hmm,bagi aku engine toyota ni takde lah bagus mane,aku selalu lah jalan kaki nak pergi masjid,tengok ade vios lalu,dengar bunyi pun macam lori,memang tak dinafikan engine campro pun kuat bunyinya,tapi bunyinya more to bunyi jet,kenapa bunyi dia macam tu kenalah tanya sendiri engineer proton,berkenaan pulak dengan exora dengan innova memang lah tak sama kategorinya,tapi nak dibanggakan innova ni pun tak boleh jugak,innova dan avanza di develop di Indonesia,dan terus terang kereta ni sebenarnya untuk pasaran negara 3rd world sahaje,mana ade kereta ni kat europe,kat jepun sendiri pun tak wujud kereta ni,kalau perhatikan memang saiz dia hampir dengan saiz exora,tapi engine dia 1.8 banding dengan exora 1.6
        bab pasal harga pulak,perlu di ingat kereta national pun ade tax,maksudnya harga exora di luar malaysia kemungkinan akan lebih murah,dan tertakluk juga dengan struktur tax negara tertentu,pasal toyota wish pulak,kalau harga di malaysia yang tiade tax memang lagi murah dari exora,sebab semua wish yang masuk malaysia semuanya recon bukan totally baru.

      • Betul tu bro Unknown, aku setuju ngan apa yang ko kata ni:

        “tapi nak dibanggakan innova ni pun tak boleh jugak,innova dan avanza di develop di Indonesia,dan terus terang kereta ni sebenarnya untuk pasaran negara 3rd world sahaje,”

        Memang Innova takleh nak banding ngan Exora, sebab tu aku suruh bro kita tu kalo nak banding pun banding la dengan yang lain.

    • baru2 ni Toyota recall lagi kereta diorang yang kat US..masalahnya enjin boleh mati secara tiba2.. bahaya tu..

      • Betul tu bro. Dalam 5-10 tahun kebelakangan ni Toyota dah tak bulletproof macam dulu2. Aku actually aku tak pernah minat pun ngan Toyota ni. Bapak aku jela yang minat sangat pun.

        Apapun aku puji sikap diorang yang transparent sebab recall secara open. Bukan macam ada sesetengah tu yang buat secara senyap2 (konon takut reputasi terjejas) waktu orang datang servis, dia cek sekali dan kalau ada tak betul, dia perbetulkan, tapi tak recall secara open.

  31. Agak2 sape kat sini boleh ramalkan harga Exora H-Line dengan engine CFE dengan CVT,aku ramalkan kurang 80k.
    Tapi harap jangan lebih 80k sebab takut kurang sambutan pulak,tapi kalau harga sekarang h-line dalam 76k kalau naik 3k dengan engine baru and gearbox baru pun dah dikira berbaloi.
    Tapi kalau tengok article interview DSZ,engine CFE tu hanya untuk model H-Line macam Exora,Persona dan kemungkinan besar Satria Neo,maksud sebenar DSZ tu sebenarnya untuk model yang ade H-Line ataupun ade maksudnya lain,Saga takde H-Line kan,takde pulak DSZ mention Saga dalam interview tu.

    • ada kemungkinan hampir 90k sebab nak buat ni edisi premium Exora..mungkin ada ciri2 macam Exora 25 tahun kat Exora turbo ni nanti..

      • Apapun jangan risau, kat malaysia kalo RM90K pun still boleh jual lagi. Cuma Waja yang sampai 100K tu susah sket rasanya orang nak telan. Atau ini adalah tindakan mereka menduga arus dengan menyiarkan harga lebih awal, nak tengok reaksi orang ramai ke?

      • mungkin harga tu tu belum muktamad lagi kot, sebab nak tengok feedback org dulu..

    • Mungkin harga sampai 100k pun sebab 1st phase tu CBU dari Jepun,agaknye la.
      Tapi kita kena ingat tujuan Proton rebadge Lancer pun sebab nak gantikan Waja,dan hanya untuk tampung permintaan yang rendah,tapi mana tahu permintaan melebihi apa yang Proton boleh tawarkan,baru Proton boleh amik step buat pemasangan di Malaysia.

    • saga h-line dia yang SE.. sebab saga ni xleh buat premium sangat, kalau x nanti harga akan naik..

