Skoda Rapid akhirnya dilancarkan secara global di India. Jika diperhatikan kebanyakan pengeluar automotif dunia telah membuka kilang pengeluaran di sana. Pasaran untuk India juga amat luas, kalau dapat gunakan kesempatan itu pastinya oleh membawa pulangan yang lumayan.
11/10/2011 at 4:16 pm
Skoda Rapid = Rebadged VW Vento (Polo Sedan)
Gambar:
http://indianautosblog.com/2011/10/skoda-rapid-exposed
11/10/2011 at 4:30 pm
hahahah.. saya sebenarnya dari pagi pukul 9 dah bukak indiaautoblog. Perasan tentang tajuk nh tapi sebab saya ingat rapid nh baru nak lancar di india tu yg x bacer tu.. Rupe2 nyer lancar global dari india.. kehkehkeh..
12/10/2011 at 8:40 am
Rasanya kebanyakan orang akan gembira kalo Proton rebadge VW punya kete yang current model. Tapi jangan la rebadge model yang dah 10 tahun lepas.
11/10/2011 at 4:19 pm
Proton kena cari partner strategic kat sane, contohnya mahindra.. colloborate untuk sedah car.. rase nye mahindra focus kete besar2 .. bila JV camtu, cepat skit nak jual kete kat sane. Derang nye politic style lain, susah nak masuk as company sendiri kecuali betul2 besar.
11/10/2011 at 4:33 pm
P1 akan masuk india tapi problem with india is they prefer more DEISEL and LPG/NGV more that petrol. Tu yang P1 sedang kaji engin mana yg sesuai tu. Ntah la.. Sesiapa ada maklumat????
12/10/2011 at 8:46 am
Bukakah dalam presentation Proton GSC sebelum ni ada menyebut EMAS Diesel utk pasaran India?
12/10/2011 at 9:10 am
mmg diesel. Tapi mesti tahun 2013-2014. Emas pun lancar kat malaysia tahun depan…
11/10/2011 at 4:24 pm
proton patut perbaiki di pasaran yg sedia ada sebelum masuk pasaran baru
xnk la nanti yg dikejar x dpt, dikendong keciciran.
11/10/2011 at 5:22 pm
Produk je yg x cukup. setakat nh proton ada Gen2, Savvy, Persona, Saga and Exora jer. 3 terawal dah lama dalam pasaran dan kurang org minat dah. Exora lak masih adik(baru) tapi untuk Family. Jadi market org muda/coorperate x d. Harap Proton dapat keluarkan Saga FSE, Exora FLX and Inspira R3 A.S.A.P.
Persona R lak mmg perlu banyak model dari platform die. Tapi kenapa P1 x keluarkan Exora versi commercial kan.. banyak sales kat situ..
11/10/2011 at 5:54 pm
mana proton made by india
11/10/2011 at 7:05 pm
dlm proses mencari partner lagi, harap dapat jumpa cepat la
11/10/2011 at 7:45 pm
ikut perancangan, paling awal proton masuk market india tahun 2014. tp tu pun hnya guna enjin petrol. susah sikitlah nk bersaing.patut tahun ni dorng dah jual saga kt sana, tp tak jadi. belum sedia lg.
11/10/2011 at 8:08 pm
x silap deorg nak masuk tahun 2012 guna Savvy, Saga and Exora. The big problem is engine la. Bukan proton jer, Suzuki, pun ada problem gak. Last2 deorg beli engine Fiat Multiair engine than pasang kat kereta deorg pasal multiair kan ada cc kecil untuk diesel….
11/10/2011 at 9:42 pm
mahindra , tata entering malaysian market i consider failed product, but skoda with support from VW malaysia . people will put confidence on it. so
hmm i really hope our product can make way in other country as well, diesel especially.
lot of question came. jv with mitsubishi, should we join global engine like Hyundai , or enough collaboration with mitsubishi small engine. is there any willingness for japs to give us 4b1 engine.
or gen y engine is capable enough.
just wondering….
11/10/2011 at 10:58 pm
Lor haeap jgn jd mcm maxis are. Disabit rash. And jgn sekali2 jd mcm scomi guna G to G nak dapatkan monorel. Kalo nak try diesel try arr ngorat enjin Mitsubishi . Dreamy ni adder jek engin diesel kecik http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_4N1_engine
11/10/2011 at 11:47 pm
sometimes aku rasa polisi kerajaan msia sdikit sbyk mempengaruhi tech proton. amik cnth pnggunaan enjin diesel di msia pd kereta tidak meluas lntaran roadtax yg mahal dan kualiti diesel yg rendah.
so proton masih setia dgn enjin petrol shj sejak zmn berzaman kerana takde demand enjin diesel. dulu waja dirancang guna enjin diesel 1.9 kalo tak silap (leh rujuk autoworld.com) yg lebih power then wira diesel, tp scrap je project tu.
12/10/2011 at 11:22 am
dr segi design aku lebih suka skoda ni dr saga FLX…klu le design saga camni, aku rs sale lbih tggi dr keta ‘lg power, lg best, lg mahal…’
12/10/2011 at 11:54 am
Salah satu sebab ada nampak lebih kelas. Saya x tahu kenapa Saga nampak “Cheap” tapi saya harap P1 lebihkan kepada kualiti and details..
12/10/2011 at 1:03 pm
Mmm… skoda rapid nie bukan budget segment car kn? Nk sama kn saga flx tak tepat kot. rapid nie bleh kot dibandingkan dgn persona R yg kuar nanti. Itu lebih tepat rasanya.
my 2 cents.
Cheers!
12/10/2011 at 2:20 pm
klu banding dgn persona R, aku pilih persona R le tp hrp2 bhgn depan kena la lebih nmpk ‘keglobalannya’ (istilah aku ni…) klu ikut pndgn & hati aku,lampu persona R, gril & bumper mmg x sesuai utk global market…masih x cntik, masih x mmpu b’saing…tngok hyundai…overall design utk model2 baru mmg…FUUHHHH!!!! aku t’ingin btul nk smbar hyundai avante…
12/10/2011 at 4:23 pm
spyshot toyota avanza baru/facelift?
http://www.arenakereta.com/12/10/2011/spyshot-toyota-avanza-baharu-di-atas-treler/#comment-15358
12/10/2011 at 5:55 pm
PROTON does not wish to further entertain any unsubstantiated news of speculative nature and we hope this statement will put all speculation to rest. – tak payah buat rumour pasal jual lotus lagi.. sejak dulu lagi proton kata tidak.. tidaklah.. huhu