    • Harga dia rasanya lebih dalam RM2k daripada Exora H-line sekarang. Exora H-line sekarang ni akan discontinued la jawabnya. tak lepas Rm80k la, dah sama macam harga Rondo 2.0 liter pula nanti, siapa nak beli.

  32. Hmm,aku dengar diorang recall pun sebab dipaksa.
    Betul ke?

  33. Memang ada kes yang recall sebab dipaksa. Tapi still aku puji sebab dia berani recall dan pihak berkuasa pun aku puji sebab berani memaksa. Bukan macam ada sesetengah pihak berkuasa negara dan pembuat keretanya.

  34. ” ..Bro tak tau ke itu ayat marketing/PR, bukan ayat engineer? .. ”

    ulang suara ; bukan dari marketing/PR bro. Kalau bro ikuti siaran langsung kat TV pelancaran exora dulu semasa DSZ beri penerangan Exora, ada sisipan clip video dari department bhgian enjin n wawancaranya. Nk kena saya buktikan lagi ker?.. hehe. x de kerja la bro. Cari sendiri ar. Kan saya kata, pasal2 enjin nie saya x ar reti sangat. Bro yg pakar pasal enjin nie n rasa bro tahu apa yg bro cakap. Begitu gak saya rasa engineer tu tahu apa yg dia cakap gak:)

    Err… sy x bandingkn innova n exora dari segi enjin kn? Apa yg saya maksudkan, karektor exora di reka bagi memenuhi pasarannya yg lebih praktikal, mampu milik dan value for money berbanding yg lain yg lebih mementingkan performance n prestasi. Bagi saya, performance n prestasi yg dipertingkat adalah option yg boleh proton letakkan pada exora nie:) Masih ingat toyota wish adalah benchmark exora utk ujian berat, enjin, gearbox dll.? So, x yah ar kot sya xplaint pasal nie, kalau proton dah gak buat comparision secara methametical calculation, theory n scientifik analisis kat model wish utk kesesuaian model exora nie.

    Ye betul. Nk banding biar ar apple to apple. Kalaulah bro bleh bagitau org kat luar sana nk bandingkan exora nie biarlah gak pada asas yg sama:)

    Dan pasal ada org kata harga kat m’sia, sebagai harga pemberi subsidi utk pasaran export tu hanya la satu persepsi jer. Ironinya bila pengeluar di negara lain melakukannya pada asas yg sama, rakyat diorg x pula berfikiran begitu. ONLY IN MALAYSIA. Mgkin diorang tahu apa itu business..

    my 2 cents.

    cheers!

  35. Bro campro,dulu selalu dengar Proton buat Test kat seluruh dunia,sekarang takde dengar lagi.Mungkin belum tiba masa agaknya.
    Tapi aku cadangkan Proton jadikan jalan Bukit Putus yang lama sebagai tempat diorang nak uji kemampuan engine2 proton dan juga handling.
    Kira macam Nurbuging jugak la,ye lah dari terbiar jalan tu baik gunakan dengan sebaik mungkin,tengok video Tengku Djan drift kat jalan tu mantap abis.Ala2 Initial-D,hehe.

    • mungkin tengah test kot sekarang, cuma xde lagi yang jumpa.. mungkin gak persona r & emas nanti buat testing kat tempat2 tertentu seluruh dunia untuk test ketahanan enjin..

      • Macam aku ni sebenarnya lebih teruja nak tunggu EMAS versi Malaysia keluar. Disamping aku memang plan nak sambar satu (kalo hasinya memuaskan), aku juga memang dah lama menantikan jawapan Proton terhadap Perodua. Kalo hasil dia memuaskan, aku yakin EMAS akan jadi macam goreng pisang panas. Rupa memang cantik dah.

  36. Bro fauzan macam tak biasa pulak. Dalam dunia ni biasa jer terjadi dimana orang teknikal tolong sebutkan ayat2 yang orang marketing/PR dah tambah bunga2, sebab nak kasi tambah credibility dan kurangkan sket kejelasan unsur2 marketing tu. Biasa la tu. Orang lulus sekolah menengah macam aku pun pernah tengok benda ni terjadi.

    Bila pulak aku banding2 enjin Innova ngan enjin Exora? Walaupun aku just lulus sekolah menengah, tapi aku tau yang perkataan “Ladder” yang aku sebut kat posting awal2 tadi tu tidak sedikit pun merujuk kepada enjin. Cuba bro baca balik betul2.

    Brok cakap:
    “Masih ingat toyota wish adalah benchmark exora utk ujian berat, enjin, gearbox dll.? So, x yah ar kot sya xplaint pasal nie, kalau proton dah gak buat comparision secara methametical calculation, theory n scientifik analisis kat model wish utk kesesuaian model exora nie.”

    Bro ingat bila sesebuah syarikat tu jadikan model pesaing sekelas dengannya sebagai benchmark, maka secara AUTOMATIK lah hasilnya akan menjadi at least on par if not better? Senang lah meniaga kalo dapat ramai pengguna yang macam ni. Baru cerita jadikan model2 pesaing sebagai benchmark, pengguna macam ni terus assume produk tu mesti on par (if not better). šŸ™‚

    Betul ke orang negara lain dapat kereta nasional mereka pada harga yang mahal disebabkan faktor2 artificial juga? Cuba tengok harga kereta BMW kat German dan harga Toyota punya top of the line model. Ada sama harga macam yang kita dapat kat sini?

    Tadi aku tak kata kita ni pemberi subsidi untuk pasaran export, cuma aku kata aku berharap kita tak sampai ketahap itu dimasa hadapan.

    • Macam komen aku sebelum ni,lain negara lain struktur tax nye,kita ni patut dah bersyukur kereta je mahal,harga minyak takdelah setinggi mana,kebanyakan negara yang kereta dia murah,minyak gerenti mahal.
      Mana lagi rugi,beli kereta murah tapi minyak mahal ataupun beli kereta mahal tapi minyak murah,harga minyak bila2 masa boleh berubah,tapi kalau beli kereta mahal,harga yang kita bayar tetap sama sampai abis bayar.
      Bayangkan lah kalau kereta kat malaysia ni murah,aku rase malaysia ni jadi macam China traffic jam 10 HARI!

      • Aku setuju dengan bro Unknown berkenaan struktur tax kat negara2 ni berbeza2. Komen yang atas tu just untuk menjawab komen bro kita tu jer. Takde niat nak panjang2kan cerita pasal benda ni sebenarnya. Even sebenarnya takde niat pun nak bincang lebih2 pasal CamPro CPS 1.6 yang ada sekarang ni, sebab yang versi dipertingkat dah nak keluar dah. Tapi dah orang sebut2, terpaksa la juga bertanya kembali kat dia.

    • hehe.. ooh.. terlupa la bro, masa sisipan wawancara tu ada ditulis kat bawah tu Head of Department. So, still wana deny? šŸ™‚

      K la bro. bro ada pendapat, saya pun ada pendapat n analisis sy sendiri. If u r not agree with me, it’s ok fine. Kalau camry (kilang kat situ) di thailand jual 120k pastu jual kat tok2 arab tu 80k tak dengar plak org jepun bising2. Sebb diorg support product mereka n percaya here n there company tu pertimbangkan. So, kita kat m’sia, nie lain sket fenomenanya, Bagi kat luar tu lebih sikt spec dah kata rakyat dianak-tirikan. Letak harga lebih murah kat luar tu dah kata pulak rakyat yg tggung subsidi tu (bukan la ko yg cakap, org kat kampung lain yg cakap…), dah buat model mampu milik yg murah pun, nak minta lagi murah lagi dan lagi, bagi standard kualiti dgn harga mampu milik compare lagi standard sehebat bmw. kalau boleh proton x yah untung pun x pe, kerajaan yg punya. ..peerrgh. Mmg betul lah kisah Lukman nul hakim dngan anaknya tu menaiki unta tu (x perlu kot nak citer kisah tu kat sini…hehe). Buat cam nie salah, mcm tu salah… yg punya badan (proton) jer yg tahu. Let them make keputusan diorg sendiri demi kelangsungan mereka dlm industri.

      “… Bila pulak aku banding2 enjin Innova ngan enjin Exora? Walaupun aku just lulus sekolah menengah, tapi aku tau yang perkataan ā€œLadderā€ yang aku sebut kat posting awal2 tadi tu tidak sedikit pun merujuk kepada enjin. Cuba bro baca balik betul2. .. ”

      mmm… saya tanya jer kn? so what’s up? Tersiratnya maksud saya adalah pasal value for money ar. Drp ambil Innova 1.8 yg besar tu bagi yg x mampu ambil jer exora 1.6 cps šŸ™‚ xde kaitan ar pasal perbandingan apple, oren, duku, langsat tuu..

      “… Bro ingat bila sesebuah syarikat tu jadikan model pesaing sekelas dengannya sebagai benchmark, maka secara AUTOMATIK lah hasilnya akan menjadi at least on par if not better? Senang lah meniaga kalo dapat ramai pengguna yang macam ni. Baru cerita jadikan model2 pesaing sebagai benchmark, pengguna macam ni terus assume produk tu mesti on par (if not better). …”

      Bro, saya rasa sumer org kat sini tahu wish adalah benchmark bagi proton dan model nie dijadikan test mule utk exora. Head department design n styling ; Mr Azlano pun mginspirasikannya agar exora setanding dgn wish. Lagi pun dia nie peminat model wish n setahu saya dia gak adalah fan club bagi model tu (rajin2 ar baca blog dia). Harap ko dptkan lebih info n kronologi dari awal exora dibangunkan… fact is fact. nie bukan cerita cerekarama nak buat2 cerita melariskan perniagaan tau. šŸ™‚

      K la bro. Apa2 pun kat sini kita berdiskusi, berkongsi info. Masing2 ada pendapat masing. Terpulang lah. Hari baik bulan baik, kalau ada x puas hati, minta maaf banyak2. 0-0.

      My 2 cents.

      salam n cheers!

      • bro ‘aku’ punya ayat mmg pedas…. dlm blog ni biasanye aku baca jer sbb nk tau, tp disebabkan ayat-ayat bro ‘aku’, makin lama makin geram lak baca…. nasib baik aku bukan org engineering, so diam sudah…..

  37. ada sesiapa tahu tentang test unit SUV (tapi saya tak sure Proton nyer atau bukan)..

    • suv yg mana 1 ni bro? ada jumpa kat area mana? kalau ada gambar share2kan la ye..

    • Eh, Itu hari yang spyshot yang bentuk macam bentuk Caldina tu untuk model aper ek?

      • theking ckap persona r in the making, tu mungkin test mule dia sebelum keluar prototype yg sebenar nanti

      • Eh, TheKing maner ek? Lama tak nampak bro kita tu. Aku dah lama jadi penyokong CVT, dan bila tahu kereta negara kita nak guna CVT, aku memang rasa gembira gak la. Tahniah kat Proton dalam hal ni.

        Yang WRM 1.8 tu pakai auto as in CVT atau pakai auto yang betul2 autobox? Yang 2.0 CVT ek?

    • ade yg ckp test mule utk persona r..myb..tp cmne lak dgn suv yg proton+lotus wat utk youngman guna pltform exora tu? lambat lg ke nak start projek tu klo mule test tu bukan utk suv…sy rasa mule test tu utk suv..tp klo betul pon persona punye mule test,bagus jugak..kejap je rase dah nak masuk thn 2011..agak2 hujung thn depan la baru nmpk spyshot persona r kat jln2 msia ni..hehe

      • saya rasa mungkin lebih awal sebab kemungkinan besar Proton akan launch EMAS & Persona R pada 2012..tunggu je la tahun depan spyshots kereta yg kira nanti2kan tu.. šŸ˜‰

  38. Aku Jel Betul..

  39. Tengahari semalam selisih dengan 2 test units (1 kete 1 SUV).. tapi masa tu tergamam so tak sempat snap. Kete tu saiz Saga warna putih, SUV memang itam semua.. bukan macam yang bentuk ‘caldina’ aritu. Jumpa kat area Kerling – Kuala Kubu Bharu..

    • Ini satu perkembangan yang mampu membuatkan aku tersenyum. Tahniah pada Proton sebab makin giat melangkah kehadapat. Tak macam zaman imam hdari dulu tu. Ooopppsss, sori terlepas cakap.

    • Terlupa pulak nak tanya. Yang saiz macam Saga tu memang rupa Saga spyshot atau rupa dia memang lain? Perkembangan menarik gak ni.

    • hmm..menarik tu bro, kalau sempat snap pasni anta la kat saya ye.. šŸ™‚

  40. Yup, insyaallah kalo 1 hari nanti dapat saya snap saya akan share (macam pix Exora di Tg Malim dulu2)

  41. Aku>first2 tengok macam test car Peugeot baru tu tapi perasan depannya lain. Oh ye, macam Saga spyshot tu tapi bumper dah less-tape.

    • Bro,yang nampak macam SUV tu bro ade nampak tak headlights dengan tail lights or dah ditape kan.
      Sebab buat masa sekarang ni takde company yang nak launch SUV kat Malaysia.
      Tapi kalau difikir balik,kemungkinan boleh jadi VW gak,mungkin yang putih tu mungkin Vento dan SUV hitam tu mungkin salah satu dari SUV VW,agaknye la.tapi tak mungkinkan sebab agreement CKD pun tak sampai sebulan dengan DRB-Hicom.

  42. Unknown>part belakang SUV tak perasan coz kete putih tu dok belakang SUV.. boleh jadi juga. Sebab memang lain dari spyshot ‘caldina’ aritu.

  43. Memang tak syak lagi,memang 2 kereta misteri tu kereta Proton,baru check Google maps tadi,kalau guna jalan Kuala Kubu Bharu-Kerling ikut arah utara terus boleh sampai Tanjung Malim,lokasi kilang Proton.

    • now dah beralih ke suv pulak..belum lg reda waja r,emas,persona r,saga fl n perdana r…byk nye la model ngah proton test ek..eeheeheh…mmg xsyak lg la..suv utk youngman la tu…xlama lg dpt la kite mrase suv dr proton..

      • proton adalah sebahagian cabang wawasan 2020. sebab tu proton kene sedaya upaya terus maju. skema sgt plak ayat aku hari ni. selamat sambut merdeka!

    • macam ne bro tau tu kereta Proton, google maps tu leh zoom in ke imej kereta tu?

      • Tak ikutkan cerita bro H Z,dia cakap dia jumpe kereta tu kat jalan Kuala Kubu Bharu-Kerling,tengok kat google maps tu just nampak arah jalan,jalan tu sebenarnya boleh terus pergi Tanjung Malim,tempat kilang proton,so mungkin kereta yang bro H Z nampak tu dari tanjung Malim mungkin ke arah selangor buat testing,kemungkinan lah.Tapi kalau nak zoom memang mustahil sebenarnya.

      • kalau Bro nak tau… sebenarnya banyak lagi jalan yg proton selalu gune untuk test kete deorang.. mcm laluan Kuala Kubu bharu 2 boleh tembus Sg Besar, selangor and batang berjuntai ( BESTARI JAYA). tapi kalau jalan area tanjung malim nh lebih kurang BLACK AREA untuk test kereta proton.
        sebab 2 deorang gune jalan dalam. mcm jalan dari Behrang ke FELDA SUharto dan terus ke batang berjuntai.. jalan nh mmg sesuai nak test kereta kerana jln kat sini mcm roller coster..

  44. bro campro, byk nye komen.. xsmpat nk bc semua.. ada isu panas ke ni???

  45. Satu post tapi byk topik keluar. dah tak tau mana satu core topic. huhu. apepun selamat berforum

  46. menarik berita ni. Team rally lain pun berminat utk beli Neo S2000, tentu kita dpt lihat lebih byk Neo S2000 nanti.
    http://rajufebrian.wordpress.com/2010/08/27/proton-siap-berlaga-di-reli-asia-pasifik-2010/

  47. not related with those spyshots,
    but this satria neo s2000 uplift our spirits. fast with rasping exhaust,,ho ho

    this afternoo i say a green satria neo r3 lotus racing on the move at Setali with C….. reg number plate.
    bro camp you know who?

  48. hehe.. ooh.. terlupa la bro, masa sisipan wawancara tu ada ditulis kat bawah tu Head of Department. So, still wana deny?

    K la bro. bro ada pendapat, saya pun ada pendapat n analisis sy sendiri. If u r not agree with me, itā€™s ok fine. Kalau camry (kilang kat situ) di thailand jual 120k pastu jual kat tok2 arab tu 80k tak dengar plak org jepun bising2. Sebb diorg support product mereka n percaya here n there company tu pertimbangkan. So, kita kat mā€™sia, nie lain sket fenomenanya, Bagi kat luar tu lebih sikt spec dah kata rakyat dianak-tirikan. Letak harga lebih murah kat luar tu dah kata pulak rakyat yg tggung subsidi tu (bukan la ko yg cakap, org kat kampung lain yg cakapā€¦), dah buat model mampu milik yg murah pun, nak minta lagi murah lagi dan lagi, bagi standard kualiti dgn harga mampu milik compare lagi standard sehebat bmw. kalau boleh proton x yah untung pun x pe, kerajaan yg punya. ..peerrgh. Mmg betul lah kisah Lukman nul hakim dngan anaknya tu menaiki unta tu (x perlu kot nak citer kisah tu kat siniā€¦hehe). Buat cam nie salah, mcm tu salahā€¦ yg punya badan (proton) jer yg tahu. Let them make keputusan diorg sendiri demi kelangsungan mereka dlm industri.

    ā€œā€¦ Bila pulak aku banding2 enjin Innova ngan enjin Exora? Walaupun aku just lulus sekolah menengah, tapi aku tau yang perkataan ā€œLadderā€ yang aku sebut kat posting awal2 tadi tu tidak sedikit pun merujuk kepada enjin. Cuba bro baca balik betul2. .. ā€

    mmmā€¦ saya tanya jer kn? so whatā€™s up? Tersiratnya maksud saya adalah pasal value for money ar. Drp ambil Innova 1.8 yg besar tu bagi yg x mampu ambil jer exora 1.6 cps xde kaitan ar pasal perbandingan apple, oren, duku, langsat tuu..

    ā€œā€¦ Bro ingat bila sesebuah syarikat tu jadikan model pesaing sekelas dengannya sebagai benchmark, maka secara AUTOMATIK lah hasilnya akan menjadi at least on par if not better? Senang lah meniaga kalo dapat ramai pengguna yang macam ni. Baru cerita jadikan model2 pesaing sebagai benchmark, pengguna macam ni terus assume produk tu mesti on par (if not better). ā€¦ā€

    Bro, saya rasa sumer org kat sini tahu wish adalah benchmark bagi proton dan model nie dijadikan test mule utk exora. Head department design n styling ; Mr Azlano pun mginspirasikannya agar exora setanding dgn wish. Lagi pun dia nie peminat model wish n setahu saya dia gak adalah fan club bagi model tu (rajin2 ar baca blog dia). Harap ko dptkan lebih info n kronologi dari awal exora dibangunkanā€¦ fact is fact. nie bukan cerita cerekarama nak buat2 cerita melariskan perniagaan tau.

    K la bro. Apa2 pun kat sini kita berdiskusi, berkongsi info. Masing2 ada pendapat masing. Terpulang lah. Hari baik bulan baik, kalau ada x puas hati, minta maaf banyak2. 0-0.

    My 2 cents.

    salam n cheers!

    Sokong dan Pandangan Fauzan.
    Mmg berbeza pandangan itu adalah perkara biasa bagi manusia.Sebab fitrah manusia di jadikan begini.Apa yang penting bersikap rasional terhadap sesuatu isu dan membuat sedikit analisis terhadap sesuatu perkara. Memperkatakan PROTON adalah memperkatakan Kebolehmampuan bangsa Malaysia dalam Industri Automotif.Sedih kadangkalan bukan pemilik Exora memberi negatif pada Exora dan ada pula yang mewakilkan pandangan bahawa pembeli Exora tidak mahu memberikan komen sebab menyesal beli.Untuk makluman yang membeli EXORA ni adalah bermotifkan keluarga.Jadik Aspek Keselamatan , Keselesaan perkara utama dan yang lebih penting Mampu Milik .Bukan Semua Orang ambil pusing pasal enjin..Sebab dari Jaminan Proton dalam temubual masa exora di lancarkan ” A Lot Of testing have been Done” kata Salah seorang jurutera Proton.
    Masuklah Ke Facebook Proton Exora dapatkan dapatan kajian di sana mengenai Exora Sebab di sana mereka adalah pemilik yang telus dalam memperkatakan sesuatu.
    Salam Merdeka…53

  49. S4PHP….NORMAL CAMPRO S4PH je kan….tapi ni ade xtra huruf P lak kt ujung tu….P tu stand for PHOENIX kot….

  50. dpt bawa keta dgn tenang ke surau dan membuat ibadah is good enough for every muslim..

    sy tgu islamic car dari proton..maybe mpv yg membolehkan kita muslim bersolat di dalamnya ketika rehat di tepi jalan, atau paling mudah memasukan software/application ke gps center console yg menunjukan arah kiblat dan memberitahu waktu solat /maybe lokasi terdekat surau/masjid.

    *kan best if mula2 start keta proton di meter itu akan keluar satu pesanan/surah/hadis yg menegur akidah kita…

    • yeah we can listen to dato’s words in a very rational way. about the past and most importantly now that proton is trying to be responsive towards product and need.
      what we need now is functionality and efficiency ,desirably a sporty gene.
      a few month to come, the arrow is targeting towards bull’s eye. should the arrow hit the target, it’ll benefit proton it’ll benefit us.

      one of the key word to the whole issue is technology. therefore the emergence of CFE is to eliminate all the skeptics.

  51. review exora terbaru di thailan oleh John dari carsanook

  52. haha.. mmg kelakar… aku rasa dia mmg cacat sikit.

  53. nampaknya benarlah ura-ura mengatakan exora T dilengkapi rear-disk-brake ..ada la ruang nak upgrade bagi pemilik-pemilik exora sedia ada.

  54. tgk video ni..perodua nye services šŸ™‚ terbaikkkkk

  55. Terbaikkk……video nie..best service.

  56. Bro campro,rase2 engine CFE ni ade pakai direct injection tak.

  57. bagus lah if hicom nk produce own car brand dgn permulaan venture study ini..ada peluang lagi nanti utk our local designers/talent to shine šŸ˜€

  58. Lambat nak post video nih. Tgok dia pakai kereta apa..

  59. i wonder the engine number doesnt include any letter T or V to indicate turbo or variable valve,

    please someone out there give some clue. ..

  60. lama x komen dalam blog ni….wah diorang dah start calibration testing….bagusla…maksudnya x lama dah nak kua cfe….jangan lupa nfe….cfe ialah turbo engine nyer kod dan nfe natural aspirated engine nyer kod…datang dalam variant 1.3 and 1.6…1.6 jer yang ada turbo….iafm…cps…vim suma x der dalam engine ni…sbb dah integrate variable valve timing. turbo system dari borgwarner…transmission plak manual 6 speed….auto x der ada cvt jer…enjin ni akan dapat kat exora dulu pastu next persona R plak…suma yg diorang plan goes smoothly so far nampaknyer….bagusla…bg aku proton dh makin aktif skang…sbb tu ramai yg sokong…dulu ms diorang jatuh…proton kene kutuk gila2 kurang yg kuar nk backup…ptt bila proton jatuh kt sama2 la naikkan dia blk kan…sbb tu turnover proton lambat…sbb org sendiri x support…aku proud owner of proton persona elegance berenjin campro yg org kata x bagus tu…bagi aku lantak p org nak kata apa..yg penting aku sangat2 puas hati ngan setiap sen yg aku keluarkan….kalau dalam f1 engine mainkan peranan dalam 10% jer…yg lebh penting sbnrnya handling and aerodynamics…so bg aku wpun enjin campro tu x sehebat enjin2 yang lain…tapi aku sure ride and handling kereta proton adalah yg terbaik mengalahkan T n H dan sesetangah kereta conti….so proton keep up the good work….

  61. chap de x : kalau cfe = 1.6, nfe = 1.3.. 1.8, 2.0, 2.4, 2.8, 3.0 takde perkembangan ke bro..

  62. just playing with existing engine coding, what it means..

    S4PH
    s=straight (in line)
    4=4 clyinder
    p=patrol
    h=(highest capacity -1.6)

    S4PE
    s=straight (in line)
    4=4 clyinder
    p=patrol
    e=(entry level or economy at -1.3)

    CAMPRO
    CAM and PRO

    CAM=camshaft
    PRO=something that is advance, further or foward associated with camshaft design
    campro defy its engine character with its cam design trimmed for higher hospower at higher rpm. its peaky engine thats makes people who drive a campro likely to rev high and the car driven fast.

  63. Salam,

    X sabar pulak menunggu. CVT ni yg aku faham “gearless transmission” sb guna pulley concept. Mmg jimat petrol & smooth acceleration. Harap2 harga tu masih kompetitif. Aku nk MPV walaupun org lain beria-ria nk Waja Lancer. Aku suka bwk famili round Malaysia.

  64. Ya ke tahun depan Persona R? Ingatkan tahun 2012 sb tahun 2011 Exora Turbo CVT…

Tinggalkan Jawapan kepada nazri Batal balasan